Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disney+ (Disneys streamingtjänst)

Startat av gstone, 29 augusti 2018 kl. 22:30:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 augusti 2023 kl. 08:51:06Han överdriver inte nu heller, Vi som är uppvuxna utan streaming hade inte så mycket att välja på som barn nu har. Barn nu med allt material som finns väljer inte en 34 år gammal film.
Det känns väldigt tråkigt att barn i idag inte kommer se dom ganmla Disney filmerna som är mycket bättre den det mesta tecknat som görs idag :(

Vist finns en del bra teckant idag men nmycket skräp med ::)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 augusti 2023 kl. 08:51:06Han överdriver inte nu heller, Vi som är uppvuxna utan streaming hade inte så mycket att välja på som barn nu har. Barn nu med allt material som finns väljer inte en 34 år gammal film.
Jag har vissa filmer och serier jag skulle recommdendra till mina barn och andra inte.

Men jag kommer nog aldrig ha barn ;D

Jag kan skriva om vilka gamla och nya familj filmer jag tycker är bra i en någon annan tråsd.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 augusti 2023 kl. 03:09:14Visst håller de än idag, men det är ju inte samma sak som att de fortfarande är populära hos dagens barn och nyare generationer. Visst finns det barn i dagens läge som ser på gamla Den lilla sjöjungfrun och dess uppföljare, men årets spelfilm lär säkert ha setts av 100 gånger fler barn.

Ska vi se rent krasst på saken så hade Disney med all säkerhet inte spelat in någon live-actionfilmatisering av sina tecknade klassiker ifall de gamla filmerna fortfarande lockade många nya tittare och genererade nya intäkter... Men den bistra sanningen är att det är väldigt svårt att tjäna pengar på (sisådär) 30 år gamla filmer i dagens läge, oavsett om det gäller Disney eller andra filmbolag. :(
Sen är det väl mycket upp till fördarna med vilka filmer dom vill visa sina barn.

Mamma hyrde till exempel Bernard och Bianca på VHS för mig och min syster när vi  var barn för att hon mindes filmen från när hon var barn :D

Världens bästa mamma !

gstone

Jag tänkte på något roligt i denna recsesion står det att " Barn får livets goda serverat på silverfat idag" alltså för att dom har Disney Channel. Artiklen är från 2011.

https://www.gamereactor.se/disney-universe-30060/

Tänka vad denna  person skullr säga om barnen idag som har Disney Plus ! ;D ;D ;D

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 augusti 2023 kl. 08:16:33Förresten så hade det varit mycket klokare att tjäna pengar på "nya" filmer istället för nyinspelningar, om du förstår vad jag menar.
Kanske det, men det kostar förstås mer pengar att hitta på helt nya storylines istället för att ha en befintlig story att utgå ifrån.

Att göra nyinspelningar kan dessutom ge positiva synergieffekter, då nyinspelningar av gamla filmer kan göra de gamla filmerna mer populära på nytt och göra att fler vill se dem, som inte hade skett om inte nyfilmatiseringarna kom - nu när många barn har sett 2023 års Den lilla sjöjungfrun kanske en del vill se den tecknade versionen, men utan spelfilmen hade knappt ett enda barn velat det. Så vad man än tycker konstnärligt om det var det nog rätt beslut ekonomiskt...
(Att jag sen tycker att de börjar gå en smula för långt med lite för många filmer är en annan femma...)

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 augusti 2023 kl. 08:16:33De kunde åtminstone ha stannat vid Berättelsen om Askungen.
Ekonomiskt borde de verkligen inte det, med tanke på att både Den lilla sjöjungfrun och Lejonkungen blivit stora succéer som spelat in mycket pengar.

Vad man tycker om det rent konstnärligt är som sagt upp till var och en att ta ställning till det, och där finns inga rätta eller felaktiga svar, men ekonomiskt har de utan tvekan tjänat på det.
(Hittills, är väl värt att tillägga - för fortsätter Disney i samma takt som hittills, så lär det ju bara vara en tidsfråga innan någon film totalfloppar och inte ens spelar in produktionskostnaden...)

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 augusti 2023 kl. 08:16:33Förresten så har det väl inte hindrat Disney förut med nypremiärer av sina filmer, och just tecknade Den Lilla Sjöjungfrun hade ju ändå nypremiär så sent som 1997-1998. (beroende på vilket land i världen man bor)
Ärligt talat tror jag inte att nypremiärer på bio vore ekonomiskt försvarbart i dagens läge. Som Steffan just konstaterat lär det vara ytterst få barn i dagens läge - med det enorma utbud som barn idag har att välja bland - som väljer att se en 34 år gammal film, och det lär vara betydligt färre som är beredda att betala biljettpriset för biobiljetter för sådana filmer när de ändå finns på Disney+... Jag tror inte ens att sådana nypremiärer skulle fylla den minsta biosalongen på de flesta orter mer än någon dag.

