Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Det var en gång en filmstudio (Once Upon a Studio, 2023)

Startat av gstone, 12 juni 2023 kl. 00:00:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

E

En svensk trailer till kortfilmen kom just upp på FB. Blev lite överraskad när jag hörde att Olli Markenros var Nalle Puh. Och Anders Öjebo var återigen Peter Pan.

Fast lite förvånad blev jag när Puh sa "Päls och Ludder" för det var väl bara Tor Isedal som sa så?

Disneyfantasten

Citat från: E skrivet 16 oktober 2023 kl. 12:23:34En svensk trailer till kortfilmen kom just upp på FB. Blev lite överraskad när jag hörde att Olli Markenros var Nalle Puh. Och Anders Öjebo var återigen Peter Pan.

Fast lite förvånad blev jag när Puh sa "Päls och Ludder" för det var väl bara Tor Isedal som sa så?
Nej, Jan Jönsson sa också det i 2011-års film.

E

Disneyfantasten

Citat från: E skrivet 16 oktober 2023 kl. 12:26:49Fast i några scener så sa han "Typiskt" också
Det gjorde han, i massa scener skulle jag tro, och det har karaktären annars sagt ända sedan KM Studio tog över alla dubbningar och även efter att de slutade dubba Nalle Puh.

Steffan Rudvall

Citat från: E skrivet 16 oktober 2023 kl. 12:26:49Fast i några scener så sa han "Typiskt" också
Om jag inte misstar mig så är det på engelska två uttryck men som i svenska dubbningar översatt till samma sak. 

De chockande är ju inte vad han säger utan att Olli ens har fått lov att vara med som Nalle Puh det är nog nyinspelat för det där uttrycket brukar inte förekomma i km-dubbningar.

E

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 oktober 2023 kl. 12:30:33De chockande är ju inte vad han säger utan att Olli ens har fått lov att vara med som Nalle Puh det är nog nyinspelat för det där uttrycket brukar inte förekomma i km-dubbningar.
Ja det e just därför jag blev överraskad

Grimner

Grattis, Disney! Hundra år av rasism, homofobi, dålig representation, ekonomisk brottslighet och misshandel av anställda. ;D
Piratkopiering är inte stöld - det är bevarande!
Stöld innebär förstörelse och förlust. Digital duplicering är skapande, och möjliggör för alla, oavsett bakgrund eller resurser, att ta del av livets mångfald. Det är inte bara etiskt, utan en ren dygd.
Tack till alla som fildelar. Ni är hjältar.

Steffan Rudvall

Citat från: E skrivet 16 oktober 2023 kl. 12:35:43Ja det e just därför jag blev överraskad
Disney utnyttjar ju numera nostalgi för att tjäna pengar så det är väl därför han är tillbaka egentligen för han blev ju underkänd i början av 2000-talet.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 oktober 2023 kl. 12:41:19Disney utnyttjar ju numera nostalgi för att tjäna pengar så det är väl därför han är tillbaka egentligen för han blev ju underkänd i början av 2000-talet.
Eller så har han faktiskt blivit Nalle Puhd officiella svenska röst igen. De skickade kanske nytt röstprov och motiverade med att han var den tidigare rösten till karaktären.

Disneyfantasten

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 16 oktober 2023 kl. 13:17:47Eller så har han faktiskt blivit Nalle Puh och speciella svenska röst igen. De skickade kanske nytt röstprov motiverade med att han var den tidigare rösten till karaktären.
Låter väldigt osannolikt, när man underkänner en röst så brukar det gälla permanent, och om man anlitar någon trots att denne inte är godkänd så skulle man nog råka ut för böter.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 oktober 2023 kl. 13:18:56Låter väldigt osannolikt, när man underkänner en röst så brukar det gälla permanent, och om man anlitar någon trots att denne inte är godkänd så skulle man nog råka ut för böter.
Det tror jag inte, görs det nya röstprov så bör väl studion kunna skicka röstprov med vem som helst för det är ju nya röstprov och alltså en ny prövning...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 oktober 2023 kl. 13:27:05Det tror jag inte, görs det nya röstprov så bör väl studion kunna skicka röstprov med vem som helst för det är ju nya röstprov och alltså en ny prövning...
Hur ofta har Disney gjort röstprov med sedan tidigare underkända personer egentligen?  ???

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 oktober 2023 kl. 13:28:41Hur ofta har Disney gjort röstprov med sedan tidigare underkända personer egentligen?  ???
Det kan jag ju inte veta, och det är ju Mathildas teori. Det jag försöker säga är ju bara att studion själva får välja vem det vill skicka röstprov på.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 oktober 2023 kl. 13:36:03Det kan jag ju inte veta, och det är ju Mathildas teori. Det jag försöker säga är ju bara att studion själva får välja vem det vill skicka röstprov på.
Om jag hade varit i studion så skulle jag ha anlitat Olof Wretling.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 oktober 2023 kl. 13:38:15Om jag hade varit i studion så skulle jag ha anlitat Olof Wretling.
Det mest logiska hade ju dock varit Jan Jönsson vad man än tycker om hans insats. Olli har nog bara fått det här jobbet som engångsföreteelse för att Disney ska få till lite nostalgisk känsla antar jag.