Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Steffans egna "Vem är bäst?"

Startat av Steffan Rudvall, 26 juli 2020 kl. 20:34:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 maj 2021 kl. 16:45:28
Shaggy

I original har Shaggy spelats av följande:

- Casey Kasem i 1969-1997 & 2002-2009

- Billy West i Scooby-Doo på Zombieön

- Scott West i  från och med Scooby Doo och häxans spöke fram tills Scooby-Doo  och Cyberjakten

- Scott Manville i Shaggy & Scooby-Doo spanar vidare

- Matthew Lillard i  de två första live-action filmerna samt röst till den tecknade karaktären sedan 2009 och är fortfarande den officiella originalrösten.

- Will Forte i Scoob

Då börjar vi med själva recensionerna...

Leif Ahrle:

Jag associerar Leif Ahrle mest med Lucky Luke som han spelar i originaldubbningen av med Bröderna Daltons hämnd och Det stora äventyret han är mycket bra i rollen som Lucky Luke. Leifs Shaggy är dock inget att hurra för, inlevelsen är bra men det låter helt enkelt inte som Shaggy.

Anders Glenmark

Tyvärr har jag inte hört denna insats och kan således inte bedöma den.

Fredrik Dolk:

Han låter som en hippie och har bra inlevelse men tyvärr är det inte riktigt Shaggy.

Stig Engström:

Stig låter för mörk och det låter inte som Shaggy rösten skulle nog passa bättre till någon slags skurk.

Mats Qviström:

Mats är helt enkelt för ljus och låter inte helt lik Shaggy men skulle nog kunna fungera som den yngre Shaggy i Valpen Scooby Doo.

Peter Harryson

Peter Harrysons Shaggy är nog den som är mest lik Casey Kasem och därmed också den som är bäst på att dubbad den äldre versionen av Shaggy. Jag tror dock inte att han skulle fungera som dagens Shaggy.

Thomas Engelbrektsson

Thomas gör en bra Shaggy som är lik både Peter Harryson och originalrösterna...

Bobo Eriksson

Bobo fick rollen som Shaggy för den första live action filmen alltså ska han bedömas efter Matthew Lillard, Jag tycker att han gör en bra insats och han fungerar bra som både tecknade och live action Shaggy.

Kristian Ståhlgren

Kristian spelade Shaggy när Bobo Eriksson var upptagen så jag vet inte ens om han var godkänd. Kristian är helt okej som Shaggy och låter hyfsat likt originaletrösterna och Bobo.

Under en tid spelades  Shaggy mer av Kristian än Bobo Eriksson vilket kan vara orsaken till varför Bobo byttes ut fast att han var kastad efter Matthew Lillard som precis hade tagit över även den tecknade Shaggy.

Jesper Adefeldt

2009 efter att Bobo och Kristian blivit utbytta tog Jesper Adefelt över och han är nog den vars röst passar karaktärens ålder bäst. Jesper gör överlag en bra Shaggy.

Min personliga Shaggy lista

1.Peter Harryson
2.Thomas Engelbrektson
3.Bobo Eriksson
4.Jesper Adefeldt
5 Kristian Ståhlgren
6.Mats Qviström
7.Fredrik Dolk
8.Leif Ahrle
Ej tillämpbar: Anders Glenmark

Du missade Bert-Åke Varg och Johan Hedenberg.
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Steffan Rudvall

Citat från: TonyTonka skrivet 30 maj 2021 kl. 16:48:50
Du missade Johan Hedenberg.
Det är ett val från min sida att inte ta med Johan Hedenberg.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 maj 2021 kl. 16:50:59

Du missade dock Stig Engström och Bert-Åke Varg i topplistan!

