Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Star Trek

Startat av Lilla My, 10 juni 2020 kl. 09:02:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  4 juli 2023 kl. 06:11:30Men från vad andra har sagt så är det problem med synkning när det gäller röster, bortklippta scener, scener som är ersätta av CGI, och fel intro musik, inte bara det men fel färg på olika scener eller avsnitt, sen är det också när det gäller hur mycket dom zoomar in på scener eller så syns inte hela scenen när det gäller avsnitt osv, det är väldigt mycket som har gått fel med Star Trek The Original Series, särskild när det gäller DVD och Blu-ray utgåvorna, inte bara det men fel version av ljudet. typ det skulle vara 5.1 nånting men dom ändrade det till 2.0 mono eller var det tvärtemot? Hur som helst så är det en stor smörja av att man bir förvirrade när det gäller vilken utgåva när man ska köpa serien som har samma ljudkvalité, och samma ocensurerad bild och samma intro när dom först visade serien vid slutet av 60 talet.
Jaha du. Om man ser serien främst för att hitta fel kan man säkert hitta fel på vilken utgåva som helst. Jag kan tänka mig att de riktigt inbitna trekkierna är svåra att tillfredsställa, och mer eller mindre lever för att hitta fel, oavsett hur betydelselösa de är. Det är det folket som märks mest på nätet.

Själv har jag haft stort nöje av utgåvorna i min samling. Det är de amerikanska DVD:erna från 1999-2000 och de europeiska (brittiska) boxarna från 2004. Jag låter mig hellre sugas med i de intressanta berättelserna än att aktivt sitta och titta efter fel, för det skulle bara förstöra nöjet.

Lycka till med att själv hitta någon utgåva som passar dig!

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  4 juli 2023 kl. 09:57:13Menade inte att göra dig arg Anders, frågade bara för att är inte meningen med utgåvor av serien, inklusive filmer att återställa allting till sin helhet? Hur svårt skulle det vara att få tag på DVD utgåvorna från 1999-2000 och 2004 om man får fråga? Igen, menade inte att göra dig ilsken eller att kommentaren skulle missförstods på fel sätt.
Jag är inte arg alls.

Men det finns gränser för hur mycket jag orkar bry mig om detaljer, och som jag skrev innan har jag ingen koll på alla olika utgåvor som finns av originalserien. Jag är själv väldigt nöjd med vad jag har, även om det alltid finns petimätrar som lyckas hitta fel på allt.

Restaureringen från 2006-2008 har uppenbarligen inte gått ut på att återställa serien till hur den såg ut på TV på 1960-talet, utan att skapa nya, förbättrade utgåvor för framtiden med utgångspunkt från vad som finns bevarat, och med omgjorda specialeffekter i CGI. Det kan man såklart ha synpunkter på, men vi ska komma ihåg att TV i USA på 1960-talet såg tämligen usel ut och dolde mycket av ofullkomligheterna i avsnitten.

Om man skulle "restaurera" till 1960-talets TV-utseende skulle det betyda att man medvetet skulle behöva försämra filmmaterialet och göra allt så suddigt att dagens publik på DVD och Blu-ray knappast skulle acceptera det. De analoga specialeffekterna skapades genom flera kopieringar och sammanläggningar av olika tagningar, så därför är de betydligt suddigare än det som filmades i studion med levande skådespelare. Sånt märktes inte när man sände det på TV, eftersom den primitiva TV-tekniken gjorde allt lika suddigt. Men med dagens teknik blir skillnaden stor, så det är därför man bestämde sig för att göra om specialeffekterna i CGI.

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  4 juli 2023 kl. 09:57:13Hur svårt skulle det vara att få tag på DVD utgåvorna från 1999-2000 och 2004 om man får fråga?
De brittiska DVD-boxarna från 2004 är såvitt jag kan se inte alls svåra att få tag på. Det finns t.ex. en engelsk webbutik som tycks ha god tillgång på begagnade exemplar av alla tre säsongerna:
https://www.musicmagpie.co.uk/
Samma butik finns även på e-bay.
Skicket på begagnade exemplar kan förstås variera, och det är inte säkert att man får med det yttre pappomslaget ("foten", "vasen" eller vad man nu ska kalla det) som bara täcker den allra nedersta delen av boxen.

Om du måste ha fabriksnya obrutna boxar kan det bli svårare att hitta, och naturligtvis även dyrare.

De amerikanska utgåvorna från 1999-2000 kan vara knepigare i och med att det inte är boxar, utan 40 stycken enkeldisc-utgåvor. En del spridda volymer finns nog på e-bay, men det kan bli knepigt att få en komplett samling.

Lilla My

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  4 juli 2023 kl. 06:11:30Men från vad andra har sagt så är det problem med synkning när det gäller röster, bortklippta scener, scener som är ersätta av CGI, och fel intro musik, inte bara det men fel färg på olika scener eller avsnitt, sen är det också när det gäller hur mycket dom zoomar in på scener eller så syns inte hela scenen när det gäller avsnitt osv, det är väldigt mycket som har gått fel med Star Trek The Original Series, särskild när det gäller DVD och Blu-ray utgåvorna, inte bara det men fel version av ljudet. typ det skulle vara 5.1 nånting men dom ändrade det till 2.0 mono eller var det tvärtemot? Hur som helst så är det en stor smörja av att man bir förvirrade när det gäller vilken utgåva när man ska köpa serien som har samma ljudkvalité, och samma ocensurerad bild och samma intro när dom först visade serien vid slutet av 60 talet.
Du har antagligen lyssnat för mycket på de som avgudar den oredigerade versionen av TOS och tycker allt annat är hädelse. De har försökt smutskasta den moderniserade versionen ända sedan DVD'er började existera.

