Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adam Larsson

@Daniel Hofverberg 

Jag undrar hur det är med säsong 3 av Det vilda djurens flykt jag tror du har nämnt att du har alla dubbade avsnitt. Har du de avsnitten tillgängliga eller är de inte digitaliserade?

Jabberjaw

Citat från: Erika skrivet 19 september 2023 kl. 15:04:11Tack för dina senaste uppladdningar, även om jag trodde den ovanliga tv-serien skulle vara något helt annat;D
Trodde också det var denna faktiskt. Du tänkte exakt samma sak som mig.. ;D

En fråga generellt eller om @Daniel Hofverberg vet :o På den här tiden, tidigt 90-tal. Hur får en kanal som Filmnet tag på en så udda serie? Utav alla som finns tänker jag med tanke på att den aldrig sänts på någon annan kanal mig veterligen. Den är så ovanlig att den vad jag minns inte existerade med Engelsk dubbning på nätet.

Och vilket dubbningsbolag kan tänkas stå bakom dubbningen utifrån tidsperioden? Hoppas verkligen verkligen att du hittar skivan med detta på. :)

gstone

Citat från: Jabberjaw skrivet 19 september 2023 kl. 12:31:44Om du låter alla skriva sina kommentarer utan att vartannat inlägg komma med motfrågor
Vad är ett discussionsforum till för annars ;D ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Jabberjaw skrivet 19 september 2023 kl. 12:31:44Om du låter alla skriva sina kommentarer utan att vartannat inlägg komma med motfrågor utan grund så skulle det inte hända. :)
Det är inte heller första gången du varit elak mot mig :-\
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Jabberjaw

Citat från: gstone skrivet 19 september 2023 kl. 22:26:58Det är inte heller första gången du varit elak mot mig :-\
Du beter dig ju så jäkla udda.

När ska du lära dig att använda ett inlägg för att citera flera texter? Eller att använda en stavningskontroll eller träna på stavningen åtminstone. Jag använder den inbyggda i telefonen ganska ofta faktiskt. ;D

Jabberjaw

Citat från: gstone skrivet 19 september 2023 kl. 22:25:48Vad är ett discussionsforum till för annars ;D ;)
När det är relevanta saker du skriver så tycker jag om dig. :)

Men när du spårar ur med urin och andra konstiga inlägg så skrämmer du nog iväg dom mer seriösa gästerna från forumet, tänker jag. Och det är endast sånt jag stör mig på. Ditt konstanta behov utav uppmärksamhet. :(

MOA

Citat från: Jabberjaw skrivet 19 september 2023 kl. 22:32:26När det är relevanta saker du skriver så tycker jag om dig. :)

Men när du spårar ur med urin och andra konstiga inlägg så skrämmer du nog iväg dom mer seriösa gästerna från forumet, tänker jag. Och det är endast sånt jag stör mig på. Ditt konstanta behov utav uppmärksamhet. :(
Ja de har vi tröttnat på,dom där skämten e int de minsta roliga,därför vill vi att du skriver på ett seriöst sätt & undviker personangrepp

Goliat

Citat från: Jabberjaw skrivet 19 september 2023 kl. 22:29:46När ska du lära dig att använda ett inlägg för att citera flera texter? Eller att använda en stavningskontroll eller träna på stavningen åtminstone. Jag använder den inbyggda i telefonen ganska ofta faktiskt. ;D
Dyslexi är ingenting man kan träna bort. Det finns olika grader av dyslexi också.

MOA

Citat från: Goliat skrivet 20 september 2023 kl. 10:09:58Dyslexi är ingenting man kan träna bort. Det finns olika grader av dyslexi också.
Autism kan man int heller träna bort & den finns också av olika grader

Anders M Olsson

Citat från: Goliat skrivet 20 september 2023 kl. 10:09:58Dyslexi är ingenting man kan träna bort. Det finns olika grader av dyslexi också.
Vad grundar du det påståendet på? Det är möjligt att dyslexi inte kan tränas bort helt, men vad jag har hört, läst och fått veta av dyslektiker i min omgivning är att det faktiskt kan hjälpa med träning och rätt hjälpmedel.

