Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Saker ni tycker är konstiga i en viss dubbning

Startat av Mathilda Gustafsson, 25 november 2020 kl. 22:03:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

I kortfilmen Musse Piggs födelsedag sjunger karaktärerna Happy Birthday på engelska i den svenska dubbdingen. De sjunger alltså Happy Birthday! Kära Musse! och det konstiga är då blandningen av språk och att det faktiskt låter som att det är de svenska rösterna som sjunger vilket gör det hela allt konstigare.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 september 2023 kl. 20:16:30I kortfilmen Musse Piggs födelsedag sjunger karaktärerna Happy Birthday på engelska i den svenska dubbdingen. De sjunger alltså Happy Birthday! Kära Musse! och det konstiga är då blandningen av språk och att det faktiskt låter som att det är de svenska rösterna som sjunger vilket gör det hela allt konstigare.
Det hade jag totalt glömt bort, men nu när jag lyssnat på kortfilmen på Disney+ håller jag med att det låter minst sagt skumt... Hur sjutton har de egentligen tänkt här...?!

Jag har för övrigt precis sett på vad jag förmodar är originaldubben av Musse Piggs födelsedag från Disneytimmen i TV4, och där sjunger de i alla fall utan tvekan "Har den äran, kära Musse"; som sig bör (och hela sången är på svenska). :)
(Det kan förstås finnas någon äldre dubbning från bio också, men ingen som jag känner till i alla fall)

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 september 2023 kl. 20:58:21Det hade jag totalt glömt bort, men nu när jag lyssnat på kortfilmen på Disney+ håller jag med att det låter minst sagt skumt... Hur sjutton har de egentligen tänkt här...?!

Jag har för övrigt precis sett på vad jag förmodar är originaldubben av Musse Piggs födelsedag från Disneytimmen i TV4, och där sjunger de i alla fall utan tvekan "Har den äran, kära Musse"; som sig bör (och hela sången är på svenska). :)
(Det kan förstås finnas någon äldre dubbning från bio också, men ingen som jag känner till i alla fall)
Den dubbningen kände jag inte till...

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 september 2023 kl. 20:16:30I kortfilmen Musse Piggs födelsedag sjunger karaktärerna Happy Birthday på engelska i den svenska dubbdingen. De sjunger alltså Happy Birthday! Kära Musse! och det konstiga är då blandningen av språk och att det faktiskt låter som att det är de svenska rösterna som sjunger vilket gör det hela allt konstigare.
Minst sagt könstigt,vilken översättare tyckte att de var en bra idé?De Könstigaste jag läst idag

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 13 september 2023 kl. 21:33:40Minst sagt könstigt,vilken översättare tyckte att de var en bra idé?De Könstigaste jag läst idag
Enligt Disney + är översättaren Mikael Nilsson på uppdrag av Mediaplant.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 september 2023 kl. 21:10:41Den dubbningen kände jag inte till...
Det är en av de kortfilmsdubbningar som användes första gången på Disneytimmen i TV4 1997 - 1998, och som i de flesta fall sedan aldrig använts igen. Eriksson skrev mer i det här sju år gamla inlägget:
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=2010.msg22719#msg22719

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 september 2023 kl. 20:58:21Jag har för övrigt precis sett på vad jag förmodar är originaldubben av Musse Piggs födelsedag från Disneytimmen i TV4, och där sjunger de i alla fall utan tvekan "Har den äran, kära Musse"; som sig bör (och hela sången är på svenska). :)
Hur fick du tag på den om den bara visats i Disneytimmen?

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 13 september 2023 kl. 21:53:29Hur fick du tag på den om den bara visats i Disneytimmen?
Jag har precis fått inspelningar av flertalet av Disneytimmen-kortfilmerna (dock med långt ifrån optimal ljudkvalitet) från en person här på forumet. Jag vet inte hur hen ställer sig till att bli utlämnad, så för att ta det säkra före det osäkra väljer jag att inte namnge personen - men ett stort tack till personen ändå, du vet vem du är. :)

