Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Familjen Flinta

Startat av Erika, 28 mars 2007 kl. 20:37:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Adam Larsson skrivet  2 mars 2021 kl. 22:32:13
Vilken dubbning är de på denna kassett?

Det första avsnittet har Sun Studios dubbning det andra Media Dubbs. Intro och outro är Sun Studios versioner. Credits anges endast för Media Dubbs dubbning.

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet  2 mars 2021 kl. 22:32:13
Vilka är rösterna på Kanal 10 respektive Musikservice VHS:er?
Kanal 10:s och VCM:s utgåvor har följande röster:
Fred - Åke Lindström
Barney - Stig Engström
Wilma - Lisa Bolme
Betty - Mia Benson
Pebbles - Mia Benson
Bam-Bam - Gunnar Ernblad
Dino, m-fl. - Tomas Bolme

Musikservice utgåvor har, om jag inte minns fel, följande röster:
Fred - Åke Lindström
Barney - Staffan Hallerstam
Wilma - Beatrice Järås
Betty - Louise Raeder
m.fl.

Tyvärr vet vi som sagt fortfarande inte vilka dubbningsstudior som gjort dem, men jag känner mig säker på att nästan alla dubbade VHS-utgåvor av Kanal 10/Pickwick (undantaget de som återanvänt befintliga dubbningar; såsom exempelvis Smurfarna) är gjorda av samma studio och likaså att alla dubbade VHS-kassetter från Musikservice också är gjorda av samma studio. För Musikservice utgåvor skulle jag, som tidigare nämnts, personligen sätta en slant på Kit & Co. och Videobolaget; men det har jag som sagt inga som helst säkra belägg för...

Mathilda Gustafsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 mars 2021 kl. 22:35:22
Det första avsnittet har Sun Studios dubbning det andra Media Dubbs. Intro och outro är Sun Studios versioner. Credits anges endast för Media Dubbs dubbning.
Varför använder man olika dubbningar på avsnitten?

MOA

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet  3 mars 2021 kl. 13:22:31
Ja de e könstigt
Det är inte så konstigt man tar det som är mest lätttillgängligt.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 mars 2021 kl. 14:28:32
Men mediadubb har ju redan dubbat så mycket. Varför dubba om avsnitten igen? Bara bortkastat pengar på saken.
Jag har för mig att Sun Studio kan vara originaldubbning för vissa säsonger.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 mars 2021 kl. 02:28:03

Musikservice utgåvor har, om jag inte minns fel, följande röster:
Fred - Åke Lindström
Barney - Staffan Hallerstam
Wilma - Beatrice Järås
Betty - Louise Raeder
m.fl.

Tyvärr vet vi som sagt fortfarande inte vilka dubbningsstudior som gjort dem, men jag känner mig säker på att nästan alla dubbade VHS-utgåvor av Kanal 10/Pickwick (undantaget de som återanvänt befintliga dubbningar; såsom exempelvis Smurfarna) är gjorda av samma studio och likaså att alla dubbade VHS-kassetter från Musikservice också är gjorda av samma studio. För Musikservice utgåvor skulle jag, som tidigare nämnts, personligen sätta en slant på Kit & Co. och Videobolaget; men det har jag som sagt inga som helst säkra belägg för...

Stig Engström spelar väl fred på några av deras VHS ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Vem spelar Wilmas mamma i Eurotrolls dubbning ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 28 april 2021 kl. 20:01:43
Ändå oklokt att dubba om, dom borde ha fortsatt med mediadubb för hela serien, inklusive filmerna.
Det fanns inte någon dubbning på vissa av säsongerna så Cartoon Network fick ju beställa dubbningar från Sun Studio eftersom att Mediadubb inte hade dubbat dem säsongerna är nu.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 28 april 2021 kl. 20:37:25
Så det är därför dubbningarna är så förvirrande med familjen flinta. Dom borde enda ha beställt från mediadubb efter dom avsnitten som blev dubbad av dom istället gör att anlita sun studio dubbning.
Man beställde dubbningar från Sun Studio eftersom att det fanns i flera länder.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 28 april 2021 kl. 20:45:27
Från sun studio?
Alltså Cartoon Network beställde dubbningar av Sun Studio för att Sun Studio fanns i andra länder också.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 april 2021 kl. 20:45:10
Man beställde dubbningar från Sun Studio eftersom att det fanns i flera länder.
Ja, Cartoon Network skulle ju beställa dubbning på åtminstone ett dussintal språk, så de ville givetvis hålla sig till studior som dubbade till flera olika språk för att slippa hålla kontakt med ett dussin olika företag.

Cartoon Network lanserades ju i Europa hösten 1993, men dubbningarna påbörjades drygt ett år innan kanalen lanserades, så då fanns förstås inte Media Dubb längre. Men varken Mediadubb International eller Eurotroll lär ju ha varit tänkbara utifrån att dessa då bara dubbade till svenska.

Dubberman (senare BTI Studios och IYUNO Media Group) fanns ju heller inte på den här tiden, så enda realistiska alternativet till Sun Studio 1992 - 1993 för att kunna dubba till flera språk vore väl det multinationella och brittiskbaserade Voice & Script International (som har funnits sedan 1989) - de har bara textningsverksamhet i Sverige (i form av VSI Ordkedjan AB), och inte dubbningsverksamhet, så för dubbningar anlitar de istället KM Studio.

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet 28 april 2021 kl. 21:04:26
Säsong 3 och 4 och även scooby-doo och De 13 gastarna säljes på Tradera.
Men säsong 3-boxen har ju ett minst sagt absurt pris, som ytterst få lär vara villiga att punga ut... :(

Visserligen får man väl vara beredd att betala ett överpris för den svenskdubbade utgåvan, som mig veterligen bara släppts i Ungern, men 1800 kr är ändå över rimlighetens gräns i mina ögon...

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 28 april 2021 kl. 20:48:20
Hej Daniel hur sällsynt är säsong 2 dvd utgåva av familjen flinta och hur dyrt brukar den vara när den dyker up på tradera? För det mesta. Är osäker om den här är den andra gången samma frågan dyker up. Ber om ursäkt i förskott om det här är andra eller tredje gången osv.
Säsong 2-boxen är väl inte alltför sällsynt, med tanke på att den funnits i Sverige och drogs in för inte så många år sedan. Så pass sent som för ungefär 1 - 2 år sedan fanns i alla fall den boxen att köpa på Ginza för 99 kr.

Men allting som utgått brukar ju bli dyrare, så i dagens läge får man kanske räkna med 200 - 300 kr, om man inte har tur och hittar åt den till fast pris av någon som inte inser dess värde eller på någon second hand-affär.