Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Hur skulle din dubbning se ut?

Startat av clash, 21 januari 2006 kl. 01:37:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 oktober 2006 kl. 10:46:55
Precis min tanke. Även den bästa dubbningsregissören skulle nog ha problem att få någon som inte längre är i livet att ställa upp på att medverka...  ::)

Du får nog komma med ett nytt förslag för Ugglas röst.

Vidare börjar nog Kalle Lundberg vara i sena tonåren vid det här laget (eller ännu äldre), så jag har svårt att tro att han fortfarande skulle passa som Ru...
Gammalt inlägg men, jag kan tala om att Kalle Lundberg var ca 12 år gammal när detta skrevs. Har läst någonstans på nätet att han föddes 1994.

Hursomhelst, Så här hade det sett ut om jag dubbat Nalle Puh.

Nalle Puh - Guy de La Berg
Tigger - Thomas Hellberg (Eventuellt Steve Kratz eller Peter Wanngren)
Kanin - Charlie Elvegård
Nasse - Jörgen Lantz
Uggla - ?
I-or - Benke Skogholt (Kanske skulle Adam Fietz passa?)
Kängu - Christel Körner
Sorken - Hans Lindgren
Ru - ?
Christoffer Robin - ?

Jag hade gärna använt John Harryson som I-or och Carl Billquist som Uggla, men tyvärr är dom ju inte i livet längre. Därför vet jag inte riktigt vem som skulle passa som Uggla i dagens läge. (Utöver Gunnar Uddén). Christoffer Robin och Ru behöver ju barnskådespelare, och tyvärr känner jag inte till dagens barnskådespelare så att jag kan välja någon.

Skulle förresten Andreas Nilsson passa som Tigger?

Min dubbning av Musse Pigg-kortfilmer.

Musse Pigg - Anders Öjebo (Sven-Erik Wikström skulle göra rollen om han fortfarande vore i livet).
Mimmi Pigg - Åsa Bjerkerot
Kajsa Anka - Marie Kühler
Långben - Johan Lindqvist
Knattarna - Monica Forsberg (Staffan Hallerstam godkänd som stand-in)

Förresten, när spelade Åsa Bjerkerot Mimmi för sista gången?
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

På tal om I-or i Nalle Puh, så var det tydligen ursprungligen tänkt att Gunnar Ernblad skulle ha spelat honom inför Nya äventyr med Nalle Puh, men han blev inte godkänd av Disney i USA, varför det (då) istället blev John Harryson. Rent spontant tror jag nog att han borde kunna göra en fullgod insats. Inte lika bra som John Harryson förstås, men inte nödvändigtvis sämre än Benke Skogholt.

Citat från: Tonytonka skrivet  3 juli 2012 kl. 10:35:04
Förresten, när spelade Åsa Bjerkerot Mimmi för sista gången?
Åsa Bjerkerot spelade Mimmi åtminstone i TV-serien Musses verkstad, som bör ha dubbats runt år 2000, och i VHS-filmerna Kalles/Musses/Mimmis/Plutos bästa (som bör ha dubbats 1999). Hon kan ha medverkat i något nyare sammanhang än så också, men det var det senaste jag kunde hitta åt en vid en snabb sökning.

Eriksson

Därför vet jag inte riktigt vem som skulle passa som Uggla i dagens läge.
Det är inte svårt: Bert-Åke Varg.

Musse Pigg - Anders Öjebo (Sven-Erik Wikström skulle göra rollen om han fortfarande vore i livet).
Mimmi Pigg - Åsa Bjerkerot
Kajsa Anka - Marie Kühler
Långben - Johan Lindqvist
Knattarna - Monica Forsberg (Staffan Hallerstam godkänd som stand-in)
Jag föredrar Lizette Pålsson som Mimmi. Som Kajsa skulle jag vilja höra Vanna Rosenberg. Och Hans Lindgren passar ju hundra gånger bättre som Långben. Detsamma gäller Staffan Hallerstam som Knattarna. Jag tror du glömde Kalle Anka, men Andreas Nilsson kanske var så självklar att du inte tänkte på att skriva honom.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Experten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 juli 2012 kl. 10:50:11
Åsa Bjerkerot spelade Mimmi åtminstone i TV-serien Musses verkstad, som bör ha dubbats runt år 2000, och i VHS-filmerna Kalles/Musses/Mimmis/Plutos bästa (som bör ha dubbats 1999). Hon kan ha medverkat i något nyare sammanhang än så också, men det var det senaste jag kunde hitta åt en vid en snabb sökning.
Inte i mina Disneydags kasseter från TV...

Daniel Hofverberg

Hur menar du? 90% av alla klassiska kortfilmer i Disneydags har ju varit odubbade och i textad originalversion; på senare år har det bara varit ett fåtal kortfilmer som varit dubbade, och före det var kortfilmerna dubbade under en period i början av 1990-talet. Däremot sändes ju även Musses verkstad (Mouseworks) som del av Disneydags, och där var det som sagt utan tvekan Åsa Bjerkerot som spelade Mimmi.

I vissa kortfilmer i Hos Musse var även Åsa Bjerkerot med, men det rörde sig nog om återanvändningar av äldre dubbningar.

