Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Önska creditlistor

Startat av TonyTonka, 15 februari 2009 kl. 16:06:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sabelöga

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  9 maj 2023 kl. 22:39:44Jag har varit forskare och kännare i över tio år inom mina områden och kommer ärligt talat inte ihåg hur jag först kom in med en fot i hela SMDB svängen.
Kan säga att och det har varit väldigt olika från fall till fall vad ändamålet har varit, men jag kan säga att det har ändrat sig och blivit mycket djupare och utförligare med åren.

Listan som du hänvisar till är egentligen ingen kravlista med vad man måste vara för att ta del av samlingarna, förr var det det, men idag hjälper det framförallt dem på forskarservice att få en fingervisning om vad du är för typ av forskare och hur pass seriös du är. Förr var det mycket högre krav för att bli godkänd som forskare, och lite så är det fortfarande, det är inte vem som helst som får göra det, du måste ha en väldigt bra anledning vad ditt forskande går ut på.

Kort sagt, är jag egentligen allt i listan och samtidigt inget av det, det hela beror på sammanhang och syfte. Och idag har jag mycket mer av ett anseende som forskare och kännare att kunna visa om det är nödvändigt.

Hur exakt menar du med " hur gör du"?

Av vilken anledning grundar sig detta intresse för mig och vad jag gör?
Nej, jag bara undrar. Jag har själv ibland velat se på saker i SMDb i mitt engagemang som wikipedian men har sett kravlistan och då inte gått vidare. Undrade mest om kraven efterföljs men, som du säjer, du uppfyller deras krav så jag antar det förklarar saken.

Tack för svar.
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  9 maj 2023 kl. 22:02:15Jag var på KB idag och gick igenom Disneydags som du Daniel tipsade om, och efter lite letande så hittade jag tillslut Aladdin och 19 avsnitt som sändes hösten/vintern 1996, trodde det skulle röra sig om fler avsnitt.

Dags att börja pussla ihop gott folk!:  8)
Tack så mycket för att du tagit dig tid att kolla - det sparar mycket tid för mig att slippa beställa alla dessa själv från KB; i synnerhet sedan de lade in begränsningen på max 20 poster per beställning som gör att man alltså inte hade kunnat beställa något annat än dessa...

Om det inte finns några överraskningar i form av att "kända" skådespelare spelar fler rollfigurer än de vi känner till, så innebär väl det här utifrån en första snabbtitt fem skådespelare som vi inte visste medverkade i Aladdin (eller åtminstone som saknades i listan jag fick från Eurotroll på 1990-talet) - Robin Carlsson, Nick Atkinson, Stig Grybe, Irene Lindh och Annika Rynger. Vilka rollfigurer kan de tänkas ha spelat...?

Och vilken Robin Carlsson är det egentligen som åsyftas - är det måhända sångerskan Robyn (som ju heter så på riktigt), eller någon helt annan som råkar ha samma namn...?

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 maj 2023 kl. 23:52:12Tack så mycket för att du tagit dig tid att kolla - det sparar mycket tid för mig att slippa beställa alla dessa själv från KB; i synnerhet sedan de lade in begränsningen på max 20 poster per beställning som gör att man alltså inte hade kunnat beställa något annat än dessa...

Om det inte finns några överraskningar i form av att "kända" skådespelare spelar fler rollfigurer än de vi känner till, så innebär väl det här utifrån en första snabbtitt fem skådespelare som vi inte visste medverkade i Aladdin (eller åtminstone som saknades i listan jag fick från Eurotroll på 1990-talet) - Robin Carlsson, Nick Atkinson, Stig Grybe, Irene Lindh och Annika Rynger. Vilka rollfigurer kan de tänkas ha spelat...?

Och vilken Robin Carlsson är det egentligen som åsyftas - är det måhända sångerskan Robyn (som ju heter så på riktigt), eller någon helt annan som råkar ha samma namn...?

Ja, för mig tog det max någon timme att fixa när jag väl var på plats.

Gjorde några snabba anteckningar under mitt besök:
Robin Carlsson och Nick Atkinson spelar barn.
Stig Grybe - bybo med långt vitt skägg och käpp
Irene Lindh - spåkvinna
Annika Rynger - Schakalflickan

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 10 maj 2023 kl. 00:13:09Ja, för mig tog det max någon timme att fixa när jag väl var på plats.

Gjorde några snabba anteckningar under mitt besök:
Robin Carlsson och Nick Atkinson spelar barn.
Stig Grybe - bybo med långt vitt skägg och käpp
Irene Lindh - spåkvinna
Annika Rynger - Schakalflickan
Jag tror jag vet vem  bybo med långt vitt skägg och käpp är.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Hur går det med   Star Wars: Visions.,  Baby-bossen: Ingen liten comeback och  Nötknäpparen och den magiska flöjten  ?

Någon lycka med Askungen(2021) ?

gstone

Daniel hur går med att hitta nya credits ?

Uppdatering snart ?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 11 maj 2023 kl. 15:13:13Daniel hur går med att hitta nya credits ?

Uppdatering snart ?
Jag har gjort en "avstickare" den här veckan och satsat mycket på Norske stemmer og credits, som ju ska lanseras skarpt nästa onsdag varför det inte börjar vara så mycket tid kvar, men så fort en recension är klar kommer jag lägga ut de svenska creditlistor som är klara. Det innebär troligtvis ikväll eller imorgon, men det kan dröja längre än så. :)

Citat från: gstone skrivet 10 maj 2023 kl. 11:20:21Hur går det med  Star Wars: Visions.,  Baby-bossen: Ingen liten comeback och Nötknäpparen och den magiska flöjten  ?

