Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Familjen Flinta

Startat av Erika, 28 mars 2007 kl. 20:37:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 13 mars 2023 kl. 07:14:21En fråga, med tanken på att DVD utgåvan av Familjen Flinta Säsong 2 med mediadubb har utgått för många år nu så är frågan är den DVD utgåvan mer svårare att hitta på Tradera nu jämfört med tidigare? En till fråga, vilket år var Säsong 2 utgiven på DVD? Frågar bara för att efter CDON tog över Discshop så har dom inte varit bra när det gäller specifikationer och information om äldre DVD utgåvor som har utgått.
Ja, det har helt klart blivit mycket svårare att få fram uppgifter om när DVD-utgåvor släpptes sedan Discshop försvann. :(

Enligt Svensk Mediedatabas ska Familjen Flinta - Säsong 2 ha släppts i Sverige 2006, så det borde vara tillförlitligt:
https://smdb.kb.se/catalog/id/002050294
(Till skillnad från Discshop går det dock inte att få fram exakta datum, utan bara årtalet när distributören skickade in pliktexemplar till Kungliga Biblioteket - vilket nästan alltid bör vara samma år som den släpptes, även om det eventuellt kan skilja om det råkar vara precis vid årsskiftet)

När det gäller en 17 år gammal DVD-utgåva, som inte släppts i någon nyutgåva efter det, så ter det sig väl ganska naturligt att den lär bli svårare och svårare att få tag i på begagnatmarknaden ju längre tiden går...

När somliga gör sig av med sina DVD/Blu-Ray-spelare (för att bara köra med digitala alternativ), alternativt i samband med flytt till ny bostad eller dödsfall, tror jag nog också att det är vanligare att de dumpar av alla DVD-utgåvor de har hos någon second hand-affär, istället för att ta sig tid att sälja på Tradera. Trots allt tar det ju sin lilla tid att lägga ut auktioner, ordna med frakt och allt sådant för individuella DVD-filmer; så har man inte koll på vilka utgåvor som faktiskt är värda något är det nog enklare att bara ge bort allt till en second hand-affär i närheten och nöja sig med det.

TonyTonka

Någon som vet vem som gör rösten till Wilmas mamma?
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 15 mars 2023 kl. 10:17:08Någon som vet vem som gör rösten till Wilmas mamma?
I vilken dubbning?

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 15 mars 2023 kl. 12:19:30Var inte det i säsong 3? Det avsnittet där Wilmas mor kom på besök eller var det säsong 4?
Om jag inte missminner mig så dyker hon upp första gången i slutet av säsong 2.

TonyTonka

TonyTonka

Citat från: Marcusen skrivet  4 februari 2023 kl. 12:10:24Hur många avsnitt finns med denna dubbningen? Finns det fler VHS volymer med den? Vet någon hur många volymer Kanal 10 gav ut?
Flinta vhs.jpg
Flinta röster.jpg
Jag känner till två kassetter med den dubbningen, vet inte om det finns fler.
Men samma dubbning och avsnitt används på en av VCMs vhs-filmer med Familjen Flinta.

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 15 mars 2023 kl. 13:47:00Jag känner till två kassetter med den dubbningen, vet inte om det finns fler.
Men samma dubbning och avsnitt används på en av VCMs vhs-filmer med Familjen Flinta.
Såvitt jag förstår verkar Kanal 10 ha gett ut samma VHS-utgåvor som tidigare gavs ut av VCM, så de är identiska med samma dubbning och samma avsnitt. Det innebär 3 kassetter av VCM och av Kanal 10.

VCM-utgåvorna hette bara Volym 1 - 3, medan Kanal 10s volymer hette Familjen Flintas galna upptåg, Familjen Flintas vilda äventyr och Familjen Flintas glada show. Endast den förstnämnda innehöll avsnitt av den klassiska TV-serien Familjen Flinta (närmare bestämt säsong 6), medan de två sistnämnda innehöll avsnitt av The Flintstone Comedy Show från 1980 (som såvitt jag vet aldrig har sänts i svensk TV). Samma röster i alla tre volymer, men oklart vilken dubbningsstudio som gjorde dubben.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 mars 2023 kl. 14:44:55Såvitt jag förstår verkar Kanal 10 ha gett ut samma VHS-utgåvor som tidigare gavs ut av VCM, så de är identiska med samma dubbning och samma avsnitt. Det innebär 3 kassetter av VCM och av Kanal 10.

VCM-utgåvorna hette bara Volym 1 - 3, medan Kanal 10s volymer hette Familjen Flintas galna upptåg, Familjen Flintas vilda äventyr och Familjen Flintas glada show. Endast den förstnämnda innehöll avsnitt av den klassiska TV-serien Familjen Flinta (närmare bestämt säsong 6), medan de två sistnämnda innehöll avsnitt av The Flintstone Comedy Show från 1980 (som såvitt jag vet aldrig har sänts i svensk TV). Samma röster i alla tre volymer, men oklart vilken dubbningsstudio som gjorde dubben.

Kan det vara samma studio som dubbade Kanal 10s Scooby-Doo-filmer?

