Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 augusti 2023 kl. 20:51:55Gstone tog upp dubbningen av Star Wars: Episod I – Det mörka hotet. Det här är säkert långsökt men finns det någon som har tillgång till den?
Jag tror tyvärr att det är helt omöjligt, i och med att filmen med svenskt tal inte släppts på 35 mm, utan bara digitalt i DCP. DCP-format är ju tyvärr krypterat och kräver en krypteringsnyckel som bara är giltig en viss tid, och därför är det ju inte möjligt för någon att kunna spara ner och få tillgång till den i efterhand. Därav att inte ens Kungliga Biblioteket har tillgång till filmen (eller någonting alls sedan biograferna övergick till DCP), trots att de enligt pliktexemplarslagen ska få in pliktkopior på alla biovisade filmer... :(

På den "gamla goda tiden" innan biograferna digitaliserades fanns ju alltid en (teoretisk) möjlighet att en 35 mm-rulle tagits över av någon privat samlare, så att de därför kan läcka ut eller spridas kopior från; men den möjligheten försvann med digitala biografer i och med krypteringen...
(Ett mindre antal filmer på bio är med okrypterad DCP, som inte kräver krypteringsnyckel, men det gäller knappast en storfilm från ett så här stort filmbolag...)

Dubintrested

Det skulle säkert inte gå att se på för det är ju 3d

Daniel Hofverberg

Citat från: Dubintrested skrivet  5 augusti 2023 kl. 21:29:57Det skulle säkert inte gå att se på för det är ju 3d
Förvisso, men bilden är ju tämligen ointressant - man kan ju alltid synka till Blu-Ray-bild om man bara har ljudet, så egentligen är det ju bara ljudet som behövs...

gstone

Jag vill gärna att någon lägger upp pangljuds dubbning av Nötknäpparen och muskungen.

Alltså den dubbning som inte släpptes på VHS/DVD :D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  7 augusti 2023 kl. 00:07:47Jag vill gärna att någon lägger upp pangljuds dubbning av Nötknäpparen och muskungen.

Alltså den dubbning som inte släpptes på VHS/DVD :D
Om du syftar på SVT-dubben, så är jag nästan hundra på att jag spelat in filmen från SVT. Jag ska försöka hitta åt den. :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 augusti 2023 kl. 00:11:47Om du syftar på SVT-dubben, så är jag nästan hundra på att jag spelat in filmen från SVT. Jag ska försöka hitta åt den. :)
Det vore väldigt uppskattat då jag gillar den dubbningen väldigt mycket  ;D

Om du hittar den skulle du kanske kunna skriva av dom svenska eftertexterna för filmen och lägga upp dom på hemsidan ?

Det vore väldigt praktiskt med en lättillgänglig relativt komplett rollistan för dubbningen  ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 augusti 2023 kl. 21:03:43Jag tror tyvärr att det är helt omöjligt, i och med att filmen med svenskt tal inte släppts på 35 mm, utan bara digitalt i DCP. DCP-format är ju tyvärr krypterat och kräver en krypteringsnyckel som bara är giltig en viss tid, och därför är det ju inte möjligt för någon att kunna spara ner och få tillgång till den i efterhand. Därav att inte ens Kungliga Biblioteket har tillgång till filmen (eller någonting alls sedan biograferna övergick till DCP), trots att de enligt pliktexemplarslagen ska få in pliktkopior på alla biovisade filmer... :(
Jag har ofta undrat hur det där med krypterade DCP:er och pliktexemplar går ihop. Men du säger alltså att filmbranschen helt sonika har struntat i lagen, och låtit bli att lämna in pliktexemplar?

Frågan är om det alltid gick till så att filmbolagen lämnade in 35mm kopior som pliktexemplar, eller om man kunde komma undan med en videokopia? En 35mm kopia är inte helt billig, uppskattningsvis minst 20 000 kronor, så det är inget som staten lättvindigt borde kunna kräva filmbolagen på.

Om KB (eller som tidigare Statens ljud- och bildarkiv) skulle arkivera alla filmer som biovisades i form av 35mm-kopior skulle de dessutom behöva ha väldigt stor plats, och dessutom speciell klimatanpassning om kopiorna ska ha en chans att överleva för framtiden.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 augusti 2023 kl. 11:05:27Jag har ofta undrat hur det där med krypterade DCP:er och pliktexemplar går ihop. Men du säger alltså att filmbranschen helt sonika har struntat i lagen, och låtit bli att lämna in pliktexemplar?
Ja, precis - tyvärr har alla helt struntat i lagen, så sedan biografer blev digitala har inga pliktexemplar lämnats in alls. :(

Väldigt olyckligt, då jag verkligen hade velat se den svenska dubbningen av Star Wars - Episod 1 - och likaså studera skillnaden mellan bio- och DVD/Blu-Ray-versionerna av den svenska filmen Call Girl (där alla utgåvor efter att filmen visades på bio har klippt bort ett par scener, efter bråk med Olof Palmes släktingar)...

