Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Djur stereotyper

Startat av Skokaka, 11 december 2022 kl. 15:55:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 29 januari 2023 kl. 16:46:59Ugglor:
Lille Ho & Stor Uv
Fladdermusen Fladdran e en antagonist
Vet int hur ofta komodo förekommer men Ville Komodo & hans son Baby(Olycksaligt namn)e riktiga antagonister
Kalle Kunskap e en god kanin & hans kompis Lejonet Leo(Tror han hette de)e också ett snällt lejon
Fladdran från Räddningspatrullen, eller? Hon bytte ju sida, som sagt. Eller är det en annan fladdermus med ett liknande namn?

Komodovaraner är mycket värre i verkligheten, och kan till och med äta människor. Var ju också ett tag sedan jag såg den här serien, men dessa två, av någon anledning, påminner mig om Sylvester och hans son från Looney Tunes. Försöker de äta de andra djuren, dock? För det skulle den arten göra på riktigt. Vet inte vad de gör i en skog, dock...

Skokaka

Citat från: Fred skrivet 29 januari 2023 kl. 16:50:51Vad gäller fladdermöss så byter både Rouge (Sonic) och Fladdran/Foxglove (Räddningspatrullen) sida så bådadera kan vara svåra att placera.
Disneyfantasten har redan placerat Fladdran som god, men Rouge är ju neutral. Hon är inte direkt på någon särskild sida, och har stulit diamanter och annat. Lite av en tjuv, dock...

MOA

Visste aldrig att Katten i Fåret Shaun hette Pidsley
Byrackorna e också goda fast mest dumma

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 29 januari 2023 kl. 18:47:48Fladdran från Räddningspatrullen, eller? Hon bytte ju sida, som sagt. Eller är det en annan fladdermus med ett liknande namn?

Komodovaraner är mycket värre i verkligheten, och kan till och med äta människor. Var ju också ett tag sedan jag såg den här serien, men dessa två, av någon anledning, påminner mig om Sylvester och hans son från Looney Tunes. Försöker de äta de andra djuren, dock? För det skulle den arten göra på riktigt. Vet inte vad de gör i en skog, dock...
Fladdran e från Lille Ho

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 29 januari 2023 kl. 18:52:59Fladdran e från Lille Ho
Åh. I det du kollade, så var det ju en fladdermus med i den, som jag såg. Jo, den räknas som elak.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 januari 2023 kl. 22:33:37Ankor;

Goda: Kalle Anka (även om han kan vara lite antagonistisk ibland), Kajsa Anka, Knattarna, Joakim Von Anka (även om han är väldigt snål), Ludwig Von Anka, Farmor Anka, Daffy Anka (samma som Kalle), Ferdinand i Babe.

Skurkar: Magica De Spell, Guld-Ivar Flinthjärta.

Tigrar;

Goda: Tiger i Nalle Puh, Rajah i Aladdin, Tiger-poliserna i Zootropolis, Vitaly i Madagaskar.

Onda: Shere Khan i Djungelboken.

Leoparder & Pantrar;

Goda: Bagheera i Djungelboken, Badili i Lejonvakten.

Skurkar: Sabor i Tarzan.

Jaguarer;

Goda: Manchas i Zootropolis

Skurkar: Jaguarerna i Kejsarens Nya Stil.

(dessa är dock svarta jaguarer, kommer inte på sådana "vanliga" fläckiga jaguarer just nu)

Just det, Jaguar-ungen i början av Zootropolis också, bland de goda.

Noshörningar;

Goda: Noshörningarna i Zootropolis, Rocky i Djungelboken (plockades dock ur den filmen under produktionen).

Skurkar: Noshörnings-vakterna i Robin Hood.

Flodhästar;

Goda: Gloria i Madagaskar, Hyacinth i Fantasia, Behste i Lejonvakten.

Skurkar: Flodhäst-trummarna i Robin Hood.

Strutsar;

Goda: Madame Uphanova i Fantasia.

Skurkar: kommer inte på just nu...

Zebror;

Goda: Marty i Madagaskar.

Skurkar: en zebra i ett avsnitt av My Little Pony. (hittade ett sådant avsnitt i en samling på YouTube i höstas)

Isbjörnar;

Goda: Isbjörns-poliserna i Zootropolis, titelrollen i Noaks Ö.

