Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erika

Citat från: gstone skrivet 21 juli 2023 kl. 20:22:29Jag vill gnälla på att Oscaras ibland nominerar animerad filmer i bäst animerad film kategorien som inte är amerinska elller ens britiska !

Det gilar jag iinte >:(
Varför är det ett problem? Finns gott om välgjorda animerade filmer från världens alla hörn...

gstone

Citat från: Erika skrivet 21 juli 2023 kl. 22:40:52Varför är det ett problem? Finns gott om välgjorda animerade filmer från världens alla hörn...
Nej.

Alla dom bästa har engelska s om orginalspråk :D

Jag blir väldigt missnöjd när filmer från andra länder nomieras >:(

Jag skulle bli väldigt glad om det gick ett år där bara engelskspråkiga filmer varominerad i katogorin ;D ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Erika skrivet 21 juli 2023 kl. 22:40:52Varför är det ett problem? Finns gott om välgjorda animerade filmer från världens alla hörn...
Jag har ändrat mig jag tycker bara utländska animerad filmer ska nomieras om dom har fått en svensk dubbning ;D

Det är min åskit >:(

gstone

Jag ät väldigt missnöjd med den nya skolreformen i Sverige  >:(

Dålig idé 

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 22 juli 2023 kl. 00:10:15Jag ät väldigt missnöjd med den nya skolreformen i Sverige  >:(

Dålig idé
Något specifikt du tänker på?

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 juli 2023 kl. 00:48:55Något specifikt du tänker på?
Jag hörd något om att lärare inte kan änmäla när föräldrar misshandlar sina varn längre :'( :'(

Sen är jag emot fri skolor i allmänhet  ;)

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 22 juli 2023 kl. 00:50:44Jag hörd något om att lärare inte kan änmäla när föräldrar misshandlar sina varn längre :'( :'(

Sen är jag emot fri skolor i allmänhet  ;)
Var har du hört det? För så vitt jag vet skulle att inte göra en anmälan om ett barn far illa vara ett tjänstefel.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 21 juli 2023 kl. 20:22:29Jag vill gnälla på att Oscaras ibland nominerar animerad filmer i bäst animerad film kategorien som inte är amerinska elller ens britiska !

Det gilar jag iinte >:(
Jag tycker tvärtom att det har varit alldeles för stort fokus på filmer från engelskspråkiga länder. Trots allt har hela vitsen med både kategorierna bästa film och bästa animerade långfilm varit att filmer från hela världen oavsett språk ska bli nominerade; men alldeles för ofta har Oscarsjuryn fokuserat främst på USA eller Storbritannien när det finns utmärkta filmer från de flesta länder i världen.

Citat från: gstone skrivet 21 juli 2023 kl. 22:51:50Jag har ändrat mig jag tycker bara utländska animerad filmer ska nomieras om dom har fått en svensk dubbning ;D

Det är min åskit >:(
Det vore ju helt orimligt för Oscarsjuryn i USA att ta hänsyn till vilka filmer som fått svensk dubbning - plus att det ju ibland inte ens är klart när filmer nomineras... Mindre distributörer väntar ju rentav ofta tills de ser vilka filmer som blir Oscarsnominerade (och/eller nominerade till andra priser) innan de bestämmer sig för vilka filmer de ska köpa in.

Däremot är det väldigt ovanligt att Oscarsjuryn nominerar animerade filmer som inte finns på engelska, antingen som originalspråk eller som dubbning.

Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet 19 juli 2023 kl. 23:03:56Hållit koll på både SMHI och YR och ja det har varit allt annat än roligt att ha semester veckor just nu :( .
Vi har visserligen badat endå. Båtplats väldigt bra i en vik, plus att dom byggt små badstugor ytterst som gör att vinden inte alls når när man ligger där och solar. Så idag var man helt ensam i hamn. Men både solade och badade.

