Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar

Citat från: gstone skrivet 24 augusti 2023 kl. 17:52:57Varför ?

Ogillar dom sina gamla dubbbnngar ?
Dom dubbar om p.g.a det fanns bara monomix som är omöjligt att mixa om, skådespelare vill har mer betalt, censur.

gstone

Citat från: Oskar skrivet 24 augusti 2023 kl. 17:56:57Dom dubbar om p.g.a det fanns bara monomix som är omöjligt att mixa om, skådespelare vill har mer betalt, censur.
Facister.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Oskar

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 augusti 2023 kl. 12:06:49Nej, precis - en väldigt oroväckande trend... :(

Jag tycker det är logiskt och rimligt om Disney klagar på material som finns tillgängligt på laglig väg, men sannolikheten att originaldubben av Taran och den magiska kitteln ska släppas på nytt lär ju vara lika med noll...
Dom inkräktar på våra rättighter.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 24 augusti 2023 kl. 12:44:43Det finns ett antal alternativ till det (som att lägga ut de på MEGA eller MediaFire), och vill man vara diskret finns det även möjlighet att endast ge ut länken till de som vill ha tillgång i PM.

Men Josefin får själv bestämma hur hon ska göra framöver.
Visst finns det andra möjligheter än Archive, men enligt min erfarenhet ingen lika smidig som där. Nu har jag visserligen inte ens hört talats om MediaFire, men jag känner inte till någon annan tjänst än Archive där man kan ladda hem de orörda filerna medan det ändå är webbanpassade komprimerade versioner som spelas på nätet...

@Ovanliga dubbningar, hur känner du inför det här och hur tänker du göra nu?
(Du brukar ju inte vara online så ofta, så tänkte det var bäst att tagga dig så att vi vet att du sett det här...)

Ovanliga dubbningar

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 24 augusti 2023 kl. 10:58:59Är det nån som kollade nyss på Taran och den magiska kitteln? Den är inte tillgänglig längre. Den är borttagen.
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 augusti 2023 kl. 20:27:36@Ovanliga dubbningar, hur känner du inför det här och hur tänker du göra nu?
(Du brukar ju inte vara online så ofta, så tänkte det var bäst att tagga dig så att vi vet att du sett det här...)
Väldigt irriterande och försmädligt. Jag ser nu att jag fått följande mejl från Archive.org:

"Access to your archive.org user account has been disabled under our repeat infringer policy for repeatedly uploading materials that are alleged to violate the copyrights of others by complaints sent to us in accordance with our Terms of Use and Copyright Policy[/color].

We have received such a copyright complaint from Disney about the following materials uploaded by your user account to archive.org:

https://archive.org/details/taran-och-den-magiska-kitteln-svensk-originaldubb

The above materials have been disabled."

Så nu kommer jag inte alls åt mitt konto längre och kan inte ladda upp någonting alls, inte ens från andra filmbolag, så jag vet uppriktigt sagt inte hur jag ska gå vidare nu... :'(

Lillefot

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 24 augusti 2023 kl. 22:57:02Väldigt irriterande och försmädligt. Jag ser nu att jag fått följande mejl från Archive.org:

"Access to your archive.org user account has been disabled under our repeat infringer policy for repeatedly uploading materials that are alleged to violate the copyrights of others by complaints sent to us in accordance with our Terms of Use and Copyright Policy[/color].