Jag betvivlar i och för sig inte att många barn skulle uppskatta originalet Den lilla sjöjungfrun om de verkligen gav den en chans, men för att få barn att kanske vilja det skulle Disney behöva satsa väldigt mycket pengar på marknadsföring och reklam; en stor chansning ekonomiskt som kanske inte alls skulle löna sig...

Som sagt är den bistra sanningen att det i dagens läge är nästan omöjligt att tjäna pengar på flera decennier gamla filmer, utan det lär inte ticka in mer pengar än de intäkter som redan skett för länge sedan.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 augusti 2023 kl. 20:50:40Ekonomiskt borde de verkligen inte det, med tanke på att både Den lilla sjöjungfrun och Lejonkungen blivit stora succéer som spelat in mycket pengar.

Vad man tycker om det rent konstnärligt är som sagt upp till var och en att ta ställning till det, och där finns inga rätta eller felaktiga svar, men ekonomiskt har de utan tvekan tjänat på det.
Det är ju svårt att agrumetera med pengar ;D

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 augusti 2023 kl. 20:50:40Ärligt talat tror jag inte att nypremiärer på bio vore ekonomiskt försvarbart i dagens läge. Som Steffan just konstaterat lär det vara ytterst få barn i dagens läge - med det enorma utbud som barn idag har att välja bland - som väljer att se en 34 år gammal film, och det lär vara betydligt färre som är beredda att betala biljettpriset för biobiljetter för sådana filmer när de ändå finns på Disney+... Jag tror inte ens att sådana nypremiärer skulle fylla den minsta biosalongen på de flesta orter mer än någon dag.

Jag betvivlar i och för sig inte att många barn skulle uppskatta originalet Den lilla sjöjungfrun om de verkligen gav den en chans, men för att få barn att kanske vilja det skulle Disney behöva satsa väldigt mycket pengar på marknadsföring och reklam; en stor chansning ekonomiskt som kanske inte alls skulle löna sig...

Som sagt är den bistra sanningen att det i dagens läge är nästan omöjligt att tjäna pengar på flera decennier gamla filmer, utan det lär inte ticka in mer pengar än de intäkter som redan skett för länge sedan.
Jag är nog benägen att hålla med.

Nu när vi har DVD/Blu-Ray och streamingtjänster känns det väldigt påänglöst för Disney att släppa sina gamla animerad filmer på bio igen.

Det är ju btydilgt billigare och lätare att se dom hemifrån.

Så var ju inte alls fallet före VHS kom ;)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 augusti 2023 kl. 20:50:40Kanske det, men det kostar förstås mer pengar att hitta på helt nya storylines istället för att ha en befintlig story att utgå ifrån.

Att göra nyinspelningar kan dessutom ge positiva synergieffekter, då nyinspelningar av gamla filmer kan göra de gamla filmerna mer populära på nytt och göra att fler vill se dem, som inte hade skett om inte nyfilmatiseringarna kom - nu när många barn har sett 2023 års Den lilla sjöjungfrun kanske en del vill se den tecknade versionen, men utan spelfilmen hade knappt ett enda barn velat det. Så vad man än tycker konstnärligt om det var det nog rätt beslut ekonomiskt...
(Att jag sen tycker att de börjar gå en smula för långt med lite för många filmer är en annan femma...)
Ekonomiskt borde de verkligen inte det, med tanke på att både Den lilla sjöjungfrun och Lejonkungen blivit stora succéer som spelat in mycket pengar.

(Hittills, är väl värt att tillägga - för fortsätter Disney i samma takt som hittills, så lär det ju bara vara en tidsfråga innan någon film totalfloppar och inte ens spelar in produktionskostnaden...)
Ärligt talat tror jag inte att nypremiärer på bio vore ekonomiskt försvarbart i dagens läge. Som Steffan just konstaterat lär det vara ytterst få barn i dagens läge - med det enorma utbud som barn idag har att välja bland - som väljer att se en 34 år gammal film, och det lär vara betydligt färre som är beredda att betala biljettpriset för biobiljetter för sådana filmer när de ändå finns på Disney+... Jag tror inte ens att sådana nypremiärer skulle fylla den minsta biosalongen på de flesta orter mer än någon dag.

