Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Hacke Hackspett

Startat av ddubbning, 11 maj 2006 kl. 19:26:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: gstone skrivet 24 maj 2023 kl. 10:32:08Det kom en ny långfilm för några år sedan jag tror den blev dubbade.

Den var jord i latin Amerika eller Spanien tror jag.

Men filmade på Engelska.

Undrar vem som dubbade Hacke på Svenska( om den nu dubbades) ?
De undrar jag också

Skokaka

Citat från: gstone skrivet 24 maj 2023 kl. 10:32:08Det kom en ny långfilm för några år sedan jag tror den blev dubbade.

Den var jord i latin Amerika eller Spanien tror jag.

Men filmade på Engelska.

Undrar vem som dubbade Hacke på Svenska( om den nu dubbades) ?
Osäker på om Niclas Wahlgren eller Irene Lindh återvände i rollen...

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 24 maj 2023 kl. 12:43:36Osäker på om Niclas Wahlgren eller Irene Lindh återvände i rollen...
De tror int jag

Jabberjaw

Citat från: Jabberjaw skrivet  1 juni 2022 kl. 23:23:221987 runt Maj - 25 avsnitt
1988 - 27 avsnitt
1989 - 52 avsnitt

Vilket innebär att det totalt dubbats 104 stycken delepisoder utav Woody Woodpecker & Co./ with Friends.
Det skulle vara väldigt roligt om även användare Gorehound hittar sina gamla avsnitt som YouTube hann ta bort. När han laddade upp avsnitten som ZIP som fanns "kvar"? på en disk så var det långtifrån alla som tidigare legat på plattformen.

Totalt så har jag nu ~41* delepisoder av gamla Media Dubb/Lasse Svensson utav den här serien. Så många saknas fortfarande tråkigt nog. Men det verkar endå som att ganska många spelade in den här serien. Så det kanske inte är hopplöst att få alla avsnitten kompletta om man fyller på med det man har tidsnog?  ???  :)

De episoder jag har just nu är (kanske glömt någon..)

Jag har grävt fram ytterligare 33 delepisoder av Woody Woodpecker & Co./ with Friends, inspelat från TV3 -88.
Följande episoder, varav 3 - 4 st är dubletter på avsnitt jag hittat i tidigare inlägg #114 på sida 8:

Nya avsnitt är alltså

In Saddle-Sore Woody (1964)
SNOW PLACE LIKE HOME (1966)
VICIOUS VIKING (1967)
Get Lost! Little Doggy (1964)
FAT IN THE SADDLE (1968) (Postryttaren)
Whats Peckin' (1965) (Professorns hemliga uppfinning)
CHILLY AND THE LOONEY GOONEY (1969) (Chilly & Albatrossen)
Feudin Fightin n fussin (1968) (Maten som försvann)
The Unbearable Salesman (1957) (Världens bästa försäljare)
Chilly Willy: Yukon Have It (1959)
Dopey Dick The Pink Whale (1957)
Phoney Express (1962)
Scalp Treatment (1952) (Hacke & Den Vackra Indianflickan)
Nutty Pine Cabin (1942) (Andy Pandy Försöker Bygga Hus)
The Talking Dog (?) (Den talande hunden)
Fish Fry (1957) (Guldfisken o katten)
Pixie Picnic (1948) (Dvärgarnas musikaliska picknick)
Woody Dines Out (1945) (Hacke går på restaurang)
Belle Boys (1953) (Hacke jobbar på hotell)
Broadway Bow Wow's (1954) (Historien om john & Mary)
Woody Woodpecker (1941 debut)
Hi-Rise Wise Guys (1970) (Inga Olyckor tack)
Paste Makes Waste (1968) (Golfrundan som sprack)
Chilly's Hide A Way (1971) (Chilly i överestens hus)
Horse Play (1967) (Hacke o den hästtokige indianen)
Rocket Racket (1962) (Hacke blir nästan rymdpilot)
Pesty Guest (1965) (Inga pingviner på hotellet)
Roof Top Razele Dazzle (1964) (Charlie sätter upp tv antenn)
Short in the saddle (1963?) (Hacke letar guld)
Operation Sawmill (1953) (Hacke jobbar i skogen)
Mans best friend (1941) (Människans bästa vän)
Hay Rube (1954) (Hästen som blev kär)
Hassle in a Castle (1966) (Prinsessan)

Det innebär att jag nu funnit omkring ~64 stycken delepisoder utav 104 totalt.