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 augusti 2023 kl. 11:05:27Frågan är om det alltid gick till så att filmbolagen lämnade in 35mm kopior som pliktexemplar, eller om man kunde komma undan med en videokopia? En 35mm kopia är inte helt billig, uppskattningsvis minst 20 000 kronor, så det är inget som staten lättvindigt borde kunna kräva filmbolagen på.

Om KB (eller som tidigare Statens ljud- och bildarkiv) skulle arkivera alla filmer som biovisades i form av 35mm-kopior skulle de dessutom behöva ha väldigt stor plats, och dessutom speciell klimatanpassning om kopiorna ska ha en chans att överleva för framtiden.
Det verkar som att filmbolagen lämnade in 35 mm-rullar, som dåvarande Statens ljud- och bildarkiv (sedermera KB) kopierade över till bandformat och sedan lämnade tillbaka till filmbolaget. De verkar alltså bara ha behållit 35 mm-rullarna en kortare tid, och sparar bara bandkopiorna.

Alla biokopior jag studerat på biblioteket har nämligen kommit från bandformat innan de digitaliserades - fram tills slutet av 1980-talet U-matic, och efter det Super-VHS.

I en del fall de senaste tio åren har KB dock inte velat digitalisera äldre biokopior från Umatic, utan istället nöjt sig med att skicka senare versioner från VHS/DVD eller dylikt; då de skyllt på att de bara har en fungerande bandare för Umatic som de "måste spara på"...
(Men de har ibland gått med på att göra undantag om det gäller filmer som överhuvudtaget inte finns på något annat format - men exempelvis olika dubbningar brukar de inte bry sig om... :()

Så KB har alltså inte en enda 35 mm-rulle i sitt arkiv, utan det rör sig om olika bandformat och ibland 16 mm.

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet 18 december 2022 kl. 20:20:25Möjligen kan jag ta mig tid till det senare, någon dag. Det jag kan säga redan nu är dock att Anders Öjebo samt Roger Storms röster hörs till många av bakgrundspingvinerna i Pingvinen och Lyckostenen.

Förlåt att jag drar upp detta men hur har det gått?

Lillefot

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 augusti 2023 kl. 22:22:03Förlåt att jag drar upp detta men hur har det gått?
Det där med Pingvinen och Lyckostenen glömde jag helt bort, och har inte ens tänkt på under sommaren då jag har haft mycket annat arbete att ta itu med.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Goliat

Angående Pippi så kommer repliker att återskapas, det är synk + översättning, inspelning och återskapning kvar, det tar tid, kan ta upp till 2 dygn för att träna en modell och det krävs flera pga fler röster.

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet 11 augusti 2023 kl. 17:52:40Angående Pippi så kommer repliker att återskapas, det är synk + översättning, inspelning och återskapning kvar, det tar tid, kan ta upp till 2 dygn för att träna en modell och det krävs flera pga fler röster.
Så du ska generera artificiellt tal? Mycket intressant hur teknologin har utvecklats...

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 augusti 2023 kl. 18:14:42Så du ska generera artificiellt tal? Mycket intressant hur teknologin har utvecklats...
Nej inte riktigt, det finns en teknik, så jag dubbar den själv och kör in min röst i en modell tränad på deras röster och så matar den ut mitt tal med deras röster. Man har mer kontroll. Tar tid men jag måste lära mig tekniken just nu så då tar jag gärna denna filmen och provar på. 😉

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 11 augusti 2023 kl. 21:15:14Nej inte riktigt, det finns en teknik, så jag dubbar den själv och kör in min röst i en modell tränad på deras röster och så matar den ut mitt tal med deras röster. Man har mer kontroll. Tar tid men jag måste lära mig tekniken just nu så då tar jag gärna denna filmen och provar på. 😉
Låter väldigt intressant, ska bli spännande att höra hur resultatet låter... Vad för slags program används för sådant?

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 augusti 2023 kl. 21:27:30Låter väldigt intressant, ska bli spännande att höra hur resultatet låter... Vad för slags program används för sådant?
Mycket kod, och allt finns inte öppet för allmänheten tyvärr. Finns liknande som VITS men kvaliten är lägre och det är många buggar i de programmen som finns. Den kräver också mycket hög kvalite och runt 1 timmes röst för att bli bra. Jag kör en liknande teknik som inte kräver mer än några minuter.

Så fort den finns öppet officiellt så kommer jag så klart ge ut mer information 😊