We have received such a copyright complaint from Disney about the following materials uploaded by your user account to archive.org:

Så nu kommer jag inte alls åt mitt konto längre och kan inte ladda upp någonting alls, inte ens från andra filmbolag, så jag vet uppriktigt sagt inte hur jag ska gå vidare nu... :'(
Aj aj aj, då var det ännu värre än det såg ut vid första ögonkastet.  :(

Hela den här händelsen är djupt konfunderande, och att det nu gått så långt att ditt konto är spärrat är verkligen inte roligt. Hur tänker Disney här egentligen?
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

MOA

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 24 augusti 2023 kl. 22:57:02Väldigt irriterande och försmädligt. Jag ser nu att jag fått följande mejl från Archive.org:

Men så sorligt,undrar hur länge kontot e spärrat,annars e de bara & hitta en annan väg,va stark

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet 24 augusti 2023 kl. 23:23:10Aj aj aj, då var det ännu värre än det såg ut vid första ögonkastet.  :(

Hela den här händelsen är djupt konfunderande, och att det nu gått så långt att ditt konto är spärrat är verkligen inte roligt. Hur tänker Disney här egentligen?

Instämmer, förstår inte varför de måste vara så giriga och kinkiga...

Daniel Hofverberg

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 24 augusti 2023 kl. 22:57:02Så nu kommer jag inte alls åt mitt konto längre och kan inte ladda upp någonting alls, inte ens från andra filmbolag, så jag vet uppriktigt sagt inte hur jag ska gå vidare nu... :'(
Aj då, det var mycket tråkigt att höra. Jag har inte själv råkat ut för något sådant, så jag vet inte heller hur man går vidare; eller om det här är tillfälligt eller permanent.

Citat från: Lillefot skrivet 24 augusti 2023 kl. 23:23:10Aj aj aj, då var det ännu värre än det såg ut vid första ögonkastet.  :(

Ja, det undrar jag också. Det här var minsann väldigt illa och märkligt...

Samtidigt är det ju flera Disney-produktioner som har fått vara kvar på Josefins konto utan att Disney verkar göra något åt det, inte minst originaldubben av Snövit och de sju dvärgarna, så det är svårt att se logiken här.

Och varför har det dröjt nästan ett år innan Disney reagerat på Taran och den magiska kitteln, medan Alice i Underlandet togs bort väldigt snabbt...?

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 augusti 2023 kl. 01:25:19Aj då, det var mycket tråkigt att höra. Jag har inte själv råkat ut för något sådant, så jag vet inte heller hur man går vidare; eller om det här är tillfälligt eller permanent.
Ja, det undrar jag också. Det här var minsann väldigt illa och märkligt...

Samtidigt är det ju flera Disney-produktioner som har fått vara kvar på Josefins konto utan att Disney verkar göra något åt det, inte minst originaldubben av Snövit och de sju dvärgarna, så det är svårt att se logiken här.

Och varför har det dröjt nästan ett år innan Disney reagerat på Taran och den magiska kitteln, medan Alice i Underlandet togs bort väldigt snabbt...?
Ja vars e logiken nånstans?

Rotwang

Citat från: MOA skrivet 25 augusti 2023 kl. 09:02:52Ja vars e logiken nånstans?
Disney är kanske inte lika kinkiga om man bara laddar upp ljudet, dvs utan rörliga bilder?

Jag funderar på att ladda upp ljudet till originaldubbningen av "Pinocchio", om någon vecka.

Erik Friman

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 augusti 2023 kl. 21:00:42Kort sagt finns det en mängd olika versioner av Fem myror är fler än fyra elefanter, då serien klippts om och stuvats om flertalet gånger. Allt material kommer från 1973 - 1975, men därutöver har flera reprissändningar, julkalendern, VHS-utgåvorna och DVD-utgåvorna redigerats om där olika sketcher stuvats ihop till olika avsnitt och i olika ordningar. Dockorna Knysten och Fräs fanns bara med i den ursprungliga sändningen, som har saknats i alla senare versioner och varianter. Förutom dem är de flesta (men dock inte alla) sketcher med i alla versioner, men inte i samma ordning eller från samma avsnitt.
Jag är ganska säker på att jag ska ha reprissändningen/versionen från 1984 - 1985, och jag tror även att jag hann få reprisversionen från 1978 - 1979 från min nyligen bortgångne kontakt (d.v.s. inte julkalendern, utan reprisomgången som började i september 1978). Versionen från 1984 - 1985 tror jag är identisk med alla TV-sändningar efter det, men är däremot inte identisk med VHS- och DVD-utgåvorna. Det var väl 2013 som serien senast sändes i svensk TV, och då tror jag fortfarande det var 1984 års omredigerade version som sändes. Men äldre versioner än 1978 har jag alltså inte, förutom julkalendern då.
Jag kan berätta efter min forskning så här långt att julkalendern var deras tredje omgång. De filmade 1976 och senare på sommaren 1977 i samband med lucköppningssketcherna medan man la till 20–25 tidiga sketcher från 1975.