Gorillor;

Goda: Tufs, Kala, Kerchak, Johnny i Sing.

Onda: Gorilla-banditerna i Kung Fu Panda TV-serien.

(Bada & Bing i Pingvinerna från Madagaskar är mer neutrala)

Prärievargar;

Goda: Prärievargarna i en avsnitt-samling av Garfield Show.

Skurkar: Kroksvans i Pluto-kortfilmerna.

Pumor;

Goda: Peter Puma i Looney Tunes.

Skurkar: Louie i kortfilmerna med Kalle Anka & Långben.

Skunkar;

Goda: Blomma i Bambi, Stella i På Andra Sidan Häcken.

Vårtsvin;

Goda: Pumbaa i Lejonkungen, Fred i Djungelgänget.

Schimpanser;

Goda: Mason & Phil i Madagaskar.

Orangutanger;

Goda: Kung Louie i Djungelboken, Nab i Noaks Ö.

Mammutar;

Goda: Manfred, Ellie, Kiwi, Julian i Ice Age.

Emuer;

Goda: kommer inte på just nu...

Skurkar: Esther i kortfilmen Mickey Down Under

Getter;

Goda: Dhjali i Ringaren i Notre Dame.

Skurkar: Hammarhuvud Hanningan i Darkwing Duck, Gunther i kortfilmen Army Mascot.

Höns & Tuppar;

Goda: Lady Kluck & Allan-i-Dalen i Robin Hood, Audrey & Tuppen i Kogänget, Heihei i Vaiana, Chanticleer i Rock-A-Doodle.

Skurkar: Blå Hönan i Pingvinerna från Madagaskar, Järnnäbb i Darkwing Duck.

Älgar;

Goda: Rutt & Tuck i Björnbröder samt Anda & Kata i 2an.

Skurkar: Älgen i Balto 3.

Renar;

Goda: Sven i Frost.

Örnar;

Goda: Marahute i Bernard och Bianca i Australien, Stora Örnen i Yakari.

Geparder;

Goda: Fuli i Lejonvakten, Clawhauser i Zootropolis.

Skurkar: Geparden i avsnittet "Hulla Baloo" i Lilla Djungelboken, Cheetato & Cheetata i Timon och Pumbaa.

Giraffer;

Goda: Melman i Madagaskar, Twiga & Juhudi i Lejonvakten.

Goda ankor: Ankan Sonya, Ankan från Toy Story 4 (Kaninen i samma film är även en snäll kanin), Darkwing Duck, Plumse och Greve Duckula.
Onda ankor: Negaduck, Ragnar Kvickrot, Kvackerjack och Le Quack.

Andra tigrar är Tigrinnan, Hu och Pura. Förresten, räknas sabeltandade tigrar? ??? I så fall så var ju både Diego och Shira på den onda sidan först, men de började snabbt att bli goda senare. Men Soto, Zeke, Oscar och Lenny är onda.

Goda leoparder/pantrar: Rosa Pantern.
Onda leoparder/pantrar: Mapigano (Då han är Badilis rival), Tai Lung (en snöleopard) och Pantern från Garfield in the Rough. (Fast jag kan inte garantera om det är en leopard eller jaguar...)

Andra noshörningar: Noshörningarna från Lejonvakten, Vachir, Hundun, Roy, Carl & Frank och Rocksteady. (Bebop är även en ond gris.)

Andra gorillor: Magilla Gorilla och Miguel. Jag tror att Donkey Kong räknas som en gorilla, och en annan ond gorilla är ju Tublat.

På grund av namnet så tolkar jag prärievargar som vargar. De är ju också en stereotyp av ett djur som brukar vara elak i media. Även om Gråben är neutral så är han också en stereotyp av en antagonistisk prärievarg, då han försöker att fånga Hjulben, och ibland Snurre Sprätt... Men jag nämnde ju också en prärievarg som är ond, också...

God puma: Snagglepuss.
Ond puma: Puman från Den otroliga vandringen.

En annan skunk är ju Pepe Le Skunk.

