Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

Erika

Citat från: Elios skrivet 16 november 2022 kl. 14:28:43Det är en massa jag inte kan hitta från hela 90-talet och fram till nästan 2016 så som Håkan Bråkan

Fast listan avser väl i första hand julkalendrar som inte har släppts på t. ex. DVD*, och är därmed otillgängliga. Håkan Bråkan finns på DVD. 

* Med det sagt så finns det ett par julkalendrar som har släppts på DVD, men som numera är utgångna - så här på rak arm minns jag Barn i Höjden, Julius Julskötare och Skägget i brevlådan.  

Will Siv

Det är också intressant hur kalendrarna kan vara i så många genres.

Men dom flesta är ju berättelser om barn/familjer, det känns lite "formulaic" just nu.

Det vore intressant att se nåt mer som "Julius Julkalender", "Liv i Luckan", "Klasses Julkalender" eller "Tusen år till Julafton".
- what.

Lilla My

Citat från: Will Stewart skrivet 16 november 2022 kl. 19:24:04Det vore intressant att se nåt mer som "Julius Julkalender", "Liv i Luckan", "Klasses Julkalender" eller "Tusen år till Julafton".
Då är du nog en av de få som tycker det - sådana julkalendrar är generellt väldigt mellanmjölk.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Will Siv

Citat från: Lilla My skrivet 16 november 2022 kl. 20:24:31Då är du nog en av de få som tycker det - sådana julkalendrar är generellt väldigt mellanmjölk.
???

Mellanmjölk är ju bra.

Och vill du hellre att alla julkalenderar är samma igen och igen?

Ska du fortsätta vara en besserwisser.  :-\
- what.

Sabelöga

Vad som är bra eller dåligt är ju en fråga om smak men att repetition och enformighet är dåligt tror jag dom flesta går med på.
Houba !

Will Siv

Citat från: Sabelöga skrivet 17 november 2022 kl. 00:47:08Vad som är bra eller dåligt är ju en fråga om smak men att repetition och enformighet är dåligt tror jag dom flesta går med på.
👍

- what.

Lilla My

Citat från: Will Stewart skrivet 16 november 2022 kl. 21:37:11Mellanmjölk är ju bra.

Och vill du hellre att alla julkalenderar är samma igen och igen?

Mellanmjölk = När något är helt okej, inte nödvändigtvis dåligt men ingen stor hit. Mottas neutralt av de flesta. Ett safe card som inte kan slå fel men som inte heller slår igenom eller tar några stora risker. Om mellamjölk-produktioner är bra eller dåligt kan diskuteras i timtal, det beror helt på.

Finns ju en anledning att julkalendrar som Trolltider, Teskedsgumman, Mysteriet på Greveholm och Sunes Jul blivit så stora favoriter av så många. De har humor, genomgående historier som är lätta att hänga med i men som inte kräver att man kollar på vartenda episod, mycket känsla och energi bakom kulisserna och väldigt mycket hjärta.

Så om vi får fler kalendrar som påminner om dem vill jag absolut ha "samma igen och igen".

Anders M Olsson

NRK har nu uppdaterat sin sida med länkar till alla julkalendrar som kommer att publiceras på deras playtjänst i december. Alla de norska julkalendrarna genom åren - med bara två undantag - kommer att bli tillgängliga, och även tre danska.

https://www.nrk.no/presse/programomtaler/julekalendere-pa-nrk-ar-for-ar-1.13221038

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 november 2022 kl. 11:47:57NRK har nu uppdaterat sin sida med länkar till alla julkalendrar som kommer att publiceras på deras playtjänst i december. Alla de norska julkalendrarna genom åren - med bara två undantag - kommer att bli tillgängliga, och även tre danska.

https://www.nrk.no/presse/programomtaler/julekalendere-pa-nrk-ar-for-ar-1.13221038
Det var inte illa, mycket trevligt. :)

Okej, det hade förstås varit ännu trevligare om de (fåtal) norska julkalendrar genom åren som dubbats till svenska också gått att få tag i med svenskt tal, men norska duger ganska bra det också...

Lite tråkigt med de två undantagen dock. Jul på Sesam stasjon är ju tyvärr inte speciellt förvånande, för den julkalendern råder det ju rättighetsproblem med, då NRK bara hade licensierat konceptet från Sesame Workshop för en begränsad period, som Sesame Workshop nuförtiden inte har gått med på att licensiera om. Den har släppts på DVD en gång i tiden, men DVD-utgåvan är sedan länge utgången. Varför Portveiens julekalender också saknas vet jag dock inte.

Intressant också att NRK kommer att sända Kometernas jul i år, precis som TV4 Play/C More kommer att göra. Vågar vi gissa att NRK kommer att dubba den till norska...?
(Fast de danska julkalendrarna räknar jag kallt med att de kommer vara geoblockerade till Norge på NRK TV)

Sabelöga

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 november 2022 kl. 11:47:57NRK har nu uppdaterat sin sida med länkar till alla julkalendrar som kommer att publiceras på deras playtjänst i december. Alla de norska julkalendrarna genom åren - med bara två undantag - kommer att bli tillgängliga, och även tre danska.

👍
Houba !

Erika

Vet inte om det redan har nämnts i tråden, men Yle kommer sända Jakten på tidskristallen (2017) och Kristianias magiska tivoliteater (Kristiania magiske tivolitheater, 2021).

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 17 november 2022 kl. 14:38:29Vet inte om det redan har nämnts i tråden, men Yle kommer sända Jakten på tidskristallen (2017) och Kristianias magiska tivoliteater (Kristiania magiske tivolitheater, 2021).
Och Kristianias magiska tivoliteater ska tydligen vara dubbad till svenska. Frågan är ju om YLE har köpt in SVTs dubbning som släpps just nu på SVT Play, eller om det blir en egen finlandssvensk dubbning...?

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 november 2022 kl. 15:20:52Och Kristianias magiska tivoliteater ska tydligen vara dubbad till svenska. Frågan är ju om YLE har köpt in SVTs dubbning som släpps just nu på SVT Play, eller om det blir en egen finlandssvensk dubbning...?
Det är frågan.
Houba !

Anders M Olsson

Citat från: Erika skrivet 17 november 2022 kl. 14:38:29Vet inte om det redan har nämnts i tråden, men Yle kommer sända Jakten på tidskristallen (2017) och Kristianias magiska tivoliteater (Kristiania magiske tivolitheater, 2021).
Hur hittade du dem? Har YLE någon samlingssida för julkalendrar? Den enda sida jag kan hitta är den här
https://arenan.yle.fi/tv/program/30-2686
och där finns varken Jakten på tidskristallen eller Kristianias magiska tivoliteater.

Där finns däremot 2020 års danska julkalender Jul(e)feber textad till svenska (dock inte dubbad). Jag kan rekommendera alla att tanka hem serien så fort som möjligt, eftersom den kommer att utgå den 1 december. Man kan ladda ner med yle-dl, och senast jag testade behövdes inget VPN för nerladdning. Däremot behövdes VPN för att se programmen on-line från Sverige.