RC

Kanske onödigt inlägg men jag måste säga att jag faktiskt tycker väldigt bra om Åke Lindströms Fred.

Oskar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 mars 2023 kl. 14:44:55Såvitt jag förstår verkar Kanal 10 ha gett ut samma VHS-utgåvor som tidigare gavs ut av VCM, så de är identiska med samma dubbning och samma avsnitt. Det innebär 3 kassetter av VCM och av Kanal 10.

The Flintstone Comedy Show har visat på cartoon network på svenska med sun Studio Köpenhamn med mikael roupé, Thomas Engelbrektsson, Ewa Nilsson, Maude Cantorreggi, Håkan mohede, Lena Ericsson, Stefan Frelander m.m.

Dubintrested

Jag har avsnittet Mother-in-Law's Visit på en VHS utgåva det är dubbad av MediaDubb men jag kan inte höra vem det är som gör hennes röst

Dubintrested

Citat från: Dubinterested skrivet 15 mars 2023 kl. 21:14:05Jag har avsnittet Mother-in-Law's Visit på en VHS utgåva det är dubbad av MediaDubb men jag kan inte höra vem det är som gör hennes röst
Familjen Flinta - Fred slår till igen! Heter den VHS utgåvan

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 15 mars 2023 kl. 14:57:34Kan det vara samma studio som dubbade Kanal 10s Scooby-Doo-filmer?
Med stor sannolikhet, ja.

Scoobydoofan1

En fråga när det gäller DVD utgåvor om Warner Bros äger båda Säsong 1 & Säsong 2 av Familjen Flinta med mediadubb varför släpptes då bara säsong 2 och inte båda säsong 2 och säsong 1 på DVD? Dom kunde ha gjort samma sak som säsong 2 eller? Har dom ens lagt ut säsong 1 av familjen flinta på HBO Max än eller väntar dom fortfarande med den serien? Är det nån som har koll på det eller?

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 16 mars 2023 kl. 01:52:34En fråga när det gäller DVD utgåvor om Warner Bros äger båda Säsong 1 & Säsong 2 av Familjen Flinta med mediadubb varför släpptes då bara säsong 2 och inte båda säsong 2 och säsong 1 på DVD? Dom kunde ha gjort samma sak som säsong 2 eller? Har dom ens lagt ut säsong 1 av familjen flinta på HBO Max än eller väntar dom fortfarande med den serien? Är det nån som har koll på det eller?
Det är en väldigt bra fråga. Dessutom gjorde ju Warner Bros. allt för att dölja att det faktiskt rörde sig om säsong 2, då säsong 2-boxen bara heter "Familjen Flinta" utan någon beskrivning om vilken säsong det är. För att förtydliga skrev Discshop ut som beskrivning "Detta är första säsongen som släpps i Sverige, men den klassas som säsong 2 i USA.", men det är alltså inte filmbolaget som skrivit ut det och på fram- och baksida nämns inte ett ord om vilken säsong 2 det är.

Märkligast av allt är att det finns en utgåva av säsong 1-boxen med norskt, danskt, tyskt och engelskt tal (men släpptes bara i Norge och Tyskland, inte i Danmark), men såvitt jag kunnat hitta finns det ingen utgåva med svenskt ljudspår någonstans i världen.

Vad exakt det beror på tror jag inte att vi någonsin kommer få någon hundraprocentig klarhet i från officiellt håll, utan vi kan nog bara gissa. Kanske hade Warner Bros. problem att hitta åt svenska ljudband till alla avsnitt, eller så fanns det tekniska orsaker till att de inte gick att använda. Man kan också tänka sig att det av någon anledning var svårare att redigera de svenska ljudbanden än de norska/danska, eller att de hittades åt senare så att det inte hanns med; i och med att både de svenska, norska och danska dubbningarna gjorts utifrån de syndikerade versionerna med "Meet the Flintstones"-ledmotivet samtidigt som DVD-boxarna innehåller det ursprungliga instrumentala introt.

Man kan väl heller inte helt utesluta möjligheten att Warner Bros. bestämde sig för att satsa på Sverige för sent, när säsong 1-boxen redan var ute i handeln i andra länder, så att det därför inte var lönsamt med en senare säsong 1-utgåva. Sverige verkar ju liksom inte ha varit någon stor prio, då vi bara fick säsong 2 här och inga andra säsonger (boxar med säsong 3 och 4 har släppts i andra länder med svenskt ljudspår, men inte i Sverige)...

Nej, i skrivande stund finns Familjen Flinta inte på HBO Max i de nordiska länderna. Alla sex säsonger finns på HBO Max i USA, om man ansluter med amerikansk VPN, men då finns bara engelskt ljudspår och engelsk text.

Om och när det kommer lär nog bara HBO Max kunna svara på, men det känns inte särskilt lovande då ju HBO Max har skött sig illa sedan WarnerMedia och Discovery gick ihop och HBO Max har börjat att ta bort en massa serier och filmer på löpande band - allt som inte har varit tillräckligt populärt har fått stryka på foten, och i jämförelse med åtminstone en del av det som försvunnit gissar jag att så här gamla serier lär locka färre tittare... :(