Eftersom vårtsvin är släkt med grisar så ser jag också de på den goda sidan. Förresten, vårtsvin och vildsvin är två olika djur, så den andra sidan är bland de onda, oftast... Volmer från Sagor Från Zoo är också ett snällt vårtsvin. Förresten, ett elakt vårtsvin är ju Överste Svinhugg. (Ironiskt att vårtsvin är efter skunkar i listan, båda djuren luktar illa...)

(Varför separerar du olika primater, dock? Men i hela fall, då kanske lemurer kan vara med i nästa listan, om du tänker göra mer?)

Jag räknar mammutar som elefanter, då de är släkt. Onda mammutar? Hm... Kanske de från den fjärde filmen? Men de är snarare taskiga mobbare än skurkar... Förresten, mammutar är också med i Noaks ö till och med.

Kan också tyvärr bara komma på den emun, men jag brukade tro att den var en struts när jag var yngre, på grund av utseendet. Det fanns inte många emuer tror jag, tyvärr... :-\

Jeb är också en get. Förresten, många av djuren i filmen är på den goda sidan. ;)

Klara Kluck är också en höna. Andra två tuppar jag kommer på är Ture Tupp och Holger.

En älg: Bullwinkle.

Och en känd ren är ju Rudolf med röda mulen.

En ond örn är Emil Örn. En annan god örn är Örnen Sam.

Andra geparder: Hunter och Chester Cheetah.

Så där, jag försökte komma på svar på det du frågade om. Dessa är alla förslagen från mig.

Skokaka

Jag kan väl lägga till två andra djur här också, igen...

Pirayor:

Goda: Herr Piraya från Tuffa gänget. (Katten från samma film är väl bland de goda, men den är ju inte så känd, så... Tog upp den bara för att alla andra karaktärerna från filmen togs upp, i hela fall...)

Onda: Pirayorna från Ice Age 2: Istiden har aldrig varit hetare och många andra pirayor, för övrigt...

Såklart, pirayor är ju också oftast onda, men eftersom de brukar ha mindre roller och bara äta upp andra så tog jag inte med dom i listan. Men de räknas ju absolut.

Ett annat vattendjur som jag tar upp:

Krabbor:

Goda: Sebastian från Den lilla sjöjungfrun.

Onda: Tamatoa från Vaiana och Krabborna från Hitta Nemo.

Undrar vart Kung Krabba skulle placeras... Men Herr Krabba i hela fall är väl på den goda sidan då han är en av huvudfigurerna och är också SvampBobs boss. Men han är mycket snål och besatt i pengar, även mer än Joakim von Anka. Han har även många mer antagonist roller än vad Bläckvard har haft. I Born Again Krabs så var han på väg att gå in i Davy Jones skåp, och Den Flygande Holländaren påstår att i skåpet hamnar alla elaka havsvarelser i den.

Tänk så här:
Herr Krabba - Syndare
Den Flygande Holländaren - Djävulen
Davy Jones skåp - Helvetet

Så Herr Krabba börjar att böna och be för sitt liv, och han fick en chans till. Så han försöker att bättra sig själv, men sen blir han snål igen och till och med hotar någon som var på väg att röra en peng att riva av armen på honom. Sen kommer Holländaren och var på väg att straffa Herr Krabba, men SvampBob försvarade honom. Då frågade Holländaren om Herr Krabba skulle hellre vilja behålla SvampBob eller få några pengar. Då valde han pengarna, och Holländaren tog med SvampBob istället! (Inte ens Joakim von Anka skulle göra något sånt, då han älskar sina nära och kära ännu mer!) Men här är Bläckvard i ett av sina bästa roller, då han blir så skockad över vad Herr Krabba har gjort och skäller på honom. Detta får visst honom att skämmas över sig själv. Som tur är så kom SvampBob tillbaka, men detta var bara... WHAT?! Detta är till och med ett av de äldre avsnitten, och Herr Krabba var lite bättre i dom. Men i senare avsnitt är han mycket värre.

