Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Mumintrollet och hans vänner - kometen kommer (2020)

Startat av Goliat, 12 september 2020 kl. 18:10:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet  9 oktober 2023 kl. 09:24:00Det är förstås trevligt att den släpps fysiskt, men om de nu har tagit sig tiden att restaurera filmen så anser jag också att det vore befogat med en Blu-Ray utgåva.
Det håller jag fullständigt med om - jag förutsätter att den har restaurerats i betydligt högre upplösning än DVD-standard, så då känns det ju tråkigt att inte erbjuda en fysisk produkt i HD-upplösning. :(

Nu ska vi väl kanske inte förutsätta att ingen Blu-Ray-utgåva kommer att släppas riktigt än, så länge som inte ens SF Studios sida anger något releasedatum; än mindre tillgängliga format - men det ser ju helt klart inte ljust ut...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 oktober 2023 kl. 09:29:38Det håller jag fullständigt med om - jag förutsätter att den har restaurerats i betydligt högre upplösning än DVD-standard, så då känns det ju tråkigt att inte erbjuda en fysisk produkt i HD-upplösning. :(

Nu ska vi väl kanske inte förutsätta att ingen Blu-Ray-utgåva kommer att släppas riktigt än, så länge som inte ens SF Studios sida anger något releasedatum; än mindre tillgängliga format - men det ser ju helt klart inte ljust ut...
Ha Ha
Inte direkt en film man behöver i  i HD-upplösning. ;)
No kan vara glada att den över huvudlaget ska ges ut på fysik media ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  9 oktober 2023 kl. 10:50:42Ha Ha
Inte direkt en film man behöver i  i HD-upplösning. ;)
Är den inscannad och restaurerad i HD, så "behöver" man den väl också i HD...

Och filmen som sådan är ju traditionellt handtecknad, och 35 mm går ju att scanna in och få nästan obegränsad upplösning på, betydligt bättre än HD-upplösning om man så skulle vilja; så jag ser ingen anledning att begränsa sig till 720x576.

Det senaste året har det förekommit enstaka titlar som bara släppts på Blu-Ray, och inte på DVD, och det tycker jag hade varit ett smartare drag om man nu vill spara pengar - jag gissar att det är få personer som fortfarande har DVD-spelare men inte har Blu-Ray-spelare, då många som bara haft DVD nog har övergått till digital köpfilm (tyvärr).

Men visst, vi får i och för sig vara tacksamma att den släpps fysiskt alls; i dessa tider är det ju långt ifrån givet...

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 oktober 2023 kl. 11:06:27Är den inscannad och restaurerad i HD, så "behöver" man den väl också i HD...

Och filmen som sådan är ju traditionellt handtecknad, och 35 mm går ju att scanna in och få nästan obegränsad upplösning på, betydligt bättre än HD-upplösning om man så skulle vilja; så jag ser ingen anledning att begränsa sig till 720x576.

Det senaste året har det förekommit enstaka titlar som bara släppts på Blu-Ray, och inte på DVD, och det tycker jag hade varit ett smartare drag om man nu vill spara pengar - jag gissar att det är få personer som fortfarande har DVD-spelare men inte har Blu-Ray-spelare, då många som bara haft DVD nog har övergått till digital köpfilm (tyvärr).

Men visst, vi får i och för sig vara tacksamma att den släpps fysiskt alls; i dessa tider är det ju långt ifrån givet...
Deras planer från början va väl bio och därefter om det gick bra skulle de ut på bluray, så när det ploppar upp en dvd...märkligt egentligen.

Kanske är det så att det kommer senare eller så satsar de på streaming och tryckte dvd för det var billigare än bluray kanske.

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet  9 oktober 2023 kl. 21:21:55Deras planer från början va väl bio och därefter om det gick bra skulle de ut på bluray, så när det ploppar upp en dvd...märkligt egentligen.

Kanske är det så att det kommer senare eller så satsar de på streaming och tryckte dvd för det var billigare än bluray kanske.
Vi ska nog inte dra slutsatser innan SF Studios själva går ut med information om fysiska släppen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 oktober 2023 kl. 21:30:55Vi ska nog inte dra slutsatser innan SF Studios själva går ut med information om fysiska släppen.
Nej, precis - hoppet är inte ute förrän SF Studios publicerar vilket/vilka format som filmen ska släppas på. Än så länge verkar deras pressajt inte innehålla ett ord om någon Home Entertainment-release, utan bara bio.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 oktober 2023 kl. 22:00:54Nej, precis - hoppet är inte ute förrän SF Studios publicerar vilket/vilka format som filmen ska släppas på. Än så länge verkar deras pressajt inte innehålla ett ord om någon Home Entertainment-release, utan bara bio.
Det är ju tidigt, på vissa orter går ju filmen fortfarande på biograferna och dessutom är Ginza den enda källan iallafall just nu.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 oktober 2023 kl. 22:07:35Det är ju tidigt, på vissa orter går ju filmen fortfarande på biograferna och dessutom är Ginza den enda källan iallafall just nu.
Precis, det kommer nog dröja några veckor till innan SF Studios går ut med något - om inte annat, så åtminstone av rent affärsmässiga skäl; de vill ju inte gå ut med något för tidigt som kan göra att folk avstår från att se filmen på bio...

