Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Fantasia & Fantasia 2000 på DVD/Bluray

Startat av _Alexander_, 14 oktober 2010 kl. 15:17:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 oktober 2022 kl. 11:41:31Roadshow-versionen spelades in i USA 1940, och var den ursprungliga som visades i USA. Senare klipptes filmen ned brutalt till "vanliga" visningar i USA till bara en och en halv timme.

Men Roadshow-versionen som nu finns att tillgå är alltså inte 100% identisk som den ursprungliga Roadshow-versionen från 1940, utan en hyggligt återställd version med omdubbat tal och enstaka andra småförändringar.
Musiken på de restaurerade utgåvorna är dock original från 1940, även om speaker-rösten inte är det.

Roadshow-versionen visades ursprungligen endast i mycket begränsad omfattning i USA, eftersom den krävde tillfällig installation av ett mycket komplicerat ljudsystem som vägde flera ton och tog flera dagar att montera upp och ner. Minns att det inte fanns transistorförstärkare på den tiden, utan allt var baserat på otympliga och strömslukande radiorör.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 oktober 2022 kl. 12:40:36Musiken på de restaurerade utgåvorna är dock original från 1940, även om speaker-rösten inte är det.
Precis, musiken är original om än inte exakt samma mixning som 1940.
Men 1982 års amerikanska omdubbade version lyser helt med sin frånvaro, och har aldrig släppts på något hemvideoformat i världen - och den nyinspelade musiken från den versionen har mig veterligen heller aldrig släppts någonstans i världen. :(
(Nog för att jag personligen föredrar Leopold Stokowskis originalmusik, men man hade ju ändå velat höra även den versionen)

Intressant att notera är ju också att det bara är VHS-utgåvorna och den första svenska DVD-utgåvan som har någon form av eftertexter - på alla biovisningar i Sverige (*) och alla andra utgåvor på DVD, Blu-Ray och Disney+ saknas eftertexter helt och hållet (Fast 2010 års DVD-utgåva har förstås fortfarande dubbcredits, men inga amerikanska eftertexter).

(*)
: Jag kan förstås inte vara säker på hur 1942 års svenska bioversion såg ut, men de senare biovisningarna har i alla fall inte haft eftertexter, och såvitt jag kunnat utröna heller inte amerikanska biovisningar.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  5 oktober 2022 kl. 22:28:33Jag vill köpa Fantasia på Blu-Ray !
Det är inte en bra idé om du är ute efter svenskt tal.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 oktober 2022 kl. 22:29:35Det är inte en bra idé om du är ute efter svenskt tal.
Jag tror ju dock att felet med den ursprungliga upplagan borde ha lösts någon gång efter lanseringen, men 100% säker kan jag förstås inte vara...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 oktober 2022 kl. 22:45:27Jag tror ju dock att felet med den ursprungliga upplagan borde ha lösts någon gång efter lanseringen, men 100% säker kan jag förstås inte vara...
Även om det gått flera år så kan man ju inte vara säker på att man får en senare upplaga.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 oktober 2022 kl. 22:46:49Även om det gått flera år så kan man ju inte vara säker på att man får en senare upplaga.
I och för sig sant, men Fantasia finns ju faktiskt fortfarande ute i handeln på Blu-Ray - och köper man ett nytt exemplar nu bör ju chansen vara ganska god.

Och köper man från en seriös nätbutik bör man ju annars kunna reklamera om svenskt ljudspår fortfarande saknas, då det ju utan tvekan måste anses som en defekt vara (då omslaget anger att det ska finnas).

Bibeln

Butikerna där man kan köpa DVD och Blu-ray nu för tiden är ju matbutiker ofta och de flesta säljer ju bara av sitt lager och bryr sig inte om vad det är de säljer. Tro mig eller inte men jag har flera gånger stött på urgamla utgåvor även fast det fanns flera nyare. Och jag menar inte Musikservice. Samma sak kan hända på onlinebutiker där de har kvar gammalt lager helt enkelt för att det inte sålt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Bibeln skrivet  5 oktober 2022 kl. 22:58:05Butikerna där man kan köpa DVD och Blu-ray nu för tiden är ju matbutiker ofta och de flesta säljer ju bara av sitt lager och bryr sig inte om vad det är de säljer. Tro mig eller inte men jag har flera gånger stött på urgamla utgåvor även fast det fanns flera nyare. Och jag menar inte Musikservice. Samma sak kan hända på onlinebutiker där de har kvar gammalt lager helt enkelt för att det inte sålt.
Visst kan det hända, men köper man från exempelvis CDON eller Ginza borde risken vara minimal; då de ju lär ha sålt många exemplar av filmen genom årens lopp...

Och skulle det ändå oturas, så bör det ju inte vara några problem att reklamera och få tillbaka pengarna - för en Blu-Ray-utgåva som enligt omslaget ska ha svenskt tal måste definitivt klassas som felaktig om den faktiskt inte har svenskt tal.

Som kuriosa kan nämnas att jag för flertalet år sedan frågade Konsumentverket om saken, efter att jag hade köpt en DVD-film billigt i en affär som visade sig inte ha svensk text (eller tal) - en utgåva som visade sig vara en brittisk import, men som jag hade missat när jag köpte den i hastigheten. Och de svarade att filmer som saknar svensk text anses vara defekta, oavsett vilka specifikationer som står på omslaget, såvida det inte tydligt har märkts upp att det är en importutgåva utan text. Nu har ju den här filmen i och för sig svensk text, även om den inte har svenskt tal, men står det uttryckligen på omslaget att den ska ha svenskt tal så bör ju även det räknas som defekt enligt samma definitioner.