Hans värsta roll är i One Coarse Meal som är hans mest inhemska avsnitt. När han upptäcker att Plankton är rädd för valar så klär han ut sig till sin egen dotter (för hon är ju en val) och skrämmer livet ur Plankton. Han fortsätter att trakassera Plankton tills han blir traumatiserad och bölar, och Herr Krabba seriöst skrattar över detta! När Plankton sen ligger på vägen så berättar SvampBob till Herr Krabba om detta, och han bara SKRATTAR IGEN! :o Sen när han får veta att det var bara Herr Krabba hela tiden så blir han ju rasande, såklart. Detta avsnitten visar att Herr Krabba kan till och med vara elakare än Plankton!

Herr Krabba har till och med sin egna sida i "Villains Wiki" och där kan man kolla resten av vilka brott han har gjort, om man är nyfiken. Det är för många avsnitt att jag inte kan skriva allt, så... Men annars är han en hjälte, i hela fall.

Kanske off-topic, men tänkte säga att eftersom en lista med hästar och zebror har gjorts så hoppas jag på att åsnor är med i den nästa. Jag tror att jag vet precis vilka två åsnor är med.

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 30 januari 2023 kl. 19:26:16Jag kan väl lägga till två andra djur här också, igen...

Pirayor:

Goda: Herr Piraya från Tuffa gänget. (Katten från samma film är väl bland de goda, men den är ju inte så känd, så... Tog upp den bara för att alla andra karaktärerna från filmen togs upp, i hela fall...)

Onda: Pirayorna från Ice Age 2: Istiden har aldrig varit hetare och många andra pirayor, för övrigt...

Såklart, pirayor är ju också oftast onda, men eftersom de brukar ha mindre roller och bara äta upp andra så tog jag inte med dom i listan. Men de räknas ju absolut.

Ett annat vattendjur som jag tar upp:

Krabbor:

Goda: Sebastian från Den lilla sjöjungfrun.

Onda: Tamatoa från Vaiana och Krabborna från Hitta Nemo.

Undrar vart Kung Krabba skulle placeras... Men Herr Krabba i hela fall är väl på den goda sidan då han är en av huvudfigurerna och är också SvampBobs boss. Men han är mycket snål och besatt i pengar, även mer än Joakim von Anka. Han har även många mer antagonist roller än vad Bläckvard har haft. I Born Again Krabs så var han på väg att gå in i Davy Jones skåp, och Den Flygande Holländaren påstår att i skåpet hamnar alla elaka havsvarelser i den.
Kung Krabba e ett obehagligt äckel!(Fast de e nog bara jag)

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 30 januari 2023 kl. 20:02:14Kung Krabba e ett obehagligt äckel!(Fast de e nog bara jag)
Osäker om han gjorde något olämpligt, dock...

Disneyfantasten

Åsnor;

Goda: Ior i Nalle Puh, Åsnan i Shrek, Åsnan i Bamse.

Onda: vet ej...

Jordekorrar;

Goda: Piff & Puff (även om de ofta är busiga och plågar Kalle Anka & Pluto, deras bästa sidor visar de i Räddningspatrullen), Jordekorrarna i Snövit och De Sju Dvärgarna, Pip i Förtrollad.

(Skokaka nämnde förut Piff & Puff bland "ekorrar", fast de är faktiskt jordekorrar)

Sabeltandade Tigrar;

Goda: Diego i Ice Age, Shira i 4an

Onda: Soto, Oscar, Lenny & Zeke i Ice Age

(samma sak där, de är tillräckligt distinkta från tigrar, på samma sätt är mammutar tillräckligt distinkta från elefanter och prärievargar är tillräckligt distinkta från vargar, valrossar, sjöelefanter och leopardsälarna, är tillräckligt distinkta från andra sälar, valhajar är tillräckligt distinkta från andra hajar, ect.)

Sengångare;

Goda: Flash & Priscilla i Zootropolis, Furiki, gode sengångaren i Noaks Ö, Sid i Ice Age, Mormor i 4an, Brooke i 5an. (de tre sistnämnda är dock "jättesengångare")

Onda: onde sengångaren i Noaks Ö.

(just det, Furikis orangutang-kompis)

Gigantopithecus;

Goda: kommer inte på...

Onda: Kapten Sprätt i Kung Louie i 2016-års Djungelboken.

Pelikaner;

Goda: Nigel i Hitta Nemo, Pelle i datorspelet Freddi Fisk.

