Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 juli 2023 kl. 21:53:28Min Bluray-spelare slutade fungera och vad värre är: skivan är fortfarande i!

Vad ska jag ta mig till?
Är den helt död? Dvs inget som lyser alls? Är du säker på att du har ström i vägguttaget?

Dra ur strömsladden och alla andra kablar inklusive videokabeln (HDMI). Låt den stå så någon timme. Koppla sen in den igen. Kanske fungerar den då.

Om inte, kolla i bruksanvisningen. Där kan ibland finnas felsökningstips, ofta i slutet.

Om du inte alls får igång den kan det på en del spelare gå att få ut skivan genom att trycka in ett uträtat gem i ett litet hål i fronten.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 juli 2023 kl. 22:14:25Du är ju en miljökämpe så kontakta en reparatör som kan sitt jobb istället för att köpa en ny. Men vad du än gör försök inte ta isär den själv.
Tyvärr är det dock ont om reparatörer för elektronik nuförtiden. Från Skellefteå försvann de sista för 3 - 4 år sedan, men i större städer är det kanske möjligt att det fortfarande finns kvar enstaka.

Även om man hittar någon brukar det inte vara billigt. Om man inte känner en reparatör personligen, som kan titta på det gratis eller nästan gratis, är risken överhängande att enbart undersökningskostnaden kostar nästan lika mycket som en helt ny spelare; och ska de dessutom göra något blir det mest troligt dyrare än att köpa en ny. :(

Nuförtiden brukar tyvärr också merparten av all elektronik vara gjord så att det i stort sett bara är tillverkaren som kan göra något, och att reparatörer har begränsad möjlighet att åtgärda problem. Är det bara mekaniska problem, exempelvis att släden krånglar, finns det en hyfsad chans att det går att åtgärda; men är det rena elektroniska fel (såsom att spelaren inte startar alls) finns det sannolikt ingenting som någon kan göra.

Men självklart ska man först prova att följa Anders M Olssons tips att bryta strömmen en längre tid; har man tur kan det hjälpa. Annars är det som sagt en bra idé att kolla om det finns något litet hål som man kan stoppa in ett gem i för att kunna öppna släden och få ut skivan.

Men om vi säger så här: Att få ut skivan är det alltid någon som kan lyckas med, men att däremot lyckas att få spelaren att fungera igen är betydligt mindre sannolikt. Tyvärr går ju utvecklingen mer och mer mot ett "slit och släng"-samhälle, där mycket elektronik är svårt eller omöjligt att kunna reparera om de går sönder; så att det tyvärr ofta blir billigare att köpa nytt.

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  2 juli 2023 kl. 02:19:06Vilken Blu-ray utgåva är det ens?
Spelar det verkligen någon större roll vilken skiva som är i? Om det inte är en jättebillig film som man kan köpa ny för några tior lär man ju vilja få ut skivan oavsett vilken det är...

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 juli 2023 kl. 21:53:28Min Bluray-spelare slutade fungera och vad värre är: skivan är fortfarande i!

Vad ska jag ta mig till?
Ytterligare ett par tips:
En del spelare har en extern strömadapter. I så fall kan det vara den som har gått itu, och det är ganska lätt och inte speciellt dyrt att skaffa en ersättning, t.ex. på Kjell och Company. Den behöver inte vara original, bara den har samma kontakt och motsvarande tekniska data.

En del spelare har en säkring som är åtkomlig utifrån och lätt kan bytas.

Om spelaren går att slå på, men det inte går att starta filmen, kolla fjärrkontrollen. Det kan vara batterierna som är slut, eller så har fjärren råkat bli omställd till någon annan apparat. En del fjärrkontroller kan t.ex. även manövrera TV:n eller en sekundär Blu-ray eller DVD-spelare.