Det lär väl vara först när filmen inte längre visas på någon större biograf som det kan vara taktiskt för SF att släppa information om format och datum för hemreleaser (utöver DVD och eventuell Blu-Ray så kan vi ju räkna med att den kommer släppas som digital hyr- och köpfilm också; som ju nuförtiden ofta sker innan DVD-releaserna).

Lillefot

Idag såg jag filmen på Filmstaden Sergel (som märkligt nog är den enda biografen i Stockholm som visade filmen), och den var riktigt mysig även under dess klimax
Spoiler
när karaktärerna tror att kometen ska krocka med jorden
[close]
. Restaureringen var också välgjord, och jag kunde inte antyda några uppenbara fel i bilden pga brusreducering eller liknande.

Dubbningsmässigt var den också en glad överraskning. Är man som jag och uppväxt med rösterna i 90-tals-serien (dock har jag aldig sett filmen med dess ursprungliga dubbning) kan det kännas konstigt med att det är nya skådespelare, men jag vande mig snabbt. Och alla skådespelarna gjorde ett riktigt bra jobb med både inlevelsen samt med att passa in på sina respektiva figurer. Själva Mumintrollets och den cyniska Bisamråttans skådisar gjorde bäst ifrån sig, om ni frågar mig.

Överlag sett en sevärd film, med en bra utförd restaurering och en fantastisk dubbning.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Steffan Rudvall

Citat från: Lillefot skrivet 22 oktober 2023 kl. 14:15:41Idag såg jag filmen på Filmstaden Sergel (som märkligt nog är den enda biografen i Stockholm som visade filmen), och den var riktigt mysig även under dess klimax
Spoiler
när karaktärerna tror att kometen ska krocka med jorden
[close]
. Restaureringen var också välgjord, och jag kunde inte antyda några uppenbara fel i bilden pga brusreducering eller liknande.

Dubbningsmässigt var den också en glad överraskning. Är man som jag och uppväxt med rösterna i 90-tals-serien (dock har jag aldig sett filmen med dess ursprungliga dubbning) kan det kännas konstigt med att det är nya skådespelare, men jag vande mig snabbt. Och alla skådespelarna gjorde ett riktigt bra jobb med både inlevelsen samt med att passa in på sina respektiva figurer. Själva Mumintrollets och den cyniska Bisamråttans skådisar gjorde bäst ifrån sig, om ni frågar mig.

Överlag sett en sevärd film, med en bra utförd restaurering och en fantastisk dubbning.
Hur var det med själva bilden? Var den beskuren?

Lillefot

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 oktober 2023 kl. 14:24:55Hur var det med själva bilden? Var den beskuren?
Ja, en aning i höjdled. Men det är så liten del av bilden som försvinner så att du som tittare måste verkligen koncentrera dig för att märka det.
Men det är helt okej.

Gustav Jonsson

Citat från: Lillefot skrivet 22 oktober 2023 kl. 14:48:59Ja, en aning i höjdled. Men det är så liten del av bilden som försvinner så att du som tittare måste verkligen koncentrera dig för att märka det.
Men den är ju gjord i 4:3 så hur då bara lite i höjdled?

Lillefot

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 22 oktober 2023 kl. 14:51:22Men den är ju gjord i 4:3 så hur då bara lite i höjdled?
De som jobbat med den har troligen gått igenom filmen scen för scen, istället för att göra en singulär beskärning genom hela filmen.
Men det är helt okej.

Steffan Rudvall

Citat från: Lillefot skrivet 22 oktober 2023 kl. 15:08:17De som jobbat med den har troligen gått igenom filmen scen för scen, istället för att göra en singulär beskärning genom hela filmen.
Det blir ju väldigt fult när man bara beskär men av det jag har sett från filmen ser den riktigt bra ut ändå... Kankse är filmen gjord i open matte?

Lillefot

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 oktober 2023 kl. 15:11:09Det blir ju väldigt fult när man bara beskär men av det jag har sett från filmen ser den riktigt bra ut ändå... Kankse är filmen gjord i open matte?
Det kan vara möjligt, och i så fall är det fortfarande ett bättre resultat jämfört med en del andra open matte-filmer som visats i Widescreen.
Men det är helt okej.