Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Uppdateringar av creditlistor på Dubbningshemsidan

Startat av Disneyfantasten, 24 november 2022 kl. 21:58:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Jag är glad att Det Var En Gång En Filmstudio kommit till sajten, men jag har ändå två saker som jag skulle vilja säga;

1.   Jag blev lite besviken att alldeles för många karaktärer som vi sedan tidigare diskuterat och kommit fram till fattas i listan...

2.   Filmen är ju ändå bara 9 minuter lång, och sajten inkluderar endast filmer som är längre än 20 minuter, så borde inte denna kortfilm vara i kortfilms-kategorin?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 oktober 2023 kl. 08:34:51Jag är glad att Det Var En Gång En Filmstudio kommit till sajten, men jag har ändå två saker som jag skulle vilja säga;

1.  Jag blev lite besviken att alldeles för många karaktärer som vi sedan tidigare diskuterat och kommit fram till fattas i listan...
Just nu gjorde jag så att jag skrev upp de rollfigurer jag är 100% säker på, och avvaktade med resten tills vi kommit fram till större konsensus kring skådespelarna - att någon anser att någon spelas av någon tycker jag inte räcker, utan då bör flertalet personer vara överens om vilka de respektive skådespelarna är. :)

Undantaget var den äldre mannen i början, som jag är helt säker på spelas av Jan Modin, men där jag inte lyckades komma på vad man skulle kalla rollfiguren... Hade han något namn som inte nämndes av dialogen, eller ska man bara kalla honom för "Äldre mannen", "Medarbetaren" eller något annat...?

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 oktober 2023 kl. 08:34:512.  Filmen är ju ändå bara 9 minuter lång, och sajten inkluderar endast filmer som är längre än 20 minuter, så borde inte denna kortfilm vara i kortfilms-kategorin?
Ja, egentligen - men eftersom den här listan blev så lång att mitt tekniska system för kortfilmer inte klarar av det, så valde jag att lägga det i filmkategorin; och kommer istället att ändra vilken längd som krävs för att klassa som kortfilmer. Annars skulle jag behöva tills vidare hoppa över den här creditlistan helt och hållet, och det kändes inte som rätt väg att gå. Det viktiga är ändå att rena klassiska kortfilmer (på runt 7 minuter) hamnar på en separat sida, då den vanliga Svenska röster och credits annars skulle storkna av antalet, så exakt vid hur många minuter gränsen ska gå är mindre viktig. :)

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 oktober 2023 kl. 08:53:36Undantaget var den äldre mannen i början, som jag är helt säker på spelas av Jan Modin, men där jag inte lyckades komma på vad man skulle kalla rollfiguren... Hade han något namn som inte nämndes av dialogen, eller ska man bara kalla honom för "Äldre mannen", "Medarbetaren" eller något annat...?

Det är ju den legendariska Burny Mattinson animatör hos Disney sedan 50-talet tills sin bortgång i februari.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 oktober 2023 kl. 08:53:36Just nu gjorde jag så att jag skrev upp de rollfigurer jag är 100% säker på, och avvaktade med resten tills vi kommit fram till större konsensus kring skådespelarna - att någon anser att någon spelas av någon tycker jag inte räcker, utan då bör flertalet personer vara överens om vilka de respektive skådespelarna är. :)

Undantaget var den äldre mannen i början, som jag är helt säker på spelas av Jan Modin, men där jag inte lyckades komma på vad man skulle kalla rollfiguren... Hade han något namn som inte nämndes av dialogen, eller ska man bara kalla honom för "Äldre mannen", "Medarbetaren" eller något annat...?
Ja, egentligen - men eftersom den här listan blev så lång att mitt tekniska system för kortfilmer inte klarar av det, så valde jag att lägga det i filmkategorin; och kommer istället att ändra vilken längd som krävs för att klassa som kortfilmer. Annars skulle jag behöva tills vidare hoppa över den här creditlistan helt och hållet, och det kändes inte som rätt väg att gå. Det viktiga är ändå att rena klassiska kortfilmer (på runt 7 minuter) hamnar på en separat sida, då den vanliga Svenska röster och credits annars skulle storkna av antalet, så exakt vid hur många minuter gränsen ska gå är mindre viktig. :)
Jag förstår hur du tänker, men utan att ha sett hela kortfilmen ännu och att döma av ljudklippen samt med tanke på det faktum att karaktärerna medverkar och har dialog samt att många av dem har dubbat samma karaktär tidigare antingen en eller flera gånger så är jag rätt säker på att följande borde stämma;

