Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 17 december 2021 kl. 08:32:42
Tror han syftar på Julköket/lucköppningen.
Det förklarar saken... Jag blev väldigt konfunderad, då jag inte sett till en enda av de personer som nämndes i tråden - men jag ser som sagt på SVT 1 (istället för SVT Barn), och då slipper man det fruktansvärt irriterande Julköket (där avbryts sändningen efter själva lucköppningen). :)

Julköket var som sagt kul 1 - 2 gånger, men redan efter ett par avsnitt för julkalendern för två år sedan så hade det konceptet uttjänat sitt syfte... :(

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 december 2021 kl. 12:31:45
Det förklarar saken... Jag blev väldigt konfunderad, då jag inte sett till en enda av de personer som nämndes i tråden - men jag ser som sagt på SVT 1 (istället för SVT Barn), och då slipper man det fruktansvärt irriterande Julköket (där avbryts sändningen efter själva lucköppningen). :)

Julköket var som sagt kul 1 - 2 gånger, men redan efter ett par avsnitt för julkalendern för två år sedan så hade det konceptet uttjänat sitt syfte... :(

Håller fullständigt med, fast jag tyckte inte att det var roligt ens första gången. Ser på SVT Play, och undviker aktivt lucköppningen.

Sabelöga

Citat från: Erika skrivet 17 december 2021 kl. 12:52:02
Håller fullständigt med, fast jag tyckte inte att det var roligt ens första gången. Ser på SVT Play, och undviker aktivt lucköppningen.
Jag gör detsamma, ser inte poängen med lucköppningen. Jag tycker också att avsnitten i SVT:s julkalender är alldeles för korta och brukar titta på dom tre åt gången var tredje dag istället :) och ser Drömmarnas jul på C More var annan dag lagon fram till julafton
Houba !

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 december 2021 kl. 12:31:45

En lite roligare variant på samma tema i BBC-serien The Goes Wrong Show:

https://www.dailymotion.com/video/x7ynfr7

Anders M Olsson

I dagens avsnitt av Drömmarnas jul (avsnitt 19) på TV4 Play och C More finns ett "hack" vid 5 min 38 sekunder där samma bildruta upprepas flera gånger så att bilden ser ut att frysa under ett kort ögonblick.

Felet finns inte på den danska DVD-utgåvan, så något har blivit fel i TV4s kopia.

Jag har sett ett liknande fel i ett av de tidigare avsnitten där en bildruta var dubblerad, men det felet fanns även på DVD-utgåvan.

Erika

Norska Snöfall dyker upp igen på SVT Play, med start imorgon.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 24 december 2021 kl. 06:17:36
Norska Snöfall dyker upp igen på SVT Play, med start imorgon.
Trevligt att den dyker upp igen, men hur tänker man egentligen när man släpper första avsnittet av en julkalender på juldagen...?

Disneyfantasten

Gäster vid varje lucka;
1:   Ellen Bergström
2:   Kodjo Akolor
3:   Nassim Al Fakir
4:   Clara Henry
5:   Arantxa Álvarez
6:   Joel Adolphson
7:   Hampus Hedström
8:   Charlotte Björck
9.   Morgan Alling
10: Christine Meltzer
11: Per Andersson
12: Kodjo Akolor
13: Shanti Rydwall-Menon
14: Nassim Al Fakir
15: Clara Henry
16: Joel Adolphson
17: Ellen Bergström
18: Charlotte Björck
19: Morgan Alling
20: Hampus Hedström
21: Arantxa Álvarez
22: Shanti Rydwall-Menon
23: Per Andersson
24: Christine Meltzer

Sabelöga

Houba !

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 december 2021 kl. 06:48:55
Trevligt att den dyker upp igen, men hur tänker man egentligen när man släpper första avsnittet av en julkalender på juldagen...?

Ja, det verkar heltokigt. Synd att de inte kunde lägga upp några fler av de lite nyare svenska julkalendrarna i stället. Snöfall har jag redan tankat ner i sin helhet med den svenska dubbningen på YLE och det norska originalet på NRK.

Det är visserligen inget fel på de lite äldre julkalendrarna som ligger mer eller mindre permanent under rubriken "Öppet arkiv". Men alla dessa är gjorda i standardupplöst video och går att köpa på DVD i samma kvalité.

De senaste 15 åren har julkalendrarna däremot filmats i HD, så DVD-utgåvorna gör dem inte rättvisa. Därför skulle det vara önskvärt att återse dem på SVT Play där de flesta programmen numera läggs upp i full HD 1080p.

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 december 2021 kl. 06:48:55

Håller med på båda punkterna, hade även gärna sett att SVT sända NRK:s julkalender från 2020 (ja, även den från 2021)...

Anders M Olsson

Citat från: Erika skrivet 24 december 2021 kl. 08:06:44
Håller med på båda punkterna, hade även gärna sett att SVT sända NRK:s julkalender från 2020 (ja, även den från 2021)...

NRKs julkalender 2020 Stjärnstoft finns på arenan.yle.fi dubbad till svenska (finlandssvenska visserligen, men ändå helt okej). Man behöver inte ens VPN för att ladda ner avsnitten, bara programmet yle-dl.

Det här årets norska julkalender Kristiania magiske tivolitheater har jag ännu inte haft tid att följa. Jag såg första avsnittet, men det gav ingen omedelbar mersmak, så jag har låtit den serien vila. Jag har laddat hem serien (kräver VPN), och kanske får jag tid att titta på den efter helgerna.

TonyTonka

Så, vad tyckte ni om årets julkalender?  :)
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Sabelöga

Citat från: TonyTonka skrivet 24 december 2021 kl. 13:36:49
Jag gillar den! Tyckte den var mysig :)
Houba !

Adam

Citat från: TonyTonka skrivet 24 december 2021 kl. 13:36:49

Har inte ens sett sista avsnittet än, men kan säga att den var helt ok, bortsett från lite överspel från vissa aktörer, exempelvis Filip Berg som Frank Flink.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