Är ett TOS-freak och har sett bägge varianter och det enda som faktiskt skiljer sig nämnvärt är CGI-skeppen emellan scener. Resten är inget man tänker på om man inte går igenom episoderna med förstoringsglas.

Gå in på Netflix och se den moderniserade versionen om du vill ha den bästa versionen av TOS skulle jag säga. Så slipper du tänka på synk-fel och liknande.

Lilla My

Vill också påpeka att restaureringen av TOS/gamla serier pågått under en lång tid, och precis som Anders säger skulle det vara totalt otroligt svårt att försöka gå tillbaka helt till hur serien såg ut på 60-talet.

Som en reminder; Om inte restaureringar av Star Trek the Original Series gjorts hade allt varit i denna kvalité:

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  5 juli 2023 kl. 15:22:38Uppfattad, menade bara att dom borde ha synkad ljudet rätt och använde rätta scener så att det inte blir knasig, och att dom kunde återställa den äldre versionen av specialeffekterna, på tal om det var det inte modeller dom använde för rymdskeppen?
Vem påstår att ljudet är felsynkat och/eller att de har använt fel scener?

Blu-rayversionen ger möjlighet att själv välja om man vill se avsnitten med de ursprungliga specialeffekterna, så de finns ju kvar. Men p.g.a. hur specialeffekterna gjordes på 1960-talet var det inte möjligt att restaurera dem på samma sätt som filmmaterialet med levande skådespelare.

Lilla My

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  5 juli 2023 kl. 15:22:38Uppfattad, menade bara att dom borde ha synkad ljudet rätt och använde rätta scener så att det inte blir knasig, och att dom kunde återställa den äldre versionen av specialeffekterna, på tal om det var det inte modeller dom använde för rymdskeppen?
Vad jag sett är ingenting fel-synkat ELLER scener som blivit ändrade/bortklippta/flyttade på. Det enda som ändrats är vissa sekvenser där rymden utanför filmas, och då talar vi sekunder.

Christer

Transitions mellan live action till nya CGI-effekterna har fått någon sekund kapad för att blockera ut övergången till de gamla effekterna.

gstone

Citat från: Lilla My skrivet 10 juni 2020 kl. 09:02:42Har vi några Trekkies på forumet?? Jag är nyfrälst och har precis börjat plöja igenom TNG och vill höra lite tips! - Vilken säsong/version av ST är er favorit? Något speciellt ni tycker jag absolut bör kolla in (filmer etc.) eller något ni tycker jag ska hålla mig långt borta från (jag kommer ju se allt som finns förr eller senare men ja, ni fattar)? Hit me up nerds! ;D
Dock är William Shatner  en hemsk människa >:(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Lilla My skrivet 10 juni 2020 kl. 09:02:42Har vi några Trekkies på forumet?? Jag är nyfrälst och har precis börjat plöja igenom TNG och vill höra lite tips! - Vilken säsong/version av ST är er favorit? Något speciellt ni tycker jag absolut bör kolla in (filmer etc.) eller något ni tycker jag ska hålla mig långt borta från (jag kommer ju se allt som finns förr eller senare men ja, ni fattar)? Hit me up nerds! ;D
Jag har inte sett så mycket.

Men jag skulle nu säga att Picard är min favorite.

Jag gillar Patrick Stewart som skådspelare helr enkelt :)

Lilla My

Citat från: gstone skrivet 10 juli 2023 kl. 18:35:27Dock är William Shatner  en hemsk människa >:(
Bill är lite av ett rötägg, ja. Men det är välkänt och accepterat bland så gott som alla Trekkies. Vi kan tycka om karaktären han spelar utan att nödvändigtvis behöva tycka om skådespelaren.

Brukar personligen inte bry mig om hans åsikter etc. nuförtiden, snubben är trots allt 90+. Att han ens förstår hur Twitter fungerar är en eloge i sig ;)

gstone

Idag fyller Patrick Stewart år !

Han är en fantastisk skådspelare ! :D

gstone

Själv föredrar jag Chris Pine framför Shatner. Exclusive: Chris Pine Returning For Star Trek 4 With Major Salary Demand

Anders M Olsson

Signaturmelodin från originalserien, spelad på theremin:

https://youtu.be/x0NVb25p1oU

Det finns visserligen andra YouTube-videor med personer som försöker göra samma sak, men ingen som enligt min mening låter lika bra som Katica Illényi !

Christer

Citat från: Lilla My skrivet 11 juli 2023 kl. 15:03:05Bill är lite av ett rötägg, ja. Men det är välkänt och accepterat bland så gott som alla Trekkies. Vi kan tycka om karaktären han spelar utan att nödvändigtvis behöva tycka om skådespelaren.

Brukar personligen inte bry mig om hans åsikter etc. nuförtiden, snubben är trots allt 90+. Att han ens förstår hur Twitter fungerar är en eloge i sig ;)
Många påstår också att det är hans dotter som sköter hans twitter, så vem vet egentligen.