Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Vet inte om jag nämnt denna i tråden förut, men Willy Wonka och Chokladfabriken vore ju fint, jag har den ännu inte i min samling och jag är så nyfiken på hur den svenska dubbningen låter.

Lillefot

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 februari 2023 kl. 17:14:41Vet inte om jag nämnt denna i tråden förut, men Willy Wonka och Chokladfabriken vore ju fint, jag har den ännu inte i min samling och jag är så nyfiken på hur den svenska dubbningen låter.
Det var ett bra förslag, för min del är det ännu en film som jag under lång tid inte ens hade vetskap om att en svensk dubbning hade producerats.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Marcusen

Citat från: Lillefot skrivet 16 februari 2023 kl. 21:19:13Det var ett bra förslag, för min del är det ännu en film som jag under lång tid inte ens hade vetskap om att en svensk dubbning hade producerats.
Men den finns på DVD

Måne

Såg precis introt utav:
"Star Wars - Droiderna" Något gammal tecknat serie som gick på KTV. Uppladdaren säger att han verkar ha avsnitten!
Jag tänkte kolla är det någon som sitter på KTVs dubb Droiderna? Här inne?...

https://www.youtube.com/watch?v=y3a8wIXYD-A&t=1s

TecknatÄlskare

Citat från: MoonFace skrivet 17 februari 2023 kl. 13:10:28Såg precis introt utav:
"Star Wars - Droiderna" Något gammal tecknat serie som gick på KTV. Uppladdaren säger att han verkar ha avsnitten!

https://www.youtube.com/watch?v=y3a8wIXYD-A&t=1s

Du fick svar om det i tråden du skrev tidigare idag:
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=553.msg151523#msg151523

Daniel Hofverberg

Citat från: MoonFace skrivet 17 februari 2023 kl. 13:10:28Såg precis introt utav:
Som tidigare nämnts har jag alla avsnitt av Droiderna med FilmNet-dubben. :)

Jag tror dock inte att jag har digitaliserat alla avsnitt än. För några år sedan påbörjade jag ett DVD-projekt, med digitalisering och DVD-authoring av avsnitten - jag minns inte exakt hur långt jag kom, men jag befarar att projektet föll i glömska innan jag gjorde klart alla skivor... :(

Måne

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 februari 2023 kl. 13:32:00Som tidigare nämnts har jag alla avsnitt av Droiderna med FilmNet-dubben. :)

Jag tror dock inte att jag har digitaliserat alla avsnitt än. För några år sedan påbörjade jag ett DVD-projekt, med digitalisering och DVD-authoring av avsnitten - jag minns inte exakt hur långt jag kom, men jag befarar att projektet föll i glömska innan jag gjorde klart alla skivor... :(
Wow!
Så du håller på att skapa ett DVD projekt? förmodar att synkas till bättre bild? :)
Eller mest göra en dvd av alla episoder? imponerande! så sverige dubbade alla? :o

Daniel Hofverberg

Citat från: MoonFace skrivet 17 februari 2023 kl. 13:56:01Wow!
Så du håller på att skapa ett DVD projekt? förmodar att synkas till bättre bild? :)
Eller mest göra en dvd av alla episoder? imponerande! så sverige dubbade alla? :o
När jag påbörjade projektet fanns det inga bättre bildkällor att synka till, utan det verkade inte finnas mer än VHS-kvalitet att tillgå för serien. Därför fick jag nöja mig med att "bara" digitalisera och utföra en mild restaurering med hjälp av diverse AviSynth-filter. Med andra ord: Jag lade inte ner en massa timmar på att finslipa och hitta bästa möjliga filter och värden, utan nöjde mig med ett helt okej resultat som såg lite bättre ut än VHS-originalet.

Numera finns ju dock bättre bildkällor att tillgå, för nuförtiden har ju Droiderna släppts på Disney+ i Norden (men dock tyvärr bara i textad originalversion), så har man tid och ork skulle man ju kunna synka allt till bättre bildkällor nu. Tveksamt om jag har tid till det dock, men vill någon annan göra det vore det mycket uppskattat. :)

Ja, FilmNet/K-TV sände alla 13 "vanliga" avsnitt av Droiderna med svenskt tal. Det avslutande specialavsnittet/filmen The Great Heep sändes dock inte på FilmNet, men den filmen har släppts på VHS med svenskt tal - men då rör det sig förstås inte om samma röster som i TV-dubben, utan samma röster som i VHS-dubben av serien; dubbad av KM Studio i Karlskoga.

Måne

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 februari 2023 kl. 15:21:25När jag påbörjade projektet fanns det inga bättre bildkällor att synka till, utan det verkade inte finnas mer än VHS-kvalitet att tillgå för serien. Därför fick jag nöja mig med att "bara" digitalisera och utföra en mild restaurering med hjälp av diverse AviSynth-filter. Med andra ord: Jag lade inte ner en massa timmar på att finslipa och hitta bästa möjliga filter och värden, utan nöjde mig med ett helt okej resultat som såg lite bättre ut än VHS-originalet.