- Butter: Ole Ornered

- Pinocchio: Miller Morris

- Askungen: Lizette Pålsson

- Peter Pan: Anders Öjebo

- Trofast: Johan Jern

- Merlin: Calle Carlswärd

- Baloo: Johan Jern

- Ursula: Charlotte Ardai Jennefors

- Belle: Sofia Källgren

- Gaston: Christopher Wollter

- Jago: Anders Öjebo

- Timon: Anders Öjebo

- Scar: Johan Hedenberg

- Quasimodo: Joakim Jennefors

- Hades: Dan Ekborg

- Carl: Morgan Alling

- Tiana: Yamineth Dyall

- Rapunzel: Dominique Pålsson Wiklund

- Röjar-Ralf: Magnus Roosmann

- Olof: Nassim Al Fakir

- Kristoffer: Sebastian Karlsson

- Judy Hopps: Hilda Henze

- Nick Wilde: Jakob Stadell

- Vaiana: Wiktoria Johansson

- Raya: Ellen Bergström

- Sisu: Laila Adéle

När det kommer till skådespelare som är "nya" för karaktärerna så har jag kommit fram till följande;

- Stampe: ?

- Blomma: ?

- Herr Padda: Leif Andrée

- Prinsen (ur "Askungen"): ?

- Hattmakaren: Andreas Rothlin Svensson

- Flora: Kajsa Ernst

- Magdalena: Lizette Pålsson

- Ior: Björn Andrésen

- Mowgli: ?

- Kaa: ?

- Robin Hood: Joachim Bergström

- Lille John: Urban Wrethagen (ifall du är osäker kan du jämföra rösten med Gammelsmurfen i den nya Smurfarna-serien)

- Ariel: Mikaela Tidermark Nelson

- Blunder: ?

- Clocksworth: ?

- Aladdin: Anton Olofsson Raeder (osäker)

- Pocahontas: ?

- Mulan: ?

- Maui: Ole Ornered

- Antonio Madrigal: ?

- Asha: ?

Utöver det så skulle jag gissa att kvinnan som går med mannen i början spelas av Amy Deasismont.

Mannen i början är ingen mindre än Burny Mattinson, som gick bort i februari detta år, både denna film och Önskan hedrar hans minne, han hade jobbat hos Disney ända sedan 1953 och hans första inblandning var Lady och Lufsen 1955, han har alltså jobbat hos Disney i 70 år, han blev 88 år gammal.

Kvinnan kallas enligt de engelska rollistorna för Intern.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 oktober 2023 kl. 08:59:23Det är ju den legendariska Burny Mattinson animatör hos Disney sedan 50-talet tills sin bortgång i februari.
Stämmer bra, samt tanken på att många av de som spelat många medverkande karaktärer tidigare också står med i rollistan och många av dessa karaktärer har dialog.