Fick googla på Trästockfestivalen ;D Men är den i helgen så lär det ju regna. Men det brukar inte stoppa mig och mina vänner. Man åker endå, finns bara dåliga kläder haha. 
Trästockfestivalen är Sveriges största gratisfestival, och har arrangerats varje sommar i Skellefteå sedan början av 1990-talet (med undantag för pandemiåren 2020 och 2021). Nu har de (i likhet med många andra) inte riktigt kommit igång än sedan pandemin, så i år är det inte lika många kända artister som tidigare år, men ändå några rikskända artister och ett antal lokala artister.

Under fredagen klarade vi oss helt utan regn, men den andra festivaldagen imorgon ser tyvärr betydligt mindre lovande ut... :(

Men jag uppskattar verkligen festivaler som är gratis - man kan chansa på okända artister/band på ett helt annat sätt när man inte behöver betala en massa pengar för att gå in...

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 juli 2023 kl. 01:12:45Jag tycker tvärtom att det har varit alldeles för stort fokus på filmer från engelskspråkiga länder. Trots allt har hela vitsen med både kategorierna bästa film och bästa animerade långfilm varit att filmer från hela världen oavsett språk ska bli nominerade; men alldeles för ofta har Oscarsjuryn fokuserat främst på USA eller Storbritannien när det finns utmärkta filmer från de flesta länder i världen.
Håller med. Så trist när det blir så oerhört fokuserat på en liten del av världen när det görs så ofantligt mycket bra film från alla världens hörn!

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 juli 2023 kl. 01:12:45Jag tycker tvärtom att det har varit alldeles för stort fokus på filmer från engelskspråkiga länder. Trots allt har hela vitsen med både kategorierna bästa film och bästa animerade långfilm varit att filmer från hela världen oavsett språk ska bli nominerade; men alldeles för ofta har Oscarsjuryn fokuserat främst på USA eller Storbritannien när det finns utmärkta filmer från de flesta länder i världen.
Vi kan ha ganska olika åskiter däe ;D

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 juli 2023 kl. 01:12:45Det vore ju helt orimligt för Oscarsjuryn i USA att ta hänsyn till vilka filmer som fått svensk dubbning - plus att det ju ibland inte ens är klart när filmer nomineras... Mindre distributörer väntar ju rentav ofta tills de ser vilka filmer som blir Oscarsnominerade (och/eller nominerade till andra priser) innan de bestämmer sig för vilka filmer de ska köpa in.

Däremot är det väldigt ovanligt att Oscarsjuryn nominerar animerade filmer som inte finns på engelska, antingen som originalspråk eller som dubbning.
Men låt oss säga så här isllet ;)

Om en animerad film blivit nomierad till oscar för bäst animerad film tycker jag den borde få en svensk dubbning ! ;)

Hur låter det ?

gstone

Min pappa gillar inte att jag köper Dataspel  :(

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 22 juli 2023 kl. 13:01:57Men låt oss säga så här isllet ;)

Om en animerad film blivit nomierad till oscar för bäst animerad film tycker jag den borde få en svensk dubbning ! ;)

Hur låter det ?
Om filmen riktar sig till barn och/eller familjer, så håller jag med dig. Så är ju dock inte alltid fallet. Ifjol var ju exempelvis danska Flykt nominerad till bästa animerade långfilm, och det är ju en dokumentär riktad till vuxna - det vore fullständigt orimligt att dubba en sådan film till svenska...

Men jag tycker det är tråkigt att inte årets nominerade Marcel the Shell with Shoes On dubbats till svenska, och att den till råga på allt dessutom bara släppts som digital hyr- och köpfilm (varken på bio eller på DVD/Blu-Ray). :(

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 juli 2023 kl. 16:56:18Om filmen riktar sig till barn och/eller familjer, så håller jag med dig. Så är ju dock inte alltid fallet. Ifjol var ju exempelvis danska Flykt nominerad till bästa animerade långfilm, och det är ju en dokumentär riktad till vuxna - det vore fullständigt orimligt att dubba en sådan film till svenska...

Men jag tycker det är tråkigt att inte årets nominerade Marcel the Shell with Shoes On dubbats till svenska, och att den till råga på allt dessutom bara släppts som digital hyr- och köpfilm (varken på bio eller på DVD/Blu-Ray). :(
Jag struntar i Flykt.

Den filmen hsar inte intresse av.