Nu menade jag inte att Disney skulle göra fler nypremiärer, jag sade bara ett påpekande, alltså en liknelse.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 19 augusti 2023 kl. 12:48:51Dock gillar dom.

Och det har du all rätt att göra, vilket vi har sagt flera gånger.

Disneyfantasten

I vilket fall, jag har som sagt ännu inte sett spelfilms-versionen av Den Lilla Sjöjungfrun, och har heller ingen koll på hur Joanné Nugas låter i den rollen, så jag kan inte säga hur hennes insatser är med de båda versionerna.

Vad gäller Felix Engström som Triton så är jag osäker på om han passar som tecknade Triton då jag endast kan hans insats som Bogo utantill, som Kung Agnarr har han inte så många repliker, och samma sak gäller Christopher Wollter som Gaston, jag är osäker på om han passar som tecknade versionen då jag endast kan hans insatser som Bröderna Willie utantill.

Hursomhelst så hoppas jag att Anders Öjebo fortsätter som Sebastian i kommande sammanhang, även om jag inte kan utesluta att Pablo Cepeda (rösten i årets spelfilm) hade klarat karaktärens tecknade version också.

Måsart är dock vi alla överens om att karaktären i båda versionerna är tillräckligt olika att man vid fiskmås-versionen borde anlita en man till karaktären, Per Eggers är fortfarande med i dubbningar då och då så om karaktären skulle dyka upp i fler sammanhang hoppas jag att han repriserar den rollen.

Jörgen Düberg har inte dubbat på många år, men utifrån Lucas Krügers insats som Tristan tror jag att han kan fungera även som tecknade Erik.

gstone

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 augusti 2023 kl. 12:11:54Lite svagt att Lego Disney Prinsessor: Det gåtfulla slottet (ful svensk särskrivning i titeln, för övrigt!) bara har engelsk text på Disney+, men däremot finns som sagt dubbning på bl.a. svenska, norska, danska och finska (men dock inte isländska).

Ett smart drag att Joanné Nugas fått spela Ariel igen, och så var det ju ganska givet att Dominique Pålsson Wiklund skulle fortsätta som Rapunzel. Därutöver spelas Vaiana som vanligt av Wiktoria Johansson, och Snövit spelas av Norea Sjöquist. Tiana spelas här av Yamineth Dyall, som jag inte tror har gjort rollen förut...?

Då Jonne Wilkinson regisserat (och med största sannolikhet också varit tekniker) kan vi för övrigt förutsätta att dubben gjorts hos gamla IYUNO Media Group/BTI Studios, vilket är lite ovanligt då ju de flesta Disney-produktioner hamnar hos gamla SDI Media. Båda crediteras ju numera bara som Iyuno, men åtminstone än så länge finns ju båda studiorna kvar med till största delen separat personal.
Jag tycker  det var rätt bra val för rösterna.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 augusti 2023 kl. 12:26:42På vilket sätt är det ett smart drag att Joanné Nugas spelar Ariel igen? Bara för att hon var med i årets nyinspelning?

Jag menar, det är ju lite haltande jämförelse att jämföra 1989 & 2023-års Ariels med varandra, inte minst är Jodi Benson och Hailey Bailey inte alls det minsta lika varandra plus att båda dessa Ariels är olika både i utseende och personlighet.
Ingen anleding att vara rastisk

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 augusti 2023 kl. 22:36:24Men Myrra Malmberg då? Hon har ju varit Ariels röst i ett flertal sammanhang? (bl.a. Den Lilla Sjöjungfrun 2 Habets Hemlighet 2000, Den Lilla Sjöjungfrun 3 Sagan om Ariel 2008, karaktärens framträdande Sofia Den Första samt Röjar-Ralf Kraschar Internet 2018, och alla dessa borde ju finnas tillgängliga på Disney+?) och hon är fortfarande verksam i en och annan dubbning?

När det gäller Kung Triton så har Åke Lindström varit död sedan 21 år tillbaka och Ingemar Carlehed har inte röstskådespelat särskilt mycket på senare år, så det var väntat att han skulle få en ersättare.

När det gäller Snövit så förstår jag inte varför man byter ut Lizette Pålsson i Röjar-Ralf Kraschar Internet 2018 (där hon fortfarande är Askungen) och i denna film? Jag menar, hon är ju ändå i allra högsta grad fortfarande aktiv inom dubbningssammanhang så det borde inte vara några problem att få henne att upprepa den rollen i dessa två filmer?
Myrra Malmberg och Lizette Pålsson kankse är underkänade nu för tiden.

Det blir nog dessa röster i kommande sammanhang nu ;)