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 maj 2021 kl. 17:41:35
Du missade dock Stig Engström och Bert-Åke Varg i topplistan!
Det är fixat.
Shaggy

- Scott West i  från och med Scooby Doo och häxans spöke fram tills Scooby-Doo  och Cyberjakten

- Matthew Lillard i  de två första live-action filmerna samt röst till den tecknade karaktären sedan 2009 och är fortfarande den officiella originalrösten.

- Will Forte i Scoob

Leif Ahrle:

Jag associerar Leif Ahrle mest med Lucky Luke som han spelar i originaldubbningen av med Bröderna Daltons hämnd och Det stora äventyret han är mycket bra i rollen som Lucky Luke. Leifs Shaggy är dock inget att hurra för, inlevelsen är bra men det låter helt enkelt inte som Shaggy.

Anders Glenmark

Bert-Åke Varg
Bert-åke varg är en bra skådespelare, dock passar han inte som kärlek då han inte alls är lik någon av orginalrösterna.

Fredrik Dolk:

Han låter som en hippie och har bra inlevelse men tyvärr är det inte riktigt Shaggy.

Stig Engström:

Stig låter för mörk och det låter inte som Shaggy rösten skulle nog passa bättre till någon slags skurk.

Mats Qviström:

Mats är helt enkelt för ljus och låter inte helt lik Shaggy men skulle nog kunna fungera som den yngre Shaggy i Valpen Scooby Doo.

Peter Harryson

Peter Harrysons Shaggy är nog den som är mest lik Casey Kasem och därmed också den som är bäst på att dubbad den äldre versionen av Shaggy. Jag tror dock inte att han skulle fungera som dagens Shaggy.

Thomas Engelbrektsson

Bobo Eriksson

Bobo fick rollen som Shaggy för den första live action filmen alltså ska han bedömas efter Matthew Lillard, Jag tycker att han gör en bra insats och han fungerar bra som både tecknade och live action Shaggy.

Kristian Ståhlgren

Kristian spelade Shaggy när Bobo Eriksson var upptagen så jag vet inte ens om han var godkänd. Kristian är helt okej som Shaggy och låter hyfsat likt originaletrösterna och Bobo.

Under en tid spelades  Shaggy mer av Kristian än Bobo Eriksson vilket kan vara orsaken till varför Bobo byttes ut fast att han var kastad efter Matthew Lillard som precis hade tagit över även den tecknade Shaggy.

Jesper Adefeldt

2009 efter att Bobo och Kristian blivit utbytta tog Jesper Adefelt över och han är nog den vars röst passar karaktärens ålder bäst. Jesper gör överlag en bra Shaggy.

1.Peter Harryson
2.Thomas Engelbrektson
3.Bobo Eriksson
4.Jesper Adefeldt
5 Kristian Ståhlgren
6.Mats Qviström
7.Fredrik Dolk
8.Leif Ahrle
9.Bert-Åke Varg
10.Stig Engström

Vad tycker du förresten om mina Shaggy recensioner?

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 maj 2021 kl. 17:47:00
Det är fixat.

Vad tycker du förresten om mina Shaggy recensioner?

De är väldigt bra och utförliga!  :) (jag ser att du tagit inspiration från mig, jag har i min tur tagit inspiration från Tony när jag gjort mina recensioner, du har t.o.m. skrivit när respektive originalröst spelade rollerna)

TonyTonka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 maj 2021 kl. 16:50:59

Är det för att han gör en yngre version av karaktären?

Du behöver inte ha med honom i topplistan, men jag är ändå nyfiken på vad du tycker om hans insats som Shaggy. :)

Roligt att se förresten att fler gör sådana här omgångar. :D

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 maj 2021 kl. 17:49:03
De är väldigt bra och utförliga!  :) (jag ser att du tagit inspiration från mig, jag har i min tur tagit inspiration från Tony när jag gjort mina recensioner, du har t.o.m. skrivit när respektive originalröst spelade rollerna)

Och jag har tagit insperation av Voice Compare-sidan på behindthevoiceactors.com. :)

Mina recensioner på min blogg är dock starkt inspirerade av självaste Daniel Hofverbergs recensioner. :)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 maj 2021 kl. 17:49:03
Dina originalröster stämmer men där har du bara tagit upp enstaka filmer eller serier där personen har medverkat så jag tänkte att jag skulle skriva lite mer utförligt när personerna har spelat rollen.
Citat från: TonyTonka skrivet 30 maj 2021 kl. 17:51:29
Är det för att han gör en yngre version av karaktären?