Sen kanske jag har spelat in något själv från Disneytimmen också, men det är fortfarande oklart - jag vet att jag har minst ett VHS-band från Disneytimmen i TV4, men oklart vad det innehåller.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 september 2023 kl. 21:57:44Jag har precis fått inspelningar av flertalet av Disneytimmen-kortfilmerna (dock med långt ifrån optimal ljudkvalitet) från en person här på forumet. Jag vet inte hur hen ställer sig till att bli utlämnad, så för att ta det säkra före det osäkra väljer jag att inte namnge personen - men ett stort tack till personen ändå, du vet vem du är. :)

Sen kanske jag har spelat in något själv från Disneytimmen också, men det är fortfarande oklart - jag vet att jag har minst ett VHS-band från Disneytimmen i TV4, men oklart vad det innehåller.
Får jag fråga om den där mystiska Tjuren Ferdinand dubbningen fanns med bland kortfilmerna du fick av den här personen på forumet?

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 13 september 2023 kl. 21:59:30Får jag fråga om den där mystiska Tjuren Ferdinand dubbningen fanns med bland kortfilmerna du fick av den här personen på forumet?
Nej, tyvärr inte (om den nu ens sändes där?).  :(

Men de flesta av de kortfilmer som Eriksson nämner i inlägget jag länkade till här ovan fanns med.

Zebastian

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 september 2023 kl. 22:18:37Nej, tyvärr inte (om den nu ens sändes där?).  :(

Men de flesta av de kortfilmer som Eriksson nämner i inlägget jag länkade till här ovan fanns med.
Finns det någon anledning till att du fick alla dem? Ska du lägga upp dem på dubbningsshemsidan sida på Internet Archive?

Daniel Hofverberg

Citat från: Zebastian skrivet 13 september 2023 kl. 22:44:01Finns det någon anledning till att du fick alla dem? Ska du lägga upp dem på dubbningsshemsidan sida på Internet Archive?
Jag ska inte lägga upp dem någonstans, men fick dem för att hen ville ha hjälp med röstidentifiering (TV4 hade tyvärr inga utsatta dubbcredits alls).

Zebastian

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 september 2023 kl. 23:01:12Jag ska inte lägga upp dem någonstans, men fick dem för att hen ville ha hjälp med röstidentifiering (TV4 hade tyvärr inga utsatta dubbcredits alls).
Vad bra! Jag var rädd att du tänkte lägga ut alla de där Disney kortfilmerna och då skulle säkert hela Dubbningsshemsidans Archive sida bli borttagen och det vill jag ju inte  :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Zebastian skrivet 13 september 2023 kl. 23:25:42Vad bra! Jag var rädd att du tänkte lägga ut alla de där Disney kortfilmerna och då skulle säkert hela Dubbningsshemsidans Archive sida bli borttagen och det vill jag ju inte  :)
Nej, jag är lite försiktig med det jag lägger ut - inte minst då jag ju är i ett något utsatt läge, då det mig veterligen bara finns en enda Daniel Hofverberg i Sverige (eller kanske rentav världen?)...

Fast ibland hjälper det ju ändå inte - Scooby-Doo - Var är du? blev ju borttaget snabbt, trots halvdan VHS-kvalitet inspelat från TV3 och som inte sänts på flera decennier; som inte direkt känns alltför känsligt... :(

Ovanliga dubbningar

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 13 september 2023 kl. 21:53:29Hur fick du tag på den om den bara visats i Disneytimmen?
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 september 2023 kl. 21:57:44Jag har precis fått inspelningar av flertalet av Disneytimmen-kortfilmerna (dock med långt ifrån optimal ljudkvalitet) från en person här på forumet. Jag vet inte hur hen ställer sig till att bli utlämnad, så för att ta det säkra före det osäkra väljer jag att inte namnge personen - men ett stort tack till personen ändå, du vet vem du är. :)
Jag kan avslöja att det är jag som kortfilmerna från Disneytimmen TV4 kommer från. Exakt vad som ska hända med dessa vill jag inte avslöja här och nu, men en behöver kanske inte vara raketforskare för att lista ut vilka alternativ som är realistiska! ;)

Men som Daniel redan konstaterat är ljudkvalitén inte så bra som jag hade önskat, då det är inspelat i LP. Kanske går det att förbättra lite med rätt programvaror, men det är dessvärre bortom min kunskapsnivå. :(