Goliat

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 september 2023 kl. 11:42:26Vad grundar du det påståendet på? Det är möjligt att dyslexi inte kan tränas bort helt, men vad jag har hört, läst och fått veta av dyslektiker i min omgivning är att det faktiskt kan hjälpa med träning och rätt hjälpmedel.
Du kan läsa mer på dyslexi föreningen:
https://www.dyslexiforeningen.se/page15

Grundar även detta av bekanta som har dyslexi. Däremot kan verktyg och hjälpmedel hjälpa till viss del och har man en lättare form av dyslexi så kan den knappt märkas med träning och hjälp, men inte för alla.

Citat från: MOA skrivet 20 september 2023 kl. 11:00:46Autism kan man int heller träna bort & den finns också av olika grader
Jag har aldrig påstått att det går att träna bort autism. 

Anders M Olsson

Citat från: Goliat skrivet 20 september 2023 kl. 12:11:30Grundar även detta av bekanta som har dyslexi. Däremot kan verktyg och hjälpmedel hjälpa till viss del och har man en lättare form av dyslexi så kan den knappt märkas med träning och hjälp, men inte för alla.
I grunden tror jag att vi är överens.

Däremot tycker jag att det är ett alltför kategoriskt påstående att "dyslexi inte kan tränas bort". Det ger dyslektiker en förevändning för att inte anstränga sig. Jag har själv sett resultatet av ansträngning och envishet när det gäller att övervinna sin dyslexi.

Goliat

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 september 2023 kl. 12:46:29I grunden tror jag att vi är överens.

Däremot tycker jag att det är ett alltför kategoriskt påstående att "dyslexi inte kan tränas bort". Det ger dyslektiker en förevändning för att inte anstränga sig. Jag har själv sett resultatet av ansträngning och envishet när det gäller att övervinna sin dyslexi.
Det värsta är att många med dyslexi får höra att de inte anstränger sig eller gör sitt bästa. Speciellt i skolorna och gör att många skäms istället.

Varför skulle det få personer med dyslexi att inte anstränga sig? Det låter ju befängt, de flesta kämpar hårt för att kunna leva ett normalt liv med dyslexi, det finns fortfarande verktyg och medel de kan ta del av som hjälper, skulle de tacka nej menar du? Tror det skulle vara mer att de skulle skämmas om någon säger att det går att träna bort som gör att de inte vågar eftersom de troligtvis försökt flera gånger och skäms till slut.

EDIT: Men man kan så klart träna och bli bättre men man kan aldrig träna bort. :)

Anders M Olsson

Citat från: Goliat skrivet 20 september 2023 kl. 13:38:45Varför skulle det få personer med dyslexi att inte anstränga sig?
Om jag kategoriskt skulle få veta att något inte går, då finns det inte heller någon anledning att ens försöka.

Citat från: Goliat skrivet 20 september 2023 kl. 13:38:45EDIT: Men man kan så klart träna och bli bättre men man kan aldrig träna bort. :)
Då är vi överens!

ph

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 september 2023 kl. 13:47:52Det har varit lite uppladdningar från min del på ett bra tag, på grund av avsaknad av fungerande stationär dator. Men nu när jag sakta börjar bli up and running igen kommer här något många efterfrågat; alla avsnitt av Hanna-Barbera-serien Pirater i mörka vatten (The Pirates of Dark Water) från 1991; inspelat från FilmNet med svenskt tal. :)
https://archive.org/details/pirater-i-morka-vatten

Som vanligt vet man ju aldrig vad som får vara kvar och inte på Archive, så jag råder er alla att ladda hem avsnitten snarast. Alla 21 avsnitt finns med, plus en separat video med (något bristfälliga) dubbcredits.

Tack för din uppladdning!

Sedan vill jag fråga om just den här serien har en annan dubb för DVD? D.v.s att "FilmNet" är originaldubben och lite mer sällsynt? Annars kanske inte den här kan klassas som "Ovanlig", då den finns både på DVD samt andra siter på internet :)

Frågar mest då jag är ovetandes om dubbarna, samt om jag ska behålla mina DVD:er eller ta hem dessa från FilmNet :)