Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

De vilda djurens flykt / The animals of Farthing Wood

Startat av Fr4nsson, 24 mars 2019 kl. 02:50:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RC

Denna serien förtjänar en reprisomgång nu iochmed klimatfrågan och klimatförändringar.

Daniel Hofverberg

Nu verkar det som att min uppladdning av säsong 1 är färdigbehandlad av Archive.org, så att alla avsnitt är spelbara i webbläsaren. :)
https://archive.org/details/de-vilda-djurens-flykt-sasong-1

Citat från: RC skrivet 14 september 2022 kl. 13:05:48Denna serien förtjänar en reprisomgång nu iochmed klimatfrågan och klimatförändringar.
Det håller jag fullständigt med om, men med tanke på att serien inte verkar ha sänts sedan 2013 känns det väl ärligt talat inte så jättesannolikt att SVT skulle köpa in serien igen... :(

Citat från: Marcusen skrivet 13 september 2022 kl. 21:22:00Var kommer bilden ifrån? Jag ser SVT Text 793 men inte själva kanalloggan hur har det gått till?
Jag gjorde de här DVD:erna för närmare 8 - 9 år sedan, så jag har tyvärr inte allt i färskt minne. Men jag har ett vagt minne av att jag för det första avsnittet tvingades synka ljud till tysk DVD-bild från den tyska DVD-boxen - men då fick jag lov att "låna" öppningsvinjett och eftertexter från ett annat avsnitt, då ju tyska introt och outrot ser annorlunda ut än det svenska. Jag minns nämligen att jag jämförde eftertexterna mellan olika avsnitt, för att försöka hitta åt något annat avsnitt som hade samma manusförfattare och regissör som det första avsnittet; så att det skulle vara rätt uppgifter trots formellt sett "fel" eftertexter.

Exakt varför jag behövde synka minns jag dock inte, men kanske var det störningar vid just den TV-sändningen alternativt att dövtextningen av misstag var inbränd eller något annat liknande så att bilden inte dög som källa.

Avsnitt 2 - 13 ska dock vara inspelade rakt av från SVT Barn med inspelningsbar DVD-spelare, utan någon synkning. Därav att det första avsnittet har en större filstorlek än resterande avsnitt.

Marcusen

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 september 2022 kl. 13:48:12Det håller jag fullständigt med om, men med tanke på att serien inte verkar ha sänts sedan 2013 känns det väl ärligt talat inte så jättesannolikt att SVT skulle köpa in serien igen... :(
Behöver SVT verkligen köpa in serien? De var ju med och finansierade serien från början.

Adam Larsson

Hur kommer det sig att den visades så pass mycket mellan åren 2003 och 2013 men aldrig mer efter det?

MOA

Citat från: Adam Larsson skrivet 15 september 2022 kl. 18:10:31Hur kommer det sig att den visades så pass mycket mellan åren 2003 och 2013 men aldrig mer efter det?
De e en gåta att de ens kan sändas på TV

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet 15 september 2022 kl. 15:41:33Behöver SVT verkligen köpa in serien? De var ju med och finansierade serien från början.
SVT var visserligen med som finansiärer och medproducenter, liksom EBUs övriga medlemsorganisationer (vilket alltså innebär NRK i Norge, DR i Danmark, YLE i Finland, o.s.v.) - men de äger ju själva inte upphovsrätten, så jag har svårt att tro att de verkligen skulle kunna sända serien helt fritt. Däremot är det ju EBU som innehar copyrighten, varför man väl kan tänka sig att deras medlemmar kan tänkas få rabatterat pris vid inköp eller liknande.

Men jag är inte så insatt i den affärsmässiga biten, så jag är egentligen fel person att fråga.

Citat från: Adam Larsson skrivet 15 september 2022 kl. 18:10:31Hur kommer det sig att den visades så pass mycket mellan åren 2003 och 2013 men aldrig mer efter det?
Min bästa gissning är att SVT hade ett visst antal visningsrätter som gick ut 2013, så att man därför var tvungen att nyttja alla dessa visningsrätter och sända så mycket de hade rätt till.

