Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Nya äventyr med Nalle Puh - Media Dubbs dubbning

Startat av Erika, 27 mars 2007 kl. 20:43:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 november 2022 kl. 22:39:19Varför fanns bara babysitter blues på hyr VHS och inte köp VHS? Vad var anledningen med att inte inkludera det avsnittet i köp VHS?
Under tidigt 1990-tal var det av någon anledning ganska vanligt att hyrfilmer innehöll ett avsnitt till gentemot köpfilmer, så att det sista avsnittet på respektive hyrkassett hoppades över på motsvarande köpfilm. Det här var långt ifrån den enda gången, men i övriga fall har jag lyckats få tag i hyrutgåvorna. Det var samma sak med bl.a. Bumbibjörnarna under samma tidsperiod - jag är lite osäker på varför, men skulle gissa att Disney ville hålla köpfilmerna under en timme. Möjligtvis ville de kanske spara in kostnad på band, för att kunna använda sig av kortare band...?

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 november 2022 kl. 22:18:33Det var synd att cleanliness is next to impossible inte blev utgiven på VHS med mediadubb dubbningen, Pooh Oughta be in picures ljudkvalité är i rätt bra form, det är bara babysitter blues och cleanliness is next to impossible som har väldigt dålig ljudkvalité, dom 2 avsnitten är i så dåligt skick att det är knappt värt att kolla på dom. Det är för mycket störningar i backgrunden som ta bort från ljuder och distraherar dom som kollar på dom 2 avsnitten.
Ja, det är väldigt synd att Cleanliness is Next to Impossible dubbades om redan efter något år för den första VHS-utgåvan. Jag är i alla fall tacksam att det äntligen är möjligt att se avsnittet i alla fall, som jag trodde skulle vara helt omöjlig att någonsin få tag i - jag hoppas att någon bättre än mig kan göra en insats med det avsnittet och försöka restaurera ljudet för att få bort så många störningar som möjligt. :)

Vad gäller Babysitter Blues har jag försökt att hålla koll på Tradera och second hand-affärer efter hyr-VHS-utgåvan av Nalle Puh - Det stora honungsrånet, men än så länge inga framsteg. Men om någon här bor på någon större ort än Skellefteå, så skulle jag uppskatta om ni kunde kolla i second hand-affärer för att se om filmen ifråga finns där (på second hand-affärerna i Skellefteå finns det knappt några VHS-filmer alls längre, tyvärr).

MOA

I vilket avsnitt e de Kanin skrämmer Puh så han ramlar av stolen?

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 november 2022 kl. 23:00:24Ja, det är väldigt synd att Cleanliness is Next to Impossible dubbades om redan efter något år för den första VHS-utgåvan. Jag är i alla fall tacksam att det äntligen är möjligt att se avsnittet i alla fall, som jag trodde skulle vara helt omöjlig att någonsin få tag i - jag hoppas att någon bättre än mig kan göra en insats med det avsnittet och försöka restaurera ljudet för att få bort så många störningar som möjligt. :)

Nalle Puh - Det stora honungsrånet

Skicka länk eller ljudet så fixar jag.

Angående vhs, hjälper inte nu kanske, men hivade iväg till secondhandbutiken en vart baksida. Sett en med röd också. Är det någon av de som du efterlyser så kan jag nog gå ner och försöka köpa tillbaka, de tar 10 kr filmen dit jag skänkte nu så inte så dyra. De har öppet i morgon så behöver veta rätt snart i så fall. (Vet ej vilka som är köp eller hyr)

Edit: Nalle Puh är ingen favorit så inget jag samlar på, o tröttnat på samlandet också. 😉

Gustav Jonsson

Citat från: Goliat skrivet  4 november 2022 kl. 21:48:31Skicka länk eller ljudet så fixar jag.

Angående vhs, hjälper inte nu kanske, men hivade iväg till secondhandbutiken en vart baksida. Sett en med röd också. Är det någon av de som du efterlyser så kan jag nog gå ner och försöka köpa tillbaka, de tar 10 kr filmen dit jag skänkte nu så inte så dyra. De har öppet i morgon så behöver veta rätt snart i så fall. (Vet ej vilka som är köp eller hyr)

Edit: Nalle Puh är ingen favorit så inget jag samlar på, o tröttnat på samlandet också. 😉
Är den röd så är den köp är den svart så är den hyr. Daniel bifogade tidigare bild på omslaget på utgåvan som behövs.

