Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Jultomten och Trolltrumman

Startat av Goliat, 21 december 2022 kl. 18:21:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Såg att filmen nämns på wikipedia men inte här, dessutom är rösterna inte kompletta:

Vimse - Rabbe Smedlund
Tomtefar - Peik Stenberg
Tomtemor - Vivi-Ann Sjögren
Nora - Nina Hukkinen
Ville - Peppe Forsblom
Agricola - Håkan Pörtfors
Sackarias Socker - Peppe Forsblom
Janne Faner - Rabbe Smedlund
Siv Stubin - Lilli Sukula-Lindblom
Fenno Faktor - Håkan Pörtfors
Dora Dockmakare - Vivi-Ann Sjögren
Berta Bit - Lilli Sukula-Lindblom
Martti - Rabbe Smedlund
Anton - Håkan Pörtfors
piloter - Peppe Forsblom & Håkan Pörtfors

"I jultomtens Verkstad" svensk text och sång: Sås & Kopp

Ljud: Pekka Heinonen och Anssi Tamminen

Svensk dialog och regi: Catrine Paro

Bygger iaf på denna bok:

Sabelöga

Houba !

Goliat

Citat från: Sabelöga skrivet 21 december 2022 kl. 19:02:09Skulle gärna vilja se filmen.
Den är fri för Finland + Sverige för tillfället:

https://arenan.yle.fi/1-50961089

Sabelöga

Citat från: Goliat skrivet 21 december 2022 kl. 19:07:20Den är fri för Finland + Sverige för tillfället:

https://arenan.yle.fi/1-908316
Spännande, då kanske jag ska ta och se den nån gång efter jag har kollat klart på årets julkalendrar.
Houba !

Goliat

Citat från: Sabelöga skrivet 21 december 2022 kl. 19:17:44Spännande, då kanske jag ska ta och se den nån gång efter jag har kollat klart på årets julkalendrar.
Den går ju ut 2031 så varför inte, du har tid på dig. :P

Oj, denna har 2220606 views, det var då inte lite, men filmen har legat uppe länge också.

Sabelöga

Houba !

Goliat

Steffan Rudvall

Kollade genom lite snabbt och kände igen några röster från I Mumindallen...

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 december 2022 kl. 21:53:25Kollade genom lite snabbt och kände igen några röster från I Mumindallen...
Jultomten är ju Hemulen som exempel, äver berättarrösten är med som Tomtemor.

Sabelöga

Kvinnan i början av serien på marken där är ju exempelvis lilla My.
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet 21 december 2022 kl. 21:00:31Här är den för övrigt svenskdubbad.

https://arenan.yle.fi/1-50961089
Tack för länken. :)

Frågan är ju om den svenska VHS-utgåvan hade samma finlandssvenska dubbning, eller om det finns en separat "svensk-svensk" dubbning...? Någon som har koll på det?

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 december 2022 kl. 23:27:52Tack för länken. :)

Frågan är ju om den svenska VHS-utgåvan hade samma finlandssvenska dubbning, eller om det finns en separat "svensk-svensk" dubbning...? Någon som har koll på det?
VHS-utgåvan har samma röster utskrivna på omslaget så jag antar att det är samma röster inblandade. Undrar däremot om VHS-utgåvan har en sverigesvensk bildversion eftersom det på omslaget står Tomtefar och trolltrumman medan det i bildversionen på Yle Arenan står Jultomten och trolltrumman.

Dessutom så anger Elonet av någon anledning att det är Lilli Sukula-Lindblom som gör rösten till Nora medan eftertexterna anger Nina Hukkinen.
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet 22 december 2022 kl. 00:37:27VHS-utgåvan har samma röster utskrivna på omslaget så jag antar att det är samma röster inblandade. Undrar däremot om VHS-utgåvan har en sverigesvensk bildversion eftersom det på omslaget står Tomtefar och trolltrumman medan det i bildversionen på Yle Arenan står Jultomten och trolltrumman.
Jag är nästan hundra på att jag ska ha VHS-utgåvan nånstans i röran, så jag kan försöka leta fram den och kolla upp saken. :)

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 december 2022 kl. 02:21:36Jag är nästan hundra på att jag ska ha VHS-utgåvan nånstans i röran, så jag kan försöka leta fram den och kolla upp saken. :)
Intressant. Det vill jag också veta.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 22 december 2022 kl. 11:28:16Intressant. Det vill jag också veta.
Absolut. Men om det oturas kan det ta ett litet tag, för jag har sisådär 500 - 600 originalfilmer på VHS (hyr- och köpfilmer) - merparten är insorterade i bokstavsordning, men inte alla, så för dem som inte är det kan det ta ett tag... :(

(Sen har jag även minst 1000 inspelade VHS-band, men de ligger inte på samma ställe...)