Onda: en pelikan i ett avsnitt av DuckTales.

Gäss;

Goda: Mårten Gås (även om han ofta tänker på mat), Amelia, Abigail & Onkel Waldo i Aristocats, Lucy i De 101 Dalmatinerna, Boris i Balto.

Skurkar: Fifi i Shrek Nu och För Alltid.

Röda Pandor;

Goda: Shifu i Kung Fu Panda.

Onda: kommer inte på...

Järvar;

Skurkar: Järven i Timon och Pumbaa, Järven i Djungeldjuret Hugo TV-serien, Järvarna i Balto 2, Chuckles i Zootopia Crime Files

Honungsgrävlingar;

Goda: Dr Madge Honungsgrävling i Zootropolis, Bunga i Lejonvakten.

Skurkar: Bridget i Zootopia Crime Files.

Bufflar & Bisonoxar;

Goda: Polischef Bogo (även om han kan vara väldigt bestämd och gruffig), Bufflarna i Lejonvakten, Tatonka.

Skurkar: den där buffeln i Babar och Badous Äventyr, vad han nu hette...

(bland mer neutrala sådana kan nämnas Junior i Kogänget och gamle vattenbuffel-tjuren i Lilla Djungelboken)

Pungråttor;

Goda: Ozzie & Heather i På Andra Sidan Häcken, Pungråttorna i Mina Vänner Tiger och Nalle Puh, Crash & Eddie i Ice Age.

Skurkar: kommer inte på...

Hackspettar;

Goda: Bombom i Micke och Molle, Hackspett i Mina Vänner Tiger och Nalle Puh, Hacke Hackspett.

(skulle säga att hackspetten i Timon och Pumbaa är mer neutral)

Papegojor;

Goda: Blu & Jewel i Rio + deras ungar och Jewels pappa i 2an, Jago i Aladdin (han är dock på Jafars sida i första filmen, men i samtliga senare sammanhang är han på Aladdins sida även om han fortfarande har kvar sin personlighet), Artie i Bumbibjörnarna, undulaten i Husdjurens Hemliga Liv*, Gojan i Jake och Piraterna i Landet Ingenstans.

Skurkar: Papegoj-piraten i en avsnitts-samling av Garfield Show.

*jo, undulater är faktiskt papegojor!

Humlor;

Goda: humlan i Tummelisa.

Skurkar: vet ej...

Dinosaurier;

Goda: Lillefot, Cera, Kvacki, Petrie & Tagg i Landet För Längesedan, Chomper i 2an, Rudy i TV-serien, Aladar, Meera, Eema & Baylene i Dinosaurier, Rex, Woog, Dweeb & Elsa i Rex och Hans Vänner, Rex i Toy Story, Trixie i 3an.

Skurkar: Vasstand i Landet För Längesedan, Ozzy & Strut i 2an, osv. i de andra filmerna, Kron & Carnotaurus i Dinosaurier.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 januari 2023 kl. 20:25:17Jordekorrar;

Goda: Piff & Puff (även om de ofta är busiga och plågar Kalle Anka & Pluto, deras bästa sidor visar de i Räddningspatrullen), Jordekorrarna i Snövit och De Sju Dvärgarna, Pip i Förtrollad.

Onda: vet ej..
Chipmunkarna!

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 januari 2023 kl. 20:25:17Åsnor;

Goda: Ior i Nalle Puh, Åsnan i Shrek, Åsnan i Bamse.

Jordekorrar;

(Skokaka nämnde förut Piff & Puff bland "ekorrar", fast de är faktiskt jordekorrar)

Sabeltandade Tigrar;

Goda: Diego i Ice Age, Shira i 4an

Onda: Soto, Oscar, Lenny & Zeke i Ice Age

(samma sak där, de är tillräckligt distinkta från tigrar, på samma sätt är mammutar tillräckligt distinkta från elefanter och prärievargar är tillräckligt distinkta från vargar, valrossar, sjöelefanter och leopardsälarna, är tillräckligt distinkta från andra sälar, valhajar är tillräckligt distinkta från andra hajar, ect.)