Skokaka

Jag såg faktiskt denna idag. Dock så är det Niclas Wahlgren som är Hacke här, och jag som trodde att bara Irene Lindh var Hacke i just DENNA perioden... I de dubbade kortfilmerna med Irene som jag såg så var Hackes "Guess who?" i introt inte dubbad, och det var ingen uppläsare för titeln av serien. Dock så läste uppläsaren titlarna på kortfilmerna. Kanske kortfilmerna har två dubbar? 

Jag är i hela fall 100% säker att i denna så var det Ole Ornered som dubbade Gabby Gator (Kallas för "All.I.Gator" i denna) och detta är alligatorns debut. Själv föredrar jag Gunnar Ernblad i rollen, jag kommer ihåg hans insats i kortfilmen som jag såg dubbad, Little Woody Riding Hood. Detta var första gången jag såg alligatorn, vilket är ironiskt då detta var hans näst sista framträdande. 

Men i hela fall, här är kortfilmen jag såg idag som sagt: 

https://www.youtube.com/watch?v=eIEh159k8fc&t=58s&pp=ygUPc3VtcG1hcmtzYXR0YWNr

Jabberjaw

Citat från: Skokaka skrivet 22 september 2023 kl. 22:06:03Jag såg faktiskt denna idag. Dock så är det Niclas Wahlgren som är Hacke här, och jag som trodde att bara Irene Lindh var Hacke i just DENNA perioden... I de dubbade kortfilmerna med Irene som jag såg så var Hackes "Guess who?" i introt inte dubbad, och det var ingen uppläsare för titeln av serien. Dock så läste uppläsaren titlarna på kortfilmerna. Kanske kortfilmerna har två dubbar?

Jag är i hela fall 100% säker att i denna så var det Ole Ornered som dubbade Gabby Gator (Kallas för "All.I.Gator" i denna) och detta är alligatorns debut. Själv föredrar jag Gunnar Ernblad i rollen, jag kommer ihåg hans insats i kortfilmen som jag såg dubbad, Little Woody Riding Hood. Detta var första gången jag såg alligatorn, vilket är ironiskt då detta var hans näst sista framträdande.

Orginaldubbningen sändes endast på TV3 1988 - 1990. Och där var de flesta birollerna Gunnar Ernblad medans Hacke var Irene Lindh. Alla avsnitten finns vad jag vet med båda dubbningarna. Men tidsperioden för själva kortfilmerna spelar ingen roll. Det Kanal 5 sände och som finns på DVD är bara omdubbningen, inget annat.

Några VHS av CiC video gavs ut 1993 - 1994 med Media Dubbs TV3 röster. Finns längre bak i tråden. Själv så klarar jag inte en sekund av omdubbningen. Tycker den är riktigt dålig. :(

MOA

Citat från: Jabberjaw skrivet 22 september 2023 kl. 22:19:39Orginaldubbningen sändes endast på TV3 1988 - 1990. Och där var de flesta birollerna Gunnar Ernblad medans Hacke var Irene Lindh. Alla avsnitten finns vad jag vet med båda dubbningarna. Men tidsperioden för själva kortfilmerna spelar ingen roll. Det Kanal 5 sände och som finns på DVD är bara omdubbningen, inget annat.

Några VHS av CiC video gavs ut 1993 - 1994 med Media Dubbs TV3 röster. Finns längre bak i tråden. Själv så klarar jag inte en sekund av omdubbningen. Tycker den är riktigt dålig. :(
Ja Niclas Wahlgren som Hacke e riktigt malplacerad

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Så vist fannas det en länk till ett  dokument om rösterna i Eurotroll dubbningen någonstans i denna tråd ?

Kan mam fortfrande det på det dokumentet ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

BPS

Citat från: gstone skrivet 23 september 2023 kl. 12:27:07Så vist fannas det en länk till ett  dokument om rösterna i Eurotroll dubbningen någonstans i denna tråd ?

Kan mam fortfrande det på det dokumentet ?

Citat från: TonyTonka skrivet  3 september 2009 kl. 15:55:44Angående speedad fick jag ett till mail av Lasse Svensson.

Om någon är intresserad så har jag bifogat ett dokument med röster över Hacke Hackspätt-DVD:er som släpptes för ett år sedan.