Om spelaren går att slå på men har konstiga ljud för sig kan du ha råkat få in dubbla skivor. Då gäller det att få ut skivorna, och sen bör allt fungera som vanligt igen.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 juli 2023 kl. 23:25:33Är den helt död? Dvs inget som lyser alls? Är du säker på att du har ström i vägguttaget?

Dra ur strömsladden och alla andra kablar inklusive videokabeln (HDMI). Låt den stå så någon timme. Koppla sen in den igen. Kanske fungerar den då.

Om inte, kolla i bruksanvisningen. Där kan ibland finnas felsökningstips, ofta i slutet.

Om du inte alls får igång den kan det på en del spelare gå att få ut skivan genom att trycka in ett uträtat gem i ett litet hål i fronten.

Jo, det är el i vägguttagen för TVn fungerar som den brukar, så TVn är det inget fel på.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 juli 2023 kl. 03:02:42Tyvärr är det dock ont om reparatörer för elektronik nuförtiden. Från Skellefteå försvann de sista för 3 - 4 år sedan, men i större städer är det kanske möjligt att det fortfarande finns kvar enstaka.

Även om man hittar någon brukar det inte vara billigt. Om man inte känner en reparatör personligen, som kan titta på det gratis eller nästan gratis, är risken överhängande att enbart undersökningskostnaden kostar nästan lika mycket som en helt ny spelare; och ska de dessutom göra något blir det mest troligt dyrare än att köpa en ny. :(

Nuförtiden brukar tyvärr också merparten av all elektronik vara gjord så att det i stort sett bara är tillverkaren som kan göra något, och att reparatörer har begränsad möjlighet att åtgärda problem. Är det bara mekaniska problem, exempelvis att släden krånglar, finns det en hyfsad chans att det går att åtgärda; men är det rena elektroniska fel (såsom att spelaren inte startar alls) finns det sannolikt ingenting som någon kan göra.

Men självklart ska man först prova att följa Anders M Olssons tips att bryta strömmen en längre tid; har man tur kan det hjälpa. Annars är det som sagt en bra idé att kolla om det finns något litet hål som man kan stoppa in ett gem i för att kunna öppna släden och få ut skivan.

Men om vi säger så här: Att få ut skivan är det alltid någon som kan lyckas med, men att däremot lyckas att få spelaren att fungera igen är betydligt mindre sannolikt. Tyvärr går ju utvecklingen mer och mer mot ett "slit och släng"-samhälle, där mycket elektronik är svårt eller omöjligt att kunna reparera om de går sönder; så att det tyvärr ofta blir billigare att köpa nytt.
Spelar det verkligen någon större roll vilken skiva som är i? Om det inte är en jättebillig film som man kan köpa ny för några tior lär man ju vilja få ut skivan oavsett vilken det är...

Ifall ni undrar så är det Samsung.

Och när jag köpte den för lite över fyra år sedan så var den dyr, vilket är brukligt för en Bluray-spelare, och sådana kan spela både DVD och Bluray.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 juli 2023 kl. 07:58:53Ytterligare ett par tips:
En del spelare har en extern strömadapter. I så fall kan det vara den som har gått itu, och det är ganska lätt och inte speciellt dyrt att skaffa en ersättning, t.ex. på Kjell och Company. Den behöver inte vara original, bara den har samma kontakt och motsvarande tekniska data.

En del spelare har en säkring som är åtkomlig utifrån och lätt kan bytas.

Om spelaren går att slå på, men det inte går att starta filmen, kolla fjärrkontrollen. Det kan vara batterierna som är slut, eller så har fjärren råkat bli omställd till någon annan apparat. En del fjärrkontroller kan t.ex. även manövrera TV:n eller en sekundär Blu-ray eller DVD-spelare.

Om spelaren går att slå på men har konstiga ljud för sig kan du ha råkat få in dubbla skivor. Då gäller det att få ut skivorna, och sen bör allt fungera som vanligt igen.

Det är inte batterierna det är fel på och jag borde veta för jag har kollat.