Sengångare;

Goda: Flash & Priscilla i Zootropolis, Furiki, gode sengångaren i Noaks Ö, Sid i Ice Age, Mormor i 4an, Brooke i 5an. (de tre sistnämnda är dock "jättesengångare")

Onda: onde sengångaren i Noaks Ö.

(just det, Furikis orangutang-kompis)

Gigantopithecus;

Goda: kommer inte på...

Onda: Kapten Sprätt i Kung Louie i 2016-års Djungelboken.

Pelikaner;

Goda: Nigel i Hitta Nemo, Pelle i datorspelet Freddi Fisk.

Onda: en pelikan i ett avsnitt av DuckTales.

Gäss;

Goda: Mårten Gås (även om han ofta tänker på mat), Amelia, Abigail & Onkel Waldo i Aristocats, Lucy i De 101 Dalmatinerna, Boris i Balto.

Skurkar: Fifi i Shrek Nu och För Alltid.

Röda Pandor;

Goda: Shifu i Kung Fu Panda.

Onda: kommer inte på...

Järvar;

Skurkar: Järven i Timon och Pumbaa, Järven i Djungeldjuret Hugo TV-serien, Järvarna i Balto 2, Chuckles i Zootopia Crime Files

Honungsgrävlingar;

Goda: Dr Madge Honungsgrävling i Zootropolis, Bunga i Lejonvakten.

Skurkar: Bridget i Zootopia Crime Files.

Bufflar & Bisonoxar;

Goda: Polischef Bogo (även om han kan vara väldigt bestämd och gruffig), Bufflarna i Lejonvakten, Tatonka.

Skurkar: den där buffeln i Babar och Badous Äventyr, vad han nu hette...

(bland mer neutrala sådana kan nämnas Junior i Kogänget och gamle vattenbuffel-tjuren i Lilla Djungelboken)

Pungråttor;

Goda: Ozzie & Heather i På Andra Sidan Häcken, Pungråttorna i Mina Vänner Tiger och Nalle Puh, Crash & Eddie i Ice Age.

Hackspettar;

Goda: Bombom i Micke och Molle, Hackspett i Mina Vänner Tiger och Nalle Puh, Hacke Hackspett.

(skulle säga att hackspetten i Timon och Pumbaa är mer neutral)

Papegojor;

Goda: Blu & Jewel i Rio + deras ungar och Jewels pappa i 2an, Jago i Aladdin (han är dock på Jafars sida i första filmen, men i samtliga senare sammanhang är han på Aladdins sida även om han fortfarande har kvar sin personlighet), Artie i Bumbibjörnarna, undulaten i Husdjurens Hemliga Liv*, Gojan i Jake och Piraterna i Landet Ingenstans.

Skurkar: Papegoj-piraten i en avsnitts-samling av Garfield Show.

*jo, undulater är faktiskt papegojor!

Humlor;

Goda: humlan i Tummelisa.

Skurkar: vet ej...

Dinosaurier;

Goda: Lillefot, Cera, Kvacki, Petrie & Tagg i Landet För Längesedan, Chomper i 2an, Rudy i TV-serien, Aladar, Meera, Eema & Baylene i Dinosaurier, Rex, Woog, Dweeb & Elsa i Rex och Hans Vänner, Rex i Toy Story, Trixie i 3an.

Skurkar: Vasstand i Landet För Längesedan, Ozzy & Strut i 2an, osv. i de andra filmerna, Kron & Carnotaurus i Dinosaurier.
Visste att I-or och Shreks åsna skulle vara med. ;D Men jo, Bamse hade ju en åsna.

Enligt mig så tror jag att jordekorrar räknas? De är ändå samma släkt bland ekorrar. Jag menar inte gnagare, jag menar att "ekorrar" är faktiskt en släkt? Till exempel murmeldjur, de är ju släkt. Och man kan inte säga att flygande ekorrar är en annan art, visst? (OBS! Flygpungekorrar räknas inte, då de är pungdjur!) Och det sägs ju på namnet, men det är nog bara min åsikt, tror jag... Och andra gnagare som möss och råttor är ju inte i familjen ekorrar, jag menar ju på detta viset. Men då du har tagit just upp råttor, möss, och marsvin... Hamstrar, då? (Jag låter dig ta hand om detta i framtiden, i hela fall...)

