Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

Daniel Hofverberg

Jag har desto mer fullt upp, med fyra julkalendrar i år - då borde jag dessutom se om Julehjertets hemmelighed, när nu Josefin lagt ner så mycket arbete på svensk textning, men så långt har jag inte hunnit än...

Jag ligger långt efter, så utöver Tinka och själens spegel är det än så länge bara Valdes jul på danska TV2 som jag hunnit se något av (avsnitt 1 - 3 hittills). Den tycker jag verkar riktigt bra än så länge, och det gör verkligen under för fördjupningen med avsnitt på 22 - 24 minuter istället för de 12 - 13 minuter som SVT alltid envisas med. Dessutom trevligt att danskarna alltid lägger ner tid på minnesvärda ledmotiv med sång, som jag inte kan minnas att SVT någonsin haft...

Årets svenska julkalender har jag inte hunnit komma igång med än, men ska försöka hinna se första avsnittet av ikväll.

Anders M Olsson

Jag följer i huvudsak fyra julkalendrar i år: Trolltider på SVT, Snöfall 2 på NRK, Valdes jul på TV2 Danmark, Tinka och själens spegel på TV4 Play.

Tinka och själens spegel såg jag redan förra året på TV2 Danmark, men nu är det med svensk dubbning. Den är förvisso bra och sevärd, men når inte riktigt upp till samma nivå som de två första Tinka-serierna. Kanske beror det på att det är nya manusförfattare som inte riktigt förstår sig på Tinkas värld.

Av de fyra serierna tycker jag att Snöfall 2 är helt outstanding så långt. Den lyfter fram de olika rollfigurernas egenskaper och personligheter på ett sätt som jag inte tycker att de andra serierna gör lika bra. Magi och specialeffekter finns visserligen där, men tillåts inte skymma skådespelarnas insatser. Det är dessutom extra roligt att praktiskt taget alla de viktigaste skådespelarna från den första serien är tillbaka i samma roller. Den enda rollfiguren som nu görs av en annan skådespelare är såvitt jag kan se Selmas gode vän Håkon.

I Valdes jul har jag speciellt fastnat för karaktärerna morfar Jens och Valdes lillasyster Rita som jag tycker är speciellt välspelade och trovärdiga.

Sabelöga

Citat från: Tintin skrivet  5 december 2023 kl. 19:10:05Bakom kulisserna på Kronprinsen som försvann är tillbaka på SVT Play. Minns att det var lite mindre aktivitet i tråden under mellandagarna förra året (när avsnitten publicerades) så värt att tipsa om någon missade dem.

https://www.svtplay.se/kronprinsen-som-forsvann-bakom-kulisserna

Lite tankar om årets kalendrar.

Det är skönt med färre julkalendrar i år och att det inte blir så stressigt att titta som en del tidigare år. Fokus för mig ligger på Snöfall 2 och Trolltider - legenden om bergatrollet medan Tinka och själens spegel enbart ses för dubbningens skull. Det är trevligt med två julkalendrar i år som har en föregångare. Snöfall har bättre kontinuitet mellan 1 och 2 medan Trolltider förnyar och expanderar saker från den ursprungliga kalendern.

Har kommit på mig själv flera gånger med att leta (och hitta referenser) i nya Trolltider. Men förutom nostalgin, bidrar det väl med något extra till alla vuxna som tittar. En sak som jag har funderat på är vart de kan ha hämtat inspiration till nya de kostymerna som skådespelarna har. Har för mig att jag sett något liknande (illustration i barnbok) som liten, kanske någon saga av Elsa Beskow, men verkade inte vara det när jag tittade.
Jag är ganska säker på att dom aldrig togs bort, men ja, se dom för all del. Det är ett välgjort bakom kulisserna-program.
Houba !

Steffan Rudvall

Citat från: Sabelöga skrivet  5 december 2023 kl. 23:11:40Jag är ganska säker på att dom aldrig togs bort, men ja, se dom för all del. Det är ett välgjort bakom kulisserna-program.
Själva programmet togs inte bort från SVT Play men ett tag var det bara avsnitt 1 som var tillgängligt.

Sabelöga

Själv följer jag huvudsakligen Trolltider - legenden om bergatrollet även om jag nu också sett första avsnittet av Tinka och själens spegel och har för avsikt att också se Snöfall 2. Har fullt upp med att skriva.
Houba !

