Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 september 2022 kl. 01:21:52Dvdoo.dk anger heller ingenting om undertexter, vilket verkar lite oroväckande.
Enligt den här sidan kommer Kometernes jul att ha undertexter på danska, svenska, norska och finska:
https://www.moviezoo.dk/shop/kometernes-jul-dvd-49571p.html

Det vore väldigt trevligt om det stämmer, men man ska väl inte hoppas på för mycket. Det kan vara fel i förhandsinformationen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 september 2022 kl. 16:23:09Enligt den här sidan kommer Kometernes jul att ha undertexter på danska, svenska, norska och finska:
https://www.moviezoo.dk/shop/kometernes-jul-dvd-49571p.html

Det vore väldigt trevligt om det stämmer, men man ska väl inte hoppas på för mycket. Det kan vara fel i förhandsinformationen.
Det låter väldigt trevligt om den verkligen kommer ha svensk text, men som sagt man får nog ta sån där förhandsinformation med en liten nypa salt. Om det bara kommer finnas dansk text så duger det för mig, men svensk vore förstås ännu bättre.

Anders M Olsson

En del säljställen visar nu en bild på DVD-omslaget till Kometernes jul som verkar mera trovärdig än den preliminära bilden som de har haft tidigare.

Vad man skulle vilja se är en bild på baksidan så att man kan se om det blir någon textning, och i så fall på vilka språk.

Av ryggen framgår att det är Mis Label som ger ut serien på DVD. Tyvärr finns utgåvan ännu(?) inte på deras egen webbsajt där det annars finns presskit att tanka hem till det mesta de har gett ut.

kj-dvd.jpg

Erika

1 november kommer Superhjältejul (2009) finnas på SVT Play, dubbad till bl. a. romani och finska. Åtminstone dessa två dubbningar sänds även linjärt på SVT Barn med start 2 november. 

superhjaltejul.png

Elios

Inte sett en julkalender på nästan tio år.
Är inte så intresserad nuförtiden. Var bättre förr. Årets julkalender Kronprinsessan som försvann känns inte heller som något särskilt lockande.  ::) ::)

Erika

Citat från: Elios skrivet 25 oktober 2022 kl. 05:38:06Inte sett en julkalender på nästan tio år.
Är inte så intresserad nuförtiden. Var bättre förr. Årets julkalender Kronprinsessan som försvann känns inte heller som något särskilt lockande.  ::) ::)

Årets heter Kronprinsen som försvann. ;)

Elios

Citat från: Erika skrivet 25 oktober 2022 kl. 05:44:29Årets heter Kronprinsen som försvann. ;)
Haha okej. Var lite snabb där. 😆😆
Kronprinsessan får väl bli uppföljaren nästa år!! :D ;D

Anders M Olsson

Citat från: Elios skrivet 25 oktober 2022 kl. 05:38:06Inte sett en julkalender på nästan tio år.
För min del är det precis tvärtom. Jag har blivit mer intresserad av julkalendrarna på senare år, inte bara av de svenska. Både i Norge och Danmark har det gjorts ett antal mycket bra julkalendrar. Speciellt danska TV2s julkalendrar med Tinka är enastående, och jag ser mycket fram emot det här årets serie Tinka og sjælens spejl. Även Kometernes jul från i fjol var en höjdare som jag hoppas att svenska TV4 kommer att ge oss i svenskdubbad version i år.

Jag hoppas även på att SVT Play ska lägga upp fler svenska kalendrar från 2006 och framåt nu till jul. Fr.o.m. 2006 spelades julkalendrarna in i HD, så DVD-utgåvorna gör dem inte full rättvisa.

Elios

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 oktober 2022 kl. 07:52:59För min del är det precis tvärtom. Jag har blivit mer intresserad av julkalendrarna på senare år, inte bara av de svenska. Både i Norge och Danmark har det gjorts ett antal mycket bra julkalendrar. Speciellt danska TV2s julkalendrar med Tinka är enastående, och jag ser mycket fram emot det här årets serie Tinka og sjælens spejl. Även Kometernes jul från i fjol var en höjdare som jag hoppas att svenska TV4 kommer att ge oss i svenskdubbad version i år.

Jag hoppas även på att SVT Play ska lägga upp fler svenska kalendrar från 2006 och framåt nu till jul. Fr.o.m. 2006 spelades julkalendrarna in i HD, så DVD-utgåvorna gör dem inte full rättvisa.
Gillar du inte HD? Vad är det som gör att det på Dvd inre är så himla rättvis? 

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 25 oktober 2022 kl. 12:47:16Gillar du inte HD? Vad är det som gör att det på Dvd inre är så himla rättvis?
Det är inte rättvist att något inspelat och sänt i HD & 1080P bara ska släppas på DVD som är i 576p.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 oktober 2022 kl. 12:55:32Det är inte rättvist att något inspelat och sänt i HD & 1080P bara ska släppas på DVD som är i 576p.
Nej det är klart. Varför blev det så undrar man ju!?^^

Anders M Olsson

Citat från: Elios skrivet 25 oktober 2022 kl. 12:47:16Gillar du inte HD? Vad är det som gör att det på Dvd inre är så himla rättvis?
Jag gillar HD och har väl aldrig sagt något annat. Det jag menar är att det är dåligt att serier som är inspelade i HD bara ges ut på DVD som är begränsat till SD-upplösning. Det är lite av en förolämpning, både mot dem som har gjort serierna och mot oss som publik. Serier som är filmade i HD borde i första hand ges ut på Blu-ray, men visst kan man även ge ut dem på DVD för personer som sitter med gammal utrustning och inte planerar att uppgradera.

Citat från: Elios skrivet 25 oktober 2022 kl. 14:19:40Nej det är klart. Varför blev det så undrar man ju!?^^
Jag kan tänka mig att det är av ekonomiska skäl. De tycker väl det blir för dyrt att ge ut båda formaten, och om de uteslutande väljer Blu-ray är det inte alla som kan spela skivorna.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 oktober 2022 kl. 15:27:43Jag kan tänka mig att det är av ekonomiska skäl. De tycker väl det blir för dyrt att ge ut båda formaten, och om de uteslutande väljer Blu-ray är det inte alla som kan spela skivorna.
Och så befarar jag att de också resonerar så att "Barn ändå inte kommer bry sig vilken kvalitet/upplösning det är"...

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 september 2022 kl. 06:42:02Om det nu är sant att SVT ska sluta ge ut sina program på DVD, vad tänker de i så fall erbjuda istället?
Det stämmer inte Snoken - Hela Serien gavs ut på DVD för bara några dagar sen.

Anders M Olsson

Är det någon mer än jag som har försökt titta på Superhjältejul i dag på SVT Play?

Avsnittet går inte att titta på med någon större behållning eftersom det bara är en massa sprakande i ljudspåret.

(De dubbade versionerna på meänkieli och samiska tycks däremot fungera bra, men det är tyvärr inga språk som jag förstår.)