Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

Lilla My

Citat från: Elios skrivet  2 november 2012 kl. 04:21:44
Är verkligen dessa gamla julkalendrarna möjliga att kunna släppas på dvd. Undrar med vilken den första julkalendern som släpps på Blu-ray? ???

Tja, dem är ju inte så gamla egentligen. Teskedsgumman är den äldsta som släppts på DVD (2009), dock tror jag ingen har släppts på Blu-ray ännu. Lasse-Majas detektivbyrå är ju dessutom den första som spelades in i HDTV (720p, har jag för mig) så den och alla efter kan ju enkelt göras om till blu-ray.

TonyTonka

Såg några avsnitt med Pelle Svanslös igår, och de var bättre än jag trodde  :D
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Oscar Isaksson

Citat från: TonyTonka skrivet  7 november 2012 kl. 09:48:50
Såg några avsnitt med Pelle Svanslös igår, och de var bättre än jag trodde  :D

Du har helt rätt i att den julkalendern är väldigt bra speciellt med Gösta Prüzelius som berättare.

Citat från: Elios skrivet  1 november 2012 kl. 06:55:08
Teskedsgumman var en rätt så trevlig julkalender kom jag ihåg. Undrar bara varför dem visade den både 1967 och 1976??  ???

Jag vill också bringa lite klarhet i sändningarna av Teskedsgumman, 1967 års tv visningen repriserades inte 1976 den var istället nyinspelad den här gången med politik vinkel.
Men det alltid varit samma i radio reprisvisningen 1976 hade två nya avsnitt.

Lilla My

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  7 november 2012 kl. 11:37:19
Jag vill också bringa lite klarhet i sändningarna av Teskedsgumman, 1967 års tv visningen repriserades inte 1976 den var istället nyinspelad den här gången med politik vinkel.
Men det alltid varit samma i radio reprisvisningen 1976 hade två nya avsnitt.

Det var intressant. Har du några källor på det? För jag har aldrig hört talas om det innan, och överallt där jag sett säger det att själva julkalendern är en repris från 1967.

Oscar Isaksson

Klart att jag har källor och bevis!

Jag är stolt ägare till båda tvkalendrarna på DVD
och även den kompletta radiokalendern på CD.

Det som skilje de båda kalendrarna från varandra är att det är två olika regissörer:

1967 års kalender regiserades av Christina Lagerson medan 1976 års kalender regiserades av Bengt-Arne Walin.

(P.S. det står på baksidan av DVD filmen som innehåller 1976 års kalender att det inte är den svart/vita originalkalendern från 1967).

Lilla My

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  7 november 2012 kl. 17:39:48
Klart att jag har källor och bevis!

Det som skilje de båda kalendrarna från varandra är att det är två olika regissörer:

1967 års kalender regiserades av Christina Lagerson medan 1976 års kalender regiserades av Bengt-Arne Walin.

(P.S. det står på baksidan av DVD filmen som innehåller 1976 års kalender att det inte är den svart/vita originalkalendern från 1967).

Oh! Nu blir jag ännu mer sugen på att göra den till nästa tillskott i samlingen!

TonyTonka

Jag har nu sett hela kalendern och långfilmen, båda två är mycket bra och kommer to.m upp i samma klass som Mysteriet på Greveholm

Lilla My

Citat från: TonyTonka skrivet  8 november 2012 kl. 09:37:05
Jag har nu sett hela kalendern och långfilmen, båda två är mycket bra och kommer to.m upp i samma klass som Mysteriet på Greveholm

Du menar att du inte sett Pelle Svanslös (både kalender och film) fören nu? Oj oj, du har då gått miste om något i din barndom! Vad bra att du tyckte om det :D

TonyTonka

Citat från: Fantasygold skrivet  8 november 2012 kl. 16:43:25
Du menar att du inte sett Pelle Svanslös (både kalender och film) fören nu? Oj oj, du har då gått miste om något i din barndom! Vad bra att du tyckte om det :D

Jag har för mig att jag såg en kort trailer på en Julkalender dvd någon gång, men mer än så hade jag inte sett innan. Någon som var rädd för Pettersson som barn? När jag såg honom tänkte jag att det nog var en del som blev rädda för honom när de var små (liknande Greven året innan)

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  7 november 2012 kl. 17:39:48
Hur har du lyckats få tag i 1967 års julkalender Teskedsgumman? För såvitt jag vet är det väl bara 1976 års som har släppts på vare sig DVD eller VHS?

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 november 2012 kl. 19:36:04
Hur har du lyckats få tag i 1967 års julkalender Teskedsgumman? För såvitt jag vet är det väl bara 1976 års som har släppts på vare sig DVD eller VHS?

Är det inte den svartvita kalendern som är 1967 års version eller är det en svartvit version av 1976 års julkalender?

Oscar Isaksson

Det som är lite lurigt är att när dom båda kalendrarna gick för första gången så hade de samma långa titel som den första boken nämligen  Gumman som blev liten som en tesked.

Den finns att köpa på bl.a. Discshop:

http://www.discshop.se/filmer/dvd/gumman_som_blev_liten_som_en_tesked_2_disc/P76498

Lilla My

Som Oscar sade så har dem tydligen släppt båda inom "Världens Bästa Julkalendrar"-serien, något som jag tydligen missat så det är just dem jag samlar på.

Jag har däremot bara sett den gamla och inte den "nya", så jag antar att dem släpte den före den nya från 76?

Daniel Hofverberg

Aha! Det hade jag helt missat. Väldigt lurigt med de olika titlarna...

TonyTonka

Fantasygold: Eftersom att du är ett GAS-fan kanske du redan vet det, men jag ville bara säga att After Shave och Anders Eriksson medverkar i 1992 års julkalender Klasses Julkalender som ett av banden på Nisses loft. Kommer dock inte ihåg i vilket avsnitt.