Sabelöga

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 december 2023 kl. 23:16:18Själva programmet togs inte bort från SVT Play men ett tag var det bara avsnitt 1 som var tillgängligt.
Juste så var det ja.
Houba !

gstone

Citat från: Sabelöga skrivet  5 december 2023 kl. 13:29:55Vad vet du om hans schema eller om när Flykten från Hönsfabriken spelades in?
Jag är bara missnöjd med hans prioritering ;)

Jag får väl lov att klag på det om jag vill  ???⁉️
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Erika

Citat från: gstone skrivet  6 december 2023 kl. 00:08:37Jag är bara missnöjd med hans prioritering ;)

Visst får du det, men tror knappast någon ändå räknade med att Kjelle skulle komma tillbaka igen. Kjell Bergqvist medverkade visserligen i hyfsat många (med den tidens mått) dubbningar under 70- och 80-talen, men efter det har han knappt dubbat något. Nu när jag tänker efter, har han nog inte medverkat i en dubbning på minst 20 år.

---

Av årets julkalendrar (av de jag kan följa / se) är helt klart Snöfall 2 överlägset bäst så här långt. Var dock lite orolig i början, då det förekom en viss flamsig ton som (tack och lov) senare försvann. 

gstone

Jag ligger två avsnitt efter på julkalendern.

Det bör jag åtgärda😄

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  6 december 2023 kl. 00:08:37Jag är bara missnöjd med hans prioritering ;)

Visst, men du får ha i åtanke att julkalendern garanterat började rollbesättas för runt ett år sedan; och så lång framförhållning finns aldrig på dubbningar. Så även om Kjell Bergqvist mot förmodan hade velat prioritera en dubbning framför julkalendern, så är det väl lite mycket begärt att han skulle ha haft en tidsmaskin för att resa till framtiden och se att en dubbning ska bli aktuell innan han skrev under kontraktet för julkalendern...? ;)

Har man väl skrivit under kontrakt för medverkan i julkalendern är det ju liksom för sent att ändra sig, även om det skulle dyka upp mer intressanta erbjudanden framöver.
(Fast en synlig roll i en julkalender ger med stor sannolikhet en högre lön än en insats i en dubbning, varför sannolikheten är liten att han ens hade velat prioritera dubbningen...)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 december 2023 kl. 11:06:06(Fast en synlig roll i en julkalender ger med stor sannolikhet en högre lön än en insats i en dubbning, varför sannolikheten är liten att han ens hade velat prioritera dubbningen...)
Skådespelare ska inte agera för pengar🙄😒

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  6 december 2023 kl. 11:17:04Skådespelare ska inte agera för pengar🙄😒
Tja, det borde förstås inte vara deras främsta drivkraft - men icke desto mindre måste de ju tjäna pengar för att kunna betala hyra, räkningar och mat.

Du vill väl inte att skådespelarna ska sluta vara skådespelare, för att de inte får in tillräckligt med pengar för att överleva ekonomiskt...? Då blir det ju till sist inga skådespelare kvar i världen...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 december 2023 kl. 11:06:06Visst, men du får ha i åtanke att julkalendern garanterat började rollbesättas för runt ett år sedan; och så lång framförhållning finns aldrig på dubbningar. Så även om Kjell Bergqvist mot förmodan hade velat prioritera en dubbning framför julkalendern, så är det väl lite mycket begärt att han skulle ha haft en tidsmaskin för att resa till framtiden och se att en dubbning ska bli aktuell innan han skrev under kontraktet för julkalendern...? ;)
Fast dubbningen kanske gjord efter att  Julkalendern spelads in  ;)

Jag ser ingen anledning till varför Kjell inte kan göra både Trolltider och Flykten Från Hönsfabriken 😒😤❗️

Ser han inte tillbaka positivt som sin roll som Rocky 🥺⁉️

Ogillade han att dubba original filmen ?🥺

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 december 2023 kl. 11:20:46Tja, det borde förstås inte vara deras främsta drivkraft - men icke desto mindre måste de ju tjäna pengar för att kunna betala hyra, räkningar och mat.

Du vill väl inte att skådespelarna ska sluta vara skådespelare, för att de inte får in tillräckligt med pengar för att överleva ekonomiskt...? Då blir det ju till sist inga skådespelare kvar i världen...
Tror du jag agera för att få Pengar ?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 december 2023 kl. 11:20:46Tja, det borde förstås inte vara deras främsta drivkraft - men icke desto mindre måste de ju tjäna pengar för att kunna betala hyra, räkningar och mat.
Det har du rätt i :D

Utan pengar skulle det inte bli mycket till samhälle 😅

Vi som människor måste ju att ett sånt system.

Dock bör skådespelare även gilla att agera och vara passionerad över yrket ☺️😉🎭