Du behöver inte ha med honom i topplistan, men jag är ändå nyfiken på vad du tycker om hans insats som Shaggy. :)

Roligt att se förresten att fler gör sådana här omgångar. :D
Det går liksom inte att jämföra honom med de andra rösterna då han spelar den yngre Shaggy och är upp pitchad. Han passar som unga Shaggy men som den vuxna tror jag inte att han skulle fungera.

Förresten vill jag tacka TonyTonka eftersom att det är genom honom som jag har kunnat höra flera av rösterna.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 maj 2021 kl. 17:54:42
Dina originalröster stämmer men där har du bara tagit upp enstaka filmer eller serier där personen har medverkat så jag tänkte att jag skulle skriva lite mer utförligt när personerna har spelat rollen.Det går liksom inte att jämföra honom med de andra rösterna då han spelar den yngre Shaggy och är upp pitchad. Han passar som unga Shaggy men som den vuxna tror jag inte att han skulle fungera.

Förresten vill jag tacka TonyTonka eftersom att det är genom honom som jag har kunnat höra flera av rösterna.

Jag utgick ifrån YouTube-klipp när jag räknade upp originalröster!  :)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 maj 2021 kl. 18:00:37
Jag utgick ifrån YouTube-klipp när jag räknade upp originalröster!  :)
Jag menade inget illa...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 maj 2021 kl. 18:02:38
Jag menade inget illa...

Det vet jag att du inte gjorde, jag ville bara säga det!  :) (men oavsett vad tycker jag det var bra att du gjorde det mer utförligt)

TonyTonka

Shaggy

Heter han inte Scott Innes?  ???

Steffan Rudvall

Citat från: TonyTonka skrivet 30 maj 2021 kl. 18:09:42
Heter han inte Scott Innes?  ???
Jo det gör han. Just den delen skrev jag av från Disneyfantasten som tog det från en Youtube video alltså borde det vara fel på Youtube videon...

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 maj 2021 kl. 16:32:31
Scooby-Doo

1. Stefan Frelander
2. Steve Kratz
3. Gunnar Ernblad
4. Mikael Roupé
5. Kenneth Milldoff
6. Tor Isedal
7. Stellan Skarsgård
8. Bert-Åke Varg
9. Håkan Serner[/b]
Min lista
1. Tor Isedal
2. Håkan Serner
3. Stellan Skarsgård
4. Steve Kratz
5. Gunnar Ernblad
6. Kenneth Milldoff
7. Mikael Roupé
8. Stefan Frelander
9. Mikael Roupé
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Shaggy

- Scott Innes i  från och med Scooby Doo och häxans spöke fram tills Scooby-Doo  och Cyberjakten

- Will Forte i Scoob

Leif Ahrle:

Anders Glenmark

Bert-Åke Varg
Bert-åke varg är en bra skådespelare, dock passar han inte som kärlek då han inte alls är lik någon av orginalrösterna.

Fredrik Dolk:

Stig Engström:

Mats Qviström:

Peter Harryson

Thomas Engelbrektsson

Bobo Eriksson

Kristian Ståhlgren

Jesper Adefeldt

1.Peter Harryson
2.Thomas Engelbrektson
3.Bobo Eriksson
4.Jesper Adefeldt
5 Kristian Ståhlgren
6.Mats Qviström
7.Fredrik Dolk
8.Leif Ahrle
9.Bert-Åke Varg
10.Stig Engström