MOA

https://www.facebook.com/mattea.strindholm/videos/418210360504169

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet  4 november 2022 kl. 21:48:31Skicka länk eller ljudet så fixar jag.

Avsnittet finns med här:
https://archive.org/details/nya-aventyr-med-nalle-puh-media-dubb

Men ljudet är något nedkomprimerat där, så jag kan skicka dig den ursprungliga filen med okomprimerat WAV-ljud - det är förstås alltid bäst att utgå ifrån (efter omständigheterna) bästa möjliga ljudkälla, även om skillnaden lär vara minimal jämfört med versionen som ligger ute på Archive. :)

I det här inlägget ser du omslaget på den hyr-VHS-utgåva som jag är i desperat behov av - som jag har letat efter i 10 års tid utan framgång...
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=324.msg142696#msg142696

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 november 2022 kl. 23:09:43Avsnittet finns med här:

Men ljudet är något nedkomprimerat där, så jag kan skicka dig den ursprungliga filen med okomprimerat WAV-ljud - det är förstås alltid bäst att utgå ifrån (efter omständigheterna) bästa möjliga ljudkälla, även om skillnaden lär vara minimal jämfört med versionen som ligger ute på Archive. :)

I det här inlägget ser du omslaget på den hyr-VHS-utgåva som jag är i desperat behov av - som jag har letat efter i 10 års tid utan framgång...
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=324.msg142696#msg142696
Ah men det var den. Får gå dit vid 10 när de öppnar igen. Har inte följt trådarna om Puh. Visste inte att den var unik heller. 

Skicka okomprimerad wav om det går så fixar jag.

Gustav Jonsson

Citat från: Goliat skrivet  5 november 2022 kl. 06:45:07Ah men det var den. Får gå dit vid 10 när de öppnar igen. Har inte följt trådarna om Puh. Visste inte att den var unik heller.

Skicka okomprimerad wav om det går så fixar jag.
Om du verkligen får fram rätt vhs så är du en riktig kulturhjälte!

Goliat

Citat från: Gustav Jonsson skrivet  5 november 2022 kl. 14:04:57Om du verkligen får fram rätt vhs så är du en riktig kulturhjälte!
Skulle gå tillbaka innan kl 16, de har inte hunnit gå igenom allt från lastbryggan.

Goliat

De kunde inte hitta några vhs-band alls i ikea-kasse. :/ Antagligen har någon stulit dem från lastkajen. Tydligen har de inte övervakning där bakom. Så dåligt egentligen. Däremot hittade de ett par dvd'er men det var inget jag lämnade.

Kan inte det skapas en lista på efterlyses VHS, tror det är lättare så inte sånt här händer igen? Blev lite nedstämd eftersom jag inte normalt läser trådar om just Nalle Puh. :'( Trodde faktiskt att ni hade alla.

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet  5 november 2022 kl. 16:25:07De kunde inte hitta några vhs-band alls i ikea-kasse. :/ Antagligen har någon stulit dem från lastkajen. Tydligen har de inte övervakning där bakom. Så dåligt egentligen. Däremot hittade de ett par dvd'er men det var inget jag lämnade.

Kan inte det skapas en lista på efterlyses VHS, tror det är lättare så inte sånt här händer igen? Blev lite nedstämd eftersom jag inte normalt läser trådar om just Nalle Puh. :'( Trodde faktiskt att ni hade alla.
Daniel har avsnittet och har laddat upp det men det är i lite bristande kvalitet.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 november 2022 kl. 16:44:08Daniel har avsnittet och har laddat upp det men det är i lite bristande kvalitet.
Håller på just nu och fixar, det är rätt enkla störningar att åtgärda, så det är inga problem, går från 3/10 till 8/10 med ett klick nästan. :) 

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 november 2022 kl. 16:44:08Daniel har avsnittet och har laddat upp det men det är i lite bristande kvalitet.
Närmare bestämt är Babysitter Blues avkopierat från den aktuella hyr-VHS-utgåvan under tidigt 1990-tal, då jag hyrde filmen och kopierade den genom att koppla ihop två videobandspelare till varandra - det var ju inte helt ovanligt på den tiden, men blir ju en markant försämring gentemot original-VHS-kassetten (och då har ju inte VHS någon suverän kvalitet till att börja med). Plus att ena videon ifråga bara var en monovideo, vilket förstås innebär att HiFi-spåret går förlorat... :(

Citat från: Goliat skrivet  5 november 2022 kl. 17:52:13Håller på just nu och fixar, det är rätt enkla störningar att åtgärda, så det är inga problem, går från 3/10 till 8/10 med ett klick nästan. :)
Nej, det är ett annat avsnitt - det du har arbetat med är Cleanliness is Next to Impossible, medan det som finns på hyr-VHS-utgåvan ifråga som vi pratat om nu är Babysitter Blues.

