Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

Lilla My

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 december 2020 kl. 21:48:10
Tyvärr är det ju dock inte så lätt att komma åt att se julkalendrarna från TV2 Danmark, som inte har någon gratis och lättillgänglig Play-tjänst på samma sätt som DR har. :( Visserligen finns TV2 Play, men den kostar pengar (billigast är 49 danska kronor per månad för reklamfinansierad tjänst, eller 79 kr per månad utan reklam) och jag är osäker om det ens är möjligt att teckna abonnemang utanför Danmark...?

Jag upptäckte till min förvåning att jag faktiskt kan se danska TV2 i kabelnätet (Com Hem) trots att jag inte längre har något abonnemang hos dem, utan bara kan se de kanaler som ingår i hyran. Tydligen ingår både DR1 och TV2 av tradition i grundutbudet här i Skåne.

För dem som bor längre norrut misstänker jag att de danska kanalerna inte ingår, utan är ersatta av norsk eller finsk TV.

Men även om DR1 och TV2 inte ingår kan man köpa dem som tillvalskanaler för 29 kronor stycket per månad hos Com Hem. Telenor har ett liknande erbjudande. Där kostar de bara 19 kronor stycket per månad, och då får man dessutom HD-kvalité på TV2.

Så om man kan se den linjära versionen av TV2 får man bara komma ihåg att ställa in timern på inspelning. Då kommer man att kunna se både Kometernes Jul nu i december och Tinka og Sjælens Spejl nästa år. Det känns förstås lite ovant att ställa in timern för att passa ett program på ett visst klockslag nu när nästan allt går att streama när man själv vill. :)

Som du misstänkte, Daniel, kan man inte teckna abonnemang på TV2 Play utan att vara bosatt i Danmark. Jag känner visserligen folk i Danmark som jag skulle kunna låna abonnemanget av, men TV2 har tyvärr ganska tufft DRM-skydd på sin sajt, så det går inte att ladda ner programmen. Det går förstås att göra skärminspelning, men vi vet ju hur "bra" det brukar bli.

Adam Larsson

Tror ni att julkalendern Stjernestøv kommer dubbas?

Steffan Rudvall

Sabelöga

Houba !

Erika

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 maj 2021 kl. 16:41:26
Carol Petersen har tydligen översatt den. https://www.carolpetersen.se/dubbningsoversattning

Verkar dock vara för YLE, och en finlandssvensk dubbning som troligtvis inte kommer att användas någon annanstans. Visserligen har det hänt att SVT har sänt tv-serier dubbade till finlandssvenska (inköp via bl. a. YLE), men nu är det nog ett bra tag sedan (?) det hände senast.   

Sabelöga

Citat från: Erika skrivet 25 maj 2021 kl. 16:55:57
Verkar dock vara för YLE, och en finlandssvensk dubbning som troligtvis inte kommer att användas någon annanstans. Visserligen har det hänt att SVT har sänt tv-serier dubbade till finlandssvenska (inköp via bl. a. YLE), men nu är det nog ett bra tag sedan (?) det hände senast.   
Intressant.
Houba !

Steffan Rudvall

Vad är det som SVT har köpt in på finlandssvenska? Det enda jag kan tänka på är Mumin.

Erika

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 maj 2021 kl. 17:34:42
Vad är det som SVT har köpt in på finlandssvenska? Det enda jag kan tänka på är Mumin.

Jag kommer inte ihåg precis allt, men minns bl. a. Urpo och Turpo och Kulleby sjukhus har visats med finlandssvensk dubbning.

Anders M Olsson

Har SVT någonsin sänt en julkalender från något av de andra nordiska länderna? SVT brukar väl nyproducera en egen varje år? I något enstaka fall har man visat en tidigare julkalender i repris.

Sabelöga

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 maj 2021 kl. 18:23:53
Har SVT någonsin sänt en julkalender från något av de andra nordiska länderna? SVT brukar väl nyproducera en egen varje år? I något enstaka fall har man visat en tidigare julkalender i repris.
Ja, Jul i Svingen t.ex.
Houba !

Erika

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 maj 2021 kl. 18:23:53

Jo, de har visat några julkalendrar från de andra nordiska länderna. 1997 sändes den isländska julkalendern Hur julen kom till jorden (1994). Enligt Svensk mediedatabas visades 1979 några avsnitt av Fru Pigalopp och julposten (dansk julkalender, om jag minns rätt). SVT har även visat minst två av TV2 Danmarks julkalendrar (Jesus & Josefine och Jul i Valhalla) och några av DR:s julkalendrar (t. ex. Pakten, Absalons hemlighet och Tidsresan) har också visats. Även NRK:s julkalendrar (t. ex. Jul i Svingen, Julkungen och Snöfall) har visats. Lite längre bakåt i tiden (ca 2000) visades ett par finlandssvenska julkalendrar, men minns tyvärr inte vad de heter. 

Tror dock bara Hur julen kom till jorden har visats som julkalender (och då egentligen mest bara en slags bonus) medan de andra har visats som vanliga tv-serier.

Steffan Rudvall

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 25 maj 2021 kl. 18:38:40
Ja, Jul i Svingen t.ex.
Jag tror det han menar är om SVT istället för att göra en julkalender någon gång visat en  julkalender från ett annat land.

Erika

Citat från: Erika skrivet 25 maj 2021 kl. 18:48:44
Tror dock bara Hur julen kom till jorden har visats som julkalender (och då egentligen mest bara en slags bonus) medan de andra har visats som vanliga tv-serier.

Här får jag rätta mig själv lite, kollade upp på Svensk mediedatabas och Jul i Valhalla (Jul i Valhal, 2005) visades julen 2007 som en julkalender (vid sidan om SVT:s egen) i dåvarande Barnkanalen. Precis som med Hur julen kom till jorden (Jól á leið til jarðar, 1994) var det nog mest bara en bonus. Jul i Valhalla sändes även 2008, men då som vanlig tv-serie.

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 maj 2021 kl. 18:51:22
Jag tror det han menar är om SVT istället för att göra en julkalender någon gång visat en  julkalender från ett annat land.

Nej, jag menade generellt, och det har ju Erika gett ett väldigt bra och uttömmande svar på.

Jag tycker det borde vara en god idé med mer samarbete kring julkalendrarna mellan de nordiska TV-bolagen. Varför måste SVT producera en egen julkalender varje år när det finns så många att köpa in från de andra nordiska länderna? Om man minskar till en ny svensk julkalender vartannat år blir det mer resurser till större och bättre produktioner.