Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Gillar ni Happy Meal leksaker ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

När tror ni man kan boka biljetter till Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem i sverige ?

gstone

Var kan jag kontakta en grafikdesigner ?

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 12 juli 2023 kl. 22:15:54Var kan jag kontakta en grafikdesigner ?
Såg du mitt svar på din och Dubinteresteds konversation?

gstone

Vad sig man på svenska isället för Pitch ?

Alltså som contexten " Before she could pitch the idea, however, she had secured another job."

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 12 juli 2023 kl. 22:24:38Vad sig man på svenska isället för Pitch ?

Alltså som contexten " Before she could pitch the idea, however, she had secured another job."
Sälja in? 

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 juli 2023 kl. 22:27:05Sälja in?
Jag är osäker på det passar för hur jag vill använda det.

För förklarar vilja berätta om en tv serier som en person på Disney "pitched" till studion men som dom inte tackade ja till.

Jag tror många tycka det är intressant  ;)

gstone

Gick Rocky och Bullwinkle på äventyr på bio i Sverige ?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 13 juli 2023 kl. 01:01:31Gick Rocky och Bullwinkle på äventyr på bio i Sverige ?
Ja, visst gjorde den det. Rocky och Bullwinkle på äventyr hade svensk biopremiär 2001-04-06.

Filmen censurgranskades i Sverige 2001-04-02, och blev då tillåten från 7 år utan censurklipp.

RC

Hur vanligt var det att familjefilmer och animerade filmer blev censurerade förr? 

Flera filmer som är barntillåtna nu var ju censurerade också så de var antagligen mycket stränga eller?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 juli 2023 kl. 01:50:38Ja, visst gjorde den det. Rocky och Bullwinkle på äventyr hade svensk biopremiär 2001-04-06.

Filmen censurgranskades i Sverige 2001-04-02, och blev då tillåten från 7 år utan censurklipp.
Var det för biovisningen som den svenska dubbningen gjord ?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 juli 2023 kl. 01:50:38Ja, visst gjorde den det. Rocky och Bullwinkle på äventyr hade svensk biopremiär 2001-04-06.

Ändå lite överraskande då original serien i partiskt taget är okänd är Sverige  ;D ;)

Daniel Hofverberg

Citat från: RC skrivet 13 juli 2023 kl. 01:54:21Hur vanligt var det att familjefilmer och animerade filmer blev censurerade förr?

Flera filmer som är barntillåtna nu var ju censurerade också så de var antagligen mycket stränga eller?
Under 1980-talet och före det var det relativt vanligt att Statens Biografbyrå beslöt om att censurera scener. Delvis var bedömningarna hårdare på den tiden, och delvis beror det på ändrade regler.

Det var nämligen först 1991 som regeln om att filmer tillåtna från 7 år får ses av barn under 7 år i vuxet sällskap (och att 11-årsfilmer får ses av barn från 7 år i vuxet sällskap) infördes; innan dess var alla åldersgränser absoluta. Före det var det alltså livsviktigt att barn- och familjefilmer blev helt barntillåtna, för blev de tillåtna från 7 år skulle en stor del av målgruppen gå förlorad. Således ville alltså alla distributörer att filmerna skulle bli barntillåtna för alla åldrar, så att de hellre godtog att klippa bort scener.

Efter 1991 blev det ju inte lika viktigt längre, så att distributörerna ofta godtog 7-årsgräns utan att bråka. Trots allt är det ju, både nu och då, ovanligt att barn under 7 år går på bio ensamma - de lär nog oftast ha någon vuxen med sig, och då spelar det ju ingen roll om en film blir helt barntillåten eller från 7 år...
(Okej, visst förekommer det att barn går på bio ensamma och att föräldrarna bara följer med dem in för att sedan gå ut - men det tillhör knappast vanligheterna i alla fall...)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 juli 2023 kl. 02:12:37Det var nämligen först 1991 som regeln om att filmer tillåtna från 7 år får ses av barn under 7 år i vuxet sällskap (och att 11-årsfilmer får ses av barn från 7 år i vuxet sällskap) infördes; innan dess var alla åldersgränser absoluta. Före det var det alltså livsviktigt att barn- och familjefilmer blev helt barntillåtna, för blev de tillåtna från 7 år skulle en stor del av målgruppen gå förlorad. Således ville alltså alla distributörer att filmerna skulle bli barntillåtna för alla åldrar, så att de hellre godtog att klippa bort scener.

Vad löjligt tycker jag ::)

Svenskar verkar vara lite knäppa för i tiden  ;D

Tur att vi ät vettigare nu  :D

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 juli 2023 kl. 02:12:37Trots allt är det ju, både nu och då, ovanligt att barn under 7 år går på bio ensamma - de lär nog oftast ha någon vuxen med sig, och då spelar det ju ingen roll om en film blir helt barntillåten eller från 7 år...
(Okej, visst förekommer det att barn går på bio ensamma och att föräldrarna bara följer med dem in för att sedan gå ut - men det tillhör knappast vanligheterna i alla fall...)
Det är ganska ovanligt att jag går på bio själv med  ;D