Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Skådespelare som inte fick rollen

Startat av Steffan Rudvall, 28 februari 2021 kl. 17:47:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

gstone

Hur fick Doreen Denning alla dessa kända namn att vilja vara med i dubbning ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 28 oktober 2022 kl. 18:59:33Hur fick Doreen Denning alla dessa kända namn att vilja vara med i dubbning ?
Jag skulle gissa att hon lätt kunde få tag i dem då hon kände igen dem via bl.a. svenska filmer (synliga alltså), på scenen, på teatrar, på Dramaten, genom LP-skivor, osv.

Disneyfantasten

Gunilla Orvelius dubbade allt hos en "apa med stor roll" i Tarzan (som antagligen måste åsyftas Tufs, en roll som gick till Charlott Strandberg).

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 november 2022 kl. 10:11:29Gunilla Orvelius dubbade allt hos en "apa med stor roll" i Tarzan (som antagligen måste åsyftas Tufs, en roll som gick till Charlott Strandberg).
Nu hängde jag inte alls med.  ::) ::)

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 22 november 2022 kl. 15:05:23Nu hängde jag inte alls med.  ::) ::)
Hon var inne och dubbade gorillans repliker, vilket hon nämnde till mig i en intervju, men hon blev inte godkänd...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 november 2022 kl. 15:12:23Hon var inne och dubbade gorillans repliker, vilket hon nämnde till mig i en intervju, men hon blev inte godkänd...
Inte kan man väl komma in och dubba innan man är godkänd... Jag antar att hon bara gjort röstprov.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 november 2022 kl. 15:26:43Inte kan man väl komma in och dubba innan man är godkänd... Jag antar att hon bara gjort röstprov.

Hon kan säkert förklara det bättre än vad jag kan...

Disneyfantasten

Sanna Nielsen gjorde röstprov för Anna i Frost.

MOA

Skulle vart intressant & få reda på hur många som gjorde röstprov för en karaktär

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 januari 2023 kl. 14:51:08Sanna Nielsen gjorde röstprov för Anna i Frost.
Inget illa menat, hon är väldigt bra sångerska men jag kan inte alls tänka mig hennes som Anna...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 januari 2023 kl. 16:38:00Inget illa menat, hon är väldigt bra sångerska men jag kan inte alls tänka mig hennes som Anna...

Jag lyssnade just om på henne i ett YouTube-klipp från 2013 och tror att hon ändå hade kunnat fungera i rollen, iallafall om man jämför med Kirsten Bell. Nu är ju Mimmi Sandén lysande som Anna, men jag kan ändå inte utesluta att Sanna också hade gjort en bra tolkning.

Jag har däremot väldigt svårt att tänka mig t.ex. Allan Svensson som Wilbur i Bernard och Bianca i Australien. (han var inne och gjorde röstprov för den karaktären) (Allan Svensson är en av mina favorit-dubbare men han är inte alls det minsta lik John Candy)

Oscar Isaksson

Jag har sammanställt en lista över Doreen Dennings anteckningar från filmen Tummelisa som bla består av de förslag hon skrev ner första gången hon såg filmen och de första intrycken hon fick. Inkluderar även de förslag Anders Neglin kom med.
De namn som står med (*)  är där röstprover definitivt skickades för godkännande.

Thumbelina - GUNILLA BACKMAN*, VENDELA DUCLOS*, BIRGITTA LARSSON*

Prince Cornelius - JONAS MALMSJÖ* (både tal och sång), JOAKIM JENNEFORS* (både tal och sång), RICHARD CARLSOHN, (bara sång) ANDERS WIDMARK*, YNGVE GÅSHÖI*, PETER JÖBACK*, JONAS WARNERBRING*, JOHAN WENNERSTRAND*

Jacquimo - RICHARD CARLSOHN*, LARS FAGER*

Thumbelina's Mother - IRENE LINDH*, ANN-CHARLOTTE BJÖRLING,* BIRGITTA LARSSON*, JEANETTE KÖHN, BRITTA PETTERSSON

Mrs. Toad - PETRA NIELSEN*, ANA MARTINEZ

Grundel Toad - BJÖRN GEDDA*, DOUGLAS WESTLUND*, CLAS JANSON*, JAN NYGREN*, ALLAN SVENSSON

Berkeley Beetle - PER EGGERS*, JOHAN RABEUS*, JOHAN ULVESON*, KNUT AGNRED

Ms. Fieldmouse - KATARINA EWERLÖF*, LIZA ÖHMAN*, KIM ANDERZON*, EVA BYSING*, LENA NYMAN, SIW MALMKVIST, INGA BRINK, BOJAN WESTIN

Mr. Mole - ALLAN SVENSSON*, ALLAN EDWALL, SVEN WOLLTER

Största anledningen till att Barrefelt Produktion ens fick uppdraget att dubba Tummelisa, var eftersom de tidigare hade gjort Skönheten och odjuret. Warner Bros var inte diskreta med det, och dessa filmer jämfördes under hela produktionens gång. Ray Gillon som var Dubbing Supervisor för filmen var inte helt nöjd med röstvalen, på sina håll väldigt missnöjd med förslagen som skickades. Han hade satt ribban väldigt högt för sina förväntningar och hade väntat sig mer att "det skulle låta Disney", med konstiga petimeter-kommentarer.

