Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 21 juli 2023 kl. 18:29:11Det skulle vara trevligt om någon kunde lägga up live action Disney filmen Gordy  :D

Samt Lånarna.

Även Warner Bros spelfilm Den Lilla Prinsessan (1995) som jag väldigt gärna skulle vilja se.

BPS

salle

Citat från: BPS skrivet 21 juli 2023 kl. 20:42:07Okej, det blir nog bra.  :)
Ja, gör gärna det @Goliat. Jag har inte tillgång min dator närmsta veckan. Jag tog en snabb print screen innan vi skulle iväg med familjen häromdagen.

Zebastian

Citat från: salle skrivet 21 juli 2023 kl. 21:10:43Ja, gör gärna det @Goliat. Jag har inte tillgång min dator närmsta veckan. Jag tog en snabb print screen innan vi skulle iväg med familjen häromdagen.
Ska du lägga ut det nu istället? Förstår inte riktigt mycket av den här diskussionen den går bara fram och tillbaka mellan olika personer hela tiden

salle

Citat från: Zebastian skrivet 21 juli 2023 kl. 21:24:25Ska du lägga ut det nu istället? Förstår inte riktigt mycket av den här diskussionen den går bara fram och tillbaka mellan olika personer hela tiden
Nej, som jag skrev så har jag inte tillgång till min dator närmsta veckan.
@Goliat har en kopia av min vhs-inspelning sedan tidigare som han kan skicka till @BPS.

Steffan Rudvall

Citat från: Zebastian skrivet 21 juli 2023 kl. 21:24:25Ska du lägga ut det nu istället? Förstår inte riktigt mycket av den här diskussionen den går bara fram och tillbaka mellan olika personer hela tiden
Det spelar väl ingen roll vem som lägger upp det egentligen bara det kommer upp.  :)

Goliat

Nej PBS lägger upp, Salle och jag har tillgång till samma fil bara.

Zebastian

Citat från: Goliat skrivet 21 juli 2023 kl. 23:08:28Nej BPS lägger upp, Salle och jag har tillgång till samma fil bara.
Okej då fattar jag

BPS

Då så nu är Lucky Luke - Det stora äventyret upplandad den har inte bearbetats färdigt dock. Stort tack till Salle och Goliat.

https://archive.org/details/lucky-luke-det-stora-aventyret-hyrvhs

A

Citat från: BPS skrivet 22 juli 2023 kl. 15:40:38Då så nu är Lucky Luke - Det stora äventyret upplandad den har inte bearbetats färdigt dock. Stort tack till Salle och Goliat.

Tack så mycket allihopa! :)

BPS

Citat från: BPS skrivet 22 juli 2023 kl. 15:40:38Då så nu är Lucky Luke - Det stora äventyret upplandad den har inte bearbetats färdigt dock. Stort tack till Salle och Goliat.

Nu är den dessutom färdig bearbetad och går att se på i Internet Archives egna spelare.

gstone

Kanske någon kan lägga upp den vilda familjen thornberry på svenska ? :)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Tack så mycket. Tyvärr är onlineversionen dock inte speciellt njutbar, då den lider av väldigt tydliga interlace-störningar. Jag vet inte om videon har felaktigt flaggad fältordning (TFF/BFF), eller om det är Archive som inte gör någon som helst deinterlace till den spelbara versionen; men jag hoppas att det blir mer njutbart om man laddar hem filen...

För övrigt ser jag att VHS-utgåvan av Lucky Luke - Det stora äventyret tydligen inte hade några utsatta dubbcredits alls - jag är nästan hundra på att det stod utsatt på bio, även om jag inte kommer ihåg exakt hur bildversionen såg ut...

Ovanliga dubbningar

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 21 juli 2023 kl. 13:19:31Ber om ursäkt men vad exakt menas med nedklippt när det gäller "Father´s Weekend" av Jan Långben? Är det vissa scener som inte var inkluderad i den svenska dubbningen eller var vissa scener censurerad från kortfilmen?
Jag har inte jämfört sida vid sida mellan den svenska versionen och originalversionen av Father's Weekend, så jag vet faktiskt inte. Men utifrån speltiden verkar det som att något saknas från den svenska versionen, såvida inte biokopian jag fått går i fel hastighet. Då min dator inte fungerar än kan jag tyvärr inte kolla upp detta närmare, men ska göra det när jag kommer åt innehållet på disken.

Men i How to be a Sailor är i alla fall segmentet med "modern" (med 1940-talets mått mätt) krigsföring bortklippt, knappa en och en halv minut ur kortfilmen. Allt tyder på att den scenen inte har dubbats till svenska.

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 21 juli 2023 kl. 15:03:17Är det med originaldubbningen?
Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 21 juli 2023 kl. 15:42:23Inte den, utan dom andra kortfilmerna med Jan Långben, om det är med originaldubbningen.
Alla kortfilmer på VHS-filmerna Långbens snurriga värld och Pluto och hans kompisar (undantaget Lucky Number) har gamla biovisade dubbningar, som samtliga troligen kommer från 1970-talet (eller möjligtvis 1960-tal). Det bör vara den första dubbningen av dessa kortfilmer, och alla utom en av dessa har sedan dess antingen dubbats om eller bara släppts i textad originalversion (eller inte alls).

Det enda undantaget är How to Dance, som har fått behålla sin gamla biodubbning på DVD och inte har dubbats om - mig veterligt den enda biodubbning av kortfilmer som har släppts på DVD.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 juli 2023 kl. 14:48:59Förlåt om jag är petig nu men vill påminna om att En Dag Med Kalle Anka, Långbens Snurriga Värld och Pluto och Hans Kompisar alla tre gavs ut 1989.  ;) (samma med första utgåvan av Musse Piggs Julsaga samt de första köp-utgåvorna av Robin Hood och Svärdet i Stenen)
Jaså? Jag utgick ifrån årtalet som uppges på d-zine.se, som är det enda årtal jag kunnat hitta på internet - jag kan inte uttala mig om ifall den webbsidan har rätt eller fel.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 juli 2023 kl. 03:11:00För övrigt ser jag att VHS-utgåvan av Lucky Luke - Det stora äventyret tydligen inte hade några utsatta dubbcredits alls - jag är nästan hundra på att det stod utsatt på bio, även om jag inte kommer ihåg exakt hur bildversionen såg ut...
Filmen verkar ha kommit till Sverige via Tyskland den svenska bildversionen på VHS är iallafall den tyska förutom att man har lagt dit Det stora äventyret på ett mycket märkbart sätt.