Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Allan Svensson har dubbat en del har jag läst här men har Helge Skoog,Janne Forssell & Stefan Ekman dubbat nåt annat?

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 26 september 2023 kl. 09:35:20Allan Svensson har dubbat en del har jag läst här men har Helge Skoog,Janne Forssell & Stefan Ekman dubbat nåt annat?
Stefan Ekman spelade professor Porter i Disneys Legenden om Tarzan och var berättare för Nalle Puh och I-ors stora dag/I-ors födelsedag, som SVT dubbade in-house på 1980-talet. Möjligen fler dubbningar också som jag inte känner till.

Helge Skoog och Janne Forssell hittar jag dock inga tecken av att de har medverkat i fler dubbningar. Lite förvånansvärt egentligen, för Helge Skoog är ju en väldigt välkänd skådespelare och komiker, som varit med i fler filmer än många kan räkna till (nästan); så man kan ju tycka att han borde passa bra i dubbningssammanhang. Janne Forssell är väl inte fullt lika känd, men har varit radiopratare en del och i mindre utsträckning spelat biroller i svenska filmer.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 september 2023 kl. 09:53:01Stefan Ekman spelade professor Porter i Disneys Legenden om Tarzan och var berättare för Nalle Puh och I-ors stora dag/I-ors födelsedag, som SVT dubbade in-house på 1980-talet. Möjligen fler dubbningar också som jag inte känner till.

Helge Skoog och Janne Forssell hittar jag dock inga tecken av att de har medverkat i fler dubbningar. Lite förvånansvärt egentligen, för Helge Skoog är ju en väldigt välkänd skådespelare och komiker, som varit med i fler filmer än många kan räkna till (nästan); så man kan ju tycka att han borde passa bra i dubbningssammanhang. Janne Forssell är väl inte fullt lika känd, men har varit radiopratare en del och i mindre utsträckning spelat biroller i svenska filmer.
Helge spelade Ture Björkman i Sagan om Skrotnisse och Hans Vänner från 1985, som också var Robert Gustafssons debutering.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 september 2023 kl. 10:06:28Helge spelade Ture Björkman i Sagan om Skrotnisse och Hans Vänner från 1985, som också var Robert Gustafssons debutering.
Tack, den hade jag missat i hastigheten. :)

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 september 2023 kl. 10:06:28Helge spelade Ture Björkman i Sagan om Skrotnisse och Hans Vänner från 1985, som också var Robert Gustafssons debutering.
E de int svenskt?

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 26 september 2023 kl. 10:47:09E de int svenskt?
Jo, det har du nog rätt i - då bör det ju inte räknas in som en dubbning...

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 september 2023 kl. 10:48:53Jo, det har du nog rätt i - då bör det ju inte räknas in som en dubbning...
Jag gillar ändå Stefan Ekman som Dundermusen "Penfold, SHUSH"

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 september 2023 kl. 09:53:01Stefan Ekman spelade professor Porter i Disneys Legenden om Tarzan och var berättare för Nalle Puh och I-ors stora dag/I-ors födelsedag, som SVT dubbade in-house på 1980-talet. Möjligen fler dubbningar också som jag inte känner till.

Stefan Ekman har medverkat i flera dubbningar, kommer heller inte precis ihåg allt, men Bosse Bogserbåt är ju en klassiker.

Helge Skoog var även med i Creep School (visserligen delvis svensk, men engelska är originalspråk), och jag håller faktiskt med; förvånande han inte har dubbat mer än så. Dock har han lånat ut sin röst till ett par svenska originalproduktioner som t. ex. Exit och Hararna fångar och steker jägaren. :) 

MOA

Citat från: Erika skrivet 26 september 2023 kl. 12:31:50Stefan Ekman har medverkat i flera dubbningar, kommer heller inte precis ihåg allt, men Bosse Bogserbåt är ju en klassiker.
:)
Där har jag honom

Adam Larsson

Tänkte ta upp den här frågan igen då den har missat

Citat från: Adam Larsson skrivet 19 september 2023 kl. 21:10:06@Daniel Hofverberg

Jag undrar hur det är med säsong 3 av Det vilda djurens flykt jag tror du har nämnt att du har alla dubbade avsnitt. Har du de avsnitten tillgängliga eller är de inte digitaliserade?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 september 2023 kl. 09:53:01Helge Skoog och Janne Forssell hittar jag dock inga tecken av att de har medverkat i fler dubbningar. Lite förvånansvärt egentligen, för Helge Skoog är ju en väldigt välkänd skådespelare och komiker, som varit med i fler filmer än många kan räkna till (nästan); så man kan ju tycka att han borde passa bra i dubbningssammanhang.er.
Samma sak har även förvåntat mig med Helge Skoog ???

Kankse Helge gjord röstprover för några dubbroller men sen inte fick dom ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Den  är väl dock ingen dubbning eller ?

Jan Lööf är ju svensk ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

DunderMusen e stulen av största plagiat kanalen som finns

TonyTonka

Nu vet jag inte om det tagits upp i tråden tidigare, men nu har Pinocchios originaldubbning letat sig upp på archive.org:

https://archive.org/details/pinocchio-originaldubbning-1941
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

MOA

Citat från: TonyTonka skrivet  5 oktober 2023 kl. 17:51:34Nu vet jag inte om det tagits upp i tråden tidigare, men nu har Pinocchios originaldubbning letat sig upp på archive.org:

https://archive.org/details/pinocchio-originaldubbning-1941
DingoPictures05,aldrig sett tidigare