Sketcherna från 1973 (som aldrig handlar om bokstäver) började omstuvas på våren 1977 som 10-minuters avsnitt i samband med titeln i tablån Fem små myror är fler än fyra elefanter. Senare omstuvas eller används den tillsammans med de andra sketcherna från 1975 och 1977 i den nuvarande 1984 års versionen samt utplockade på alla VHS- och DVD-utgåvorna. Jag gissar att hälften av 1973 års sketcher användes medan resten av de bortklippta med Magnus, Brasse och Eva samt dockorna Knysten och Fräs har bara använts från originalversionen.

Vid sändningen från 1978–1979 omstuvade man sketcherna från 1975 och 1977. Jag gissar att man försöker få samtliga sketcher medan man tog bort lucköppningssketcherna.

Julen 1976 sändes ett julavsnitt Fem myrors julshow som handlar om bokstaven F och siffran 2, och visades i repris på julen 1982. Det bör vara samma sketcher om julen, som gjordes 1976 och som senare används till julkalendern och TV-serien samt VHS- och DVD-utgåvorna.

Det gjordes två videoversioner. Den tidiga i de åtta VHS:er från 1982 och 1990 samt tre ihopsatta på 1990-talet, som troligen gavs ut senast 1997. Den senare versionen från 2000 bytte man andra sketcher medan resten av samma behölls. Sen finns ytterligare en VHS från 1997 Det bästa ur Fem myror är fler än fyra elefanter: Mest om siffror. Det innehöll samma sketcher från både äldre och tidiga versionen medan enstaka finns bara i denna video. Tack vare Victor Grönlund/Scoop Guy 2022 som hade laddat alla VHS-versioner i Archive, som sen dessvärre togs bort.

Zach66

Citat från: Rotwang skrivet 25 augusti 2023 kl. 09:31:30Disney är kanske inte lika kinkiga om man bara laddar upp ljudet, dvs utan rörliga bilder?

Jag funderar på att ladda upp ljudet till originaldubbningen av "Pinocchio", om någon vecka.
Ja, det kan vara ett förslag att köra det denna vägen.
Nästan alla har väl någon typ av video-redigerare eller "movie-maker" i sina datorer och kan lägga till ljudet av orginal-dubbningen till en redan färdig film-fil.

Det vi missar då är förstås det fina arbetet med svenska bildversioner och eftertexter osv. som Ovanliga dubbningar lägger ned så mycket arbete på :(
Plus att man måste veta exakt vilken film-fil hon lagt sin synkning till, annars kommer väl inte ljudet att stämma med bilden.
Mycket krångligt, men som värsta scenario tycker jag att det skulle kunna vara värt att köra den vägen.

Men det hela är verkligen tråkigt.... så mycket jag såg fram såååååå mycket inför:
101 Dalmatians svenska original dubbning.... Pinocchio, Dumbo, Lady och Lufsen, svenska ljudspåren till True Life Adventures-filmerna osv.

Stor, stor förlust för oss alla. :'(

Rotwang:
Lägg gärna upp orginal-dubben till Pinocchio någonstans, så att man kan testa om min teori kan funka inför framtida projekt. Nämn också vilken film-fil du använt (om du vet) att synka till, så att man kan använda samma.
Vad vore livet utan film?