Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Coronaviruset

Startat av gstone, 16 mars 2020 kl. 17:09:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Soscla

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 januari 2022 kl. 15:57:39
Hur kommer det se ut i somras? Länder på andra sidan världen där det är sommar har stora nummer när det gäller spridningen av covid.

Man kan inte sia om framtiden
It's so fluffy I'm gonna die!

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 januari 2022 kl. 15:57:39
Hur kommer det se ut i somras? Länder på andra sidan världen där det är sommar har stora nummer när det gäller spridningen av covid.
Sommaren är alldeles för långt fram för att börja sia om nu. Nu får man först och främst koncentrera sig på resten av vintern och våren.

Nu har ju tyvärr smittspridningen börjat öka kraftigt även i Sverige, och omikron-varianten börjar sakta men säkert ta över även här; precis som den redan gjort i våra grannländer. Tyvärr verkar ju två doser av vaccinet inte skydda särskilt bra mot omikron-varianten, och att ha varit sjuk i Covid-19 tidigare ger heller ingen nämnvärd immunitet mot Omikron-varianten - så även de som redan har varit sjuka kan alltså mycket väl bli sjuka på nytt. Så nu är det alltså akut att så många som möjligt får en tredje vaccindos, som fortfarande ger ett bra skydd mot omikron-varianten.

Tyvärr verkar många regioner vara ganska långsamma på att ge den tredje vaccindosen och har inte varit lika duktiga på att öka resurserna som vid den första och andra dosen. Det är helt klart inte bra, då den tredje dosen är det enda som på sikt kan få ner smittspridningen - restriktioner i all ära, men det handlar egentligen mest om att vinna tid, och är inget som kommer kunna stoppa smittspridningen på lite sikt. Mina föräldrar har exempelvis inte lyckats få sin tredje spruta än, trots att det för dem är över 7 månader sedan de fick sin andra spruta. De är förmodligen inte ensamma om det, så det gör ju sitt till att smittspridningen ökar.

Omikron-varianten är ju tyvärr mycket mer smittsam än de tidigare varianterna, så att det förmodligen inte räcker att "bara" hålla avstånd - plus att det ju finns många situationer där man inte kan hålla avstånd, hur mycket man än hade velat. Så särskilt ovaccinerade kommer med ganska stor sannolikhet att bli sjuka framöver. Så de som inte har vaccinerat sig alls borde verkligen göra det genast.

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  5 januari 2022 kl. 13:41:04
Du har rätt om det där, men man kan se på länderna söder om ekvatorn hur dom är med mängden dom blir smittade per dag och det ser inte bra ut. T.e.x i Australien så är det sommar och Mängden som får covid där är enormt per dag. Det ser inte bra ut där med covid i somras vilket är konstigt med tanken på att i sommaren så är det få som får covid 19.
Australien är dock inte helt jämförbart med Sverige och övriga nordiska länder, då Australien har en färre andel vaccinerade. Australien gjorde ju felberäkningen att de hösten 2020 satsade allt på att köpa in stora mängder av AstraZenecas vaccin, som sen bara har kunnat användas till äldre p.g.a. biverkningarna med blodproppar. Därför fick de i våras på nytt försöka köpa in vaccin från andra tillverkare, så att de förlorade några värdefulla månader.

Sen har Australien haft oturen att få in Omikron-varianten tidigt, och eftersom två doser vaccin ger ett ganska dåligt skydd mot Omikron-varianten - samtidigt som väldigt få har fått en tredje dos i Australien - så innebär det att de flesta är relativt oskyddade där.

Innan det blir sommar i de nordiska länderna bör väl däremot alla som vill ha hunnit få sin tredje dos vaccin, vilket borde innebära att smittspridningen blir avsevärt lägre än vad den är i Australien nu.

gstone

Nu har jag och mina föräldrar fått corona  :'( :'( :'( :'(

Jag är så ledsen :( :( :(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  6 januari 2022 kl. 12:26:56
Du har rätt där men det är också somrar där och mängden som får covid är hög.
Ja, just nu är det helt klart ett bekymmersamt läge i de flesta länder i världen - oavsett klimat i respektive land, och det beror väl huvudsakligen på att Omikron-varianten är mycket mer smittsam än de tidigare varianterna. :(

Citat från: gstone skrivet  6 januari 2022 kl. 15:29:03
Nu har jag och mina föräldrar fått corona  :'( :'( :'( :'(

Jag är så ledsen :( :( :(
Det var tråkigt att höra - får hoppas att det inte blir så allvarligt.

Är ni vaccinerade, och i så fall med hur många doser? Två doser ger ju tyvärr inget vidare skydd mot Omikron-varianten, utan för det krävs tre doser. Dock ska två doser fortfarande ge ett bra skydd mot allvarlig sjukdom och död, så att man med stor sannolikhet inte blir lika sjuk som man hade blivit annars.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 januari 2022 kl. 18:20:57
Det var tråkigt att höra - får hoppas att det inte blir så allvarligt.

Är ni vaccinerade, och i så fall med hur många doser? Två doser ger ju tyvärr inget vidare skydd mot Omikron-varianten, utan för det krävs tre doser. Dock ska två doser fortfarande ge ett bra skydd mot allvarlig sjukdom och död, så att man med stor sannolikhet inte blir lika sjuk som man hade blivit annars.

