Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Är det feö att bo med sina föräldrar när man är vuxen ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Fred

Citat från: gstone skrivet 27 april 2023 kl. 14:00:53Är det feö att bo med sina föräldrar när man är vuxen ?
Nej, det är inte fel i sig om det finns goda skäl, men det kan vara hämmande för mognaden.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 april 2023 kl. 12:59:30Jag har faktiskt aldrig hört begreppet teaterprogram i den bemärkelsen - i min värld heter det programblad, men det kanske varierar mellan olika delar av landet och/eller olika generationer...
Det är möjligt att det kan finnas skillnader mellan olika delar av landet.

Teaterprogram eller bara program är för mig ett häfte med kanske 10-30 sidor med översikt över föreställningen och ev. musiknummer, presentationer av skådespelarna och dem som har gjort föreställningen, synopsis, bilder och annan relevant information.

Programblad ser jag som något mycket enklare, kanske ett enda pappersark med bara den allra viktigaste informationen.

Disneyfantasten

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 april 2023 kl. 20:54:28Vad betyder "catchphrase": https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=7956.msg156188#msg156188
Det är väl, öh... Du vet? En replik som man är känd för att säga som man brukar använda? Till exempel, Snurre Sprätts catchphrase är ju: "Äh, hur är läget?" Så jag antar att att detta var till hjälp? :)

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 27 april 2023 kl. 20:57:25Det är väl, öh... Du vet? En replik som man är känd för att säga som man brukar använda? Till exempel, Snurre Sprätts catchphrase är ju: "Äh, hur är läget?" Så jag antar att att detta var till hjälp? :)

Okej, då är jag med, som till exempel när Nalle Puh säger "Typiskt!" (eller i äldre dubbningar "Päls och ludd!").

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 april 2023 kl. 21:03:53Okej, då är jag med, som till exempel när Nalle Puh säger "Typiskt!" (eller i äldre dubbningar "Päls och ludd!").
Japp. ;)

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 april 2023 kl. 21:03:53Okej, då är jag med, som till exempel när Nalle Puh säger "Typiskt!" (eller i äldre dubbningar "Päls och ludd!").
& en mer irriterande:What Could Possibly Go Wrong?

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 27 april 2023 kl. 21:34:31& en mer irriterande:What Could Possibly Go Wrong?
Som jag nämnde...

gstone

gstone

Ska jag se Peter Pan & Lena på svenska eller engelska ?

Lillefot

Citat från: gstone skrivet 29 april 2023 kl. 11:17:12Ska jag se Peter Pan & Lena på svenska eller engelska ?
Det beror på vad du känner mest för.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

gstone

Steffan Rudvall

gstone