Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

BPS

Vad är våra synpunkter på filmer som inte släppts med dubbningarna fysiskt eller på någon streamingtjänst men visas på TV då och då med svenskt tal?

Räknas dessa som ovanliga? De är ju inte direkt lättillgängliga i alla fall.

Lillefot

Citat från: BPS skrivet 10 oktober 2023 kl. 22:18:00Vad är våra synpunkter på filmer som inte släppts med dubbningarna fysiskt eller på någon streamingtjänst men visas på TV då och då med svenskt tal?

Spontant känner jag personligen att det är försvarbart. Filmbolagen tjänar ju inte direkt pengar på försäljning av DVD:er eller Blu-Rayer med dubbningen om de inte finns till att börja med.

Om det gäller hyffsat nya filmer skulle jag dock dra mig för att göra det.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 10 oktober 2023 kl. 22:18:00Vad är våra synpunkter på filmer som inte släppts med dubbningarna fysiskt eller på någon streamingtjänst men visas på TV då och då med svenskt tal?

Spontant anser jag att det är okej om filmen inte har sänts på TV på åtminstone några månaders tid och inte finns kvar på någon Play-tjänst (typ SVT Play eller TV4 Play) - även tidigare än så känns försvarbart om det finns något som tyder på att filmen inte kommer att sändas igen i närtid (exempelvis om man fått besked från TV-kanalen att deras rättigheter har gått ut).

Men det får nog bedömas från fall till fall, då det beror lite på omständigheterna. Gäller det kanaler som inte har Play-tjänster tycker jag man kan vara mer flexibla än vid kanaler som exempelvis SVT, i och med att många i dagens läge inte längre har linjär TV.

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 oktober 2023 kl. 22:41:50Spontant anser jag att det är okej om filmen inte har sänts på TV på åtminstone några månaders tid och inte finns kvar på någon Play-tjänst (typ SVT Play eller TV4 Play) - även tidigare än så känns försvarbart om det finns något som tyder på att filmen inte kommer att sändas igen i närtid (exempelvis om man fått besked från TV-kanalen att deras rättigheter har gått ut).

Men det får nog bedömas från fall till fall, då det beror lite på omständigheterna. Gäller det kanaler som inte har Play-tjänster tycker jag man kan vara mer flexibla än vid kanaler som exempelvis SVT, i och med att många i dagens läge inte längre har linjär TV.
Filmen i fråga är Scooby-Doo och Häxans Spöke som tidigare har visats på Boomerang lite då och då men nu finns ju inte ens den kanalen kvar...

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 10 oktober 2023 kl. 22:47:52Filmen i fråga är Scooby-Doo och Häxans Spöke som tidigare har visats på Boomerang lite då och då men nu finns ju inte ens den kanalen kvar...
Det är helt lugnt - när jag söker i Kungliga Bibliotekets tidningstjänst hittar jag ingen TV-sändning efter december 2017, och jag förutsätter att någon tidning bör ha haft med tablåer för Boomerang under hela perioden kanalen fanns. Det är ju nästan sex år sedan, så det kan inte ens klassas som "då och då"...
(När det gäller OCR finns i och för sig alltid risken att KB har tolkat någon bokstav fel, så att filmen sänts någon gång efter det men blivit registrerad fel så att man inte får någon träff på den titeln vid sökning, men det förefaller osannolikt att teckenigenkänningen skulle ha blivit fel på varenda tidning som haft med tablåer för Boomerang den aktuella dagen; och även om så mot förmodan vore fallet så att någon senare sändning missats är det ju långt mellan 2017 och 2023...)

Då är det en svårare fråga hur man ska ställa sig om det gäller filmer/serier som funnits ute på SVT Play fram tills relativt nyligen, men som försvunnit därifrån - när ska man anse att det är tillräckligt länge sedan för att våga lägga upp, utan att tro att SVT kommer att sända filmen/serien igen i närtid...? Där har jag inga bra svar, utan man får väl använda sunt förnuft och ta ställning från fall till fall.

