Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Simpsons

Startat av Soscla, 18 december 2006 kl. 22:04:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jimstrom

Ursäkta Necropostandet, men ett nytt Simpsons klipp har lagts upp på youtube med klipp ur avsnittet The Otto Show.

https://youtu.be/AngA7yVnZj0?si=RSaPMzQqxc3ZxnlH
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Steffan Rudvall

Citat från: jimstrom skrivet 23 oktober 2023 kl. 19:34:13Ursäkta Necropostandet, men ett nytt Simpsons klipp har lagts upp på youtube med klipp ur avsnittet The Otto Show.

Intressant med Peter Sjöquist som Skinner inte den första jag hade tänkt på men det funkar...

Hoppas att det i framtiden går att få tag på alla 6 dubbade avsnitt.

MOA

Citat från: jimstrom skrivet 23 oktober 2023 kl. 19:34:13Ursäkta Necropostandet, men ett nytt Simpsons klipp har lagts upp på youtube med klipp ur avsnittet The Otto Show.

Otto låter ju som Mario!Likt videon jag laddade upp för 2 år sen så e dubbningen förvånansvärt bra,alla röster passar. Även om dubbningen inte e så dålig så fattar man varför dom la ner efter 6 avsnitt. Hemsk idé & dubba vuxenprogram, hemsk idé

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 23 oktober 2023 kl. 20:23:53Otto låter ju som Mario!Likt videon jag laddade upp för 2 år sen så e dubbningen förvånansvärt bra,alla röster passar. Även om dubbningen inte e så dålig så fattar man varför dom la ner efter 6 avsnitt. Hemsk idé & dubba vuxenprogram, hemsk idé
Simpson är ju dock inte ett vuxenprogram eller det var i alla fall inte det på 90-talet det var familjeunderhållning. Dessutom dubbades den ju inte bara för att den var tecknad utanför att man skulle höja tittarsiffrorna.

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 23 oktober 2023 kl. 20:23:53Otto låter ju som Mario!Likt videon jag laddade upp för 2 år sen så e dubbningen förvånansvärt bra,alla röster passar. Även om dubbningen inte e så dålig så fattar man varför dom la ner efter 6 avsnitt. Hemsk idé & dubba vuxenprogram, hemsk idé
Då är det Steve Kratz. ;)

jimstrom

Bekräftelse på 3 av dom odokumenterade rösterna då

Otto - Steve Kratz
Skinner - Peter Sjöqvist
Patty - Louise Raeder
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

MOA

Citat från: jimstrom skrivet 23 oktober 2023 kl. 21:10:05Bekräftelse på 3 av dom odokumenterade rösterna då

Otto - Steve Kratz
Skinner - Peter Sjöqvist
Patty - Louise Raeder
De hörde jag fast Skinner bara snackar i slutet

Mathilda Gustafsson

Så synd att ingen har mer än ett par minuter på svenska.

Will Siv

Hur kunde jag missa det här!  :o ???

Steve låter riktigt bra som Otto och jag är säker på att han kunde ha dubbat alla av Harry Shearers karaktärer.

Peter låter tyvärr inte helt rätt för Seymour och jag fattar inte varför Steve inte gjorde hans röst istället...... (Peter kunde kanske dubba Hank Azarias karaktärer, om Hasse Jonsson inte är tillgänglig)

Lena låter ok som Marge, nära, men ibland kan hon inte hålla kvar rösten (kan inte säga om hon är bättre eller sämre än Gunilla)

Tråkigt nog är Per inte alls bra som Homer, jag våger t.o.m påstå att Anders var snäppet bättre, Steve kunde kanske funkat bättre, men jag anser att Dan Ekborg eller Niclas Whalgren hade gjort det bäst.

Louise låter för ljus för både Lisa och Patty (varför kunde inte Lena dubba Patty med?).

Bäst är ju Annica.

Föresten, utifrån avsnittet, undrar vilka som dubbar Spinal Tap?
- what.

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 juli 2022 kl. 00:03:57Jag har för mig att han faktiskt hittade ett till helt avsnitt men han har inte lagt ut det någonstans så vitt jag vet.
Vet att jag är sen med svar.
Dock står det här på sidan 16 att det var ett halvt avsnitt som låg inspelat i slutet på ett band.
https://issuu.com/kombispel/docs/kombi10_ho_gupplo_st

Troligtvis så var matinéfilmen kanske 2h 10m plus reklam som tar upp 20 minuter av speltiden.
Sedan så var det nog kanske 5 minuter reklam och sedan början på Simpsons 13m och stop innan reklamen tog slut 2m.
Totalt typ 3h och ungefärlig speltid för ett E-90 band (Longplay).

Oftast när folk körde med timer inspelning så blev saker som kom efter det personen spelade in med på bandet.
Då vhs:en oftast var programmerad att spela in tills bandet tog slut.

