Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Den officiella röstprovstråden

Startat av TonyTonka, 22 januari 2019 kl. 19:29:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Nu kan jag äntligen presentera röstprover ur musiksagan Snövit och den magiska stenen, men först några kommentarer och lite information:

- Ursprungligen skulle jag spelat in dessa klippen som "på den gamla goda tiden", nämligen genom att spela in via en stereokabel från min radios hörlursuttag till mikrofonuttaget till min dator. Tyvärr fungerade inte det, så först spelade jag in genom att radion stod bredvid datorns inbyggda mikrofon. Tyvärr blev ljudet då, ursäkta uttrycket, förjävligt, så därför spelade jag in radions ljud med min padda, och det blev bättre, men jag vet inte om ljudet är tillräckligt bra för att jag ska lägga upp det på youtube, det får ni avgöra när ni lyssnat på klippen. :)

- Det står fel under medverkande. Det står att Anders Öjebo gör rösten till Kloker och att Ulf Källvik gör rösten till Trötter, men i själva sagan är det tvärtom.

- Musiksagan i sig är ganska underlig. Det händer flera gånger att ord (och ibland till och med hela meningar) som står i boken hoppas över i musiksagan, vad det nu kan bero på. Dessutom får jag säga att slutet i musiksagan är lite mer dystert än i vanliga musiksagor, om än inte en tragisk snyftfest.

- I klippet med Snövit kan man som hastigast höra Christel Körners berättarröst.
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

TonyTonka

Jag trodde att jag laddat upp fel ljudklipp med Trötter, men jag upptäckte nu att så inte var fallet, så därför tog jag bort två felaktiga inlägg jag skrivit, ber om ursäkt. xD
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Disneyfantasten

Okej, då har jag lyssnat igenom rösterna, vad gäller Snövit-karaktärerna så finns mina åsikter om dem nu att läsa i min egna tråd om "Vem är bäst?" recensioner av karaktärer, jag har nyss uppdaterat, men kan redan kort nu förklara att Blygers röst i musiksagan är det bästa kortet i just den, Gladers röst var bättre än jag hade väntat mig, Butters röst var dock svagast i musiksagan...

(Christel Körner gör förresten en relativt bra insats som berättaren utifrån det lilla som hörs)

Får säga att Annika Ljungberg och Frida Nilsson var relativt bra i rollen som Törnrosa...

Alex Kantsjö var inte perfekt som Kvackerjack, jag tror att Andreas Nilsson hade passat bättre...

Anna Isbäck lät något för gammal för att passa varesig Gåsalyn eller Molly Cummingham, men kanske karaktärerna är vuxna här, jag tror inte att jag sett avsnitten med dem...

Alla Della Ankas tre röster tycker jag var bra...

Johan Hedenberg som Taurus Bulba och Joachim Bergström som Megavolt var i mina ögon geniala castingval!

Logiskt att anlita en tidigare röst som Ville Virvel nu när karaktären är vuxen, även om jag misstänker att Kalle Lundberg antagligen inte var lätt att få tag i eftersom han mest dubbat hos KM Studio, jag hade dock hellre låtit någon av de tidigare rösterna som Jimmy Björndahl göra comeback i rollen...

Nu var det längesedan jag hörde Lena Ericsson i rollen som Glittriga Gullan och är osäker på om jag hört Vicki Benckert i rollen, men My Holmsten har en på tok för mörk röst för att kunna passa karaktären, men så har jag ingen koll på hur originalrösten låter...

Victor Segell var helt okej som Darkwing Duck, fast jag hade föredragit att låta Anders Öjebo få reprisera sin roll...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 januari 2022 kl. 14:15:56

Victor Segell var helt okej som Darkwing Duck, fast jag hade föredragit att låta Anders Öjebo få reprisera sin roll...
Anders Öjebo spelar en annan  Darkwing Duck i serien.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Det är svårt att förklara men det finns två Darkwing Duck och den andra spelas Anders Öjebo.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 10 januari 2022 kl. 14:40:08
Anders Öjebo spelar en annan  Darkwing Duck i serien.
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 januari 2022 kl. 14:45:49
Det är svårt att förklara men det finns två Darkwing Duck och den andra spelas Anders Öjebo.

Den andra är den onda klonen NegaDuck!  ;)

gstone

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 10 januari 2022 kl. 14:50:12
Som från början var orginal Darkwing ;)

Kan kan dock ändå skilja dem som hund och katt!

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 januari 2022 kl. 14:52:37
Kan kan dock ändå skilja dem som hund och katt!
Det är svårt när man inte sett avsnitten från serien med Darkwing Duck. Men det är alltså så att han som är är originala Darkwing Duck blir ond. Darkwing Duck som Victor spelar är ett stort fan av original Darkwing Duck i den här världen är nämligen Darkwing bara en TV figur.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 januari 2022 kl. 15:06:12
Det är svårt när man inte sett avsnitten från serien med Darkwing Duck. Men det är alltså så att han som är är originala Darkwing Duck blir ond. Darkwing Duck som Victor spelar är ett stort fan av original Darkwing Duck i den här världen är nämligen Darkwing bara en TV figur.

I TV-serien Darkwing Duck är det dock Darkwing själv som är superhjälten medan NegaDuck är den onda klonen och en superskurk, där spelar Anders båda!

MOA

Logiskt att anlita en tidigare röst som Ville Virvel nu när karaktären är vuxen, även om jag misstänker att Kalle Lundberg antagligen inte var lätt att få tag i eftersom han mest dubbat hos KM Studio, jag hade dock hellre låtit någon av de tidigare rösterna som Jimmy Björndahl göra comeback i rollen...
Han dubbar väl int så mycket?

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 januari 2022 kl. 15:17:31
I TV-serien Darkwing Duck är det dock Darkwing själv som är superhjälten medan NegaDuck är den onda klonen och en superskurk, där spelar Anders båda!
Jim Cummings spelar dock bra en på engelska ;)

Disneyfantasten

gstone

Citat från: gstone skrivet 10 januari 2022 kl. 21:41:21
Jim Cummings spelar dock bra en på engelska ;)

En Darkwing Duck spelas av Chris Diamantopoulos och den andra av Jim Cummings.

Victor dubbar Diamantopoulos  Darkwing. Så han kankse ör mer lik hans röst.

EnDarkwing  har kvr orginal rösten från gamla serien både på svenska och engskla.

Det vill säga Jim Cummings i orginalet och Andres Öjebo på svenskaa.

Därför passar det.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 december 2021 kl. 14:02:40
Någon som kan ordna ljudklipp på;

- Annika Ljungberg som Törnrosa

- Ebba Blitz som Snövit

- Frida Nilsson som Törnrosa

- Jenny Wåhlander som Snövit

Hur kom det sig att Annika Ljungberg  och  Ebba Blitz fick spela dessa roller ?

Dom har ju aldrig dubbat förut.