Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 november 2023 kl. 20:42:27Jag tycker inte att Snøfall och Tinka är ett dugg lika.

Men jag är mycket spänd på Snøfall 2 som kommer på NRK nu i december. Vad jag kan se ska den inte vara geoblockerad, utan kommer att kunna streamas utan VPN i hela världen.
Jag ser också mycket fram emot Snöfall 2, och jag hoppas att den kommer hålla lika hög klass som ettan. Inte för att den kom upp i samma jättehöga klass som första Tinka, men ändock...

Vi får hoppas att det stämmer att den inte ska vara geoblockerad, för det gör ju helt klart saker och ting enklare.
(Oftast har ju förhandsinformationen på NRK TV stämt, men inte riktigt jämt)

Erika

Även jag ser fram emot Snøfall 2! :) Håller även tummarna för att förhandsinformationen verkligen stämmer...

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet 10 november 2023 kl. 15:56:05Skarpögt! Men hur vet du att det är en julkalender? Vad jag kan se så går den bara dagligen upp till den trettonde.
Av informationen som SVT just skickat ut till journalister framgår tydligt att Julmiraklet är en julkalender. Så här står det i deras information:

Julkalendrar:

Trolltider – legenden om bergatrollet
Fredag 1 december 24x15 min

Lucköppning 24x1 min
Bolibompa baby julkalender 24x2 min
Julmiraklet (samiska) 24x5 min
Bakom kulisserna: Trolltider Söndag 24 december, 45 min

Ska man tolka det här som att något samiskt språk är originalspråket på Julmiraklet, eller...?

(Ursäkta att utseendet sabbats lite av att klistra in från deras sida)

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 november 2023 kl. 09:49:06Av informationen som SVT just skickat ut till journalister framgår tydligt att Julmiraklet är en julkalender. Så här står det i deras information:

Julkalendrar:

Trolltider – legenden om bergatrollet
Fredag 1 december 24x15 min

Lucköppning 24x1 min
Bolibompa baby julkalender 24x2 min
Julmiraklet (samiska) 24x5 min
Bakom kulisserna: Trolltider Söndag 24 december, 45 min

Ska man tolka det här som att något samiskt språk är originalspråket på Julmiraklet, eller...?

(Ursäkta att utseendet sabbats lite av att klistra in från deras sida)
Intressant! Då får vi alltså inte bara Trolltider och Julmiraklet utan också en Bolibomba baby julkalender. Den sistnämnda står väll inte med i tv-tablån vad jag kan se. Men man undrar ju verkligen som sagt dock vilket det fjärde språket för Julmiraklet är och vilket som är originalspråk..

Kul också att dom i år igen kommer visa ett bakom kulisserna program. Dom är faktiskt rätt roliga att se på.
Houba !

Steffan Rudvall

Citat från: Sabelöga skrivet 15 november 2023 kl. 14:10:43Kul också att dom i år igen kommer visa ett bakom kulisserna program. Dom är faktiskt rätt roliga att se på.
I det programmet har jag ingenting emot Marcus han funkar bra som programledare i det. När han börjar kasta mat på folk och sig själv blir man dock allt lite trött på honom.

Sabelöga

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 november 2023 kl. 16:47:31I det programmet har jag ingenting emot Marcus han funkar bra som programledare i det. När han börjar kasta mat på folk och sig själv blir man dock allt lite trött på honom.
Instämmer.
Houba !

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 november 2023 kl. 16:47:31I det programmet har jag ingenting emot Marcus han funkar bra som programledare i det. När han börjar kasta mat på folk och sig själv blir man dock allt lite trött på honom.
Bara för att 3 åringar gillar de?Gör program som både barn & vuxna kan titta på, annars e de inte roligt!

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 november 2023 kl. 13:35:15Det var nog ganska länge sedan Snöfall fanns tillgänglig på SVT Play, så det är mycket välkommet om den kommer tillbaka (framgick dock inte när av länken). :)
Snöfall kommer tillbaka på SVT Play med ett avsnitt om dagen fr.o.m. den 1 december.
https://www.svtplay.se/snofall

Mina egna nerladdade filer har datum i december 2021 och januari 2022, så jag drar slutsatsen att serien senast fanns på SVT Play julen 2021, d.v.s. för två år sen. Om det är "ganska länge sen" eller ej får väl var och en själv avgöra.

