Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Fanta

Startat av gstone, 23 maj 2021 kl. 22:01:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Citat från: Lilla My skrivet 21 juni 2023 kl. 18:09:03Som en person med ADHD (alltså en person som redan har svårt att reglera den melatonin jag har i kroppen) kan jag garantera dig, melatonin är inte placebo. Har haft svårt att sova och lidit av grov insomna sedan strax innan puberteten, och melatonin är det enda jag testat som har lyckats få mig att slappna av.

Huvudvärk kan också absolut bero på för lite vattenintag? Jag vet att jag får huvudvärk och blir irriterad (och tröttare) om jag inte dricker ordentligt, och när jag väl druckit så mår jag bättre. Om det vore tvärtom, alltså att symptomen beror på att man dricker för mycket, då skulle man ju må jävligt mycket sämre av att fortsätta dricka vatten?
Fast placebo är en effekt också, och om den funkar ska du fortsätta, är det så viktigt om den ger effekt eller om det är placebo om det funkar? Det är det som är grejen att det är svårt att veta om det är placebo-effekt eller riktig effekt. Sedan finns det kontrollerade studier där det är lika många som fick sockerpiller som sov bättre, så om det funkar, så spelar det ju ingen roll, placebo eller ej, bara att placebo ger mindre biverkningar också. :P

Jag åt melatonin i 2 år och sov inte bättre, det var helt oförändrat, så jag vet att den inte funkar på mig, men det viktigaste är som sagt att du sover bra oavsett om det är placebo eller ej! :)

Faktiskt inte, huvudvärk är inte en av de symptomen av undervätskning, du kan lyssna lite mer om det här: https://podcasts.apple.com/se/podcast/agnes-wold-du-beh%C3%B6ver-bara-dricka-vatten-n%C3%A4r-du-%C3%A4r-t%C3%B6rstig/id1553671672?i=1000611386278

Törstig, torr i munnen och bli trött är dock vanliga biverkningar av undervätskning, även urinet blir mörkt gult, dock inte förväxla med morgonkisset som kan/är mörkare än de andra gångerna under dagen. Men inte huvudvärk, det är lite av en myt som spreds förr så vi födda på 80-talet tvingades dricka massa fast vi inte var törstiga, det var då det ökade med sökande till vården med mer huvudvärk...pga att vi var övervätskade. :) Så de där youtubarna som håller på med "jag dricker 1 liter extra vatten och se hur jag mår nu" m.m. ska man absolut inte lyssna eller tro på. Och ja, för mycket vatten är inte bra alls, Dricker du för mycket kan du få så kallad vattenförgiftning. Det innebär att du får för låga nivåer av natrium i blodet. Symtom på det kan vara yrsel, huvudvärk och illamående. Man spär alltså ut blodet för mycket och det kan vara farligt, mycket farligt till och med.

Har bekanta och även själv, jag drack efter klocka och hade appen förr så man fick i sig 2 liter, det kan varit en anledning till att jag inte har migrän längre, testade dock en kur med gurkmeja men är lite skeptisk då jag märkt att mycket alternativmedicin och homoepatiskt är fejk. Dock kan placebo göra underverk så som sagt, funkar något för nån ska man ju fortsätta.

EDIT: Sedan är det tyvärr så att det finns populärtro som många tror och säger och pratar om men som inte finns någon fakta utan bara spridits, eller myter eller rön som späs på med jämna mellanrum. Jag går på en del saker också men är kritisk till det mesta numera och tittar upp allt först.

EDIT 2: En annan populärtro är ju att man kan bota eller bli av med pollenallergi genom att ta lite C-vitamin. Det bästa är antihistamin och bättre äta det än att få anafylaktisk chock.

Lilla My

Citat från: Goliat skrivet 22 juni 2023 kl. 11:48:43Fast placebo är en effekt också
Skrev ett svar men hemsidan knullade mig i vanlig ordning så här kommer en skärmdump på det jag skrev istället, för är trött och sur och orkar fan inte skriva allt igen:

Goliat

Citat från: Lilla My skrivet 24 juni 2023 kl. 22:24:18Skrev ett svar men hemsidan knullade mig i vanlig ordning så här kommer en skärmdump på det jag skrev istället, för är trött och sur och orkar fan inte skriva allt igen:

För att dö av vattenförgiftning krävs ungefär 6 liter vatten, det är mycket ja, men du har inte lyssnat eller läst det jag skickade. För det tas upp att vi har reglerat i kroppen, vi dricker när vi är törstiga, kroppen ska säga till när vi behöver vatten (dock fungerar detta sämre med äldre och det finns folk som saknar denna funktion, men fullt frisk nej), Övervätskning är inte samma sak som förgiftning.

Absolut fungerar kroppen olika, men om man får en placebo som är positiv menar du att man inte ska fortsätta?  :o Det är inte fel om man får placebo, det är ju en effekt också, funkar den ska man fortsätta, skrev bara att att man just med melatonin har gjort flera studier där hälften fått sockerpiller och att resultaten var lika, men de som fick sockerpiller och det funkar, ska de bara sluta äta sockerpillret eftersom det är placebo menar du?  ??? Det är ju fortfarande en effekt.

Sedan är det så att det går att bevisa att huvudvärken är av för mycket socker eller är det en inbillning som du får för dig, har du dokumenterat de gånger du ätit socker utan att få huvudvärk?

Vätskebrist kan man absolut få, jag är en av de som dricker för lite vatten och behöver mer vätska men jag saknar den där "törsten" så blir aldrig törstig.

Tror inte riktigt du läser vad jag skriver och vet inte vad du försöker försvara? Om du nu sover på melatonin så är det viktigaste att du äter den (precis som jag skrivit tidigare inlägg), spelar det någon roll om det är placebo eller annan effekt om det nu funkar?

EDIT: Jag tycker placebo är en underbar effekt, jag åt för ångest under en period sockerpiller och fortsatte ett tag efteråt och för mig funkade de superbra, men effekten avtog när andra saker spelade in, men jag hade fortsatt och vet att ett par till i studien fortsatte med dem än idag, och det är 16 år sedan nu. Så för mig spelar det ingen roll, varför ska man sluta bara för det är placebo? Det viktigaste är att det funkar.

Varför tycker du placebo är dåligt? Eller hur tänker du när du skriver att du tycker man ska sluta med det när det ger effekt om det är pga placebo?

Lilla My

Citat från: Goliat skrivet 25 juni 2023 kl. 12:13:56Sedan är det så att det går att bevisa att huvudvärken är av för mycket socker eller är det en inbillning som du får för dig, har du dokumenterat de gånger du ätit socker utan att få huvudvärk?
Aa, allt jag upplever är inbillning vettö ::)