Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

MOA

Allan Svensson har dubbat en del har jag läst här men har Helge Skoog,Janne Forssell & Stefan Ekman dubbat nåt annat?

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 26 september 2023 kl. 09:35:20Allan Svensson har dubbat en del har jag läst här men har Helge Skoog,Janne Forssell & Stefan Ekman dubbat nåt annat?
Stefan Ekman spelade professor Porter i Disneys Legenden om Tarzan och var berättare för Nalle Puh och I-ors stora dag/I-ors födelsedag, som SVT dubbade in-house på 1980-talet. Möjligen fler dubbningar också som jag inte känner till.

Helge Skoog och Janne Forssell hittar jag dock inga tecken av att de har medverkat i fler dubbningar. Lite förvånansvärt egentligen, för Helge Skoog är ju en väldigt välkänd skådespelare och komiker, som varit med i fler filmer än många kan räkna till (nästan); så man kan ju tycka att han borde passa bra i dubbningssammanhang. Janne Forssell är väl inte fullt lika känd, men har varit radiopratare en del och i mindre utsträckning spelat biroller i svenska filmer.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 september 2023 kl. 09:53:01Stefan Ekman spelade professor Porter i Disneys Legenden om Tarzan och var berättare för Nalle Puh och I-ors stora dag/I-ors födelsedag, som SVT dubbade in-house på 1980-talet. Möjligen fler dubbningar också som jag inte känner till.

Helge Skoog och Janne Forssell hittar jag dock inga tecken av att de har medverkat i fler dubbningar. Lite förvånansvärt egentligen, för Helge Skoog är ju en väldigt välkänd skådespelare och komiker, som varit med i fler filmer än många kan räkna till (nästan); så man kan ju tycka att han borde passa bra i dubbningssammanhang. Janne Forssell är väl inte fullt lika känd, men har varit radiopratare en del och i mindre utsträckning spelat biroller i svenska filmer.
Helge spelade Ture Björkman i Sagan om Skrotnisse och Hans Vänner från 1985, som också var Robert Gustafssons debutering.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 september 2023 kl. 10:06:28Helge spelade Ture Björkman i Sagan om Skrotnisse och Hans Vänner från 1985, som också var Robert Gustafssons debutering.
Tack, den hade jag missat i hastigheten. :)

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 september 2023 kl. 10:06:28Helge spelade Ture Björkman i Sagan om Skrotnisse och Hans Vänner från 1985, som också var Robert Gustafssons debutering.
E de int svenskt?

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 26 september 2023 kl. 10:47:09E de int svenskt?
Jo, det har du nog rätt i - då bör det ju inte räknas in som en dubbning...

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 september 2023 kl. 10:48:53Jo, det har du nog rätt i - då bör det ju inte räknas in som en dubbning...
Jag gillar ändå Stefan Ekman som Dundermusen "Penfold, SHUSH"

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 september 2023 kl. 09:53:01Stefan Ekman spelade professor Porter i Disneys Legenden om Tarzan och var berättare för Nalle Puh och I-ors stora dag/I-ors födelsedag, som SVT dubbade in-house på 1980-talet. Möjligen fler dubbningar också som jag inte känner till.

Stefan Ekman har medverkat i flera dubbningar, kommer heller inte precis ihåg allt, men Bosse Bogserbåt är ju en klassiker.

Helge Skoog var även med i Creep School (visserligen delvis svensk, men engelska är originalspråk), och jag håller faktiskt med; förvånande han inte har dubbat mer än så. Dock har han lånat ut sin röst till ett par svenska originalproduktioner som t. ex. Exit och Hararna fångar och steker jägaren. :) 

MOA

Citat från: Erika skrivet 26 september 2023 kl. 12:31:50Stefan Ekman har medverkat i flera dubbningar, kommer heller inte precis ihåg allt, men Bosse Bogserbåt är ju en klassiker.
:)
Där har jag honom

Adam Larsson

Tänkte ta upp den här frågan igen då den har missat

Citat från: Adam Larsson skrivet 19 september 2023 kl. 21:10:06@Daniel Hofverberg

Jag undrar hur det är med säsong 3 av Det vilda djurens flykt jag tror du har nämnt att du har alla dubbade avsnitt. Har du de avsnitten tillgängliga eller är de inte digitaliserade?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 september 2023 kl. 09:53:01Helge Skoog och Janne Forssell hittar jag dock inga tecken av att de har medverkat i fler dubbningar. Lite förvånansvärt egentligen, för Helge Skoog är ju en väldigt välkänd skådespelare och komiker, som varit med i fler filmer än många kan räkna till (nästan); så man kan ju tycka att han borde passa bra i dubbningssammanhang.er.
Samma sak har även förvåntat mig med Helge Skoog ???

Kankse Helge gjord röstprover för några dubbroller men sen inte fick dom ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Den  är väl dock ingen dubbning eller ?

Jan Lööf är ju svensk ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

DunderMusen e stulen av största plagiat kanalen som finns

TonyTonka

Nu vet jag inte om det tagits upp i tråden tidigare, men nu har Pinocchios originaldubbning letat sig upp på archive.org:

https://archive.org/details/pinocchio-originaldubbning-1941
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

MOA

Citat från: TonyTonka skrivet  5 oktober 2023 kl. 17:51:34Nu vet jag inte om det tagits upp i tråden tidigare, men nu har Pinocchios originaldubbning letat sig upp på archive.org:

https://archive.org/details/pinocchio-originaldubbning-1941
DingoPictures05,aldrig sett tidigare