BPS

Här kommer nu Scooby-Doo och Häxans Spöke med bättre bildkvalitet än VHS och ännu bättre om man väljer att ladda ner mpeg4 filen.

https://archive.org/details/scooby-doo-haxans-spoke-svenskt-tal

gstone

Kankse någon kan ladda upp Mowglis bröder" ("Mowgli's Brothers", 1976) ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 13 oktober 2023 kl. 01:27:10Kankse någon kan ladda upp Mowglis bröder" ("Mowgli's Brothers", 1976) ?
Jag fick nästan tag i den, men tyvärr bara nästan. En av mina kontakter hade både den och alla andra av Chuck Jones halvtimmeslånga kortfilmer från TV3, men han gick tyvärr bort i våras och trots upprepade löften hann jag aldrig få hans kopior (mest troligt hann han aldrig digitalisera dem, vilket han lovade att göra strax innan han slutade höra av sig till mig)... :'(

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 oktober 2023 kl. 02:29:06Jag fick nästan tag i den, men tyvärr bara nästan. En av mina kontakter hade både den och alla andra av Chuck Jones halvtimmeslånga kortfilmer från TV3, men han gick tyvärr bort i våras och trots upprepade löften hann jag aldrig få hans kopior (mest troligt hann han aldrig digitalisera dem, vilket han lovade att göra strax innan han slutade höra av sig till mig)... :'(
Vilka var dom svenska rösterna i den förresten ?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 oktober 2023 kl. 02:29:06Jag fick nästan tag i den, men tyvärr bara nästan. En av mina kontakter hade både den och alla andra av Chuck Jones halvtimmeslånga kortfilmer från TV3, men han gick tyvärr bort i våras och trots upprepade löften hann jag aldrig få hans kopior (mest troligt hann han aldrig digitalisera dem, vilket han lovade att göra strax innan han slutade höra av sig till mig)... :'(
Det var väldigt tråkigt att höra :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

MOA

Trodde de va en uppföljare till Mowgli 1967

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 13 oktober 2023 kl. 13:29:35Trodde de va en uppföljare till Mowgli 1967
Nej; Mowglis bröder är amerikansk; inte rysk. Och en 25 minuter lång kortfilm av Chuck Jones.

Ovanliga dubbningar

Ursäkta att jag lyst med min frånvaro under en längre tid, då jag varit mer eller mindre datorlös. Men nu har jag äntligen köpt en ny dator, och håller på att installera nödvändig mjukvara, så nu är jag snart redo att sätta igång med alla projekt som legat i malpåse de senaste nio månaderna. :)

Jag har ännu inte kopplat in den större hårddisken från min gamla dator, så ännu vet jag inte om allt arbetsmaterial är oskatt eller om något gått förlorat - det är bara att hålla tummarna, och om några dagar bör jag veta mer.

Först ut blir något ni alla redan har sett, fast på sätt och vis ändå inte...

Steffan Rudvall

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 15 oktober 2023 kl. 10:43:33Ursäkta att jag lyst med min frånvaro under en längre tid, då jag varit mer eller mindre datorlös. Men nu har jag äntligen köpt en ny dator, och håller på att installera nödvändig mjukvara, så nu är jag snart redo att sätta igång med alla projekt som legat i malpåse de senaste nio månaderna. :)

Jag har ännu inte kopplat in den större hårddisken från min gamla dator, så ännu vet jag inte om allt arbetsmaterial är oskatt eller om något gått förlorat - det är bara att hålla tummarna, och om några dagar bör jag veta mer.

Det var trevligt att höra, men har du fått tillgång till ditt archive.org konto?

Lillefot

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 15 oktober 2023 kl. 10:43:33Ursäkta att jag lyst med min frånvaro under en längre tid, då jag varit mer eller mindre datorlös. Men nu har jag äntligen köpt en ny dator, och håller på att installera nödvändig mjukvara, så nu är jag snart redo att sätta igång med alla projekt som legat i malpåse de senaste nio månaderna. :)

Fantastiskt att få höra det, då får vi hoppas att du snart kan återuppta de projekt som legat på is.

Förhoppningsvis är din gamla hårddisk intakt, för jag tvivlar på att den skulle gå sönder av endast inaktivitet. Men för säkerhets skull kanske det vore en bra ide med en extern disk för säkerhetskopiering?
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.