Någon lycka med Askungen(2021) ?
Star Wars: Visions har jag skrivit av tre avsnitt av, så det kommer ta ett tag till. Baby-bossen har jag tyvärr inte hunnit göra något med.

Tyvärr har jag inte hört av Scanbox än angående Nötknäpparen och den magiska flöjten, men jag har skickat ett nytt mail och påmint nu. :)

Tyvärr har jag ännu inte lyckats reda ut vilken distributör som ger ut Askungen, och utan att veta vare sig det eller vilken dubbningsstudio som gjort dubben är det tyvärr svårt att gå vidare... :(

gstone

The Muppets Mayhem har dubbats till svenska  :D

Vore kul om du kunde lägga ut credits vid nästa uppdatering.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 12 maj 2023 kl. 16:33:41The Muppets Mayhem har dubbats till svenska  :D

Vore kul om du kunde lägga ut credits vid nästa uppdatering.
Jag har skrivit av de uppgifter som finns, så det kommer vid nästa uppdatering. :)

Tyvärr står det dock inte utsatt inspelningstekniker, och mixningen är bara crediterad till Iyuno - ingen enskild person. :(

Mathilda Gustafsson

Simpsons: Filmen är känd för att den har tryckt in väldigt många Simpsons karaktärer trots det är det bara åtta karaktärer som nämns på dubbningsshemsidans creditslista...

Tonytonka har dock kontaktat någon på KM Studio och fått fram en mycket mer utförliglista. Skulle det gå att byta till den på dubbningsshemsidan?

Citat från: TonyTonka skrivet  1 augusti 2022 kl. 15:13:38Fick svar av KM Studio idag, och detta är en komplett lista över rösterna:
Doktor Nick verkar också spelas av Johan Svensson fast just han inte nämns.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 maj 2023 kl. 15:59:31Jag har gjort en "avstickare" den här veckan och satsat mycket på Norske stemmer og credits, som ju ska lanseras skarpt nästa onsdag varför det inte börjar vara så mycket tid kvar, men så fort en recension är klar kommer jag lägga ut de svenska creditlistor som är klara. Det innebär troligtvis ikväll eller imorgon, men det kan dröja längre än så. :)
Star Wars: Visions har jag skrivit av tre avsnitt av, så det kommer ta ett tag till. Baby-bossen har jag tyvärr inte hunnit göra något med.

Tyvärr har jag inte hört av Scanbox än angående Nötknäpparen och den magiska flöjten, men jag har skickat ett nytt mail och påmint nu. :)

Tyvärr har jag ännu inte lyckats reda ut vilken distributör som ger ut Askungen, och utan att veta vare sig det eller vilken dubbningsstudio som gjort dubben är det tyvärr svårt att gå vidare... :(
Det var trist att höra :(

gstone

Vad konstigt  att du prioriterar två serier som ingen hört om (Alien Dawn och Petronix) isälet för mer populära serier.

Men jag blev glad över Zootroplis+ och Moon Girl and Devil Dinosaur credits :D

Jag länge undrar vilka rösterna var i Del 5 - So you think you can prance.

Sen måste jag också säga att Alien Dawn  verkar som en urdålig serier.

gstone

När du ät frisk kankse du kan lägga ut credits till The Dark Crystal: Age of Resistance på hemsidan ?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 14 maj 2023 kl. 11:45:56Vad konstigt  att du prioriterar två serier som ingen hört om (Alien Dawn och Petronix) isälet för mer populära serier.
Det beror på att C More och SVT som regel har samma dubbcredits för alla avsnitt, till skillnad från de flesta andra tjänster där creditsen varierar mellan olika avsnitt. För serier på C More och SVT räcker det alltså med att titta på ett enda avsnitt, istället för att behöva gå igenom varenda avsnitt och jämföra dubbcreditsen för att se vad som tillkommit jämfört med föregående avsnitt...

För övrigt vet jag inte om man kan påstå att ingen har hört talats om dem, men Petronix hade jag helt missat om jag inte blivit uppmärksammad på den i samband med att jag skrev av de norska dubbcreditsen från NRK TV.

När det gäller SVT-serier brukar jag i normala fall avvakta för att förhoppningsvis få fram mer detaljerade credits från dubbningsstudion, men då Cineast Dub inte lämnar ut uppgifter så tror jag tyvärr inte att det kommer vara möjligt att få fram mer utförliga credits än de som anges; därav att det inte gav något att vänta med Petronix... :(

Citat från: gstone skrivet 14 maj 2023 kl. 23:19:49När du ät frisk kankse du kan lägga ut credits till The Dark Crystal: Age of Resistance på hemsidan ?
The Dark Crystal: Age of Resistance ska enligt mina anteckningar ha funnits ute på Dubbningshemsidan, men verkar ha försvunnit av någon mystisk anledning - antingen det, eller så stämmer inte mina anteckningar utan att jag missat att lägga ut den. Enligt mina anteckningar ska den creditlistan ha lagts ut 2020-04-25.

Oavsett vilket så ser jag till att lägga tillbaka den när jag tillfrisknat.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 maj 2023 kl. 00:06:57Det beror på att C More och SVT som regel har samma dubbcredits för alla avsnitt, till skillnad från de flesta andra tjänster där creditsen varierar mellan olika avsnitt. För serier på C More och SVT räcker det alltså med att titta på ett enda avsnitt, istället för att behöva gå igenom varenda avsnitt och jämföra dubbcreditsen för att se vad som tillkommit jämfört med föregående avsnitt...

Det kanske också skulle vara smart prioriterar  Star Wars serien som inte är för bäbisar ;)