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 juli 2023 kl. 08:42:17Det är inte batterierna det är fel på och jag borde veta för jag har kollat.
Är spelaren helt "död" då, eller uppvisar den något som helst livstecken? Ljud (pip från högtalare, fläktsurr, rassel från drivverket etc.) eller ljus (något som tänds upp på frontpanelen eller inne i spelaren)?

Om problemet är att den inte reagerar på fjärrkontrollen kan du testa fjärren genom att rikta den mot en digitalkamera eller kameran i en mobiltelefon och trycka på en knapp på fjärren. Då bör du kunna se ljuset från fjärren. På min iPhone måste jag gå väldigt nära kameran med fjärren och det syns ändå bara ett svagt violett ljus. På min gamla digitalkamera ser jag ett väldigt tydligt blåvitt ljus på skärmen.

Om det är fjärrkontrollen som är trasig går det oftast att ersätta den, antingen med en ny originalfjärr eller en ersättningsprodukt.

Jag kom också att tänka på att en del spelare har en huvudströmbrytare på baksidan. Om det finns en sådan kanske du har råkat komma åt den?

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 juli 2023 kl. 09:42:34Är spelaren helt "död" då, eller uppvisar den något som helst livstecken? Ljud (pip från högtalare, fläktsurr, rassel från drivverket etc.) eller ljus (något som tänds upp på frontpanelen eller inne i spelaren)?

Om problemet är att den inte reagerar på fjärrkontrollen kan du testa fjärren genom att rikta den mot en digitalkamera eller kameran i en mobiltelefon och trycka på en knapp på fjärren. Då bör du kunna se ljuset från fjärren. På min iPhone måste jag gå väldigt nära kameran med fjärren och det syns ändå bara ett svagt violett ljus. På min gamla digitalkamera ser jag ett väldigt tydligt blåvitt ljus på skärmen.

Om det är fjärrkontrollen som är trasig går det oftast att ersätta den, antingen med en ny originalfjärr eller en ersättningsprodukt.

Jag kom också att tänka på att en del spelare har en huvudströmbrytare på baksidan. Om det finns en sådan kanske du har råkat komma åt den?

Nej, tyvärr inga livstecken, den är knäpptyst.

Jo förresten, raotern var också slocknat, vilket jag upptäckte igår, det kanske är det som det beror på också.

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 juli 2023 kl. 10:06:37Nej, tyvärr inga livstecken, den är knäpptyst.

Jo förresten, raotern var också slocknat, vilket jag upptäckte igår, det kanske är det som det beror på också.
I och med att Blu-Ray-spelare inte är, per automatik, nätverksankrade, skulle jag inte tro att det finns en direkt koppling mellan dessa.

Däremot kan det kanske ha gått någon säkring eller så. 
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 juli 2023 kl. 10:06:37Nej, tyvärr inga livstecken, den är knäpptyst.

Flera apparater har slocknat så kan du ha något problem med din el.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 juli 2023 kl. 10:29:58Flera apparater har slocknat så kan du vara något problem med din el.

Det är inte elen som är problemet för både min TV och flera andra saker i mitt hem fungerar.

Anders M Olsson

Om spelaren verkligen är trasig kan du kontakta Samsung service här:
https://samsungservice.se/

Om spelaren var dyr kanske det trots allt är lönt att betala för att få den lagad. Det är förstås inte omöjligt att du kan köpa en ny och likvärdig spelare till samma eller lägre pris än vad det skulle kosta att laga den gamla.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 juli 2023 kl. 10:32:23Det är inte elen som är problemet för både min TV och flera andra saker i mitt hem fungerar.
Men det kan ju fortfarande vara en säkring som har gått...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 juli 2023 kl. 10:37:36Men det kan ju fortfarande vara en säkring som har gått...

Det skulle isåfall förklara saken.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 juli 2023 kl. 10:41:35Det skulle isåfall förklara saken.
Ja, för om flera apparater plötsligt har slocknat så kan det ju inte vara en tillfällighet.