Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Jultomten och Trolltrumman

Startat av Goliat, 21 december 2022 kl. 18:21:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Såg att filmen nämns på wikipedia men inte här, dessutom är rösterna inte kompletta:

Vimse - Rabbe Smedlund
Tomtefar - Peik Stenberg
Tomtemor - Vivi-Ann Sjögren
Nora - Nina Hukkinen
Ville - Peppe Forsblom
Agricola - Håkan Pörtfors
Sackarias Socker - Peppe Forsblom
Janne Faner - Rabbe Smedlund
Siv Stubin - Lilli Sukula-Lindblom
Fenno Faktor - Håkan Pörtfors
Dora Dockmakare - Vivi-Ann Sjögren
Berta Bit - Lilli Sukula-Lindblom
Martti - Rabbe Smedlund
Anton - Håkan Pörtfors
piloter - Peppe Forsblom & Håkan Pörtfors

"I jultomtens Verkstad" svensk text och sång: Sås & Kopp

Ljud: Pekka Heinonen och Anssi Tamminen

Svensk dialog och regi: Catrine Paro

Bygger iaf på denna bok:

Sabelöga

Houba !

Goliat

Citat från: Sabelöga skrivet 21 december 2022 kl. 19:02:09Skulle gärna vilja se filmen.
Den är fri för Finland + Sverige för tillfället:

https://arenan.yle.fi/1-50961089

Sabelöga

Citat från: Goliat skrivet 21 december 2022 kl. 19:07:20Den är fri för Finland + Sverige för tillfället:

https://arenan.yle.fi/1-908316
Spännande, då kanske jag ska ta och se den nån gång efter jag har kollat klart på årets julkalendrar.
Houba !

Goliat

Citat från: Sabelöga skrivet 21 december 2022 kl. 19:17:44Spännande, då kanske jag ska ta och se den nån gång efter jag har kollat klart på årets julkalendrar.
Den går ju ut 2031 så varför inte, du har tid på dig. :P

Oj, denna har 2220606 views, det var då inte lite, men filmen har legat uppe länge också.

Sabelöga

Houba !

Goliat

Steffan Rudvall

Kollade genom lite snabbt och kände igen några röster från I Mumindallen...

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 december 2022 kl. 21:53:25Kollade genom lite snabbt och kände igen några röster från I Mumindallen...
Jultomten är ju Hemulen som exempel, äver berättarrösten är med som Tomtemor.

Sabelöga

Kvinnan i början av serien på marken där är ju exempelvis lilla My.
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet 21 december 2022 kl. 21:00:31Här är den för övrigt svenskdubbad.

https://arenan.yle.fi/1-50961089
Tack för länken. :)

Frågan är ju om den svenska VHS-utgåvan hade samma finlandssvenska dubbning, eller om det finns en separat "svensk-svensk" dubbning...? Någon som har koll på det?

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 december 2022 kl. 23:27:52Tack för länken. :)

Frågan är ju om den svenska VHS-utgåvan hade samma finlandssvenska dubbning, eller om det finns en separat "svensk-svensk" dubbning...? Någon som har koll på det?
VHS-utgåvan har samma röster utskrivna på omslaget så jag antar att det är samma röster inblandade. Undrar däremot om VHS-utgåvan har en sverigesvensk bildversion eftersom det på omslaget står Tomtefar och trolltrumman medan det i bildversionen på Yle Arenan står Jultomten och trolltrumman.

Dessutom så anger Elonet av någon anledning att det är Lilli Sukula-Lindblom som gör rösten till Nora medan eftertexterna anger Nina Hukkinen.
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet 22 december 2022 kl. 00:37:27VHS-utgåvan har samma röster utskrivna på omslaget så jag antar att det är samma röster inblandade. Undrar däremot om VHS-utgåvan har en sverigesvensk bildversion eftersom det på omslaget står Tomtefar och trolltrumman medan det i bildversionen på Yle Arenan står Jultomten och trolltrumman.
Jag är nästan hundra på att jag ska ha VHS-utgåvan nånstans i röran, så jag kan försöka leta fram den och kolla upp saken. :)

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 december 2022 kl. 02:21:36Jag är nästan hundra på att jag ska ha VHS-utgåvan nånstans i röran, så jag kan försöka leta fram den och kolla upp saken. :)
Intressant. Det vill jag också veta.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 22 december 2022 kl. 11:28:16Intressant. Det vill jag också veta.
Absolut. Men om det oturas kan det ta ett litet tag, för jag har sisådär 500 - 600 originalfilmer på VHS (hyr- och köpfilmer) - merparten är insorterade i bokstavsordning, men inte alla, så för dem som inte är det kan det ta ett tag... :(

(Sen har jag även minst 1000 inspelade VHS-band, men de ligger inte på samma ställe...)