Citat från: Eriksson skrivet  3 juli 2012 kl. 12:31:09
Och Hans Lindgren passar ju hundra gånger bättre som Långben.
Det håller jag fullständigt med om, men såvitt jag förstår har Hans tyvärr blivit dement på senare år, så det är nog knappast troligt att han skulle klara av att medverka i fler dubbningar.

Men jag tycker personligen att det vore välbehövligt med någon ny Långben-röst istället för Johan Lindqvist. Johan är visserligen avsevärt bättre än Jan Modin, men har en bra bit kvar till Hans Lindgrens nivå. Det borde gå att hitta någon bättre röst än Johan i dagens läge, även fast Johan förstås är mer lik de nutida amerikanska Långben-rösterna medan Hans Lindgren var mest lik gamla goda Pinto Colvig.

Eriksson

Ted Åström spelar Långben på skivan Sångpartaj i Ankeborg från 80-talet, och jag tycker att han gör en bra insats. Jag skulle kunna tänka mig honom som Långbens röst på film.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Experten

Mina Disneydags kasseter innehåller Musses Verkstad med Kalle Anka och där hör jag att Mimmi Piggs röst inte är Åsa Bjerkerot, utan Lizzete Pålsson... ::)

Experten

Citat från: juku skrivet 11 juni 2012 kl. 09:28:39
Då jag var CLash kan jag bara säga ang. totally spies, tycker jag de rosterna passar bra mkt bättre än tant-rosterna som e nu. forutom nya clover, och mandy kan goras av frida nilsson.
Jag erkänner och andra sidan att det är DIN drömdubbning juku ::), men du har verkligen förbättrat dig genom att inte skriva att du inte gillar nån viss dubbare i varenda ämne och inlägg :)
PS: Ta en titt på min dubbning av My Little Pony tvserien ;)

Daniel Hofverberg

Citat från: Experten skrivet  5 juli 2012 kl. 17:32:19
Mina Disneydags kasseter innehåller Musses Verkstad med Kalle Anka och där hör jag att Mimmi Piggs röst inte är Åsa Bjerkerot, utan Lizzete Pålsson... ::)
Är du helt säker på det? Enligt SVTs credits för Musses verkstad (som angavs under eftertexterna) ska det vara Åsa Bjerkerot som spelar Mimmi, och mig veterligen var Lizette Pålsson ännu inte godkänd av Disney för den rollen när den här serien dubbades runt 2000.

Dock var det så pass länge sedan jag själv såg serien att jag inte känner mig 100% säker, även om jag tycks minnas att det var Åsa Bjerkerot.

Experten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 juli 2012 kl. 19:28:15
Är du helt säker på det? Enligt SVTs credits för Musses verkstad (som angavs under eftertexterna) ska det vara Åsa Bjerkerot som spelar Mimmi, och mig veterligen var Lizette Pålsson ännu inte godkänd av Disney för den rollen när den här serien dubbades runt 2000.

Dock var det så pass länge sedan jag själv såg serien att jag inte känner mig 100% säker, även om jag tycks minnas att det var Åsa Bjerkerot.
Är du verkligen säker på detta... ???
För jag hörde klart och Tydligt att det var Lizette Pålsson som gjorde Mimmis röst...

Experten

Detta ämne handlar om hur en dubbning ska se ut...
INTE om när si eller så gjorde rösten till en viss person för sista gången... ???

Daniel Hofverberg

Förvisso sant, men så länge som aktiviteten på forumet är så pass lågt har jag ingenting emot enstaka avstickare från ämnena. Skulle det utvecklas till en längre diskussion med åtskilliga inlägg är det dock klokast att flytta över till en separat tråd.

Experten

Citat från: juku skrivet 21 januari 2006 kl. 01:37:55

My little pony tales:
Bright Eyes:Micaela Remondi
Melody:Jessica Andersson
Patch:Mia Khil
Clover:Karolina Khativ-Nia
Sweet hearth:Anna Jacobsson
Starlight:Frida Nilsson
BonBonEmma Iggström
Ace:Michael Blomqvisth
Lancer:
Teddy:Gabriel Odenhammar
Medolark:Johanna Ljungberg

Ledomivet skulle sjungas av Johanna Ljungberg.
Men vem hade gjort Lancer???

Experten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 juli 2012 kl. 19:02:33

Det håller jag fullständigt med om, men såvitt jag förstår har Hans tyvärr blivit dement på senare år, så det är nog knappast troligt att han skulle klara av att medverka i fler dubbningar.

Men jag tycker personligen att det vore välbehövligt med någon ny Långben-röst istället för Johan Lindqvist. Johan är visserligen avsevärt bättre än Jan Modin, men har en bra bit kvar till Hans Lindgrens nivå. Det borde gå att hitta någon bättre röst än Johan i dagens läge, även fast Johan förstås är mer lik de nutida amerikanska Långben-rösterna medan Hans Lindgren var mest lik gamla goda Pinto Colvig.
Jo det vore kul med en ny Långben röst, men vad tyckte du om Folke Rydberg då...?

juku