Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Lillefot skrivet 19 juli 2023 kl. 00:04:09Det här är kanske inte den mest "ovanliga" dubbningen som gjorts, men jag undrar om det skulle vara ok att efterfråga filmen Kapten Sabeltand från 2003 (d.v.s inte Den Magiska Diamanten eller Skatten i Lama Rama) med den svenska dubbningen?

DVD-utgåvan av den filmen är nämligen riktigt svår att hitta begagnat från min erfarenhet, och den finns inte på någon streamingtjänst i Sverige som jag har sökt på.
Jag har sett det den i en second hand butik.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Lillefot

Citat från: gstone skrivet 19 juli 2023 kl. 01:19:59Jag har sett det den i en second hand butik.
Jaså det? Då ska jag försöka hålla ögonen öppna.

Frågan är dock fortfarande obesvarad.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

gstone

Citat från: Lillefot skrivet 19 juli 2023 kl. 01:27:58Jaså det? Då ska jag försöka hålla ögonen öppna.

Frågan är dock fortfarande obesvarad.
Jag är rädd att just den frågan är en jag personligen inte kan vara på ;D ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 19 juli 2023 kl. 00:04:09Det här är kanske inte den mest "ovanliga" dubbningen som gjorts, men jag undrar om det skulle vara ok att efterfråga filmen Kapten Sabeltand från 2003 (d.v.s inte Den Magiska Diamanten eller Skatten i Lama Rama) med den svenska dubbningen?

DVD-utgåvan av den filmen är nämligen riktigt svår att hitta begagnat från min erfarenhet, och den finns inte på någon streamingtjänst i Sverige som jag har sökt på.
Ja, det tycker jag är okej. När det gäller utgångna DVD-filmer anser jag att en rimlig gränsdragning är att det inte är okej om det finns begagnade exemplar på Tradera till någorlunda normala priser (d.v.s. inte uppenbara överpriser) - och i det här fallet hittar jag inte åt filmen alls på Tradera; där verkar bara Skatten i Lama Rama finnas just nu.

Inte heller verkar 2003 års film finnas på någon streamingtjänst eller som VoD.

Jag har den dock tyvärr inte själv i min ägo (jag har bara de nyare filmerna), men jag hoppas att någon annan här har den...? Annars kan jag leta nästa gång jag är i någon av second hand-affärerna i Skellefteå, även om jag i och för sig inte hyser några större förhoppningar om att filmen ska råka finnas där...

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 juli 2023 kl. 01:42:51Ja, det tycker jag är okej. När det gäller utgångna DVD-filmer anser jag att en rimlig gränsdragning är att det inte är okej om det finns begagnade exemplar på Tradera till någorlunda normala priser (d.v.s. inte uppenbara överpriser) - och i det här fallet hittar jag inte åt filmen alls på Tradera; där verkar bara Skatten i Lama Rama finnas just nu.

Inte heller verkar 2003 års film finnas på någon streamingtjänst eller som VoD.

Jag har den dock tyvärr inte själv i min ägo (jag har bara de nyare filmerna), men jag hoppas att någon annan här har den...? Annars kan jag leta nästa gång jag är i någon av second hand-affärerna i Skellefteå, även om jag i och för sig inte hyser några större förhoppningar om att filmen ska råka finnas där...
Trevligt att få bekräftelse, då får vi hoppas att någon lyckas hitta den eller har den i sin ägo. :)
Men det är helt okej.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 19 juli 2023 kl. 01:48:58Trevligt att få bekräftelse, då får vi hoppas att någon lyckas hitta den eller har den i sin ägo. :)
Jag brukar besöka second hand-affärerna i Skellefteå nån gång då och då, åtminstone ett par gånger varje sommar, så jag ska försöka komma ihåg att leta efter Kapten Sabeltand nästa gång jag är på någon av dem (det finns tre second hand-affärer i Skellefteå, men det är främst en av dem som har någon större samling DVD-filmer; och en av dem hade senast jag kollade inga filmer alls).

Steffan Rudvall

Ni har förstås rätt om att filmen inte går att hitta på DVD på Tradera men den finns på VHS på Boa video.

https://osc.boavideo.com/product_info.php?products_id=48481&osCsid=b59a94569753389e87a01ad93396be0e

Lillefot

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 juli 2023 kl. 02:41:37Ni har förstås rätt om att filmen inte går att hitta på DVD på Tradera men den finns på VHS på Boa video.

https://osc.boavideo.com/product_info.php?products_id=48481&osCsid=b59a94569753389e87a01ad93396be0e
Visserligen, men då filmen har släppts även på DVD så vore den utgåvan mest önskvärd att få tag på.