Skokaka

Citat från: Skokaka skrivet 22 september 2023 kl. 22:06:03Jag såg faktiskt denna idag. Dock så är det Niclas Wahlgren som är Hacke här, och jag som trodde att bara Irene Lindh var Hacke i just DENNA perioden... I de dubbade kortfilmerna med Irene som jag såg så var Hackes "Guess who?" i introt inte dubbad, och det var ingen uppläsare för titeln av serien. Dock så läste uppläsaren titlarna på kortfilmerna. Kanske kortfilmerna har två dubbar?

Tycker förresten det är synd att Gabbys sjungande inte dubbades i denna, men den var ju fortfarande rolig... Jag kommer ihåg att Gunnar i hela fall dubbade Gabbys sjungande.

Tycker att det var roligt att Gunnar la till ett skrik för alligatorn i slutet av Little Woody Riding Hood, vilket han inte gjorde på Engelska...

Vet du? Jag gillar den här alligatorn, han är korkad och rolig. ;D Inte den vassaste alligatorn direkt. (Förutom om man syftar på hans tänder, förstås...)

Skokaka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 maj 2011 kl. 15:56:25De kortfilmer jag har inspelat från TV3 är:

Fat in the Saddle (1968)
What's Peckin' (1965)
Chilly and the Looney Gooney (1969)

samt början av Feudin Fightin-N-Fussin' (1968), där bandet tyvärr hade tagit slut så att bara ungefär hälften av kortfilmen fanns med.

Dessutom har jag den sampler-VHS som Philips gav ut i början av 1990-talet som paket tillsammans med tomband, som bara hette Hacke Hackspett, som innehöll följande tre kortfilmer:

Red Riding Hoodlum
Little Woody Riding Hood
Woody and the Beanstalk

De sista tre är de som jag har sett på Svenska. ;D

Skokaka

Citat från: gorehound skrivet  6 september 2012 kl. 14:36:40Ah så bra! Har inte riktigt hunnit leta efter den där boken med alla avsnitt ännu, lovar att börja med sökandet ikväll, ska försöka ordna en lista på det är forumet över vilka Hacke-avsnitt som jag har med TV3-dubben. De flesta är 60-talsfilmerna. :) Men några som jag kommer ihåg på rak arm är följande:
Woody Woodpecker (1941)
Wet Blanket Policy (1948)
Dopey Dick the Pink Whale (1957)
Romp in the Swamp (1959)

Jadå, har kanske 2 eller 3 kassetter av Nisse med GSPs dubbning. :)
Wet Blanket Policy? Då är jag (fortfarande) väldigt nyfiken vem som dubbade Ville Vråk.

Skokaka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 september 2012 kl. 21:32:24Utöver de skådisar du nämner känner jag också igen Beatrice Järås, som spelade ett av Hackes systerbarn (vars svenska namn jag totalt glömt bort just nu) i de kortfilmer där de medverkar. Fler än de fem skådisarna tror jag faktiskt inte medverkade i serien, men jag har som sagt sett för lite för att kunna dra några säkra slutsatser.
Jag vet inte varför jag brukade tro att det var Maria Weisby... :-[

Daniel Hofverberg

Citat från: Skokaka skrivet 24 september 2023 kl. 02:32:24De sista tre är de som jag har sett på Svenska. ;D
Nuförtiden har jag också lyckats få tag i den felfria utgåvan av Läs en saga, farbror Hacke, som de tre kortfilmerna är hämtade från. Jag skrev ju ursprungligen i den här tråden att den VHS-utgåvan bara har engelskt tal utan text, men det visade sig vara en felaktig första upplaga; som senare korrigerades till svenskt tal med TV3s dubbning. :)

Men den korrigerade upplagan fick tydligen aldrig Kungliga Biblioteket/Svensk Mediedatabas in, så där framstår det som om alla upplagor av den utgåvan är i otextad originalversion...

Sampler-kassetten med de tre kortfilmerna, som följde med Philips tomband på 1990-talet, var alltså en nedkortad version av Läs en saga, farbror Hacke med de tre första kortfilmerna från den utgåvan - på den riktiga utgåvan finns därutöver ytterligare fem kortfilmer. Något som inte framgår på omslaget till sampler-VHSen, där det inte nämns ett ord om Läs en saga, farbror Hacke.