Numera finns ju dock bättre bildkällor att tillgå, för nuförtiden har ju Droiderna släppts på Disney+ i Norden (men dock tyvärr bara i textad originalversion), så har man tid och ork skulle man ju kunna synka allt till bättre bildkällor nu. Tveksamt om jag har tid till det dock, men vill någon annan göra det vore det mycket uppskattat. :)

Ja, FilmNet/K-TV sände alla 13 "vanliga" avsnitt av Droiderna med svenskt tal. Det avslutande specialavsnittet/filmen The Great Heep sändes dock inte på FilmNet, men den filmen har släppts på VHS med svenskt tal - men då rör det sig förstås inte om samma röster som i TV-dubben, utan samma röster som i VHS-dubben av serien; dubbad av KM Studio i Karlskoga.
Låter fantastiskt allt det där du nämnt! man kanske borde ja ta disney + bildkällan :)

Hatar att fråga. Men du skulle inte vilja dela medd ig utan dom 13 avsnitten? (Har du det vhs släppet med andra röster på den som inte sändes?) annars så kan jag försöka se om jag hittar att köpa på tradera eller liknande :)

Zach66

Så dessa vore ju intressanta också eftersom de innehåller nytecknat material mellan de ordinarie avsnitten. Och att inte ens avsnitten från TV-serien finns på Disney+ (varken engelska eller svenska om jag fattat det rätt).

Och så finns det väl ytterligare en VHS kassett som gavs ut, men den vet jag varken namn på, eller vilka avsnitt som den innehåller.
Vad vore livet utan film?

Disneyfantasten

Citat från: Zach66 skrivet 17 februari 2023 kl. 17:09:15Så dessa vore ju intressanta också eftersom de innehåller nytecknat material mellan de ordinarie avsnitten. Och att inte ens avsnitten från TV-serien finns på Disney+ (varken engelska eller svenska om jag fattat det rätt).

Och så finns det väl ytterligare en VHS kassett som gavs ut, men den vet jag varken namn på, eller vilka avsnitt som den innehåller.

Tydligen hade inte Daniel dessa, men jag hoppas att någon här kan lägga upp dem...

Den fjärde titeln (enligt Disneyania) är "En Dag i Djungeln", men jag hittar noll info om den när det gäller originaltitel och förekommande avsnitt och exakt utgivningsdatum...

Förresten, någon som har konkret info om huruvida 101 Dalmatiner På Semester någonsin gavs ut i Sverige eller inte samt konkret info om huruvida det någonsin gavs ut en VHS-utgåva av En Extremt Långbent Film våren 2000 eller inte...? (den sistnämnda tror jag finns på Disney+ så därför behövs den knappast)

Marcusen

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 februari 2023 kl. 17:47:33Tydligen hade inte Daniel dessa, men jag hoppas att någon här kan lägga upp dem...

Den fjärde titeln (enligt Disneyania) är "En Dag i Djungeln", men jag hittar noll info om den när det gäller originaltitel och förekommande avsnitt och exakt utgivningsdatum...
Finns det ens en fjärde egentligen? Aldrig sett den men de andra tre har jag sett i second hand butiker och så vidare. 

Daniel Hofverberg

Citat från: MoonFace skrivet 17 februari 2023 kl. 15:37:49Låter fantastiskt allt det där du nämnt! man kanske borde ja ta disney + bildkällan :)

Hatar att fråga. Men du skulle inte vilja dela medd ig utan dom 13 avsnitten? (Har du det vhs släppet med andra röster på den som inte sändes?) annars så kan jag försöka se om jag hittar att köpa på tradera eller liknande :)
Ja, självklart ska jag det. Men tyvärr är jag lite handikappad just nu, i och med att min gamla dator lagt av, och mest troligt är det på den hårddisken som det digitaliserade materialet finns - det kan också vara utbränt på DVD, men jag ska leta och se när jag kommer åt hårddisken till den havererade datorn.

Sen är jag som sagt misstänksam på att jag inte digitaliserat alla 13 avsnitt än, så minst några avsnitt är nog kvar på VHS, men jag ska försöka prioritera upp det så fort min nya stationära dator är up and running igen. Så det här kan nog dröja minst några veckor, kanske mer, men jag lovar att lägga upp allt på Archive så fort jag har möjlighet. :)

VHS-filmen som innehåller fyra avsnitt av serien tror jag att jag ska ha, men dock i halvdan kvalitet. VHS-filmen som innehåller det avslutande specialavsnittet The Great Heep är jag lite mer osäker på, men i bästa fall kan jag ha den också...

Goliat

Citat från: Zach66 skrivet 17 februari 2023 kl. 17:09:15Så dessa vore ju intressanta också eftersom de innehåller nytecknat material mellan de ordinarie avsnitten. Och att inte ens avsnitten från TV-serien finns på Disney+ (varken engelska eller svenska om jag fattat det rätt).

Kul, har synkat den serien med bättre bild. :)

Vad är det för nytecknat? Märkte inte något bortklippt efter synkningen 

Mathilda Gustafsson

Citat från: Goliat skrivet 18 februari 2023 kl. 06:25:54Kul, har synkat den serien med bättre bild. :)

Vad är det för nytecknat? Märkte inte något bortklippt efter synkningen
På vhs:erna som släpptes finns det ramberättelse med de som vuxna som berättar allt för Mowgli.