Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Det var en gång en filmstudio (Once Upon a Studio, 2023)

Startat av gstone, 12 juni 2023 kl. 00:00:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 oktober 2023 kl. 03:41:16Jag börjar tro att fast att listan är så lång är den inte komplett ändå. I mina öron låter det väldigt mycket som att både Peter Jöback och Tommy Körberg är tillbaka som Aladdin respektive Odjuret men ingen av de står med i listan ju.
Aladdin har ju bara en så pass allmängiltig replik, så det känns fullt möjligt att de skulle ha kunnat "låna" någon gammal inspelning i hans fall; och i så fall är det kanske inte säkert att de crediterar skådespelaren - rör det sig om biodubbningar har ju skådespelarna redan fått betalt för sin insats och skrivit under friköp av rättigheter för all framtid, så därmed har de ju redan crediterats för sin insats en gång; således inte säkert att någon är bunden att creditera deras namn. Och nog borde väl Aladdin ha sagt något liknande i någon av långfilmerna...?

Men Odjuret är märkligare, för han har ju i alla fall definitivt inte sjungit "Ser du stjärnan i det blå?" i någon film...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 oktober 2023 kl. 04:20:43Men Odjuret är märkligare, för han har ju i alla fall definitivt inte sjungit "Ser du stjärnan i det blå?" i någon film...
Om det är Tommy Körberg vilket det verkligen låter som så är det ju konstigt att han inte står med på listen då han ju uppenbarligen måste ha spelat in det här specifikt för filmen. Man kan ju inte anlita en av Sveriges största sångare utan att nämna att han är med även fast han bara sjunger några sekunder.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 oktober 2023 kl. 04:24:38Om det är Tommy Körberg vilket det verkligen låter som så är det ju konstigt att han inte står med på listen då han ju uppenbarligen måste ha spelat in det här specifikt för filmen. Man kan ju inte anlita en av Sveriges största sångare utan att nämna att han är med även fast han bara sjunger några sekunder.
Jag tror snarare att man har tagit en sångreplik från att Tommy tidigare sjungit sången och sedan lagt in den i just denna film, Tommy har faktiskt sjungit sången förut.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 oktober 2023 kl. 01:20:03Trots att jag ligger sjuk i feber har jag ändå orkat se kortfilmen nu, och den var trevlig men lite för kortfattad - det blev ju mer en stor cameosamling än någon konkret handling...

Bra dubbning, i alla fall - och imponerande med hela 57 crediterade skådespelare...!

Jag har inte orkat läsa igenom hela den långa tråden, men den äldre mannen som pratar precis i början (som aldrig nämndes vid namn) måste väl ändå vara Jan Modin...? Han låter i alla fall väldigt lik Benjamin Syrsa. Den unga kvinnan som pratar med honom och som heller aldrig nämns vid namn låter väldigt bekant, men i nuvarande febertillstånd lyckas jag inte placera in hennes röst...

Jag hörde inte att Kalle Anka hade några konkreta repliker alls, han verkade mest bara muttra (och hans läten var heller inte översatta om man såg filmen i svensktextad originalversion), men är hans läten kanske ändå dubbade så att det var Andreas Nilsson i och med att han står med i creditlistan...?

Personligen tyckte jag att Aladdin lät som Peter Jöback, men han står ju inte med i creditlistan - men då han väl bara sa 2 - 3 ord är det ju inte så lätt att höra... Men att Anden är Dan Ekborg råder i alla fall ingen tvekan om.

För övrigt väldigt egendomligt med dubbcreditsen. Till de allra flesta språk på Disney+ (närmare bestämt 15 språk) är det ju samma bristfälliga credits med bara Musse och Mimmi namngivna och resten som "Övriga röster", men till de italienska, nederländska, slovakiska och polska dubbcreditsen är det fler rollfigurer som namnges; och bäst ställt med de polska där det är hela 30 rollfigurer namngivna och resten som "Övriga röster". Om det inte vore för dessa undantag hade man ju kunnat anta att det varit direktiv från Disney att endast Musse och Mimmi skulle namnges, men när nu några länder har namngivit fler än så är det ju märkligt varför alla övriga bara gjort så...? ???
Jag tycker den unga kvinnan låter som Amy Deasismont, av alla namn som står med i rollistan tycker jag iallafall att Amy är den som låter mest lik.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 oktober 2023 kl. 03:41:16Det bör de ha gjort för annars skulle det höras på ljudkvalitén. I det engelska originalet har man bara tagit gamla inspelningar på Clarence Nash.

Jag börjar tro att fast att listan är så lång är den inte komplett ändå. I mina öron låter det väldigt mycket som att både Peter Jöback och Tommy Körberg är tillbaka som Aladdin respektive Odjuret men ingen av de står med i listan ju.
Jag vet inte om Peter Jöback sagt exakt samma sak i något sammanhang, men Tommy Körberg har som sagt sjungit Ser Du Stjärnan i Det Blå förut. (personligen tycker jag att Aladdin låter litegrann som Anton Olofsson Raeder)

Att Rafiki, Kuzco och Roffe har arkivinspelade repliker råder det ingen tvekan om eftersom varken Svante Thuresson (må han vila i frid), Figge Norling eller Fredde Granberg står med i rollistan.

