Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disney VHS

Startat av moviefan, 29 juni 2017 kl. 22:09:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henrik Karlsson

Citat från: Marcus R skrivet  7 augusti 2021 kl. 17:45:56
Vilken VHS utgåva är det som ni önskar att ni kunde få tag på mest?
Denna!

Marcusen

Disneyfantasten

Citat från: Marcus R skrivet  7 augusti 2021 kl. 19:58:46
Är det något speciellt med den?

Den innehåller originaldubbningen!  ;)

Adam Larsson

Citat från: Marcus R skrivet  7 augusti 2021 kl. 19:58:46
Är det något speciellt med den?
Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 augusti 2021 kl. 20:14:34
Den innehåller originaldubbningen!  ;)
Enligt mig är det inte värt det håll er till den nya dubbningen det är bättre...

Disneyfantasten

Citat från: Adam Larsson skrivet  7 augusti 2021 kl. 20:17:48
Enligt mig är det inte värt det håll er till den nya dubbningen det är bättre...

Jag tycker också att den nya dubbningen av Alice i Underlandet liksom Peter Pan är betydligt bättre och att dubbningarna är fullständigt underskattade, rösterna och inlevelsen är bättre i bägge dessa filmers nydubbningar!

Men av historiska skäl kan jag känna att det är intressant att lyssna på originaldubbningar även om en del av dem kanske inte är så bra...

Anders M Olsson

Citat från: Adam Larsson skrivet  7 augusti 2021 kl. 20:17:48

Det är din åsikt, och du får självklart tycka vad du vill. Men vi är nog många som anser att originaldubbningen är den bättre.

Om man ska kunna bilda sig en åsikt måste man ju ha hört båda.

Adam Larsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 augusti 2021 kl. 20:25:33
Det är din åsikt, och du får självklart tycka vad du vill. Men vi är nog många som anser att originaldubbningen är den bättre.

Jag förstår dock inte hur någon kan föredra en tant som låtsas vara barn jämfört med ett riktigt barn.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 augusti 2021 kl. 20:25:33

Det finns flera olika anledningar till att omdubbningar är bättre;

- bra översättning handlar inte alltid om att vara så nära originalversionen som möjligt och det är just det som är problemet med Per-Axel Branners dubbningar att översättningarna var konstiga och på flera ställen har man gjort direktöversättningar vilket inte riktigt fungerar (dessutom kan jag toppa med att en del översättningar i omdubbningarna stämmer bättre överens med originalversionen)

- Per-Axel Branner anlitade ofta röster som inte var särskilt lika originalrösterna! (visserligen var rösterna i hans dubbning av Snövit och De Sju Dvärgarna mycket bra och lika originalrösterna och flera av rösterna i Pinocchio var också lika originalrösterna, men man kan knappast säga detsamma om Inga Tidblad i huvudrollen)

Hos Bambi vet jag däremot inte vad jag ska tycka, i originaldubbningen är barnens röster för feminina, men i omdubbningen lämnar barnskådespelarnas inlevelse alldeles för mycket att önska och de flesta rösterna är malplacerade (flera av dessa är visserligen mindre roller med få repliker men iallafall)

Men jag håller med, oavsett vad så tycker jag att det är viktigt att alla bildar sig en uppfattning om både originaldubbningar och omdubbningar!

Citat från: Adam Larsson skrivet  7 augusti 2021 kl. 20:27:04
Jag förstår dock inte hur någon kan föredra en tant som låtsas vara barn jämfört med ett riktigt barn.

"Riktigt barn" var väl lite att överdriva, Alice ska föreställas att vara 12 år och därmed tycker jag att det passar bäst om hon låter mer åt tonårs-hållet, Sanna Nielsen var 13 när originaldubbningen gjordes och lät bra och naturlig och sjunger fantastiskt, det enda som sviktar är inlevelsen, kan vara fullt förståeligt då Sanna kanske inte är så erfaren vid dubbning!

"Gammal tant" var väl också att överdriva, Maj-Britt Nilsson lät visserligen marginellt äldre än originalet, men som en tant lät hon definitivt inte!

Men jag håller med, Maj-Britt Nilsson var inte perfekt som Alice, inlevelsen var okej, men hon sjöng väldigt falskt, detta trots att hon också delvis var sångerska till yrket...

Steffan Rudvall

Citat från: Marcus R skrivet  7 augusti 2021 kl. 17:45:56
Vilken VHS utgåva är det som ni önskar att ni kunde få tag på mest?
Hur kunde jag glömma denna?

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 augusti 2021 kl. 20:59:32

Ja, den har jag också till min ägo!  :) (med 1972-års - betydligt bättre - första omdubbning)

Men det bästa vore om 1972-års första omdubbning kunde användas som alternativ på såväl hemvideoformat som streamingstjänster och dylikt så att allmänheten kunde bilda sig en uppfattning om den dubbningen!

Marcusen

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 augusti 2021 kl. 20:59:32

Är det också en sån VHS som innehåller originaldubbning?

Steffan Rudvall

Citat från: Marcus R skrivet  7 augusti 2021 kl. 21:08:01
Nej, det är en VHS som innehåller en bra omdubbning.

Disneyfantasten

Citat från: Marcus R skrivet  7 augusti 2021 kl. 21:08:01

Inte originaldubbningen, om man menar den svenskamerikanska originaldubbningen från 1946!

Men däremot 1972-års första omdubbning av Doreen Denning!

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 augusti 2021 kl. 21:08:56

Precis, den som är mycket bättre än den nuvarande!

Marcusen

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 augusti 2021 kl. 21:08:56
Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 augusti 2021 kl. 21:11:11
Precis, den som är mycket bättre än den nuvarande!
Så det finns flera omdubbningar? Jag trodde bara det fanns två, originaldubbningen med Jan Malmsjö Timothy och en omdubbning av KM Studio...