Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Samlaren och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 oktober 2022 kl. 09:39:07Ja men i VHS kvalitet.
Precis, och det vore ju helt klart önskvärt med bättre kvalitet på Musse Piggs julsaga. Och ännu bättre om det gick att ordna i Open Matte-version, med tanke på att filmen på både Walt Disney Treasures-utgåvorna och på Blu-Ray är beskuren i höjdled till Widescreen.

Jag vill minnas att det ska finnas en DVD-utgåva i Tyskland och Spanien som innehåller Open Matte-versionen - jag tror att jag ska ha den i min samling, ifall Josefin inte har den. :)

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 oktober 2022 kl. 09:49:17Precis, och det vore ju helt klart önskvärt med bättre kvalitet på Musse Piggs julsaga. Och ännu bättre om det gick att ordna i Open Matte-version, med tanke på att filmen på både Walt Disney Treasures-utgåvorna och på Blu-Ray är beskuren i höjdled till Widescreen.

Jag vill minnas att det ska finnas en DVD-utgåva i Tyskland och Spanien som innehåller Open Matte-versionen - jag tror att jag ska ha den i min samling, ifall Josefin inte har den. :)
Jag har en samlings-dvd med Musse Piggs Julsaga på, så om du skickar svenska dubbningarna kan jag synka in i 4:3-versionen.

Ovanliga dubbningar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 oktober 2022 kl. 09:49:17Precis, och det vore ju helt klart önskvärt med bättre kvalitet på Musse Piggs julsaga. Och ännu bättre om det gick att ordna i Open Matte-version, med tanke på att filmen på både Walt Disney Treasures-utgåvorna och på Blu-Ray är beskuren i höjdled till Widescreen.

Självfallet - jag föredrar alltid Open Matte-versioner om sådana finns att tillgå i bra kvalitet. :)

Är det den här DVD-utgåvan du syftar på?
https://www.amazon.de/Mickys-Weihnachts-Erz%C3%A4hlung-Alemania-Mickey-Mouse/dp/B002LI90SC/

I så fall tror jag att jag ska ha den.

Citat från: Goliat skrivet 26 oktober 2022 kl. 12:27:04Jag har en samlings-dvd med Musse Piggs Julsaga på, så om du skickar svenska dubbningarna kan jag synka in i 4:3-versionen.
Jag skulle uppskatta om du kunde göra det, så kan jag sen återskapa den svenska bildversionen från bio. Är det ovanstående DVD du har, eller någon annan?

Jag ska se om jag har den svenska originaldubbningen i min samling - i annat fall hoppas jag att Daniel Hofverberg kan ordna fram den. :)

Goliat

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 26 oktober 2022 kl. 15:07:41Jag ska se om jag har den svenska originaldubbningen i min samling - i annat fall hoppas jag att Daniel Hofverberg kan ordna fram den. :)

Har du bilden hur den såg ut på bio btw? Vore kul att se isf (antar det är vhs-versionen?)

Skicka via pm ljudet och eventuellt bio-bilden så kan jag fixa i ordning i annat fall också. Inte allt för mycket att ändra. ☺️

Jag har enbart dvdn, fanns på bluray i 4:3, gavs ut runt 2013 tror jag.

Edit: tror det var så faktiskt att blurayn var 16:9 eller liknande och dvdn var 4:3 när jag tänker efter. Ska söka upp exakt vilken jag har.

Daniel Hofverberg

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 26 oktober 2022 kl. 15:07:41Jag ska se om jag har den svenska originaldubbningen i min samling - i annat fall hoppas jag att Daniel Hofverberg kan ordna fram den. :)
Min version av Musse Piggs julafton (VHS-utgåvan med originaldubben) har jag lagt upp på Archive, så den kan du/ni ta därifrån om du inte också har den:
https://archive.org/details/musse-piggs-julafton-vhs

Tyvärr ser (hör) jag nu att den verkar ha blivit feldigitaliserad, så att endast höger kanal fungerar och vänster kanal är helt tyst, men frågan är om det spelar någon roll eller om det ändå bara är mono...? VHS-utgåvan är förstås i HiFi, men jag skulle spontant ändå gissa att en dubbning från 1983 sannolikt bara är inspelad i mono.

Just nu har jag tyvärr svårt att digitalisera om filmen, men kan alltid göra det längre fram om behov finns. Men just nu har jag inte kablar för att kunna digitalisera kopieringsskyddade filmer, så det måste jag först införskaffa (då min S-Video-kabel har gått sönder, och "bildförbättraren" inte har SCART).

Mathilda Gustafsson

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 27 oktober 2022 kl. 13:15:26Varför har ämnet bytt namn?
Det uppstod ett tekniskt missöde i samband med att jag delade upp tråden och flyttade alla inlägg om kortfilmer till en ny tråd. Det är åtgärdat nu.

Daniel Hofverberg

Alla kortfilmsrelaterade trådar har nu flyttats till en egen tråd:
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=15082.0

Vi behåller dock halvtimmeslånga kortfilmer här, så att ovanstående bara blir för "normallånga" kortfilmer (d.v.s. upp till 15 minuter).

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 oktober 2022 kl. 14:26:46Alla kortfilmsrelaterade trådar har nu flyttats till en egen tråd:
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=15082.0

Vi behåller dock halvtimmeslånga kortfilmer här, så att ovanstående bara blir för "normallånga" kortfilmer (d.v.s. upp till 15 minuter).
Men två kommer INTE att behövas eftersom de redan finns på Disney+!  ;)

gstone

Jag skulle gäena vilja att någon la upp Miraklernas man.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Vore kul om nåfon kunde ladda upp PROP & BERTA på svenska
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 27 oktober 2022 kl. 17:13:18Vore kul om nåfon kunde ladda upp PROP & BERTA på svenska
Hmm, jag undrar om jag inte spelade in Propp & Bertha från TV en gång i tiden...? Jag ska ta och leta när jag har tid. :)

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 oktober 2022 kl. 21:13:09Min version av Musse Piggs julafton (VHS-utgåvan med originaldubben) har jag lagt upp på Archive, så den kan du/ni ta därifrån om du inte också har den:
https://archive.org/details/musse-piggs-julafton-vhs

Tyvärr ser (hör) jag nu att den verkar ha blivit feldigitaliserad, så att endast höger kanal fungerar och vänster kanal är helt tyst, men frågan är om det spelar någon roll eller om det ändå bara är mono...? VHS-utgåvan är förstås i HiFi, men jag skulle spontant ändå gissa att en dubbning från 1983 sannolikt bara är inspelad i mono.

Just nu har jag tyvärr svårt att digitalisera om filmen, men kan alltid göra det längre fram om behov finns. Men just nu har jag inte kablar för att kunna digitalisera kopieringsskyddade filmer, så det måste jag först införskaffa (då min S-Video-kabel har gått sönder, och "bildförbättraren" inte har SCART).
Jag har synkat in båda svenska dubbarna nu till Mickey's Christmas Carrol om du ville fixa svenskt intro till den? :)

EDIT: Det verkar vara bättre ljud på din källa än min gamla där musiken försvinner i bakgrunden.

Goliat