Om någon dock känner sig manad att köpa VHS-utgåvan och digitalisera den som substitut vore det ok.
Men det är helt okej.

A

Har någon originaldubbningen av Lucky Luke - Det stora äventyret och kan ladda upp den?

Jag vet att avsnitten finns uppladdade av BPS med Goliats synkningar men långfilmsversionen är annorlunda från dem.

Jabberjaw

Citat från: A skrivet 19 juli 2023 kl. 22:27:16Har någon originaldubbningen av Lucky Luke - Det stora äventyret och kan ladda upp den?

Jag vet att avsnitten finns uppladdade av BPS med Goliats synkningar men långfilmsversionen är annorlunda från dem.
Digitaliserade en VHS från 80-talet av Select Video (Vit) årgång runt 1983, detta gjorde jag runt 2015. Den heter som nedan, är det samma film du tänker på? Är ganska dålig på just Lucky Luke så har noll koll. :( :)

"Lucky Luke - och bröderna dalton"

A

Citat från: Jabberjaw skrivet 19 juli 2023 kl. 22:30:10Digitaliserade en VHS från 80-talet av Select Video (Vit) årgång runt 1983, detta gjorde jag runt 2015. Den heter som nedan, är det samma film du tänker på? Är ganska dålig på just Lucky Luke så har noll koll. :( :)

"Lucky Luke - och bröderna dalton"

Tyvärr inte :-\

Jabberjaw

Citat från: A skrivet 19 juli 2023 kl. 22:33:39Tyvärr inte :-\
Originaltitel
Les Dalton en cavale
Biopremiär
25 december 1983
Språk
Franska
Land
Frankrike
Åldersgräns
Barntillåten
Längd
1h 22 min

Är det inte den? Isåfall är det Orginaldubbningen. Men den har olika titlar om jag minns rätt. ??? 1983-1984 gav Select Video (vit) ut denna film. Och senare gav Egmont ut köpfilmen. Eller finns det flera filmer med samma namn?

A

Citat från: Jabberjaw skrivet 19 juli 2023 kl. 22:37:54Originaltitel
Les Dalton en cavale
Biopremiär
25 december 1983
Språk
Franska
Land
Frankrike
Åldersgräns
Barntillåten
Längd
1h 22 min

Är det inte den? Isåfall är det Orginaldubbningen. Men den har olika titlar om jag minns rätt. ??? 1983-1984 gav Select Video (vit) ut denna film. Och senare gav Egmont ut köpfilmen. Eller finns det flera filmer med samma namn?
Originaltiteln stämmer faktiskt men jag känner inte igen just den svenska titeln

Men jag skulle uppskatta om du kunde lägga upp den eller be någon göra det för det är nog rätt film!

Jabberjaw

Citat från: A skrivet 19 juli 2023 kl. 22:41:23Originaltiteln stämmer faktiskt men jag känner inte igen just den svenska titeln

Men jag skulle uppskatta om du kunde lägga upp den eller be någon göra det för det är nog rätt film!
Är det samma film så finns det en nyare utgåva med bättre ljud. Egmont köpvideon och den borde rimligtvis ha mycket bättre ljud. Den har visserligen Hi-Fi spår men hade knaster på både left och right och ville undvika mono. Vet att jag har den på en extern disk någonstans. För jag rippade den för en gammal torrent för många år sedan. :D

Experterna får avgöra om det är samma film ens..  men det är från en Select Video 1983-1986 utgåva. För mig Lucky Luke står och täcker hela omslaget väldigt nära.

A

Citat från: Jabberjaw skrivet 19 juli 2023 kl. 22:51:25Är det samma film så finns det en nyare utgåva med bättre ljud. Egmont köpvideon och den borde rimligtvis ha mycket bättre ljud. Den har visserligen Hi-Fi spår men hade knaster på både left och right och ville undvika mono. Vet att jag har den på en extern disk någonstans. För jag rippade den för en gammal torrent för många år sedan. :D

Experterna får avgöra om det är samma film ens..  men det är från en Select Video 1983-1986 utgåva. För mig Lucky Luke står och täcker hela omslaget väldigt nära.
Jag skulle uppskatta om du kunde lägga upp versionen som du sa att du hade digitaliserat 2015 om det inte är till för mycket besvär.