Mathilda Gustafsson

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 15 september 2022 kl. 22:40:30Hur många avsnitt finns det med VHS omdubbningen?
Om de bara är två VHS utgåvor så skulle jag anta att det är åtta avsnitt totalt.

Zebastian

Hur kommer det sig att SVT trott att de visat säsong 2 när det var säsong 3? De kan väl inte glömma att de har beställt en dubbning och köpt in rättigheterna till flera avsnitt

Daniel Hofverberg

Citat från: Zebastian skrivet 16 september 2022 kl. 11:49:36Hur kommer det sig att SVT trott att de visat säsong 2 när det var säsong 3? De kan väl inte glömma att de har beställt en dubbning och köpt in rättigheterna till flera avsnitt
Ja, det är helt obegripligt - och SVTs inköpschef kunde inte själv förklara det.

På något mystiskt oförklarligt vis verkar de ha "tappat bort" all dokumentation om att de köpt in och beställt dubbning av säsong 3, och även märkt sändningarna av säsong 3 fel i deras tablåer och databas, så att de själva trott att de sänt säsong 2 när de faktiskt sänt säsong 3. Det borde vara 100% omöjligt, så hur det här kunnat gå till är fullkomligt obegripligt... :(

Frågan är ju om de har bevarat säsong 3-dubben i deras arkiv, men inte längre kan hitta åt den på grund av att dokumentation saknas, eller hur exakt det fungerar...?

Steffan Rudvall

De måste väl ha vetat att det va säsong 3 de sänt i alla fall när det sändes. Om de faktiskt trodde att det var säsong 2, Varför hoppade de över ett avsnitt?

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 september 2022 kl. 12:01:29De måste väl ha vetat att det va säsong 3 de sänt i alla fall när det sändes. Om de faktiskt trodde att det var säsong 2, Varför hoppade de över ett avsnitt?
Ja, när serien sändes måste de ju rimligen ha haft full koll på vilken säsong och vilka avsnitt det var - annars hade de ju inte tagit rätt masterband. Problemet måste väl gissningsvis ha uppstått i samband med att de skrivit in uppgifterna i sin arkivdatabas för långtidsarkivering. Kanske en följdeffekt av att de inte verkade ha någon dokumentation om inköp av säsong 3, så att den som skrev in uppgifterna i den interna arkivdatabasen då antog att det stått fel på masterbanden och att säsong 3 skulle ha varit säsong 2.

Om nu arkivdatabasen fylls i manuellt och inte automatiskt så är det väl sånt som kan hända. Men mer mystiskt är ju hur ett stort och seriöst företag kan "slarva bort" kontrakt och avtal på visningsrättigheter och dubbning...?! :o

Man kan ju undra om det finns fler guldkorn i SVTs arkiv, som de själva inte vet om att de faktiskt har sänt...? ???

Gustav Jonsson

Så du har gjort DVD utgåvor av alla säsonger? 

Hur är då bildkvaliteten för säsong 3 som är inspelat på VHS?

Daniel Hofverberg

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 16 september 2022 kl. 20:58:21Så du har gjort DVD utgåvor av alla säsonger?

Hur är då bildkvaliteten för säsong 3 som är inspelat på VHS?
Nej, bara säsong 1 och 2 än så länge. Säsong 3 har jag inte ens digitaliserat än, utan är kvar på VHS.

Min ambition framöver är att synka säsong 3 till antingen tysk eller brittisk DVD-bild (vilken av DVD-boxarna som nu har bättre bildkvalitet), men jag har skjutit upp det länge då jag hade velat gå till botten med huruvida avsnitt 10 i säsong 3 ("The Mole Game") någonsin dubbades och sändes i Sverige eller inte...

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 september 2022 kl. 02:19:09Nej, bara säsong 1 och 2 än så länge. Säsong 3 har jag inte ens digitaliserat än, utan är kvar på VHS.

Min ambition framöver är att synka säsong 3 till antingen tysk eller brittisk DVD-bild (vilken av DVD-boxarna som nu har bättre bildkvalitet), men jag har skjutit upp det länge då jag hade velat gå till botten med huruvida avsnitt 10 i säsong 3 ("The Mole Game") någonsin dubbades och sändes i Sverige eller inte...
De e en gåta tills vidare