Nåja, sabeltandade tigrar är ju förfäder till tigrar, i hela fall. Tror att det var en sabeltandad tiger med i Familjen Flinta också.

Undrade vad för slags apa Kapten Sprätt var. Tyckte väl att han kanske var en babian, och han liknar en gorilla lite granna... Men han är ju en utdöd art, så...

Och honungsgrävlingar räknas inte samma släkt som vanliga grävlingar? Jag undrade först över detta, men här har jag ju redan svaret, så...

Är inte Nigel (också från Rio som de andra papegojorna) en ond papegoja? Jag vet att han är en kakadua, men jag tror att det är en typ av papegoja? Eller så är de distinkta från papegojor, kanske?...

Fanns ju många dinosaurier, det finns både goda och onda där de är med i, så... Också svårt att tänka på.

Fin lista, förresten. :)

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 30 januari 2023 kl. 20:59:34Visste att I-or och Shreks åsna skulle vara med. ;D Men jo, Bamse hade ju en åsna.

Enligt mig så tror jag att jordekorrar räknas? De är ändå samma släkt bland ekorrar. Jag menar inte gnagare, jag menar att "ekorrar" är faktiskt en släkt? Till exempel murmeldjur, de är ju släkt. Och man kan inte säga att flygande ekorrar är en annan art, visst? (OBS! Flygpungekorrar räknas inte, då de är pungdjur!) Och det sägs ju på namnet, men det är nog bara min åsikt, tror jag... Och andra gnagare som möss och råttor är ju inte i familjen ekorrar, jag menar ju på detta viset. Men då du har tagit just upp råttor, möss, och marsvin... Hamstrar, då? (Jag låter dig ta hand om detta i framtiden, i hela fall...)

Nåja, sabeltandade tigrar är ju förfäder till tigrar, i hela fall. Tror att det var en sabeltandad tiger med i Familjen Flinta också.

Undrade vad för slags apa Kapten Sprätt var. Tyckte väl att han kanske var en babian, och han liknar en gorilla lite granna... Men han är ju en utdöd art, så...

Och honungsgrävlingar räknas inte samma släkt som vanliga grävlingar? Jag undrade först över detta, men här har jag ju redan svaret, så...

Är inte Nigel (också från Rio som de andra papegojorna) en ond papegoja? Jag vet att han är en kakadua, men jag tror att det är en typ av papegoja? Eller så är de distinkta från papegojor, kanske?...

Fanns ju många dinosaurier, det finns både goda och onda där de är med i, så... Också svårt att tänka på.

Fin lista, förresten. :)

Tack ska du ha...

Jo, det finns ju olika sorters papegojor, däribland undulater, Arapapegojor, kakaduor, osv.

Och just det, Paulie är också en snäll papegoja.

Honungsgrävlingar anses vara de modigaste djuren i däggdjursvärlden, då de är immuna mot bl.a. gifter från ormar och annat, dessutom kan de precis som skunkar ge ifrån sig stank.

De grävlingar jag tog upp förut var europeiska och amerikanska, som visserligen inte heller är så nära besläktade med varandra, men ändock.

(det är dock mycket att förklara så jag får ta den långa recapen en annan gång)

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 januari 2023 kl. 21:05:51Tack ska du ha...

Jo, det finns ju olika sorters papegojor, däribland undulater, Arapapegojor, kakaduor, osv.

Och just det, Paulie är också en snäll papegoja.

Honungsgrävlingar anses vara de modigaste djuren i däggdjursvärlden, då de är immuna mot bl.a. gifter från ormar och annat, dessutom kan de precis som skunkar ge ifrån sig stank.

De grävlingar jag tog upp förut var europeiska och amerikanska, som visserligen inte heller är så nära besläktade med varandra, men ändock.

(det är dock mycket att förklara så jag får ta den långa recapen en annan gång)
Alright, bäst att förberedda sig när det går, såklart. ;)

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 30 januari 2023 kl. 20:59:34Visste att I-or och Shreks åsna skulle vara med. ;D Men jo, Bamse hade ju en åsna.

Den Lilla Åsnan
De fanns en flygande ekorre i en Kalle Anka kortfilm