Du kan åtminstone lägga till Butter, Pinocchio, Askungen, Peter Pan, Trofast, Merlin, Baloo, Ursula, Belle, Jago, Timon, Scar, Quasimodo, Hades, Carl, Tiana, Rapunzel, Röjar-Ralf, Olof, Kristoffer, Judy Hopps, Nick Wilde, Vaiana, Raya och Sisu i rollistan för i dessa fall är jag som sagt rätt säker på att det borde stämma.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 oktober 2023 kl. 08:59:23Det är ju den legendariska Burny Mattinson animatör hos Disney sedan 50-talet tills sin bortgång i februari.
Han har jag tyvärr aldrig sett på bild, så jag har ingen aning hur han ser ut... :-[

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 oktober 2023 kl. 09:13:17Jag förstår hur du tänker, men utan att ha sett hela kortfilmen ännu och att döma av ljudklippen samt med tanke på det faktum att karaktärerna medverkar och har dialog samt att många av dem har dubbat samma karaktär tidigare antingen en eller flera gånger så är jag rätt säker på att följande borde stämma;
Jag betvivlar inte att det mesta av det du skriver stämmer, men om du inte ens sett kortfilmen än tycker jag inte att dina slutsatser räcker - då vill jag nog att både du och minst ett par andra personer ser hela kortfilmen och säger om de håller med om slutsatserna. :)

Allra bäst vore förstås om det gick att få en officiellt bekräftad lista - jag hyser inga större förhoppningar, men ska göra ett försök att kontakta "TV-seriegurun" (som de kallar honom för) på Disney Character Voices och se om det går att få fram en Contract Inventory Sheet.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 oktober 2023 kl. 09:30:56Han har jag tyvärr aldrig sett på bild, så jag har ingen aning hur han ser ut... :-[
Jag betvivlar inte att det mesta av det du skriver stämmer, men om du inte ens sett kortfilmen än tycker jag inte att dina slutsatser räcker - då vill jag nog att både du och minst ett par andra personer ser hela kortfilmen och säger om de håller med om slutsatserna. :) 
Jag sade ju att jag har hört ljudklippen som TonyTonka fixade och även utgått ifrån att karaktärerna har dialog.

Hela kortfilmen har jag sett, dock endast på engelska via YouTube.

Du kan ju lyssna igenom alla ljudklippen själv annars ifall du är det minsta osäker.

Jag har tyvärr inte privat tillgång till Disney+ och därför kan jag dessvärre inte kolla igenom hela kortfilmen på svenska på egen hand...  :( (det enda hoppet är isåfall att den visas tillsammans med Önskan på bio som jag ändå kommer att se när den väl kommer på svenska biografer)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 oktober 2023 kl. 09:38:33Du kan ju lyssna igenom alla ljudklippen själv annars ifall du är det minsta osäker.
Jag har sett kortfilmen två gånger på svenska på Disney+, men jag är tyvärr inte särskilt bra på röstidentifiering.

Om jag ser om filmen och lyssnar noga borde jag ju dock kunna känna igen Mikaela Tidermark, för hon har ju en ganska säregen röst som man brukar känna igen. Möjligen även ett fåtal andra som har relativt unika röster.

Om jag jämför med Pinocchio (2022) borde det också vara relativt enkelt att avgöra om det är Miller Morris som spelar Pinocchio även här, men jag har tyvärr inte sett den filmen än.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 oktober 2023 kl. 09:19:03Du kan åtminstone lägga till Butter, Pinocchio, Askungen, Peter Pan, Trofast, Merlin, Baloo, Ursula, Belle, Jago, Timon, Scar, Quasimodo, Hades, Carl, Tiana, Rapunzel, Röjar-Ralf, Olof, Kristoffer, Judy Hopps, Nick Wilde, Vaiana, Raya och Sisu i rollistan för i dessa fall är jag som sagt rätt säker på att det borde stämma.
Där har vi det här ordvalet "rätt säker" igen - det tycker jag inte duger, utan jag vill vara helt säker. Nog för att man väl aldrig kan vara riktigt hundra, men åtminstone 99% säker vill jag vara innan jag publicerar uppgifter; just för att det kan få så olyckliga konsekvenser om något senare visar sig vara felaktigt. :)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 oktober 2023 kl. 14:45:59Jag har sett kortfilmen två gånger på svenska på Disney+, men jag är tyvärr inte särskilt bra på röstidentifiering.

