Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Jul med Astrid Lindgren

Startat av Mathilda Gustafsson, 30 december 2022 kl. 10:03:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Lilla My skrivet 15 november 2023 kl. 20:42:29Trailern sade ju att den skulle ta med både gammalt och nytt, så jag antar att några klipp är från de gamla live action filmerna/serierna?
Jag antar att de vill att det ska vara familjärt därav Pippi Långstrump och Saltkråkan från 60-tals filmatiseringarna.

Man kan ju inte tvinga på folk traditioner så man vill väl att det ska vara igenkännbart för att det ska kunna bli en tradition.

Sabelöga

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 november 2023 kl. 20:44:48Jag antar att de vill att det ska vara familjärt därav Pippi Långstrump och Saltkråkan från 60-tals filmatiseringarna.

Man kan ju inte tvinga på folk traditioner så man vill väl att det ska vara igenkännbart för att det ska kunna bli en tradition.
Precis, både gammal och nytt bildar ny tradition.
Houba !

Steffan Rudvall

Varför måste folk överdriva så mycket angående jultablån? Ingen försöker ta deras Kalle Anka ifrån dem men även om någon skulle göra det så är det ändå överdrivna reaktioner.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/onoRvj/kalle-anka-julafton-svt-astrid-lindgren

Steffan Rudvall

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 november 2023 kl. 16:57:13Varför måste folk överdriva så mycket angående jultablån? Ingen försöker ta deras Kalle Anka ifrån dem men även om någon skulle göra det så är det ändå överdrivna reaktioner.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/onoRvj/kalle-anka-julafton-svt-astrid-lindgren
Mina småbarn har sett trailern och de är mycket mer taggade för Jul med Astrid Lindgren än de någonsin varit för Kalle...

gstone

Jag vet inte hur pass nödvändigt jag tycker dettta koncept är😏

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Oskar

Citat från: Oskar skrivet 15 november 2023 kl. 20:14:02Jag tror att jag har hört josefine götestam, allram Edward m.m
Jag tror att Josefine götestam gör Bertil i Nils Karlsson Pyssling.

gstone

Citat från: Oskar skrivet 15 november 2023 kl. 20:14:02Jag tror att jag har hört josefine götestam, allram Edward m.m
Kommer det vars Arkivljud från dom gamla filmerna ?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  3 december 2023 kl. 08:05:37Kommer det vars Arkivljud från dom gamla filmerna ?
Till allra största delen lär det knappast vara det, eftersom det skulle ta väldigt lång tid och vara svårt att få till.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 december 2023 kl. 11:07:46Till allra största delen lär det knappast vara det, eftersom det skulle ta väldigt lång tid och vara svårt att få till.
Emils pappa skrik låter som Allan Edwall tycker jag  om de inte har återupplivat honom så måste det vara arkiv

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  3 december 2023 kl. 11:24:30Emils pappa skrik låter som Allan Edwall tycker jag  om de inte har återupplivat honom så måste det vara arkiv
Jag tycker också att det låter som Allan Edwall, men frågan är varifrån det ljudet egentligen kommer i så fall...?

Eller är det en väldigt skicklig imitatör...? Den som lever får se...

Jirr

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  3 december 2023 kl. 11:24:30Emils pappa skrik låter som Allan Edwall tycker jag  om de inte har återupplivat honom så måste det vara arkiv
Låter inte som Allan Edwall i mina öron.

Oskar

Citat från: gstone skrivet  3 december 2023 kl. 08:05:37Kommer det vars Arkivljud från dom gamla filmerna ?
Jag har lyssnat noggrant på Josefine götestam röst från tv serier från Nickelodeon, Disney, Netflix och andra streamingtjänster och det bodde hon gjorde Bertil i Nils Karlsson Pyssling i jul med Astrid Lindgren.

Steffan Rudvall

Eurotroll har gått ut på sina sociala medier med att de stått för röstinspelningarna för de nya inslagen.

Innebär detta att dessa inslag är dubbade? Kan det möjligtvis vara samma situation som Bamse filmerna?

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 december 2023 kl. 14:57:57Eurotroll har gått ut på sina sociala medier med att de stått för röstinspelningarna för de nya inslagen.

Innebär detta att dessa inslag är dubbade? Kan du möjligtvis vara samma situation som Bamse filmerna?
Det borde väl innebära att de är dubbade, för hade det rört sig om röstinspelning från scratch borde man väl inte anlita en dubbningsstudio...? Okej, Eurotroll har ju i och för sig även spelat in ljudböcker och liknande, men till allra största delen är det ju ändå dubbning de sysslar med.

I så fall är det väl logiskt med antingen något liknande som med Bamse, d.v.s. att animation skett i Asien för att få ner kostnaden; alternativt att det är norsk-svenska samproduktioner så att originalspråket är norska (d.v.s. ungefär som med Räven och Tomten, som ju ska återanvändas i programmet).

gstone