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 24 februari 2023 kl. 12:08:14Jag har sammanställt en lista över Doreen Dennings anteckningar från filmen Tummelisa som bla består av de förslag hon skrev ner första gången hon såg filmen och de första intrycken hon fick. Inkluderar även de förslag Anders Neglin kom med.
De namn som står med (*)  är där röstprover definitivt skickades för godkännande.

Thumbelina - GUNILLA BACKMAN*, VENDELA DUCLOS*, BIRGITTA LARSSON*

Prince Cornelius - JONAS MALMSJÖ* (både tal och sång), JOAKIM JENNEFORS* (både tal och sång), RICHARD CARLSOHN, (bara sång) ANDERS WIDMARK*, YNGVE GÅSHÖI*, PETER JÖBACK*, JONAS WARNERBRING*, JOHAN WENNERSTRAND*

Jacquimo - RICHARD CARLSOHN*, LARS FAGER*

Thumbelina's Mother - IRENE LINDH*, ANN-CHARLOTTE BJÖRLING,* BIRGITTA LARSSON*, JEANETTE KÖHN, BRITTA PETTERSSON

Mrs. Toad - PETRA NIELSEN*, ANA MARTINEZ

Grundel Toad - BJÖRN GEDDA*, DOUGLAS WESTLUND*, CLAS JANSON*, JAN NYGREN*, ALLAN SVENSSON

Berkeley Beetle - PER EGGERS*, JOHAN RABEUS*, JOHAN ULVESON*, KNUT AGNRED

Ms. Fieldmouse - KATARINA EWERLÖF*, LIZA ÖHMAN*, KIM ANDERZON*, EVA BYSING*, LENA NYMAN, SIW MALMKVIST, INGA BRINK, BOJAN WESTIN

Mr. Mole - ALLAN SVENSSON*, ALLAN EDWALL, SVEN WOLLTER

Största anledningen till att Barrefelt Produktion ens fick uppdraget att dubba Tummelisa, var eftersom de tidigare hade gjort Skönheten och odjuret. Warner Bros var inte diskreta med det, och dessa filmer jämfördes under hela produktionens gång. Ray Gillon som var Dubbing Supervisor för filmen var inte helt nöjd med röstvalen, på sina håll väldigt missnöjd med förslagen som skickades. Han hade satt ribban väldigt högt för sina förväntningar och hade väntat sig mer att "det skulle låta Disney", med konstiga petimeter-kommentarer.

Ursäkta sent svar... (jag såg när du publicerade det och skulle ha svarat direkt)

Jag blir lika imponerad varje gång du publicerar sådan info...

Ska bli intressant att se vad för info som finns för Djungelboken, Aristocats, Dumbo, Robin Hood, Törnrosa, Taran och Den Magiska Kitteln, Bambi, Resan Till Amerika, Lady och Lufsen, Landet för Längesedan, Oliver och Gänget, Den Lilla Sjöjungfrun, Änglahund, Fievel i Vilda Västern, Rock-A-Doodle, Svanprinsessan... (likaså Aladdin, samt också andra filmer som Lejonkungen, Pocahontas, Ringaren i Notre Dame, Herkules, Mulan, Tarzan...)

Oscar Isaksson

Här är några skådespelare som skickades på röstprov för Den lilla sjöjungfrun:

FLOUNDER: Magnus Sahlberg
Joshua Petsonk
CARLOTTA:Lena-Pia Bernhardsson
SEBASTIAN:Les Carlton
Johan Schinkler
Krister St. Hill
MESSENGER:Peter Dalle

Utöver det vet jag att Vendela Duclos tillfrågades som Doreen Dennings förstahandsval, men tackade nej för hon inte kände sig redo att dubba.

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 30 april 2023 kl. 13:01:09Här är några skådespelare som skickades på röstprov för Den lilla sjöjungfrun:

FLOUNDER:Magnus Sahlberg
Joshua Petsonk
CARLOTTA:Lena-Pia Bernhardsson
SEBASTIAN:Les Carlton
Johan Schinkler
Krister St. Hill
MESSENGER:Peter Dalle

Utöver det vet jag att Vendela Duclos tillfrågades som Doreen Dennings förstahandsval, men tackade nej för hon inte kände sig redo att dubba.

Förstahandsval för Ariel? (bara för att dubbelkolla)