Om jag ser om filmen och lyssnar noga borde jag ju dock kunna känna igen Mikaela Tidermark, för hon har ju en ganska säregen röst som man brukar känna igen. Möjligen även ett fåtal andra som har relativt unika röster.

Om jag jämför med Pinocchio (2022) borde det också vara relativt enkelt att avgöra om det är Miller Morris som spelar Pinocchio även här, men jag har tyvärr inte sett den filmen än.
Där har vi det här ordvalet "rätt säker" igen - det tycker jag inte duger, utan jag vill vara helt säker. Nog för att man väl aldrig kan vara riktigt hundra, men åtminstone 99% säker vill jag vara innan jag publicerar uppgifter; just för att det kan få så olyckliga konsekvenser om något senare visar sig vara felaktigt. :)
Så du litar inte på mig?

Återigen, jämför namnen, rösterna, karaktärerna, filmerna, rollistorna, ljudklippen, osv. noggrant om du är minsta osäker, eller hör av dig till folk här och var på forumet, Erika till exempel.

Lyssna åtminstone på Peter Pan, Timon och Jago, du som är expert på Anders Öjebos röst.

Dominique Pålsson Wiklund står med i rollistan, hon har gjort Rapunzel i både Disney Infinity, Trassel TV-serien (de flesta avsnitten) och Disney Princess Lego Quest och Rapunzel har en replik i kortfilmen.

Johan Hedenberg står med i rollistan, Scar låter definitivt som honom, han gjorde även den rollen förr i karaktärens korta cameo i Lejonkungen 2 Simbas Skatt.

Lizette Pålsson gjorde Askungen både i Askungen 2 Drömmen Slår In, Askungen 3 Det Magiska Trollspöet, Hos Musse, Sofia Den Första, Röjar-Ralf Kraschar Internet, flera datorspel, osv., karaktären har en replik i filmen och rösten låter definitivt som henne.

Ole Ornered har spelat Butter förut, både i DVD-filmen Prinsess-Sagor Vol 2, spelet Disney Princess Enchanted Journey, 7D och Röjar-Ralf Kraschar Internet och rösten här låter definitivt som honom, hans röst går inte att ta miste på, han spelar även Maui här.

Ellen Bergström och Laila Adéle står med i rollistan, båda spelade Raya och Sisu i Raya och Den Sista Draken och karaktärerna har dialog även här.

Hades har en replik i denna och jag skulle tippa på att det är Dan Ekborg.

Leif Andrées röst går inte att ta miste på alls, han spelar definitivt Herr Padda här.

Robin Hood och Lille John säger samma replik ihop, jag jämförde och tyckte att Lille John lät som Gammelsmurfen - som Urban Wrethagen spelar i den nya Smurfarna-serien - och jag tyckte mig höra en likhet med Joachim Bergström i Robin Hoods röst, både Urban och Joachim står med i rollistan.

Joakim Jennefors är lätt att känna igen, han spelade Quasimodo i båda filmerna och står med i rollistan och Quasimodo har en sångreplik i denna film.

Sofia Källgren står med i rollistan och har spelat Belle i de allra flesta sammanhang sedan karaktärens debut och Belle har en sångreplik i denna.

Nassim Al Fakir och Sebastian Karlsson står med i rollistan, båda spelade Olof och Kristoffer i Frost-franschisen och båda karaktärerna har repliker i denna.

Hilda Henze och Jakob Stadell spelade Judy Hopps och Nick Wilde i Zootropolis, båda karaktärerna har en replik vardera i denna film och båda namnen står med i rollistan.

Yamineth Dyall spelade Tiana i Disney Princess Lego Quest som kom inte så långt innan och hon står med i rollistan och Tiana har repliker i denna.

Wiktoria Johansson har spelat Vaiana sedan karaktärens debut och hon står med i rollistan och karaktären har replik i denna.

Charlotte Ardai Jennefors spelade Ursula i både Musse Piggs Underbara Värld och årets nyinspelning, hon står med i rollistan och Ursula har dialog här.