Däremot tror jag nog tyvärr att vi kan räkna med att Fantasia 2000 inte "korrigerades", utan fortfarande saknar svenskt ljudspår - för där står det ju faktiskt inte utsatt att den ska ha svenskt tal, varför man inte direkt kan anse det som ett fel.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 oktober 2022 kl. 22:49:54I och för sig sant, men Fantasia finns ju faktiskt fortfarande ute i handeln på Blu-Ray - och köper man ett nytt exemplar nu bör ju chansen vara ganska god.

Och köper man från en seriös nätbutik bör man ju annars kunna reklamera om svenskt ljudspår fortfarande saknas, då det ju utan tvekan måste anses som en defekt vara (då omslaget anger att det ska finnas).
Ja, precis. När jag köpte Fantasia på Blu-ray 2010 erbjöd Discshop mig pengarna tillbaka, men inte att byta ut den till ett korrigerat exemplar eftersom Disney inte lovade något sådant utbyte.

I och med att jag kunde returnera filmen och få pengarna tillbaka har de väl fullföljt det som enligt lagen kan krävas för en defekt produkt, men jag valde att ändå behålla filmen trots felet. Annars hade jag ju inte alls haft filmen på Blu-ray.

Nu har jag beställt ett nytt exemplar från CDON som jag hoppas ska stämma med specarna på baksidan. Den ska enligt bilden på CDON ha ett nytt och omgjort omslag som är gemensamt för de nordiska länderna, och dessutom en ny EAN-kod. Det talar för att exemplar som säljs idag bör vara korrekta.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  6 oktober 2022 kl. 11:28:47Nu har jag beställt ett nytt exemplar från CDON som jag hoppas ska stämma med specarna på baksidan. Den ska enligt bilden på CDON ha ett nytt och omgjort omslag som är gemensamt för de nordiska länderna, och dessutom en ny EAN-kod. Det talar för att exemplar som säljs idag bör vara korrekta.
Jag ser fram emot ditt utlåtande när du fått filmen. Får jag klartecken att skivan är korrigerad, så köper jag också ett nytt ex. :)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 oktober 2022 kl. 11:30:38Jag ser fram emot ditt utlåtande när du fått filmen. Får jag klartecken att skivan är korrigerad, så köper jag också ett nytt ex. :)
Enligt DVD Profiler är det dessutom inte samma skiva som i den gamla utgåvan. Det bådar gott. EAN-koden är streckkoden på baksidan av omslaget. Disc ID är en unik talföljd som identifierar själva skivan.

2010 års originalutgåva (läst från mitt eget exemplar):
EAN-kod: 8 717418 266516
Disc ID: 55EC2AE3403C4021 [FTD1EFE1]

Utgåva med nytt omslag (enligt DVD Profilers databas):
EAN-kod: 8 717418 458171
Disc ID: 6AE16A2A952EC13B [FTD1EFE1]

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 oktober 2022 kl. 11:30:38Jag ser fram emot ditt utlåtande när du fått filmen. Får jag klartecken att skivan är korrigerad, så köper jag också ett nytt ex. :)
Jag kan bekräfta att exemplaret som jag köpte på CDON är korrekt med svenskt, danskt, norskt och finskt tal förutom engelska och franska som fanns tidigare.

Jag kan också konstatera en annan intressant sak:

Fantasia släpptes på Blu-ray och DVD i Sverige den 15 december 2010.

Fildatum på den ursprungliga (felaktiga) Blu-rayutgåvan är den 28 och 29 september 2010.
Fildatum på den nya rättade utgåvan är den 12 och 16 oktober 2010, bara ett par veckor senare.

Det är alltså datum när respektive master framställdes. Det bevisar att Disney redan innan releasedatumet i december var fullt medvetna om att Blu-rayutgåvan var felaktig, och hade mastrat en ny. Dock hade de inte nödvändigtvis hunnit pressa några skivor från den nya mastern.

Ändå väljer de att köra ut den felaktiga utgåvan till återförsäljarna! Och som lök på laxen vägrar de att byta ut redan sålda, felaktiga exemplar!

Jag finner inte ord för hur fult jag tycker det var!

Anders M Olsson

Jag har gått igenom min gamla mailkorrespondens från 2010-2011 om Fantasia.

Disneyanias nyhetsredaktör Michael Lindholm var i kontakt med Miriam Bonassi som hade hand om presskontakterna på Disney. Tydligen kände Miriam till felet, och lovade att skivorna skulle bytas ut. Miriam lovade även att skicka rättade exemplar till oss redaktörer på Disneyania. Jag fick mycket riktigt ett nytt exemplar direkt från Disney, men det visade sig vara exakt likadant som mitt gamla exemplar, d.v.s. med samma fel.

Jag reklamerade även till Discshop, som lovade att återkomma med besked. Jag kan inte hitta några fler mailsvar därifrån, så det är möjligt att de återkom på telefon. Jag har nämligen bestämt för mig att Discshop hörde av sig och meddelade att Disney inte planerade något utbyte. Se även det här inlägget:
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?msg=10725

Steffan Rudvall