Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Sorgligatråden

Startat av Historielektions Soveren, 20 januari 2023 kl. 14:37:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Morfar har fått Corona & e väldigt sjuk fast han har 6 sprutor,Mormor fick de också men nu e hon feberfri. Vaccinationer e bara skit, min morbror hade rätt hela tiden

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 11 november 2023 kl. 16:09:58Morfar har fått Corona & e väldigt sjuk fast han har 6 sprutor,Mormor fick de också men nu e hon feberfri. Vaccinationer e bara skit, min morbror hade rätt hela tiden
Men är din morfar inlagd på sjukhus, eller ännu värre på intensivvårdsavdelning? Trots allt har ju alla experter över hela världen länge varit tydliga med att vaccinationerna främst är till för att förhindra allvarlig sjukdom med sjukhusinläggningar eller dödsfall - inte för att man inte ska bli sjuk, utan att bli mindre sjuk än man hade varit annars. Och det är ju svårt att säga hur sjuk din morfar hade varit om han inte hade vaccinerat sig...

Men det dör ju fortfarande folk i Covid-19, trots att pandemin officiellt är över, så om vaccinationerna kan hjälpa till att förhindra det är ju mycket vunnet.

Jag medger att Folkhälsomyndigheten och läkare var lite otydliga precis i början när vaccinet just hade släppts, när det väl fanns en viss förhoppning om att vaccinen skulle kunna förhindra sjukdom överlag - men det dröjde ju inte länge innan viruset började mutera så mycket och det kom så många varianter, så att alla i världen varit tydliga med att det till allra största delen inte kommer förhindra att man blir sjuk.

(För att förtydliga: När läkare och myndigheter pratar om "allvarlig sjukdom", så definieras det nästan alltid som att behöva bli inlagd på sjukhus; vilket kanske inte är den definitionen vanligt folk alltid har)

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 november 2023 kl. 20:29:13Men är din morfar inlagd på sjukhus, eller ännu värre på intensivvårdsavdelning? Trots allt har ju alla experter över hela världen länge varit tydliga med att vaccinationerna främst är till för att förhindra allvarlig sjukdom med sjukhusinläggningar eller dödsfall - inte för att man inte ska bli sjuk, utan att bli mindre sjuk än man hade varit annars. Och det är ju svårt att säga hur sjuk din morfar hade varit om han inte hade vaccinerat sig...

Men det dör ju fortfarande folk i Covid-19, trots att pandemin officiellt är över, så om vaccinationerna kan hjälpa till att förhindra det är ju mycket vunnet.

Jag medger att Folkhälsomyndigheten och läkare var lite otydliga precis i början när vaccinet just hade släppts, när det väl fanns en viss förhoppning om att vaccinen skulle kunna förhindra sjukdom överlag - men det dröjde ju inte länge innan viruset började mutera så mycket och det kom så många varianter, så att alla i världen varit tydliga med att det till allra största delen inte kommer förhindra att man blir sjuk.

(För att förtydliga: När läkare och myndigheter pratar om "allvarlig sjukdom", så definieras det nästan alltid som att behöva bli inlagd på sjukhus; vilket kanske inte är den definitionen vanligt folk alltid har)
Han e för nuvarande på Ålderdomshem & vaccinationer kan skapa bieffekter, min morbror var den smarta som vägrade vaccinera sig

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 11 november 2023 kl. 20:38:56Han e för nuvarande på Ålderdomshem & vaccinationer kan skapa bieffekter, min morbror var den smarta som vägrade vaccinera sig
Men alla läkemedel och mediciner har ju biverkningar - betyder det att man ska strunta i alla läkemedel, mediciner, antibiotika och värktabletter också...? Till och med Alvedon och Ipren kan ge väldigt allvarliga biverkningar för ett fåtal personer, även om det är riskfritt för de allra flesta.

Jag medger att Astra-Zenecas vaccin verkar ha haft väldigt allvarliga biverkningar, men dessbättre slutade ju Sverige att ge det vaccinet vid ett relativt tidigt skede; så fort det fanns tillräckligt av de bättre vaccinen. Men de andra vaccin som använts i Sverige och Norden har ju för de allra flesta inga allvarliga biverkningar.

Om din morfar är på äldreboende lär han väl antagligen inte vara så jättepigg och frisk, så då får vi nog vara tacksam att han tagit vaccinet - under pandemins första år dog ju personer på äldreboenden som flugor, innan vaccinen hade kommit; så utan vaccin hade det säkerligen fortsatt så...

En envis sjukdom, som jag starkt misstänker är Covid-19, har spridit sig på min arbetsplats nu under hösten; där alla utom en på jobbet blivit sjuka. En enda kollega till mig har inte vaccinerat sig mot Covid-19, och han verkar ha blivit dubbelt så sjuk som alla andra och var sängliggande i flera veckor - detta trots att han är fullt frisk och inte tillhör någon riskgrupp, så det talar ju sitt eget tydliga språk.
(Den enda som inte blev smittad är vaccinerad)

gstone

Jag gillar inte att man är mot vaccin.

Känns lite foliehatt personer 🤨

Jag vet inte om jag vill ha sånt på forumet   ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Citat från: gstone skrivet 12 november 2023 kl. 08:26:44Jag gillar inte att man är mot vaccin.

Känns lite foliehatt personer 🤨

Jag vet inte om jag vill ha sånt på forumet  ;)
Min morbror har ingen foliehatt,han blev själv smittad men blev inte så dålig

gstone

MOA

Nu e Morfar inte kontaktbar men Mormor e där

MOA

13 November 2023 blev slutet för Morfar :'(

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 13 november 2023 kl. 19:28:0313 November 2023 blev slutet för Morfar :'(
Nu behöver iallafall din mamma inte vara ensam där uppe längre.  :)

gstone

Lillefot

Citat från: MOA skrivet 13 november 2023 kl. 19:28:0313 November 2023 blev slutet för Morfar :'(
Tragiskt, jag önskar din morfar en fredfull evig vila. :(
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Steffan Rudvall

Jag vet inte vilken tror du och din morfar hade men jag önskar att han har det bra var han nu finns...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 november 2023 kl. 19:49:26Jag vet inte vilken tror du och din morfar hade men jag önskar att han har det bra var han nu finns...
Jag med, hoppas han får ett bra efterliv.

Skokaka

Ledsen, Moa. :'( Jag förstår precis hur det är... 

Åtminstone så hoppas jag att han har ett bra efterliv...