Christopher Wollter spelade Gaston i såväl 2017-års nyinspelning som Disney Princess Lego Quest som kom nyligen, karaktären har dialog här och Christopher Wollter står med i rollistan.

Johan Jern spelade Trofast i 2019-års nyinspelning och Baloo i Piff & Puff Räddningspatrullen från förra året, han står med i rollistan, Trofast har dialog här och Baloo sjunger en bit av Ser Du Stjärnan i Det Blå.

Carl spelades av Morgan Alling i Familjen Robinson, han står med i rollistan och karaktären har dialog här.

Magnus Roosmann spelade Röjar-Ralf i båda filmerna, han står med i rollistan och karaktären har dialog här.

Merlin spelades av Calle Carlswärd i Disney Infinity samt Musse Piggs Underbara Värld, han står med i rollistan och Merlin har dialog här. (sen spelade han även Merlin i Shrek Den Tredje, men det är orelaterat eftersom den inte har någonting alls med Disney att göra)

Andreas Rothlin Svensson står med i listan och rösten till Hattmakaren lät som honom.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 oktober 2023 kl. 15:26:14Så du litar inte på mig?

Återigen, jämför namnen, rösterna, karaktärerna, filmerna, rollistorna, ljudklippen, osv. noggrant om du är minsta osäker, eller hör av dig till folk här och var på forumet, Erika till exempel.
Visst litar jag på dig, men även de bästa av oss kan ibland ta fel när det kommer till röstidentifiering. Se bara på hur det gick med Resan till julstjärnan, som Ovanliga dubbningar bad jag och Erika att identifiera rösterna i - och trots att rösterna stod utsatt i grupp och trots att Erika är väldigt bra på röstidentifiering, så tog vi fel på ganska många rollfigurer; vilket visade sig när Oscar Isaksson lyckades gräva fram bekräftad officiell information...

Det om något visar ju att det är lätt att det blir fel när det gäller röstidentifiering, och att det är svårt att vara helt säker på något.
(De felaktiga uppgifterna publicerades aldrig på Dubbningshemsidan, men finns däremot kvar i eftertexterna på Ovanliga dubbningars video än idag - och nu när hon inte längre kommer åt sitt konto lär hon ju heller inte kunna åtgärda det, så att de felaktiga uppgifterna kanske kommer stå kvar för evigt... :()

Det finns säkert fler fall än detta när något gått snett på grund av röstidentifiering, men oftast har ju ingen lyckats få fram bekräftad information så att vi aldrig fått reda på felen...

gstone

Så här vid Halloween kankse dey vore bra att lägga upp credits aom stämmer  till Hos Musse: Skurkarna.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 30 oktober 2023 kl. 21:14:29Så här vid Halloween kankse dey vore bra att lägga upp credits aom stämmer  till Hos Musse: Skurkarna.
Om du har tillförlitliga credits, så för all del. :)

Att döma av det jag skrivit ser det ut som att mina uppgifter var avskrivna från dåvarande Disneyfilmsidan, d.v.s. numera Magic Movies, men var de fått uppgifterna ifrån har jag ingen aning om... Den sidan har ju varit döende i flera års tid, och verkar inte ens ha kvar någon sida om den här filmen.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 oktober 2023 kl. 00:30:36Om du har tillförlitliga credits, så för all del. :)

Att döma av det jag skrivit ser det ut som att mina uppgifter var avskrivna från dåvarande Disneyfilmsidan, d.v.s. numera Magic Movies, men var de fått uppgifterna ifrån har jag ingen aning om... Den sidan har ju varit döende i flera års tid, och verkar inte ens ha kvar någon sida om den här filmen.
nu är de lite sent.

gstone

Hur går det med att få credits till dom animerad Marvel filmerna från KM Studios ?

gstone

Kankse dags att uppdatera Musse Piggs lustiga hus med röster får säsång 2 som också finns på Disney ?