Två doser.

Och jag hade så mångaf filmer jag vill se :'(

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  6 januari 2022 kl. 18:42:36
Två doser.

Och jag hade så mångaf filmer jag vill se :'(
Tråkigt, men du får trösta dig med att ni antagligen hade blivit sjukare om ni inte hade varit vaccinerade.

Och just nu går det ju så mycket mer förutom Covid-19, så det är nästan omöjligt att hålla sig frisk. Influensa, RS-virus, förkylningar och diverse annat - det är ju mer än någonsin den här vintern, efter att ingen fick influensa förra vintern, så i stort sett alla kommer nog bli sjuk på något sätt den här vintern... :(

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  7 januari 2022 kl. 04:36:04
Bette ni er som om allting var normalt?
Med den nya Omikron-varianten behöver man inte bete sig som att allt är normalt eller vara oförsiktig för att bli smittad. Omikron är ju tyvärr mångdubbelt mer smittsam än Delta-varianten, så även om man är noggrann och håller avstånd kan man förmodligen bli smittad nu. :(

Själv oroar jag mig verkligen över att behöva jobba på kontoret igen efter julledigheten, då min arbetsgivare inte verkar ha några planer på att följa Folkhälsomyndighetens och regeringens rekommendationer om att alla som kan bör jobba hemifrån. På de flesta arbetsplatser är det nog omöjligt att hålla tillräckligt avstånd precis hela tiden, så risken är nog tyvärr stor att jag kommer bli smittad framöver... :(

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 januari 2022 kl. 07:31:39

Själv oroar jag mig verkligen över att behöva jobba på kontoret igen efter julledigheten, då min arbetsgivare inte verkar ha några planer på att följa Folkhälsomyndighetens och regeringens rekommendationer om att alla som kan bör jobba hemifrån. På de flesta arbetsplatser är det nog omöjligt att hålla tillräckligt avstånd precis hela tiden, så risken är nog tyvärr stor att jag kommer bli smittad framöver... :(

Ät dubbningshemsidan ditt jobb eller har du ett vanligt jobb utöver det ?

gstone

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  7 januari 2022 kl. 14:14:34
Ät dubbningshemsidan ditt jobb eller har du ett vanligt jobb utöver det ?
Jag har ett vanligt jobb också. Dubbningshemsidan tjänar jag inte ens i närheten av tillräckligt genom för att kunna leva på...

Annars hade det inte varit något problem, för Dubbningshemsidan går alldeles utmärkt att sköta hemifrån. Det går i och för sig med mitt ordinarie arbete också, men det verkar inte arbetsgivaren inse... :(

Citat från: gstone skrivet  7 januari 2022 kl. 14:15:05
Kommer jag dö( av corina) ?
Är du vaccinerad, så med allra största säkerhet nej.

Dock bör du absolut boka tid för en tredje vaccindos när det gått 6 månader efter din andra dos.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 januari 2022 kl. 18:08:34
Jag har ett vanligt jobb också. Dubbningshemsidan tjänar jag inte ens i närheten av tillräckligt genom för att kunna leva på...

Annars hade det inte varit något problem, för Dubbningshemsidan går alldeles utmärkt att sköta hemifrån. Det går i och för sig med mitt ordinarie arbete också, men det verkar inte arbetsgivaren inse... :(
Är du vaccinerad, så med allra största säkerhet nej.

Dock bör du absolut boka tid för en tredje vaccindos när det gått 6 månader efter din andra dos.
Jag ska då vaccinera mig i April

gstone

Jag skulle sett Disney on Ice idag.

Men jag kan inte för jag har fått coronaviruset  :'( :'( :'( :'(

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  9 januari 2022 kl. 09:47:15

Det var trist, jag tycker verkligen synd om dig...

Adam

Citat från: gstone skrivet  9 januari 2022 kl. 09:47:15

Jag får sända kramar och hoppas att du kryar på dig.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Elios

Nu har dem även börjat med att stänga framsidan på bussen så man måste gå in igenom baksidan igen. Men då får man iallafall åka gratis.  8)

Jabberjaw

Citat från: Elios skrivet 12 januari 2022 kl. 20:19:23
Nu har dem även börjat med att stänga framsidan på bussen så man måste gå in igenom baksidan igen. Men då får man iallafall åka gratis.  8)

;D Sosse. Inte i Göteborg, här är det där fram som gäller och skanna sin QR-kod ifrån din enhet eller blippa kortet. Köper man periodkort som överlappar flera månader så går det dock att få ner priserna väldigt mycket. Och ser knappt en enda människa på bussen på morgonen. Likaså när jag åker hem. Så alla som "kan" arbeta hemifrån får för min del gärna fortsätta göra det. Det är väl det nya nya i guess...  kommer underlätta mycket i trafiken om fler lämnar sin bil hemma om dom inte nödvändigtvis måste ut.

Från och med idag dock så var det ganska många som hade munskydd på sig på bussarna jämfört med för bara några dagar sedan. Jag håller inte koll på vad FHM säger men jag antar att det har något med dom att göra. Ser ingenting märkvärdigt på sjukhusen heller.