Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disney+ (Disneys streamingtjänst)

Startat av gstone, 29 augusti 2018 kl. 22:30:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Finns The Happiest Millionaire på Disney Plus i Sverige ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 15 oktober 2023 kl. 19:46:58Finns The Happiest Millionaire på Disney Plus i Sverige ?
Nej, tyvärr inte. Filmen finns på Disney+ i USA, men har där bara engelskt ljudspår samt engelsk och kinesisk text.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 oktober 2023 kl. 22:04:03Nej, tyvärr inte. Filmen finns på Disney+ i USA, men har där bara engelskt ljudspår samt engelsk och kinesisk text.
Då får jag väl köpa den på DVD.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 15 oktober 2023 kl. 22:09:51Då får jag väl köpa den på DVD.
Har filmen verkligen släppts på DVD med svensk text? Jag hittar i alla fall inga spår av någon sådan utgåva som nu finns tillgänglig i någon nätbutik, trots att jag letat runt i butiker i både Sverige, Storbritannien, Italien, Tyskland, Frankrike och Spanien... :(

Den amerikanska DVD-utgåvan verkar förvisso relativt lättillgänglig, men den har förstås ingen svensk text.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 oktober 2023 kl. 00:46:55Har filmen verkligen släppts på DVD med svensk text? Jag hittar i alla fall inga spår av någon sådan utgåva som nu finns tillgänglig i någon nätbutik, trots att jag letat runt i butiker i både Sverige, Storbritannien, Italien, Tyskland, Frankrike och Spanien... :(

Den amerikanska DVD-utgåvan verkar förvisso relativt lättillgänglig, men den har förstås ingen svensk text.
Nej, någon svensk eller svensktextad DVD-utgåva av The Happiest Millionaire känner jag inte till. Den gavs ut på VHS någon gång på 1980-talet under titeln Den glada miljonären, men den utgåvan är nog inte så lätt att få tag på.
https://disneyinfo.nl/videodetail.php?film=1317

Filmen har även visats på TV - på Filmnet och Kanal 5 - så det är kanske någon som har den inspelad därifrån? En annan alternativ titel som ibland har förekommit i Sverige är Butlern och krokodilen.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 oktober 2023 kl. 07:08:55Nej, någon svensk eller svensktextad DVD-utgåva av The Happiest Millionaire känner jag inte till. Den gavs ut på VHS någon gång på 1980-talet under titeln Den glada miljonären, men den utgåvan är nog inte så lätt att få tag på.
https://disneyinfo.nl/videodetail.php?film=1317

Filmen har även visats på TV - på Filmnet och Kanal 5 - så det är kanske någon som har den inspelad därifrån? En annan alternativ titel som ibland har förekommit i Sverige är Butlern och krokodilen.
Vilket är missvisande eftersom det inte alls är någon krokodil utan en alligator. (nog för att alligatorer är besläktade med krokodiler men iallafall)

Det är samma sak med Brutus & Nero i Bernard och Bianca, många kallar dem för "krokodiler" när det i själva verket är alligatorer, vilket t.o.m. syns på deras nosar.

Alligatorer har nämligen mycket bredare nosar än krokodiler.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 oktober 2023 kl. 08:41:41Vilket är missvisande eftersom det inte alls är någon krokodil utan en alligator. (nog för att alligatorer är besläktade med krokodiler men iallafall)
Har du sett själva filmen eller går du bara efter bilder ?

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 16 oktober 2023 kl. 09:00:22Har du sett själva filmen eller går du bara efter bilder ?
Jag har aldrig sett filmen men har läst om den och sett bilder.

Det är jättemånga av Disneys spelfilmer som jag aldrig sett i sin helhet, någon gång kommer jag dock att göra det.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 oktober 2023 kl. 08:41:41Vilket är missvisande eftersom det inte alls är någon krokodil utan en alligator. (nog för att alligatorer är besläktade med krokodiler men iallafall)
Visst har du rätt i att det är alligatorer och inte krokodiler. Jag gissar att den som hittat på den titeln är i ungefär min ålder (eller äldre), för när jag gick i grundskolan så fick vi lära oss att krokodiler och alligatorer är olika arter av samma djur; så att krokodiler fungerar som gruppnamn för djuret som helhet. Det är förstås felaktigt, vilket jag insåg långt senare, men det var det vi fick lära oss i skolan; och därmed antagligen inte bara min klass...

Jag vet för övrigt inte varifrån titeln Butlern och krokodilen kommer ifrån - när jag söker i Svensk Mediedatabas hittar jag bara åt en förekomst vid en TV-sändning på Kanal 5 1997, så jag vet inte om det är Kanal 5 som hittat på den titeln eller om den även förekommit på annat håll...? På FilmNet verkar den av någon anledning uteslutande ha sänts under originaltiteln.

simon.bjornen

Satt och kollade på kortfilmen Det var en gång en filmstudio och la märke till att Nalle puh var med och rösten kändes bekant. I eftertexten stod det Olli Markenros. Är han helt plötsligt godkänd som röst igen eller kan det bara vara något tillfällig comeback?  :)

Disneyfantasten

Citat från: simon.bjornen skrivet 20 oktober 2023 kl. 13:10:51Satt och kollade på kortfilmen Det var en gång en filmstudio och la märke till att Nalle puh var med och rösten kändes bekant. I eftertexten stod det Olli Markenros. Är han helt plötsligt godkänd som röst igen eller kan det bara vara något tillfällig comeback?  :)
Det var antagligen ett nödval, då Guy De La Berg är död sedan snart 9 år tillbaka, Jan Jönsson är 76 och därmed pensionerad och Nalle Puh hade såpass få repliker i den filmen att de därför inte tyckte att det spelade roll, men jag tvivlar på att Markenros skulle kunna spela den karaktären regelbundet även om han kunnat bli godkänd igen i och med att han ju är bosatt i Malmö.

Lillefot

Citat från: simon.bjornen skrivet 20 oktober 2023 kl. 13:10:51Satt och kollade på kortfilmen Det var en gång en filmstudio och la märke till att Nalle puh var med och rösten kändes bekant. I eftertexten stod det Olli Markenros. Är han helt plötsligt godkänd som röst igen eller kan det bara vara något tillfällig comeback?  :)
Troligen fanns det tidspress när kortfilmen skulle dubbas, så att det inte fanns tid att leta efter en ny röst till Nalle Puh.

Själv tyckte jag det var en trevlig överraskning att just Olli fick komma tillbaka till rollen, men det är högst sannolikt endast en engångsföretéelse.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

simon.bjornen

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 oktober 2023 kl. 13:21:27Det var antagligen ett nödval, då Guy De La Berg är död sedan snart 9 år tillbaka, Jan Jönsson är 76 och därmed pensionerad och Nalle Puh hade såpass få repliker i den filmen att de därför inte tyckte att det spelade roll, men jag tvivlar på att Markenros skulle kunna spela den karaktären regelbundet även om han kunnat bli godkänd igen i och med att han ju är bosatt i Malmö.

Troligtvis kan det nog vara så, jag gillade Guy som Nalle Puh men då jag är uppväxt med Olli så blev det en glad överraskning 😊
Men många repliker är det inte.

gstone

Jag skulle gissa att Lego Marvel Avengers: Code Red kommer även till Disney Plus i Sverige imorgon.

gstone

Kommer  LEGO Marvel Avengers: Code Red komma idag i Sverige med ?