Lite snopet förresten att Morgan Alling återkom som Carl (16 år efter filmen) men inte som Baymax...

Disneyfantasten

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 16 oktober 2023 kl. 20:26:59Jo, men repliken sägs med helt annat tonläge än i filmen. Särskilt i slutet av repliken. Och Johan Hedenberg står ju med i creditsen.

Men för all del, jag kan mycket väl ha fel, någon annan som kan avgöra om det är Rikard eller Johan?
Vi har förut kommit fram till att det är Johan, men för att vara petig;

- i filmen så säger Scar "jag tycks vara omgiven av idioter"

- till skillnad från denna där Scar säger "jag är omgiven av idioter"

Marcusen

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 oktober 2023 kl. 21:49:00Bjarne Heuser är mig veterligen fast anställd på SDI Media/Iyuno, och således lär han vara bunden av avtalet med sin arbetsgivare att inte lämna ut uppgifter.

Hade det rört sig om en frilansande regissör/tekniker hade det kanske gått den vägen, men när han nu är anställd är det nog tyvärr kört. :(
Men man kan väl försöka eller?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 oktober 2023 kl. 09:51:10Jag tror snarare att man har tagit en sångreplik från att Tommy tidigare sjungit sången och sedan lagt in den i just denna film, Tommy har faktiskt sjungit sången förut.
När och var då? Det har jag inget minne av...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 oktober 2023 kl. 18:31:19När och var då? Det har jag inget minne av...
Jag tror han menar inspelningen från albumet Julen är här av Tommy Körberg men det är ju ingenting som Disney kan ta bara sådär. Dessutom låter det ju som en äldre Tommy Körberg.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 oktober 2023 kl. 18:38:02Jag tror han menar inspelningen från albumet Julen är här av Tommy Körberg men det är ju ingenting som Disney kan bara ta. Dessutom låter det ju som en äldre Tommy Körberg.
Jag har inte lyssnat på den skivan, men den gavs ju ut 1989; då Tommy Körberg bör ha varit i 40-årsåldern - Odjuret låter helt klart äldre än så här, och låter i mina öron klart äldre än i Skönheten och Odjuret.

Den skivan gavs ju ut av Mariann Records (Bert Karlssons gamla företag), som 2006 köptes upp av Warner Music. Disney har såvitt jag vet ingen koppling till Warner Music, och att köpa upp rätten att använda en inspelning därifrån lär säkert kosta mer än det kostar att ta in Tommy Körberg för att spela in sången på nytt; så det förefaller mycket långsökt...

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 oktober 2023 kl. 04:24:38Om det är Tommy Körberg vilket det verkligen låter som så är det ju konstigt att han inte står med på listen då han ju uppenbarligen måste ha spelat in det här specifikt för filmen. Man kan ju inte anlita en av Sveriges största sångare utan att nämna att han är med även fast han bara sjunger några sekunder.
Nej, jag tycker också att man inte borde missa att creditera en så känd sångare. Kan det vara någon annan som råkar vara väldigt lik Tommy på rösten...?

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 oktober 2023 kl. 18:48:08Nej, jag tycker också att man inte borde missa att creditera en så känd sångare. Kan det vara någon annan som råkar vara väldigt lik Tommy på rösten...?
Det kan det väl kanske vara men jag hör tyvärr bara Tommy Körberg. Jag skulle gärna vilja höra vad de som är bättre än mig på röstsidentifiering tycker till exempel @Erika . 

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 oktober 2023 kl. 09:58:34Jag vet inte om Peter Jöback sagt exakt samma sak i något sammanhang, men Tommy Körberg har som sagt sjungit Ser Du Stjärnan i Det Blå förut. (personligen tycker jag att Aladdin låter litegrann som Anton Olofsson Raeder)

Att Rafiki, Kuzco och Roffe har arkivinspelade repliker råder det ingen tvekan om eftersom varken Svante Thuresson (må han vila i frid), Figge Norling eller Fredde Granberg står med i rollistan.

Lite snopet förresten att Morgan Alling återkom som Carl (16 år efter filmen) men inte som Baymax...
Hur vet du ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 oktober 2023 kl. 18:55:53Det kan det väl kanske vara men jag hör tyvärr bara Tommy Körberg. Jag skulle gärna vilja höra vad de som är bättre än mig på röstsidentifiering tycker till exempel @Erika .
Kan det vara så att Köberg redan var i studion och dubbade något annat ???

Då kunde han ju haa spelat i detta i hastigheten med.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 oktober 2023 kl. 03:41:16Det bör de ha gjort för annars skulle det höras på ljudkvalitén. I det engelska originalet har man bara tagit gamla inspelningar på Clarence Nash.

Jag börjar tro att fast att listan är så lång är den inte komplett ändå. I mina öron låter det väldigt mycket som att både Peter Jöback och Tommy Körberg är tillbaka som Aladdin respektive Odjuret men ingen av de står med i listan ju.
Om Jöback ändå var i studion för att dubba Kungen i Önskan kan han ju ha spelat in den här  repliken samdigt ;)

Kankse rent av grattis( för nostalgi) ;)