Du kan för all del se om du kan göra något åt Babysitter Blues också, men där är det inga "vanliga" störningar så det är nog svårare - plus då att de förlorade frekvenserna i och med att bandet nu bara är i mono (inget HiFi) ju inte går att få tillbaka. Just därför vore det som sagt önskvärt att få tag i hyr-VHS-utgåvan Nalle Puh - Det stora honungsrånet, men i väntan på att den förhoppningsvis dyker upp får du gärna se vad du kan göra åt Babysitter Blues. Det avsnittet finns här, avsnitt 9 i den här videon:

Det avsnittet har jag tyvärr inte i okomprimerad WAV, utan den är digitaliserad med DVD-recorder i Dolby Digital 256 kbit/sek - som avsnittet är upplagt på Archive är precis såsom det är digitaliserat med recordern (förutom att jag klistrat in introt från annat håll, då jag hade försökt återskapa den svenska bildversionen från TV3.
(Men se till att du laddar hem MPEG-2-versionen - H264-versionen är ju ytterligare nedkomprimerad av Archive, och lär ha sämre ljud än originalfilen)

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 november 2022 kl. 20:36:20Närmare bestämt är Babysitter Blues avkopierat från den aktuella hyr-VHS-utgåvan under tidigt 1990-tal, då jag hyrde filmen och kopierade den genom att koppla ihop två videobandspelare till varandra - det var ju inte helt ovanligt på den tiden, men blir ju en markant försämring gentemot original-VHS-kassetten (och då har ju inte VHS någon suverän kvalitet till att börja med). Plus att ena videon ifråga bara var en monovideo, vilket förstås innebär att HiFi-spåret går förlorat... :(
Nej, det är ett annat avsnitt - det du har arbetat med är Cleanliness is Next to Impossible, medan det som finns på hyr-VHS-utgåvan ifråga som vi pratat om nu är Babysitter Blues.

Du kan för all del se om du kan göra något åt Babysitter Blues också, men där är det inga "vanliga" störningar så det är nog svårare - plus då att de förlorade frekvenserna i och med att bandet nu bara är i mono (inget HiFi) ju inte går att få tillbaka. Just därför vore det som sagt önskvärt att få tag i hyr-VHS-utgåvan Nalle Puh - Det stora honungsrånet, men i väntan på att den förhoppningsvis dyker upp får du gärna se vad du kan göra åt Babysitter Blues. Det avsnittet finns här, avsnitt 9 i den här videon:

Det avsnittet har jag tyvärr inte i okomprimerad WAV, utan den är digitaliserad med DVD-recorder i Dolby Digital 256 kbit/sek - som avsnittet är upplagt på Archive är precis såsom det är digitaliserat med recordern (förutom att jag klistrat in introt från annat håll, då jag hade försökt återskapa den svenska bildversionen från TV3.
(Men se till att du laddar hem MPEG-2-versionen - H264-versionen är ju ytterligare nedkomprimerad av Archive, och lär ha sämre ljud än originalfilen)
Titta PM. ☺️

Jag kan titta på den också, finns en metod för att ibland återskapa frekvenser (dock i beta-stadie men vill gärna prova på).

Är mpeg2-versionen inte kommprimerad på archive?

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet  5 november 2022 kl. 20:53:07Är mpeg2-versionen inte kommprimerad på archive?
Nej, MPEG-2-versionen är exakt som jag laddade upp den - vilket förutom introt är exakt samma som den kom ut från min DVD-inspelare. Så du kan alltså bortse från den första minuten, som inte har samma kvalitetsproblem som resten.

(I och med "bildversionen" så kopierade jag introt från ett avsnitt och lade in det på alla avsnitt, för att inte behöva lägga in samma förtexter manuellt på varenda avsnitt)

Helt klart en fördel med Archive.org gentemot exempelvis YouTube, där ju allting komprimeras även om de skulle vara i ett för webben redan acceptabelt format...