Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skokaka

Jag vill gnälla på att igår så fick jag syn på en silverfisk i badrummet i kväll. Den ser ut som en blandning mellan en tusenfoting och en kackerlacka. Som tur är så lyckades jag att mosa den innan den kom undan. Sen så verkar jag hitta dess bebis som sprang under ytterdörren, hoppas den inte gör något dumt...

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 20 juni 2022 kl. 18:28:14
Jag vill gnälla på att igår så fick jag syn på en silverfisk i badrummet i kväll. Den ser ut som en blandning mellan en tusenfoting och en kackerlacka. Som tur är så lyckades jag att mosa den innan den kom undan. Sen så verkar jag hitta dess bebis som sprang under ytterdörren, hoppas den inte gör något dumt...
Hitta du silverfisken igår eller ikväll?

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 20 juni 2022 kl. 18:58:21
Hitta du silverfisken igår eller ikväll?
Igår kväll kanske...

Skokaka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 juni 2022 kl. 19:04:25
Igår kväll kanske...

Japp, jag menade så. Eller igår natt egentligen...

Skokaka

Nu så vill jag gnälla på just tre varelser: Ormar, getingar, och strömavbrott. >:(

Lillefot

Citat från: Skokaka skrivet 29 juni 2022 kl. 21:47:29
Nu så vill jag gnälla på just tre varelser: Ormar, getingar, och strömavbrott. >:(
Jo getingar är allt avskyvärda. Små irriterande kryp som älskar att förstöra perfekta sommardagar. Min lillebror blev faktiskt stucken av en geting i Stockholm under en båttur, helt oprovocerat dessutom.

De kan dra dit pepparn växer. Bålgetingar dock, det är en helt annan sak.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

gstone

Jag skulle vilja gnälla å  att dubbningar inte är lika bra som dom brukade vara.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 29 juni 2022 kl. 21:54:26
Jag skulle vilja gnälla å  att dubbningar inte är lika bra som dom brukade vara.
Jag vet inte om jag håller med. Men något sånt skulle kunna bero på att allt ska gå så himla fort nu för tiden. Tittar man till exempel på bakom kulisserna filmen från Skönheten och odjurets dubbning så märker man ju att Doreen jobbar mer som att svenskarna är originalröster.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 juni 2022 kl. 21:57:57
Jag vet inte om jag håller med. Men något sånt skulle kunna bero på att allt ska gå så himla fort nu för tiden. Tittar man till exempel på bakom kulisserna filmen från Skönheten och odjurets dubbning så märker man ju att Doreen jobbar mer som att svenskarna är originalröster.

Det var bättre då :'(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Adam

Tror tvivellöst på exakt samma skäl, dessvärre. Som jag oftast brukar säga; vår värld är ej som den en gång var. Då fanns det ju simpla bandspelare med kassetter och fasen och hans moster (ledsen för ovårdat språk, btw), och vi importerade inte heller lika mycket medier som nu. 🤷‍♂️
'Just saying
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Lillefot

Jo, det är nackdelen av att många filmer idag visas runt samma datum i hela världen nu. Då blir det mindre tid för dubbningstudiorna att fixa ihop en dubbning.

Det var lättare att undvika när utlands-premiärerna låg senare.
Men det är helt okej.

Steffan Rudvall

Citat från: Lillefot skrivet 29 juni 2022 kl. 22:20:25
Jo, det är nackdelen av att många filmer idag visas runt samma datum i hela världen nu. Då blir det mindre tid för dubbningstudiorna att fixa ihop en dubbning.

Det var lättare att undvika när utlands-premiärerna låg senare.
Fast blir det verkligen det? Det är väl snarare så att filmerna börjar dubbas ännu tidigare bara.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 juni 2022 kl. 22:23:25
Fast blir det verkligen det? Det är väl snarare så att filmerna börjar dubbas ännu tidigare bara.

Sen brukar originalversionen vara klara långt tidigare jämfört med svenska dubbningar, dessutom så animerar man efter skådespelarna i originalversionen.

Lillefot

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 juni 2022 kl. 22:41:00
Sen brukar originalversionen vara klara långt tidigare jämfört med svenska dubbningar, dessutom så animerar man efter skådespelarna i originalversionen.
Jaså det, då kanske jag var förhastad i mitt uttalande.

Fast en senare premiär kan fortfarande tekniskt sett vara en fördel för produktion av dubbningar. Den andra punkten är ju trots allt något studiorna måste jobba runt, och det blir knappast lättare med kortare deadlines.
Men det är helt okej.

Zebastian

Jag vill gnälla på att alla tror att man pratar om Björn Gustafsson när man säger Björn Gustafson! Jag menar ju självklart Björn Gustafson och inte Björn Gustafsson!