Tillägg: Efter att ha sökt lite på Wayback Machine har jag kommit fram till att Snöfall senast publicerades på SVT Play med ett avsnitt om dagen fr.o.m. juldagen, den 25 december 2021. Serien visades alltså efter jul, vilket kanske får anses vara lite udda för att vara en julkalender...

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 november 2023 kl. 13:55:39Mina egna nerladdade filer har datum i december 2021 och januari 2022, så jag drar slutsatsen att serien senast fanns på SVT Play julen 2021, d.v.s. för två år sen. Om det är "ganska länge sen" eller ej får väl var och en själv avgöra.

Tillägg: Efter att ha sökt lite på Wayback Machine har jag kommit fram till att Snöfall senast publicerades på SVT Play med ett avsnitt om dagen fr.o.m. juldagen, den 25 december 2021. Serien visades alltså efter jul, vilket kanske får anses vara lite udda för att vara en julkalender...
Men enligt Svensk Mediedatabas verkar Snöfall inte ha sänts linjärt på SVT efter julen 2017 (t.o.m. januari 2018), och det är ju betydligt längre sedan. Jag är kanske ensam som fortfarande tittar på linjär TV, men oavsett vilket är det inte lika lätt att få koll på vad SVT Play släpper om det inte samtidigt sänds linjärt... :(
(SVT Play har ju trots allt väldigt mycket, och ingen tydlig överblick över allt, så det är lätt att missa när utländska julkalendrar släpps - det finns exempelvis ingen kategori för julkalendrar på tjänsten...)

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 november 2023 kl. 14:39:26Men enligt Svensk Mediedatabas verkar Snöfall inte ha sänts linjärt på SVT efter julen 2017 (t.o.m. januari 2018), och det är ju betydligt längre sedan. Jag är kanske ensam som fortfarande tittar på linjär TV, men oavsett vilket är det inte lika lätt att få koll på vad SVT Play släpper om det inte samtidigt sänds linjärt... :(
(SVT Play har ju trots allt väldigt mycket, och ingen tydlig överblick över allt, så det är lätt att missa när utländska julkalendrar släpps - det finns exempelvis ingen kategori för julkalendrar på tjänsten...)
Julkalendrar är något vi i min familj tittar på linjärt speciellt det danska eftersom att dessa inte är tillgängliga på något annat sätt i Sverige. 

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 november 2023 kl. 14:39:26(SVT Play har ju trots allt väldigt mycket, och ingen tydlig överblick över allt, så det är lätt att missa när utländska julkalendrar släpps - det finns exempelvis ingen kategori för julkalendrar på tjänsten...)
https://www.svtplay.se/kategori/julkalendrar

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 16 november 2023 kl. 14:46:31https://www.svtplay.se/kategori/julkalendrar
Förvisso, men jag tror inte att den kategorin har med icke-svenska julkalendrar - eller åtminstone har den inte haft det förr om åren; vi får väl se vad som händer den 1 december...

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 november 2023 kl. 14:43:34Julkalendrar är något vi i min familj tittar på linjärt speciellt det danska eftersom att dessa inte är tillgängliga på något annat sätt i Sverige.
Ja, julkalendern på danska TV2 går såvitt jag vet inte att komma åt via nätet om man inte är bosatt i Danmark och har ett betalkonto på TV2 Play. Så den får man se, eller spela in, linjärt.

Men DRs julkalendrar brukar gå bra att strömma, även här i Sverige. (Möjligen kan det ha funnits något enstaka undantag som har varit geoblockerat.)

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 november 2023 kl. 14:48:06Förvisso, men jag tror inte att den kategorin har med icke-svenska julkalendrar - eller åtminstone har den inte haft det förr om åren; vi får väl se vad som händer den 1 december...
Kategorin har haft med vissa utländska kalendrar men bara av dom serier som har aktiva avsnitt att se. 

https://www.svtplay.se/snofall
https://www.svtplay.se/julmiraklet
https://www.svtplay.se/den-andra-varlden
Houba !

Zebastian

Varför har vissa julkalendrar flera avsnitt än 24?