När vi tänker efter på alla arga reaktioner som kom i och med att serien dubbades så kan jag inte tänka mig att många spelade in det med flit 😅.
Känns mer som att det måste kommit med av misstag på någon inspelning om fler avsnitt finns bevarade.

Will Siv

Citat från: Will Siv skrivet 15 mars 2024 kl. 23:16:17Hur kunde jag missa det här!  :o ???

Steve låter riktigt bra som Otto och jag är säker på att han kunde ha dubbat alla av Harry Shearers karaktärer.

Peter låter tyvärr inte helt rätt för Seymour och jag fattar inte varför Steve inte gjorde hans röst istället...... (Peter kunde kanske dubba Hank Azarias karaktärer, om Hasse Jonsson inte är tillgänglig)

Lena låter ok som Marge, nära, men ibland kan hon inte hålla kvar rösten (kan inte säga om hon är bättre eller sämre än Gunilla)

Tråkigt nog är Per inte alls bra som Homer, jag våger t.o.m påstå att Anders var snäppet bättre, Steve kunde kanske funkat bättre, men jag anser att Dan Ekborg eller Niclas Whalgren hade gjort det bäst.

Louise låter för ljus för både Lisa och Patty (varför kunde inte Lena dubba Patty med?).

Bäst är ju Annica.

Föresten, utifrån avsnittet, undrar vilka som dubbar Spinal Tap?
Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 oktober 2022 kl. 19:05:38Det beror på i vilken ordning avsnitten är dubbade avsnittet vi har hittat är ju Colonel Homer och om jag inte missminner mig så är avsnittet efter faktiskt ett avsnitt med Sideshow Bob.
Utifrån det föra klippet från avsnittet Colonel Homer och nu det här från The Otto Show måste de 6 dubbade avsnitten vara från Säsong 3 och mellan dom här två var avsnittet Black Widower, så även den borde rimligtvis ha dubbats.

Undrar vem som dubbade Sideshow Bob......
- what.

Will Siv

Citat från: TonyTonka skrivet 16 juli 2022 kl. 23:58:38I kväll såg jag det halva avsnittet som Steffan laddade upp, länken finns förvisso redan i tråden för ovanliga dubbningar, men jag slänger upp den här också:
https://vimeo.com/564127127

Jag håller med om att nästan alla rösterna passade mycket bra, men jag har tänkt på en sak, låter inte Lena Ericssons Marge lite trött och sliten? Nu var det iofs år och dar sedan jag såg "Colonel Homer" på engelska, men jag minns inte att hon lät trött och sliten där, men det var inget stort problem.

Sedan är jag lite imponerad av mig själv, för när jag för första gången hörde talas som dubbningen tänkte jag "Jag skulle kunna satsa allt jag har på att Peter Sjöquist är Moe" och det visade ju stämma. :D

Undrar förresten hur de resonerade när de valde avsnitten som de dubbade, av det jag läst på forumet ska följande avsnitt ha dubbats:

The Simpsons Roasting On An Open Fire (Säsong 1)
Dog of Death (säsong 2)
The Otto Show (säsong 3)
Colonel Homer (säsong 3)

Så jag funderar på varför de valde just de avsnitten och inte bara valde att dubba typ hela säsong 1 från början?  ???

Sedan undrar jag om Rosa Mannen har fler Simpsons-avsnitt på svenska, eller åtminstonde resten av "Colonel Homer"-avsnittet?
"Dog of" är faktsikt från säsong 3 och kommer före Colonel Homer.

Utifrån det borde även avsnitten Black Widower, Bart's Friend Falls in Love och Brother, Can You Spare Two Dimes? ha dubbats.
- what.

Steffan Rudvall

Citat från: Will Siv skrivet 15 mars 2024 kl. 23:36:09"Dog of" är faktsikt från säsong 3 och kommer före Colonel Homer.

Utifrån det borde även avsnitten Black Widower, Bart's Friend Falls in Love och Brother, Can You Spare Two Dimes? ha dubbats.
Antagligen, men det beror på om de faktiskt började dubba från säsong 3 avsnitt 1 eller hoppade in någonstans efter att ha sänt tidigare säsonger textade. Det där med att säsong 1 avsnitt 1 skulle ha varit dubbat låter dock ganska konstigt

Will Siv

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 mars 2024 kl. 23:39:58Antagligen, men det beror på om de faktiskt började dubba från säsong 3 avsnitt 1 eller hoppade in någonstans efter att ha sänt tidigare säsonger textade.
Det är ju dom 6 SISTA avsnitten av säsong 3, så det kan vara så.

Och sen om dom eventuellt dubbade fler avsnitt som inte vissades.
- what.

Will Siv

- what.